Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kupévarmer til I-MIEV

Startet av Hans Håvard Kvisle, torsdag 22. september 2011, klokken 13:45

« forrige - neste »

Lunde

Skal visstnok være biler som i sin tid var en del av et prøveprosjekt der ZEBRA leverte batterier i Sveits. Kjenner ingen detaljer faktisk. Kan høre med han neste gang jeg snakker med han  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Joakim Sveli

Jeg har som Lunde kjørt 61000 km med ZebraThinken min. Synes batteriet fungerer bedre enn før og satt i juni ny rekord til Gardermoen fra Moss og brukte kun 65% på 110 km motorvei.

Think-taxiene i Trondheim har også Zebra og har vel snart rundet 100k, om jeg ikke tar helt feil. Har ikke hørt noe om erfaringene der på en stund.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Go-carter

Sitat fra: ElRey på fredag 26. august 2011, klokken 11:02
...ny rekord til Gardermoen fra Moss og brukte kun 65% på 110 km motorvei.

:o

Det e'kke værst! Har selv "rekord" på Skedsmokorset-moss-skedsmokorset på 94%. Men det er langt unna det som er mulig med -08 modellene ja...  ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

#18
Det følger jo med Think batterihåndbøker for både Li og Zebra, så det er bare å følge instruksjonene i dem.  For Zebra heter den Batterihåndbok Zebra 236.

el nino

Er det flere enn meg som har en leieavtale med Siemens? Det er akkurat disse problemene med slitne/ødelagte Zebraer vi skulle bli spart for med denne avtalen. Jeg tok mange tlf. og skrev brev til Siemens i sin tid for å få klarhet i hva avtalen egentlig  gikk ut på, og hvilket ansvar Siemens hadde mht. fornyelse av batteriet hvis det tok kvelden, eller var moden for utskifting---dvs at kapasiteten gikk under ca. 70%. Jeg fikk vite at jeg da  hadde krav på nytt batteri . Det var endel diskusjon mellom R&S og Siemens, men til slutt fikk jeg dette skriftlig. Men med Think er jo ingenting sikkert lenger, så jeg håper at Zebraen har et langt liv enda :D Jeg skal med det første ta en tlf. til rette vedkommende i Siemens, han har nå kommet hjem fra ferie, og høre hva han har å si til dette.

mohpet

Sitat fra: commiesoft på fredag 26. august 2011, klokken 19:59
Det følger jo med Think batterihåndbøker for både Li og Zebra, så det er bare å følge instruksjonene i dem.  For Zebra heter den Batterihåndbok Zebra 236.
Fulgte en slik håndbok med bilen? Kan ikke huske å ha sett den, mulig jeg har oversett den... Noen som har den elektronisk? Tenker da den for Zebra.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: ElRey på fredag 26. august 2011, klokken 11:02
Think-taxiene i Trondheim har også Zebra og har vel snart rundet 100k, om jeg ikke tar helt feil. Har ikke hørt noe om erfaringene der på en stund.

Husker jeg ikke feil, så ble Zebrabatteriene på en av Thinktaxiene bytta før 50k.
Dessuten tror jeg begge to nå står solid parkert pga tekniske feil. Og det har vart noen måneder. Om dette er batteriproblemer eller ikke, husker jeg ikke helt. Det aller beste er om de er på drosjeturer igjen, det er hva jeg håper, men det får en av sjåførene evt fortelle oss.

Zebra har sine levetidsproblemer akkurat som andre batterier. Det tror jeg også Lunde erkjenner selv om han er utrolig begeistra for teknologien. Ikke nødvendigvis kjemien som er hovedproblemet, men produksjonskvaliteten har vært varierende og de har et svakt konstruksjonspunkt i batteriene. Derfor tror jeg vi kommer til å oppleve et stort sprik i levetid. Fra dem som bukker under etter få titusen, til dem som kan kose seg med Zebra i et par hundretusen km.
St.Hanshaugen

Go-carter

...da gjelder det å krysse fingrene, og håpe man ikke har fått et mandagsbatteri :)

Denne konstruksjonssvakheten - fører den til totalhavari, eller kun redusert ytelse? Kjekt å vite for oss som er så heldige å ha garanti.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

HHF

#23
På tur i fossilbil selv helgen, men kona kunne fortelle at Thinken som er hjemme nå ikke lader. Det blinker i batterisymbolet når lading forsøkes startet, men alt annet virker normalt. Noen med noen gode ideer til diagnose?

Zebrabatterier, om noen lurer.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Go-carter

Ifølge manualen, betyr dette at batteriet er for kaldt/varmt, og må løse dette før lading begynner.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

HHF

Takker for manualsjekk, men det burde vel ikke være temp problem all den tid at bilen har stått stille i over et døgn før ladeforsøket?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

commiesoft

Her er Zebra manualen i noen dager til.

Selv har jeg Li batteri, og en av grunnene var dette med NaCl ved 300C og levetid.

Salt på veiene ruster jo nesten ihjæl bilparken, så hvordan et batteri med en saltløsning på 300 grader kan overleve korrosjon over tid er helt utrolig.

Go-carter

Mulig jeg husker feil fra kjemitimen, men reduksjon/oksidasjon krever vel oksygen? Batteriet er jo tett.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

Reduksjon/oksidasjon betyr vel pluss/minus elektroner, og har ikkeno med O2 å gjøre i prinsipp.

Har ikke peiling på hva som kan skje i et zebra batteri i sakens anledning, men jeg
var nok litt skeptisk. 

HHF

Kom meg hjem og testet en rask nullstilling også, men det hjalp ikke. Batterisymbolet blinker fremdeles. Bilen kan ellers helt fint kjøres uten noen varsellamper eller annet unormalt, så det ser jo ut til at det er et eller annet isolert på batteriets evne til å ta lading?

Får vel bare sjekke hva jeg kan få av hjelp på dette på et verksted. Lite man kan plukke på selv antakelig.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA