Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kupévarmer til I-MIEV

Startet av Hans Håvard Kvisle, torsdag 22. september 2011, klokken 13:45

« forrige - neste »

Hans Håvard Kvisle

Det er en eier som må skifte Zebraceller. Han har undersøkt litt og legger ut info her:
http://elbil.no/elbiler/429-uklarheter-om-think-garanti
Nok noe som også bør følges med på i dette utmerkede elbilforum.

Her er de to innleggene han har hatt:

Kjøpte min Thnink City direkte av Think i april 2009. Nå i august har batteriet gått og det viser seg at all garanti er ute. Jeg fikk i 2009 tilbud om å kjøpe batteriet for 50000,- NOK for å slippe mobilitetspakke og jeg skulle få 5 års garanti på batteriet. I kontrakten har Think bare strøket over mobilitetspakke og skrevet batteri med håndskrift, huket av og skrevet 50000,- NOK, men ingenting om garanti var nevnt. Jeg var så sugen på å slippe køen at jeg ikke tenkte mer over dette. Nå er jeg i en kjip situasjon da jeg i praksis har betalt 250000 for å slippe køen, noe jeg ikke gjør. RøhneSelmer er i kontakt med batteriprodusen ten som hevder det kun er 2 års garanti, så hvordan Think har solgt 5 års garanti når det kun er 2 års garanti vites ikke. Batteriprodusen ten er lokalisert utenfor EU så vidt meg bekjent, noe som gjør saken enda vanskeligere. Føles som om jeg har kjøpt katten i sekken og det blir dyrt å sende batteriet til fabrikanten for sjekk og eventuelt utbedring.

---------------------------------------------------------

Snakket nettopp med RøhneSelmer. Frakt per vei koster 1995 Euro. Selve reparasjonen 4495 Euro. Nytt batteri koster nå i følge RøhneSelmer over 100 000,- NOK. Kjøpte batteriet for 50000 for over to år siden. Skjønner mindre og mindre. Th!nk anbefalte meg når jeg kjøpte bilen å sette den i laderen så ofte som mulig, selv kortere perioder da dette ikke skulle ødelegge batteriet. Problemet er nå at batteri produsenten sier at batteriet er ladet for ofte og at dermed garantien er ute. Garantien er også ute fordi produsenten regner garanti start når de sendte batteriet fra seg og sier det er tre års garanti. Jeg fikk bilen for to år og noen måneder hvilket betyr at elbilen stod på Aurskog minimum ti måneder før jeg fikk det. i en mail jeg fikk fra Th!nk står det at bilen ble produsert i desember 2008 og jeg får ikke dette til å stemme. Dekkes neppe av forsikring heller. I følge Storebrand er ikke batterier forsikret. Håper ingen andre Th!nk eiere kommer i samme situasjon.
St.Hanshaugen

Studleif

Dette er en stygg sak som jeg mener enhver forbruker burde vært skjermet for. Med elbilen som er så ny teknologi er det jo vanskelig å se for seg de ulike scenarioene man kan havne i. Ved kjøp kjente jeg ikke til halvparten av problemstillingene jeg har vært igjennom til nå.

Er noen spørsmål som reiser seg når man leser denne saken:
- Har han virkelig ingen rettigheter i denne situasjonen?
- Kan de nye eierene av think tilby noen form for bistand?
- Hvordan kan vi som har zebrabatterier lade bilene våre for å oppnå lengst mulig levetid?
- Hva er forventet levetid for et Zebra-batteri? 3 år eller et bestemt antall ladesykluser a 14 kWh (ref. garantibetingelsene til fabrikkant beskrevet over)?
- Hva med de med mobilitetsavtale? Får de forlenget denne etter 5 år om de ønsker det? eller må de kjøpe nye batterier til ca 125 000 kr (100 000 kr+ frakt montasje)?

Go-carter

Er mildt sagt også ganske nysgjerrig på dette. Har hørt masse fra mange personer, og har en slags "rutine" på batteriet nå. Men skulle gjerne visst hvor mye det tåler, optimalt bruk, etc.

Ser forøvrig at trådstarter har en -08 modell. Vi med -11 har jo en annen programvare som angivelig skåner batteriet - eller?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Carl Anton Stenling

Zebra-batteriene har jo som andre batteriteknologier sin andel feil. Bare tiden vil vise hva som blir mest pålitelig. For min egen del kjøpte jeg zebra fordi det er velprøvd. Man skal også være klar over at zebra-batteriet til en viss grad er feiltolerant ved at en liten andel defekte celler ikke nødvendigvis setter hele batteriet ut av funksjon.

Som med de fleste batterityper er det kostbart å reparere hvis man får feil. Uten garanti er dette en risiko man må bære selv. For oss som ennå har reklamasjonsrett er vel de første 5 årene rimelig sikre. Deretter vil tiden vise hvor lenge batteriet fungerer.

Risikoen for at batteriet bryter sammen er nok likevel mindre enn risikoen for at man av en eller annen grunn blir arbeidsufør, arbeidsledig eller at bilen ødelegges i en kollisjon. Jeg sover derfor godt om natten også med en dyr batteripakke i elbilen.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Go-carter

#4
Joda - kjøpte selv Zebra av den grunnen(blant mange andre - som vinteregenskaper), bare lurte på om det finnes noen "kjøreregler", eller tips  :) Har selv fått tips som at f.eks. man ikke burde lade alt for ofte -kun- over 75-80%, siden da får ikke batteriet kjørt "selvtesten"/pausen den gjør da. Passer forøvrig glimrende for meg, så slipper jeg å lade hjemme, men kun i sentrum.. :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Carl Anton Stenling

Hvor har du fått ladetips om at zebra bør lades sjelden?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lunde

Selvsagt skal et batteri som krever strømtilkobling for å holde seg varme tåle å stå til lading og en konsekvens er jo at de oftest blir fulladet. Batteriet har en kapasitetskalkulasjon som gjøres ved 75/80% SOC avhengig av software versjon (160 eller180KM) . Batteriet må lades fullt helst en gang i døgnet. En uke uten å være fulladet skal det visstnok by på utfordringer. Om du ikke noen ganger kjører til du kommer under 75/80% SOC er det også en utfordring.  I praksis vil det si at du kjører som du må og lader når du kan. Dog vær obs på de to punktene nevnt over.

Batteriet har en spesifisert ytelse på 50kW. TH!NK henter ut ca 30. Elektronikken i batteriet setter ned ytelsen på motoren om batteriet av ulike årsaker føler seg overbelastet.

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Studleif

Er ikke min bil dette dreier seg om heldigvis. Lunde og ettermarkedssjefen hos Think ba meg lade så mye som mulig. Batteriet mitt fungerer helt suverent... Inntil viderer.

Føler jeg kjenner flere med ødelagte batterier enn uføre:(

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Joakim Sveli

Dette var trist å høre om.

Det hadde vært svært interessant å få vite eksakt hvordan man skal behandle Zebra og sørge for at batteriet holder seg bra.
Hvor lenge produsenten forventer at batteriet skal holde og hvordan det arter seg når det er i ferd med å dø? Vil det reduseres kapasitetsmessig før det tar kvelden eller vil det plutselig kutte ut?

Jeg vet at det er veldig skadelig for Zebraen å stå uten strøm uten å stå i "hvilemodus" over lengre tid. Den lange tiden batteriet/bilen stod på Aurskog kan ha påvirket batteriet dersom det ikke var lagret på rett måte.  
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Studleif

Og det er jeg vel egentlig glad for :S

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Joakim Sveli

Sitat fra: Studleif på torsdag 25. august 2011, klokken 23:10
Føler jeg kjenner flere med ødelagte batterier enn uføre:(

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Er det mange som har ødelagte Zebra-batterier?????
Dette er det første jeg har lest om.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Lunde

Sett levetidsanalyser der batteriet selv etter 5000 sykler ned til 20% gir mer enn 90% av opprinnerlig ytelse.
Selvsagt kan det oppstå feil med elektronikken og elementene inne i selve batteriet, men selv de dyreste bilene opplever fra tid til annen utenkelige feil. Antar at ZEBRA er litt furtne på TH!NK da jeg antar et de har levert mer enn de har fått betalt for, men vi får håpe de ser nytten av å serve brukerne sine godt.  Snakket med en forleden som har erfaring med ZEBRA i biler som har rullet hundretusner av kilometer der batteriene fremdeles r like gode.




Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Hørt en kar som hadde fått tips fra en hos ford om å ikke lade mer enn nødvendig og helst ikke lade fullt, men han er nok helt på jorde i ZEBRA sammenheng.

Min bil har rullet 61000 nå uten feilslag på batteriet, like god kapasitet  ;D. Pass opp for feildiagnoser på batteriet, flere ulike "tilstander" har en fix .

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Go-carter

Tror dette er det tredje jeg har hørt om. Nå vet jeg ikke hvor mange Think'er med Zebra som er i drift rundt om i verden, men det er vel iallefall noen...  ;)

Jeg kjører tur/retur 2,1 mil hver dag( totalt 4,2, minst), som da gjør at jeg havner rett under 75-70% SOC når jeg setter den på lading... Så blir sånn ca. fulladet en gang i døgnet, og ellers brukes friskt :) Har jo kjørt godt over 7000km på snaue tre mnd nå, så ikke tvil om at bilen brukes iallefall...

Lunde: Er det batteriet, eller hjernen som beregner SOC i dash? Har hatt tilfeller av at SOC-måleren klikker/opptrer banalt, når jeg starter bilen.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Thomas Parsli

Sitat fra: Lunde på torsdag 25. august 2011, klokken 23:18
Snakket med en forleden som har erfaring med ZEBRA i biler som har rullet hundretusner av kilometer der batteriene fremdeles r like gode.

Hva slags biler er dette?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA