Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

latitude sport 3 støy

Startet av razeac, torsdag 03. mai 2018, klokken 11:39

« forrige - neste »

GOS

Den ute temperaturen som er i området du kjører i.

Så her i Stavanger nå så skal du måle dine tiltenkte f.eks 42 PSI når luften i dekkene er 10 grader.

(Og så stiger gjerne trykke til 45 PSI på en lang kjøretur f.eks til Sørlandet) 

Men så kan det jo vær at temperaturen på Sørlandet er 20 grader og da skulle du i teorien sluppet ut litt luft.....[emoji16]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Jeg har kjørt av Vålerbanen med bil, og lagt igjen noen syltynne striper på vei av, fordi lufttrykket hadde steget så mye på noen runder. Det er farligere (mer uforutsigbart) enn å ha for lite lufttrykk, så man bør tenke seg om før man drar på høyt og "lettrullende" lufttrykk i fem grader og så kjører hardt i +25..

Cirion

Sitat fra: gr på fredag 04. mai 2018, klokken 12:00
Jeg har kjørt av Vålerbanen med bil, og lagt igjen noen syltynne striper på vei av, fordi lufttrykket hadde steget så mye på noen runder. Det er farligere (mer uforutsigbart) enn å ha for lite lufttrykk, så man bør tenke seg om før man drar på høyt og "lettrullende" lufttrykk i fem grader og så kjører hardt i +25..
Det fine er jo at man kan se det lett i displayet og slippe ut etter hvert som temp'en stiger... Det er sånn man må gjøre når man kjører fra Norge til Rivieraen... På vei hjem er det motsatt og man etterfylle...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

razeac

takk for svar alle sammen. begynte å lure da det var bare positive omtaler på disse og de var ganske bråkete etter min mening. hadde en annen elbil før og det var ikke slik jeg opplever nå. foreløpig løsning hvis jeg ikke tåler mer blir ørepropper. hehehe

sikter for DIY lyd demping senere eller ikke kjøper samme dekkene

...

#19
...

Peppa gris

Hvordan opplever folket forbruket når det blir mer stabil varme? Jeg nærmer meg forbruk på vinterdekk.

jorang

Sitat fra: Peppa gris på onsdag 09. mai 2018, klokken 14:14
Hvordan opplever folket forbruket når det blir mer stabil varme? Jeg nærmer meg forbruk på vinterdekk.
Samme her på 20"

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


jorang

Ned mot 190 Wh/km i dag på 19 mil - og med sykkel på kroken [emoji106]

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


turfsurf

Med den snittfarten så er det vel ikke noe problem.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

...

#24
...

Peppa gris

Kjørte fra Kristiansand til Fredrikstad. Med en gang man kjører i 80 sone synker forbuk til under 200 wh km. Når man drar på i 110 sone øker forbruket en del. Lå litt over i 110 sone og snittet på 223 på 30 mil. Brukte ca 66 kwh på turen. I dag var det varmt i været. Rundt 20 grader hele veien. Ladet litt i larvik ved ca 35% soc, og da fikk jeg 96-90kw lenge før den dabbet av. Er veldig fornøyd med kjørelengde. Merker dekkstøy, men ikke veldig mye.

jorang

I går kveld var det ca 12gr der jeg var, men dekktrykk ca 47 psi pga varme tidligere på dagen. Lavt forbruk ca 160 w/km ved småkjøring 60kmt.

På morgenen i dag var det også 12gr, men bare 42psi dekktrykk. Forbruk ved kjøring 80-90 kmt var omkring 240w/km

Regner med det er høyere dekktrykk pga lufttemp som alene reduserer forbruket.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


geear

Det er nok ikke så enkelt. Du har nok hatt andre effekter også av varmen tidligere på dagen. Varm kupé, varmt batteri.. går mye til slikt på småkjøring med kald bil.

jorang

Mulig. 10% opp på lufttrykket i morgen. Blir spennende å se hva jeg oppnår. Superenkel forskning slår alt [emoji16]

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA