Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: til alle som har i-miev/c-Zero/ion i vestfold

Startet av RoadRunner, mandag 26. september 2011, klokken 18:30

« forrige - neste »

RoadRunner

Var på vei hjem fra hytta i helga da jeg fikk telefon fra junior. "Det ryker fra Thinken". Og det gjorde det! Så mye ut fra beskrivelsen at jeg fikk flyttet den ut på gårdsplassen og tilkalte brannvesenet.

Røyken var hvit og luktet ikke så mye til å begynne med. Etter en halvtime/time begynte det å lukte "plast og brente komponenter" ifølge junior.

Brannvesenet målte 95C på overflaten av batterikassen inne i bilen mens det røk som verst.
Ett døgn etterpå målte jeg 45C under passasjer-setet. Det lukter ikke godt inne i bilen, og det er et hvitt pulver på overflatene inne i bilen (og ute).
Junior kjørte en tur før den ble satt på 10A-lading (60%) og det tok 3-4 timer før røyken kom.

12V systemet virker intakt (gear-sperre åpner/lys ok), men "Limit"-lampa lyser og det skjer ingenting når jeg setter den i D/E.  Noen kvalifiserte gjetninger ?

Nå er den forøvrig levert på verksted  :'(.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

Uffda. Ser ikke særlig friskt ut.

Sist jeg så noe lignende var på en dårlig ombygget Think Classic Li, og min egen fossile Marcos GT.

Får håpe vi etterhvert finner ut hva som har skjedd. Tankene går til Zebra boka sine advarsler om het kjøleluft under bilen. Er filtreringssystemet på lufta inn manglelfull, eller tett kan jo slikt skje ???
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

#2
Dette er "worst case" senario, med full havari av batteriet. Det står beskrevet i bruksanvisning(og batterihåndboka) at dette kan skje... :) Alle gassene fra batteriet ventileres ut åpningen bak. Som sagt så er røyken ufarlig(men ikke sunn) og maxtemp på batterikassa skal ligge på rundt 95-100C inne i kupé... Tror det ble lagt ut en graf her en gang om hvordan temperaturen utarter seg ved batterihavari.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lunde

Mye energi som skal ut når sånt skjer.  :-\ Knapt hørt om tilfeller som dette før, men ZEBRA skal ha sikkerheten i orden. dvs at worst case senario som Henning beskriver ser mer dramatisk ut enn de i realiteten er.
Ved et tilfelle der det samme skjedde var det angivelig feil på noen sensorer og en tekniker som overstyrte og "glemte" pakken under lading. Normal temperatur skal være mellom 270 og 350 grader. Mener jeg har lest at pakka tåler 600 før det er fare for sammenbrudd. Om det mot formodning oppstår en kortsluttning er det lite som forhindrer at energien "må ut" .
Men som Hans Håvard nevnte i en annen tråd kan det oppstå feil på ZEBRA også som med alt annet  :-[ Kanskje de kan stille diagnose via elektronikken i batteriet som sannsynligvis er inntakt.


Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Baltor

Trist å lese RoadRunner.
Men ser det ut til at selve bilen ikke ble skadet? Gikk kjøleviftene hele tiden?
Denne type røyk er ikke sunn, en bør her tenke føre var.

Dette minner meg om den ombygde Think Classic (til Heter LiFePO4) som vi demonterte og skrev en rapport om. Der hadde batteriet smeltet og sluppet all energien ved lading. Der ble det svi og smelteskader inne i bilen under setene. I hulrommene rundt batterikassa var alt av lim, rustbeskyttelse og plast endret.

Lukta har vist seg å være det største problemet for vår bil. Den står på vent og blir neppe bygget opp igjen.
I vår bil opplever jeg lukta som usunn, nesten et år etter "brannen". Og det etter at interiør er renset eller fjernet. I vår bil ble serviceluka åpnet av brannvesenet, så mye gass komm inn i selve bilen. Dette kan være avgjørende.

Selvfølgelig er det i utgangspunktet en annen gass fra Zebra, men svidd plast lukt som slipper inn i bilen er det nesten umulig å bli kvitt. Dette blir vel en forsikringssak, du må ikke godta en bil som stinker. 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Go-carter

#5
Kan vel kanskje ozonrenses? Uansett, så er brann/svidd lukt vanskelig å sanere...  :(

EDIT: Her er forøvrig grafen:
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Må du ha nye batterier?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

RoadRunner

Sitat fra: Baltor på tirsdag 30. august 2011, klokken 10:43
Trist å lese RoadRunner.
svidd plast lukt som slipper inn i bilen er det nesten umulig å bli kvitt. Dette blir vel en forsikringssak 
Det er dessverre mer skader enn kun batteri. Jeg har følgende observasjoner:
- gass/lukt (verkstedsarbeideren ble syk etter å ha sittet i bilen en stund)
- korrosjon på metall-overflater
- korrosjon på (antenne)-kontakter
- øverste del av dekk har fått en blank overflate

Virkelig sørgelige saker! Har god kontakt med forhandler og har håp om rask avklaring. Det som er klart er at dette er noe som vanligvis ikke skjer, de nevnte at de kun kjente til en slik sak tidligere.

Verd å merke seg er også at samtale med forsikrings-selskapet (IF "super-forsikring") har avklart at skader på batteri hvor det ikke har vært åpen ild dekkes ikke.
Følgeskader av slik skade er trolig heller ikke dekket - men de var mer usikker på dette.
Og siden forsikringen ikke dekker hoved-skaden, har jeg heller ikke krav på leiebil.

Jeg har ikke forsøkt å følge dette videre med forsikringsselskapet, men konklusjonen min er at man må satse på garanti-ordningene fra forhandleren. Og be til høyere makter etter at garantien er gått ut.

Og satse på "det går alltid et tog" inntil videre  8).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Sitat fra: Baltor på tirsdag 30. august 2011, klokken 10:43
Trist å lese RoadRunner.

Thinken min har nå forlatt Trondheim - på en lastebil  :(.  Den er offisielt død (i mine øyne totalskadd) - så dette er en glamelding til dere som venter på motor/driverk-deler i Oslo-området.

Jeg vil ikke anbefale deler fra innsiden av bilen - korrosjonen på el-plugger og skruer er meget synlig. Ihvertfall er kabler/plugger til mine antenner & gps er totalskadde og ikke anvendbare lenger.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

ExTHINKER

Zebra batteriet består av celler laget av rustfritt stål som er lukket på toppen ved at det er sveist på et lokk. I en periode hadde produsenten problemer med denne sveisen, noe som førte til at flytende elektrolytt kunne lekkke ut og kortslutte cellen. Det er helt sikkert det som har skjedd her.

Ved kortslutning oppstår det en lysbue som gjør at overflatetemperaturen på oversiden av batteriet lokalt øker kraftig og noe elektrolytt fordamper og kommer ut som hvit røyk. Denne røyken består hovedsaklig av aluminiums klorid, men også litt hydrogen klorid. Den er ikke direkte giftig, men er irriterende for slimhinner og bør ikke pustes inn. Røyken er korrosiv. Spesielt elektriske anlegg er utsatt. Den har også en stikkende lukt som er vanskelig å bli kvitt.

Ved design av bilen er det tatt høyde for at dette kan skje ved at det er lagt et lag med isolasjonsmateriale over batteriet. Design kriteriet for isolasjonen er at bilen skal tåle en hotspot på 500 grader på overflaten av batteriet i 1 time uten at resten av bilen tar skade. Lukten fra den hvite røyken og også korrosjon er imidlertid et stort problem dersom en kortslutning skjer.

Så langt jeg kjenner til, er det rapportert 2 lignende tilfeller med THINK biler med Zebra batterier. Det ene tilfelle skjedde med en test bil hos THINK, det andre hos en kunde i Drammen. Kundebilen i Drammen stod i en garasje, som ble fylt opp av røyken, og det ble skader på det elektriske anlegget i garasjen. Det var også et omfattende arbeid å få bilen luktfri.

Batteriprodusenten har lagt ned mye innsats i å forbedre og kvalitetssikre sveiseprosessen. Det har derfor ikke vært rapportert denne typen feil på nyere batterier. Jeg er sikker på at FZ-Zonik som produserer Zebra batteriene gjerne vil få batteriet i retur for en grundig analyse og bileier bør  få nytt batteri på garantien.

RoadRunner

Sitat fra: ExTHINKER på onsdag 14. september 2011, klokken 16:35
bileier bør  få nytt batteri på garantien.
Da er min tid som Think-eier avsluttet.

RS i Sandvika vært meget ryddige og ordnet opp ved å betale tilbake kjøpesummen for min sotede think.

Til tross for at kona (og jeg!) er meget fornøyd med Think og egentlig har lyst på en 4-seter, har vi etterhvert funnet ut at det er ikke lurt å handle en bil hvor produsenten er konkurs. Samtidig synes jeg ikke noen av de andre elbilene er aktuelle - med tanke på kjørelengde/konstruksjon.
Siden Audien nå har behov for reparasjoner/dekk for 15-20 lapper (og er bare verdt 35K?) er vår konklusjon nå å handle seg en ny dieselbil med hengerfeste til konebil....

RoadRunneren er omsider igang igjen - så jeg slipper å ta bussen 8)! Nå er det bare å vente på at batteri-leverandøren min finner det siste batteriet med riktig batch#, så blir det nye batterier før vinteren.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

jkirkebo

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 22. september 2011, klokken 22:18
Samtidig synes jeg ikke noen av de andre elbilene er aktuelle - med tanke på kjørelengde/konstruksjon.

Jeg er litt nyskjerrig på hva som er feil med Leafen, kjørelengden står vel ikke mye tilbake for Think 2011 modell med Zebra ? I tillegg bør jo muligheten for hurtiglading gjøre den bedre enn Think mhp. kjørelengde...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lipo

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 22. september 2011, klokken 22:18
Sitat fra: ExTHINKER på onsdag 14. september 2011, klokken 16:35
bileier bør  få nytt batteri på garantien.
Da er min tid som Think-eier avsluttet.

RS i Sandvika vært meget ryddige og ordnet opp ved å betale tilbake kjøpesummen for min sotede think.

Til tross for at kona (og jeg!) er meget fornøyd med Think og egentlig har lyst på en 4-seter, har vi etterhvert funnet ut at det er ikke lurt å handle en bil hvor produsenten er konkurs. Samtidig synes jeg ikke noen av de andre elbilene er aktuelle - med tanke på kjørelengde/konstruksjon.
Siden Audien nå har behov for reparasjoner/dekk for 15-20 lapper (og er bare verdt 35K?) er vår konklusjon nå å handle seg en ny dieselbil med hengerfeste til konebil....

RoadRunneren er omsider igang igjen - så jeg slipper å ta bussen 8)! Nå er det bare å vente på at batteri-leverandøren min finner det siste batteriet med riktig batch#, så blir det nye batterier før vinteren.

Trist å høre om misæren med batteriene. Bra å høre at RS ordnet opp.

Du kan få den gamle Focusen min billig, hengerfeste har den også.

Den kan overtas så snart Leafen er levert. Tidlig november :)

RoadRunner

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. september 2011, klokken 23:45
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 22. september 2011, klokken 22:18
Samtidig synes jeg ikke noen av de andre elbilene er aktuelle - med tanke på kjørelengde/konstruksjon.

Jeg er litt nyskjerrig på hva som er feil med Leafen, kjørelengden står vel ikke mye tilbake for Think 2011 modell med Zebra ?
Leaf er en stor bil uten småbilfordelene ifb parkering og bykjøring, men uten kjørelengden jeg forventer av en storbil. Den kan ikke erstatte min ordinære bil. Den er for stor til nr. 2 bil. Karrosseri er tradisjonelt og ikke rustfritt.
I mine øyne er det 2 alternative nr 2 biler
- Buddy
- Think
Begge disse har bevist sine egenskaper. Jeg var bare spesielt uheldig med batteriet på Thinken.

Når jeg skal ha ny nr 1 bil, er det bare en som er aktuell pr nå
- Tesla modell S
Dårlig med bevis enda, men med stort batteri dekker den 99% av familiens behov for kjørelengde. I aluminium ruster den ikke. Med ytelsene som er spesifisert dekker den også andre unødvendige behov, ren bonus.

Det er mulig at jeg er sær, men jeg synes ikke det er spesielt artig å polere bil....
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

#14
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 29. september 2011, klokken 07:39
Leaf er en stor bil uten småbilfordelene ifb parkering og bykjøring, men uten kjørelengden jeg forventer av en storbil. Den kan ikke erstatte min ordinære bil. Den er for stor til nr. 2 bil. Karrosseri er tradisjonelt og ikke rustfritt. I mine øyne er det 2 alternative nr 2 biler
- Buddy
- Think
Begge disse har bevist sine egenskaper. Jeg var bare spesielt uheldig med batteriet på Thinken.
Det er mulig at jeg er sær, men jeg synes ikke det er spesielt artig å polere bil....

Kunne ikke vært mer enig.

Et tips til en egnet bil er en litium ombygget Think Classic eller PSA. Har de siste dagene kjørt mye nytt og gammelt, og disse bilene er bedre enn det meste når en resonerer slik som deg, og meg. ;)

F.eks er en skikkelig ombygget Think Classic Li bedre enn nye think både på varmeapperat, rekkevidde, ladehastighet, toppfart, kjøreglede og kanskje til og med driftsikkerhet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA