Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: TPMS

Startet av Joakim Sveli, tirsdag 27. september 2011, klokken 15:35

« forrige - neste »

Joakim Sveli

Jeg går heretter over til å bruke prompebil  ;D... altså ikke bilen men uttrykket.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

elektrolux

Sitat fra: cra på torsdag 01. september 2011, klokken 09:59
Sitat fra: ElRey på torsdag 01. september 2011, klokken 09:50
Vi trenger et godt navn på de fossilbilister som plasserer droget sitt på oppmerkede elbilplasser.

Vi har da flere gode allerede: Drittsekker, idioter, uvitende tullinger osv osv osv.  ;)


Egoist er vel det korrekte ordet. De parkerer der fordi det enkelt, uten å tenke på at Neste Elbilist kanskje trenger strøm for å rekke hjem igjen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. september 2011, klokken 09:28
Sitat fra: ElRey på torsdag 01. september 2011, klokken 09:50
Vi trenger et godt navn på de fossilbilister som plasserer droget sitt på oppmerkede elbilplasser.
Egoist er vel det korrekte ordet. De parkerer der fordi det enkelt, uten å tenke på at Neste Elbilist kanskje trenger strøm for å rekke hjem igjen.

Jo, det er jeg forsåvidt enig i, men egoist og drittsekk har flere ganger vist seg å være nært beslektet - nesten som siamesiske tvillinger.

Forøvrig synes jeg at Griffel sitt forslag om at de skal kalles Fossilgjøk straks bør vedtas offisielt, og sågar innføres i både norsk og nynorsk ordliste! Det er jo helt genialt sammensatt, ikke minst med tanke på at gjøken jo legger egg i andres reir.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Støttes!
De som ferdes og er avhengig av ladeplasser kunne ha et kort i bilen til bruk i slike tilfelle og sette under vindusviskeren:

"Siden bilen din brenner fossilt brennstoff og du har plassert den på ladeplass for elbil, hvor den ikke har noe å gjøre, har du herved utnevn deg selv til fossilgjøk.
Gratulerer med tittelen".

Eller noe lignende!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Var her ikke en PDF til utskrivelse som hadde bilde av en liten fugl også?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Litt seint i diskusjonen nå, men jeg har hørt at rekkeviddeangst nevnes som radius angst. Vi mer erfarne medlemmer har Robometer pipingangst eller Paktrakr battery failing angst.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på mandag 05. september 2011, klokken 22:58
Vi mer erfarne medlemmer har Robometer pipingangst eller Paktrakr battery failing angst.

Ikke bare Pipingangst, men diffspenningsangst er også vel utbredt bland dem som har utstyret til å følge med på dette. :D

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Batteri-lotto - Usikkerheten rundt fremtidig holdbarhet på gamle batterier.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Håndbagasje - Elbilen, når du har den med på riksveg-ferger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

elbil - Kjøretøy med elektrisk fremdrift.

Kanskje innlysende for samtlige her inne, men det er først nå elbil endelig har fått plass i den nye ordboken!

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3237842.ece

Og legg merke til at det skrives uten binde-strek, noe jeg og mange andre har prøvd å få alle til å forstå :-)
(Carl Anton Stenling skrev om dette på elbil.no sin hjemmeside allerede i 2003)
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 26. september 2011, klokken 09:57
elbil - Kjøretøy med elektrisk fremdrift.

Akkurat biten med "kjøretøy" var kanskje noe vag? Det vil jo sånn sett også omfatte sykler og denslags.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Akkurat biten med "kjøretøy" var kanskje noe vag? Det vil jo sånn sett også omfatte sykler og denslags.
[/quote]

Enig. Prøver på nytt:

elbil - En ferdigoppbygget eller delvis oppbygget motorvogn, utelukkende med elektrisitet som fremdriftsenergi,  som er bestemt til å kjøres på veg, har minst 4 hjul og har en konstruktiv hastighet på over 25 km/t, unntatt skinnekjøretøy og motorvogner som definert i kjøretøysforskriften § 2-3, § 2-4 og § 2-5. Som elbil regnes også firehjuls motorsykkel som definert i § 2-3, typegodkjent eller registrert (uten typegodkjenning) før 1. oktober 1999, eller registrert (med typegodkjenning) før 17. juni 2003 og som har elektrisitet som fremdriftsenergi.

Hans kan sikkert mer om definisjon av bil...
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Var ikke meningen å "terge deg opp", Lars.  ;) :D

Det hadde vel holdt med "Elbil - bil med elektrisk fremdrift", evt. med tillegg om elektrisk drevne 4-hjuls motorsykler.

Sånn sett burde ikke "elbil" trenge noen nærmere forklaring, da det (i motsetning tl en hel de alv de andre ordene i artikkelen) er nokså selvforklarende, og ikke minst innarbeidet i språket allerede.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#29
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 26. september 2011, klokken 10:30
Akkurat biten med "kjøretøy" var kanskje noe vag? Det vil jo sånn sett også omfatte sykler og denslags.

Enig. Prøver på nytt:

elbil - En ferdigoppbygget eller delvis oppbygget motorvogn, utelukkende med elektrisitet som fremdriftsenergi,  som er bestemt til å kjøres på veg, har minst 4 hjul og har en konstruktiv hastighet på over 25 km/t, unntatt skinnekjøretøy og motorvogner som definert i kjøretøysforskriften § 2-3, § 2-4 og § 2-5. Som elbil regnes også firehjuls motorsykkel som definert i § 2-3, typegodkjent eller registrert (uten typegodkjenning) før 1. oktober 1999, eller registrert (med typegodkjenning) før 17. juni 2003 og som har elektrisitet som fremdriftsenergi.

Hans kan sikkert mer om definisjon av bil...

Denne definisjonen dekker vel også biler med brenselselle, og seriehybrider.
Nå har vel EU bestemt at strøm til elbiler kommer fra fornybare kilder, så da en liten tilføyelse "utelukkende med elektrisitet fra fornybare kilder" som fremdriftsenergi.  ;D

Ellers er vel også  vel stadig  firehjuls el-motorsykkel stadig elbil også de som er registret etter 17.juni 2003. Er er ikke disse elbil lenger?


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA