Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kupévarmer til I-MIEV

Startet av Hans Håvard Kvisle, torsdag 22. september 2011, klokken 13:45

« forrige - neste »

Go-carter

Sitat fra: commiesoft på søndag 28. august 2011, klokken 19:56
Reduksjon/oksidasjon betyr vel pluss/minus elektroner, og har ikkeno med O2 å gjøre i prinsipp.

Har ikke peiling på hva som kan skje i et zebra batteri i sakens anledning, men jeg
var nok litt skeptisk. 

Litt ironisk egentlig, kjøpte Zebra av samme grunn at jeg tenkte den holdt lengre enn Li... :)

Får håpe batteriet årdner seg! Selv om det dog ser skeptisk ut... Det har ikke vært kraftig nedbør, som kan ha skapt noe isolasjonsfeil e.l.? Evt noe lynnedslag?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

HHF

Regnet har det jo gjort plenty, men det burde vel ikke være årsak nok i seg selv. Lynnedslag har det ikke vært. Det kraftige braket som var i Lier-området natt til lørdag kom etter feilen hadde oppstått.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

MortenT

Kan være at jeg er fullstendig på jordet - men på gamlethink'en var det et problem at hvis 12v batteriet hadde for lav spenning så startet ikke ladingen av driftsbatteriene...
Tipper det er 12v batteriet som også styrer PCU'en og lading også på nye Think'en.
Verdt en sjekk?

Jeg hadde for øvrig et problem før helgen da jeg hadde kjørt bilen praktisk talt tom (16 mil med "grisekjøring") Da jeg kom hjem gikk kjøleviftene. Plugget bilen på lading og alt så normalt ut, men neste ettermiddag hadde den fortsatt ikke ladet noe. Plugget den ut (og kjørte svigermor hjem i fossilbilen) og plugget bilen inn igjen en time etterpå - lading startet som normalt og alt ok siden.

I ettertid tror jeg at temperaturen var for høy og at ett eller annet er feilprogrammert slik at den ikke starter lading selv om temperaturen synker(?)

Morten

HHF

12 V batteriet har jeg jo ikke målt, men du kan ha et poeng ja. Bilen er jo relativt ny, så det burde ikke være noe galt med det, men på den annen side, så har jeg jo fått byttet 12 V batteri på fossilbilen på garanti etter 2 år også, så det finnes jo eksempler på at så kan være tilfelle.

I mitt tilfelle er jeg sikker å at det ikke var noe temp.issue når jeg skulle lade ihvertfall, men din historie høres plausibel ut for ditt vedkommende.

Min Think er nå levert (på reservetank) hos R&S i Sandvika som forhåpentlig ser på den i dag. Krysser bare fingrene for at det ikke er noen deler som må byttes, for da har jeg jo fort et langvarig problem ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

RoadRunner

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på lørdag 27. august 2011, klokken 18:33
Sitat fra: ElRey på fredag 26. august 2011, klokken 11:02
Think-taxiene i Trondheim har også Zebra og har vel snart rundet 100k, om jeg ikke tar helt feil. Har ikke hørt noe om erfaringene der på en stund.
Det aller beste er om de er på drosjeturer igjen, det er hva jeg håper
Kan dessverre bekrefte at de sto stille hos forhandler igår
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Hans Håvard Kvisle

Oppdatering til forumlesere - her er to nye innlegg fra elbil.no fra eieren som må skifte Zebraceller:
http://elbil.no/elbiler/429-uklarheter-om-think-garanti

Noen dager siden
Har endelig fått snakket med Stein Erik ''Think eksperten'' hos RøhneSelmer. Frakt vil koste 1995 Euro per vei og batteriverksted et i Sveits skal ha 2500 EURO for å åpne batteriet og bytte to celler. Spørsmålet nå er garanti videre. Det kan se ut til at garantien kun vil vare i 12 måneder om jeg velger å reparere. Utover disse kostnadene vil det også koste ca 12000 NOK. Dette er 5 timer a' 1500 i klargjøring, testing + ca 1500 for klargjøring av tollpapirer. Total sum vil da være ca 62500,- NOK. Jeg håper batteriprodusen ten da er villig til å forlenge garantien mer enn ett år. Det viser seg at det er svært mange faktorer som påvirker garantien på batteriet, blant annet anntall oppladninger, antall ganger batteriet har vært under 20%, antall ganger batteriet har vært under 10% samt antall fulle oppladningssykl user. Dette er helt nytt for meg og jeg antar at dette er helt nytt for andre Think City eiere også. Det vil ta minimum 5 uker fra de sender den fra seg til batteriet er tilbake.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Siste nytt
Jeg har nå endelig fått innhentet alle kostnader for sending og reparasjon av batteriet til min Th!nk City. Jeg har klart å få prisen kraftig ned ved å innhente pris for transport på egenhånd. Itella ser ut til å komme best ut med ca 12000,- NOK ink mva i frakt til fabrikken i Stabio, sør i Sveits. Selve reparasjonen vil koste litt i underkant av 20000,- NOK ink mva. I tillegg til dette skal RøhneSelmer ha 15000,- NOK (håper ink mva, må bekreftes) for å ta batteriet ut og sette det inn igjen når det er tilbake, samt teste at de fungerer. De skal også ha 1500,- NOK (håper ink mva) for å fylle ut tollpapirer. Dermed kommer jeg meg akkurat under 50000,- NOK (forutsatt at prisene fra RøhneSelmer er ink mva). RøhneSelmer sier nå at ett nytt batteri koster 150 000,- NOK. Noen som vet om noen brukte batterier til salgs? Eventuellt noen som kan reparere i Norge? Ønsker å legge til at RøhneSelmer Sandvika har gitt meg veldig god behandling og oppfølging ved Stein Erik. Over foventning må jeg si.
St.Hanshaugen

HHF

Mitt tilfelle har blitt diagnostisert og det er en "hjernefeil" som betyr 3-4 ukers venting på ny del ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Ref. Zebra celle bytte:

Har eieren vurdert å ta bilen med til Sveits selv? Går ut fra at DEA kan demontere batteriet selv.

Hvis ikke, er jeg sikker på at Thunderteam kunne tatt imot bilen i Kiel, og levert den tilbake der for en enda bedre pris enndet som er forespeilet her.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Noe sier meg at man ikke har funnet en god løsning på zebra-batterireparasjoner. Dette ligner veldig på Peugeot hvor batteriene ble veldig dyre straks de sluttet å selge P106.
Think har neppe hatt en innkost på kr 150.000 per batteri.
Dette underbygger min antakelse om at når batteriet er defekt så er det vanligvis for dyrt å bytte. Ikke fordi det nødvendigvis må være dyrt, men fordi det ikke lenger er noen som har interesse av å levere erstatningsbatterier til en konkurransedyktig pris.

Problemstillingen er dessverre ikke unik for zebra og skyldes umoden verdikjede for reparasjoner av elbiler.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 30. august 2011, klokken 19:01
Noe sier meg at man ikke har funnet en god løsning på zebra-batterireparasjoner. Dette ligner veldig på Peugeot hvor batteriene ble veldig dyre straks de sluttet å selge P106.
Think har neppe hatt en innkost på kr 150.000 per batteri.
Dette underbygger min antakelse om at når batteriet er defekt så er det vanligvis for dyrt å bytte. Ikke fordi det nødvendigvis må være dyrt, men fordi det ikke lenger er noen som har interesse av å levere erstatningsbatterier til en konkurransedyktig pris.

Problemstillingen er dessverre ikke unik for zebra og skyldes umoden verdikjede for reparasjoner av elbiler.

Dette ser litt bedre ut for Leaf sin del siden de bruker standardmoduler fra AESC som også skal benyttes i andre bilmodeller. Alle Nissan-forhandlerne som selger Leaf kan også bytte enkeltmodeller, og med et (minst) firesifret antall identiske biler i landet bør ettermarkedet være interessant for flere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mohpet

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. august 2011, klokken 19:19
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 30. august 2011, klokken 19:01
Noe sier meg at man ikke har funnet en god løsning på zebra-batterireparasjoner. Dette ligner veldig på Peugeot hvor batteriene ble veldig dyre straks de sluttet å selge P106.
Think har neppe hatt en innkost på kr 150.000 per batteri.
Dette underbygger min antakelse om at når batteriet er defekt så er det vanligvis for dyrt å bytte. Ikke fordi det nødvendigvis må være dyrt, men fordi det ikke lenger er noen som har interesse av å levere erstatningsbatterier til en konkurransedyktig pris.

Problemstillingen er dessverre ikke unik for zebra og skyldes umoden verdikjede for reparasjoner av elbiler.

Alle Nissan-forhandlerne som selger Leaf kan også bytte enkeltmodeller, og med et (minst) firesifret antall identiske biler i landet bør ettermarkedet være interessant for flere.
Det er enkelt å forherlige modeller som ennå ikke er i markedet. Dette gjenstår å se.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

RoadRunner

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. august 2011, klokken 18:06
Ref. Zebra celle bytte:
Hva vil prisen komme på hvis man bytter batteri-teknologi ? Må man bytte lader/bms etc eller kan disse "konfigureres" på en eller annen måte til f.eks. å bruke Li, så man slipper unna med "bare" batteri-investeringen?

Jeg levde jo i håpet om at når Zebra'en min døde, hadde jeg alternative batteriteknologier å velge mellom - til en fornuftig pris. (Jeg tenkte jo 7-10 år og ikke 3 måneder  ;))
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

HHF

#42
Det lyder jo som en trist historie denne med det ødelagte batteriet, men det er vel for tidlig å erklære Zebra som sådan som død teknologi? Jeg har ihvertfall rundet 40.000 km nå helt uten batteriproblemer.

Edit: Leste først nå din historie med havariet. Virkelig trist, men forhåpentlig ikke noe mange vil oppleve. Håpe du får en ordning med garantien på bilen som gjør deg skadesløs i siste ende.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på tirsdag 30. august 2011, klokken 15:09
Siste nytt
Jeg har nå endelig fått innhentet alle kostnader for sending og reparasjon av batteriet til min Th!nk City. Jeg har klart å få prisen kraftig ned ved å innhente pris for transport på egenhånd. Itella ser ut til å komme best ut med ca 12000,- NOK ink mva i frakt til fabrikken i Stabio, sør i Sveits. Selve reparasjonen vil koste litt i underkant av 20000,- NOK ink mva. I tillegg til dette skal RøhneSelmer ha 15000,- NOK (håper ink mva, må bekreftes) for å ta batteriet ut og sette det inn igjen når det er tilbake, samt teste at de fungerer. De skal også ha 1500,- NOK (håper ink mva) for å fylle ut tollpapirer. Dermed kommer jeg meg akkurat under 50000,- NOK (forutsatt at prisene fra RøhneSelmer er ink mva). RøhneSelmer sier nå at ett nytt batteri koster 150 000,- NOK. Noen som vet om noen brukte batterier til salgs? Eventuellt noen som kan reparere i Norge? Ønsker å legge til at RøhneSelmer Sandvika har gitt meg veldig god behandling og oppfølging ved Stein Erik. Over foventning må jeg si.

Hva med å demontere batteriet selv, legge det i bagasjeromemt i stasjonsvognen, og nyte noen feriedager i Sveits, mens en venter på at ekspertene fikser batteriet? Ved retur er det bare å presentere regningen for reperasjoenen og betale 25% moms på det, og sette batteriet tilbake. Burde være mulig å spare 10-20 KNOK ekstra på den måten, samtidig som en får en minnerik opplevelse og gratis ferie.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Har nå undersøkt hos Bilkilden her i Stavanger, og som tilfeldigvis??? akkurat skulle til å sende et Zebra batteri til Sveits.

De sier selve demonteringen er meget enkel en times jobb som ikke krever noe spesialverktøy hverken for demontering eller montering. Batteriet derimot ser forseglet ut, og krever nok spesielutstyr for å jobbe med.

Bilkilden stiller seg uforstående til de prisene som her er kommet fram, og kan være behjelpelige med reperasjon om det er ønskelig.

Med disse opplysningene i boks ville jeg uten tvil tatt kassen ut selv og selv sørget for frakt til og fra Sveits.

Vedlagte bildet viser Zebra batteri på palle klar for frakt til Sveits.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA