BMW i3 120 Ah, leveranser starter i November 2018

Startet av Tesla, fredag 04. mai 2018, klokken 14:14

« forrige - neste »

Ansjosfilet

Sitat fra: Olemann på søndag 10. juni 2018, klokken 01:01
Nettopp.  Dessuten, selv om enkelte journalister sikkert får med seg deler av "massene" på at nå kommer "ny" i3 med nytt batteri og større rekkevidde igjen, er disse ekstra 5-6 milene for min del (og sikkert mange andre som bruker bilen som bybil) av mindre betydning.  Men, rekkevidde er jo blitt magisk i enkelte sammenhenger, det synes å være slik at jo mindre man vet om elbil (og jo færre elbiler man har hatt) jo mer doserer man rekkevidde.  Dette stopper nok ikke med det første.

Sitat fra: SE på fredag 01. juni 2018, klokken 06:49
Sitat fra: Olemann på fredag 18. mai 2018, klokken 17:04
Valgte å ikke vente etter å ha regnet ut at endringen jeg fikk innebar 57% økning i kapasitet, mens den nye som nå kommer kun er 27% opp fra 94 Ah

Og, det betyr at siden jeg nå kjører ca 20 mil med min, vil tilsvarende 120Ah klare drøyt 25 mil.   Lite å skryte av og lite å bytte bil for.
Takk for innlegget;   :)  Jeg var usikker, men landet på samme avgjørelse. Jeg byttet nå til 94Ah.  Det kommer jo alltid noe bedre senere, man kan ikke vente på det.  Etter 130' km i 60Ah, var det på tide å bytte  :D

Helt enig. Jeg stortrives med min 60Ah i Oslo. Trenger ikke mer. i3 er uansett beregnet til å brukes i og rundt en storby mtp på plass og kjøreegenskaper.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Sarepta

I3 er beregnet for bykjøring, ja, men den egner seg til mer enn det. Har i3 94ah og en BMW firehjulstrekker. Selv om vinteren kjører jeg helst i3 til hytta på fjellet. Men da må jeg lade litt underveis for å være sikker på å komme helt opp. Hurtigladestasjonen er svært ofte ute av drift eller etterspurt av mange fler enn meg, dvs. kø. Var det noe jeg kunne ønsket meg til jul, var det større batteri, høyere ladefart, og ikke minst bedre kvalitet på ladeinfrastrukturen. Om BMW fikser bare det første ønsket, blir jeg fornøyd. Har bestilt i-Pace til erstatning for dieselbilen, men oppgraderer i3 også hvis denne geniale lille bilen blir enda mer genial med 120 ah. 

Ansjosfilet

Sitat fra: Sarepta på lørdag 16. juni 2018, klokken 18:09
I3 er beregnet for bykjøring, ja, men den egner seg til mer enn det. Har i3 94ah og en BMW firehjulstrekker. Selv om vinteren kjører jeg helst i3 til hytta på fjellet. Men da må jeg lade litt underveis for å være sikker på å komme helt opp. Hurtigladestasjonen er svært ofte ute av drift eller etterspurt av mange fler enn meg, dvs. kø. Var det noe jeg kunne ønsket meg til jul, var det større batteri, høyere ladefart, og ikke minst bedre kvalitet på ladeinfrastrukturen. Om BMW fikser bare det første ønsket, blir jeg fornøyd. Har bestilt i-Pace til erstatning for dieselbilen, men oppgraderer i3 også hvis denne geniale lille bilen blir enda mer genial med 120 ah.
Hvorfor bruker du ikke den andre bilen når det er såpass usikkerhet rundt ladingen?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Sarepta

Sitat fra: Ansjosfilet på lørdag 16. juni 2018, klokken 20:47
Sitat fra: Sarepta på lørdag 16. juni 2018, klokken 18:09

Hvorfor bruker du ikke den andre bilen når det er såpass usikkerhet rundt ladingen?

Jeg bruker dieselbilen noen ganger, ja, men vil helst slippe. Fredag ettermiddag, -10, snøfokk = rekkeviddeangst, ladekø, 4wd, diesel.

Phantom3D

Når tror vi 120Ah'n får priser og kan konfigureres på nett?
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

JorgenM

94Ah ble presentert 1. mai 2016 og på markedet juli 2016 så hvis det stemmer at 120Ah kommer i november er det ikke sikkert vi får noe offisiell info som priser osv før rundt september.

Konfiguratoren bruker være klar noen dager etter presentasjon.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Disqusor

Faktum er at produksjonskostnadene for batterier reduseres med ca 5 % per år. Det som nå diskuteres, er solid state batterier, med en vesentlig lavere kostpris, lavere vekt, mindre volum, som ikke kan brenne +++ . Batteri-produsentene ser for seg et "krysningspunkt", hvor elbiler blir produsert med lavere kostnader enn tilsvarende ICE, hvor 2025 er antydet .......

1317142119

En side jeg ikke kjenner til troverdigheten til, men de skriver følgende:

SitatThe manufacturers using the 94Ah technology stated that they would be using 120 Ah memory for stationary battery applications at the beginning of 2019

"Beginning of 2019" betyr ikke nødvendigvis januar 2019, men kan bety alt fra januar til første halvår. Dette tyder på at 120Ah ikke kommer til å komme som 2019-modell utpå sensommeren, men som et tilvalg til 2019-modellen en gang ut i 2019. Mao at det ikke kommer 120Ah til høsten.

https://wattev2buy.com/top-5-electric-vehicle-news-stories-of-week-26-2018/

Trond.m

Det er vel mye som tyder på at 120 Ah batteri kommer omtrent på samme tid som faceliften kom i fjor. Det betyr at leveringer vil starte i slutten av året (desember). Det at de nå ikke lenger tar imot bestillinger på i3 (bortsett fra Marathon edition) tyder vel på at de gjør ordresystemet klar for oppgradert modell med 120 Ah.

1317142119

Sitat fra: TM på søndag 01. juli 2018, klokken 17:40
Det er vel mye som tyder på at 120 Ah batteri kommer omtrent på samme tid som faceliften kom i fjor.
Ikke hvis batteriprodusentene sier det ikke kommer i noen biler før neste år. Men som sagt, jeg kjenner ikke til kredibiliteten til kilden.
Sitat fra: TM på søndag 01. juli 2018, klokken 17:40Det betyr at leveringer vil starte i slutten av året (desember). Det at de nå ikke lenger tar imot bestillinger på i3 (bortsett fra Marathon edition) tyder vel på at de gjør ordresystemet klar for oppgradert modell med 120 Ah.
Nå kjenner ikke jeg BMW fra før av, men det høres ganske sært ut å blokkere for alle andre variasjoner enn en spesialmodell som er utviklet utelukkende for det norske markedet i et par måneder. For andre biler jeg har kjøpt gjennom årene, så er det snakk om en ukes tid mellom stening av ordrebøker til åpning for bestilling av ny modell.

Elektro12

Hadde vært flott å kunne velge litt flere farger på en 120 Ah og gjerne grått panser som på Maraton-edition de prøver å selge nå, mye mer steinsprutvennlig og jeg synes den ser bedre ut da - mer helhet.

moonbuggy

Personlig synes jeg hele bilen ser "ræva" ut, uansett farge. Allikevel eier jeg en.
Men, det er av helt andre grunner enn farge og utseende.
M.a.o. jeg vil heller ha noen tekniske oppdateringer og SW endringer enn pyntelister og farger.
Bl.a. burde man kunne varme batteriet plugget inn til mer enn 10 grader om vinteren i Norge.
Med større batteri også velge stopp i lading på f.eks. 80% og autoparkering utenfor bilen etc. etc..

TorTeigen

Sitat fra: TM på søndag 01. juli 2018, klokken 17:40
Det er vel mye som tyder på at 120 Ah batteri kommer omtrent på samme tid som faceliften kom i fjor. Det betyr at leveringer vil starte i slutten av året (desember). Det at de nå ikke lenger tar imot bestillinger på i3 (bortsett fra Marathon edition) tyder vel på at de gjør ordresystemet klar for oppgradert modell med 120 Ah.
Tror det er bra tippet (Jeg er i3 løs for tiden, men forventer min nye 120 Ah / 43KW i3 i desember 2018:)
Asker
BMW i3 levert 13.02.2014
C-Zero 13K km 2013

Disqusor

Det er kun i3 marathon utgaven som kan bestilles, p.t. ... Think logical  8)

Imagine

Tipper de lanserer den nye i oktober med bestilling fra november og levering fra over nyttår.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA