Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Falconwing-dør åpnet seg i vaskehall i dag

Startet av T.K, tirsdag 22. mai 2018, klokken 22:53

« forrige - neste »

k1

Ikke la denne tråden spore helt av nå da. Alle lure løsninger for å hindre dette i fremtiden er ikke hva trådstarter etterspør!  :police:

Mitt innlegg med referanse til brukermanualen motstrider det Tesla hevder overfor trådstarter. Teslaer kan vaskes i maskin, men brukerhåndboken anbefaler/sier børsteløst. Så da kan da ikke Tesla komme med et slikt papirark overfor trådstarter som hvder noe annet?!

pwb

Så hvis man ser en fyr som beinflyr alt han kan ut fra en vaskehall så er det kun en teslaeier som må langt nok unna før maskinen starter? Får håpe det ikke er noe terrorpoliti i nærheten da når det kommer en fyr løpende alt han orker med en nøkkel i hånda :-)

GeirHM

Det er en alt for rask slutning. Det kan og være en aktivist med sprenglading med alt for ambisiøs forestilling om hvor kort tid hun kan sette timeren på. Men mest sannsynlig er det vel at det ligger en avdeling av kjeden Jafs der og at vår løper har smakt på maten deres?

Mer seriøst, så virker det som trådstarter har en god sak. Våre biler må kunne bruke vanlig bilvask uten frykt for at dørene åpner seg.

Om de bør bruke slike bilvasker er en helt annen sak.

Hodetelefoner

Det er alltid lurt å låse bilen når man vasker den i maskin.
Kan sitte i bilen. Man får ikke åpnet den ifra utsiden   kanskje personen åpnet døren med fob? :p

CaZpaH

Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 25. mai 2018, klokken 06:49
Det er alltid lurt å låse bilen når man vasker den i maskin.
Kan sitte i bilen. Man får ikke åpnet den ifra utsiden   kanskje personen åpnet døren med fob? :p

Greit å lese litt i tråden før man kommenterer....
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Taben

Hei. Dette måtte prøves. Sjekket nettopp om dørene kan åpnes utenfra når jeg sitter i bilen med fob liggende i bilen. Satte meg inn, kjørte litt frem, satte i park og låste bilen med hengelås ikonet. Kona som var utenfor bilen prøvde å åpne dørene, dette lot seg ikke gjøre uansett hvor hardt hun trykket på de 6 dørlåsene.

Utrolig kjipt for trådstarter som gjorde alt rett og låste bilen inni vaskehallen.

Kan dørene åpnes på annen måte enn å trykke på låsene?
Trådstarter forteller at han låste bilen, jeg kan ikke forstå hvordan en dør kan åpnes utenfra når han har låst og sitter inni bilen?
Kan hengelåsikonet på skjermen åpne seg av seg selv uten at sjåfør gjør noe, noen som har opplevd det? 

--------------------
Tesla model X P100D, Oktober 2017
Leaf, September 2017

Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Mission E, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

T.K

Sitat fra: Taben på fredag 25. mai 2018, klokken 09:30
Hei. Dette måtte prøves. Sjekket nettopp om dørene kan åpnes utenfra når jeg sitter i bilen med fob liggende i bilen. Satte meg inn, kjørte litt frem, satte i park og låste bilen med hengelås ikonet. Kona som var utenfor bilen prøvde å åpne dørene, dette lot seg ikke gjøre uansett hvor hardt hun trykket på de 6 dørlåsene.

Utrolig kjipt for trådstarter som gjorde alt rett og låste bilen inni vaskehallen.

Trådstarter forteller at han låste bilen, jeg kan ikke forstå hvordan en dør kan åpnes utenfra når han har låst og sitter inni bilen?
Kan hengelåsikonet på skjermen åpne seg av seg selv uten at sjåfør gjør noe, noen som har opplevd det? 

--------------------
Tesla model X P100D, Oktober 2017
Leaf, September 2017

Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Mission E, 20.04.2018

Det siste er et godt spørsmål, om flere har opplevd at hengelåsikonet åpner seg av seg selv. Jeg underkommuniserte akkurat dette punktet, jeg har nemlig opplevd det flere ganger før, ikke én gang før. Ved minst tre anledninger har hengelåsikonet åpnet seg av seg selv i vaskehall med nøkkel liggende på midtkonsoll, og jeg har deretter låst igjen. Med alle feilene som rapporteres på Tesla har jeg faktisk tenkt at jeg har vært heldig som har hatt kun dette ene problemet, som ikke har blitt opplevd som et problem. Dørhåndtakene må uansett trykkes så hardt inn at børstene umulig kan klare det, og jeg har faktisk ikke tenkt tanken på at vannet kan aktivere sensorer bak dørhåndtak.

Trond Strømberg

Hei.

Kan det være pga. trykk mot sensorer eller mengde vann som har utløst dette?
Tesla X skal i følge linken åpne dører hvis den er under vann? Just saying..

https://insideevs.com/tesla-model-x-falcon-wing-doors-automatically-open-when-submerged/
TMX75D - 5 seter, premium, MCU2 og HW3.0 og Pearl White Multi-Coat Lakk.

k1

Da burde jo all vask i maskin forbys, i fare for nettopp dette?
Iht brukermanual skal børsteløs vask i maskin være ok.

Filip86

Tesla Rud har vel egen vaskemaskin med børster, hvis jeg ikke tar feil. Må dobbeltsjekke neste gang jeg kjører forbi...

Chris Aurora

Sitat fra: Filip86 på fredag 25. mai 2018, klokken 21:57
Tesla Rud har vel egen vaskemaskin med børster, hvis jeg ikke tar feil. Må dobbeltsjekke neste gang jeg kjører forbi...
Tesla Drammen og Tesla Bærum likeså og sikkert alle de andre, så de bør kanskje ikke kaste stein i glasshus :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

CaZpaH

Sitat fra: Trond Strømberg på fredag 25. mai 2018, klokken 14:30
Hei.

Kan det være pga. trykk mot sensorer eller mengde vann som har utløst dette?
Tesla X skal i følge linken åpne dører hvis den er under vann? Just saying..

https://insideevs.com/tesla-model-x-falcon-wing-doors-automatically-open-when-submerged/

Det tok jo sin tid før de åpnet seg da... Men er det tenkelig at fører prøvde å åpne med fob bare for morro skyld?

Uansett så viser jo den videoen at det krever mye vann og en viss lengde i tid. Så tviler på at det er tilfellet til TS. Det som er interessant er å se om det er en bug i programvaren som låser opp bilen. Skal uansett sjekkes med egen bil. Hvilken firmware var du på TS?
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

T.K

Tesla svarer ikke via kontaktskjemaet, og telefon-kommunikasjonen med en kar på service har opphørt etter to sms frem og tilbake, hvor han siste gang etterlyste bilder, som jeg sendte. Det siste jeg hørte fra ham, etter at jeg bad om en epostadresse til service, var at han ville bli borte i tre uker. Han underskriver heller ikke hvem han er, ingen "mvh NN", kun et punktum etter melding.

I følge Autoin, Teslas karosserisamarbeidspartner, tar det gjerne måneder før deler er på lager, da Tesla som regel ikke operer med delelager til karosseri. Er det andre som har opplevd dette, at karosseriskade tar lang tid.

Jeg må dra til Tesla på Rud i dag for å dra noen epostadresser ut av noen der oppe. Forbrukerrådet mente jeg kunne ta screenshot av kontaktskjemaet og sende som vedlegg til dem, side de ikke svarer. Men jeg prøver en siste gang å få noen til å bli interessert i saken. Hvis ikke begjærer jeg kjøpet hevet på bakgrunn av feil med bil som Tesla som organisasjon ikke engang tar seg bryet å svare på, subsidiært at Tesla ikke har delelager til karosserideler og dermed flere måneder reparasjonstid. Tesla modell X taper seg 10-15 000 kroner i verdi pr måned uten å bli brukt, så begge deler bør kvalifisere til heving av kjøp.

OhmPaPa

Hadde vært interessant å vite hva Tesla sa om denne saken?

Sitat fra: Taben på fredag 25. mai 2018, klokken 09:30

Jeg har sovet i bilen. Og etter en stund gikk taklyset på og jeg ser på mobilen at bilen er låst opp. Neste gang pirket jeg ut batteriet i fobben og da holdt den seg låst hele natten. Så kanskje det er tipset ved vaskehall - slå av bilen og ta ut batteriet i fobben?

Futurecar

Dette høres jo helt utrolig ut. Har vasket bilen en gang med børster og en gang børstefritt men tenkte ikke tanken på at dette var noe som kunne skje... begge ganger sto bil ulåst med oss inni. har aldri blitt informert om risiko ved bilvask da vi henta bilen. Men takk til trådstarter for info.  Burde være en vaskemodus som kobler ut alle dører frem til de blir aktivert fra skjerm igjen. Grøsser av tanken på at dette kunne skjedd når vi vasket bilen da den kun var en måned gammel...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA