Hovedmeny

Optimal lade%

Startet av Aaalb, mandag 30. april 2018, klokken 18:42

« forrige - neste »

Aaalb

Hei,

Beklager hvis dette er reposting.

Jeg har en splitter ny Tms75d og medianen min er 10-20km hver dag. Jeg har 1fas 230v 32a twc og følgelig ok romslighet på lading.

Hvor bør jeg holde batteriet i hverdagen utenom de åpenbare grensene topp og bunn? 30-70, 40-50, 60-70? Vil det være neglisjerbare forskjeller?
TMS75D Midnight Silver bestilt 30/09. Bekreftet 07/10. Levering tidlig februar.

Øggen

Om du ikkje he bruk for meir enn et par mil pr dag, så kan du holde den mellom
50-60%
Personlig ligge ej på 75%, men kjøre alt fra 0 til 300km per dag og øka når ej treng det.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Vhagar

Forskjeller på hva? Hvor godt de ulike intervallene tar vare på batteriet lengst mulig? I såfall vil jeg tro at et sted mellom 50-90% burde være innafor? Siden du ikke bør gå under 20% så er vel 30% litt lite i hvertfall etter min mening.

Tesla anbefaler vel uansett å ha bilen tilkoblet laderen når den står parkert. Jeg antar at dette sparer 12v batteriet for de 5 utladingene pr døgn (bilen henter det heller fra veggen), men det må andre ev. bekrefte.

Selv lader jeg til 90% og bruker ned til 30-50% før jeg lader opp til 90% igjen. Men så har jeg enn så lenge ikke twc (det kommer straks på plass). Ved utlevering anbefalte Tesla å sette den til 90% så jeg ser ikke noe galt i å holde den på 90% selv med så lite kjøring. Jeg kjører selv 0 til 15 mil for dag. Tidligere anbefaling var visst 80% Mulig jeg kommer til å sette limit på 80% om sommeren når jeg har twc'en på plass og gjøre som Øggen - øke ved behov og øke til 90% om vinteren eller ved behov.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Muffinman

12v batteriet merker nok ikke så mye til om bilen er tilkoblet eller ikke så lenge soc er over 5% :)

turfsurf

De er veldig neglisjerbare forskjeller under 70%, så vi holder vår der. Selv om bilen er tilkoblet vil den trekke strøm fra batteriet til å være online og lade 12V batteriet, før den lader opp igjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

erlendboe

I følge battery University, http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
vil det beste for deg være å holde ladestanden mellom 65-75%.
Da får du det beste resultatet som de har målt i sine tester.
Sitat
The smallest capacity loss is attained by charging Li-ion to 75 Perzent and discharging to 65 percent.

Muffinman

Det er vel i forhold til i hvilket område syklusene sliter mest/minst. Det mest gunstige området i forhold til degradering som følge av tid*temperatur ligger nok et godt stykke lavere.

geear

Daily-markeringen på displayet er fra 50-90%, så en skulle tro det var dette området man burde ligge i - og om man kun trenger 20% da ligge mellom 60-80% feks. Vi har stort sett hatt vår på 85% i vinter, men har hatt den på 80% den siste tiden. Bruker 2% hver vei til og fra jobb, og kjører ikke i jobb, så den går ikke akkurat mye i det daglige..

Øyvind.h

90% er det absolutt maksimale Tesla anbefaler å lade til på daglig basis. Men 90% er høy spenning ift akselererende degradering fordi Tesla tillater 4,2V ved 100%.

Er man ikke helt avhengig av 90% bør man holde seg til maks 80-85%.

Selv har jeg lagt den på 80% på vinter pga mer kjøring og høyere forbruk, og 70-75% på sommeren. Kjører ned til 20-30% før jeg lader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Er du sikker på at 100% er 4,2V på de nye pakkene (75 og 100)? Såvidt jeg har hørt har anbefalingen fra Tesla endret seg fra 80 til 90 med de nye pakkene, eller er jeg feilinformert?

erlendboe

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. mai 2018, klokken 09:48
Det er vel i forhold til i hvilket område syklusene sliter mest/minst. Det mest gunstige området i forhold til degradering som følge av tid*temperatur ligger nok et godt stykke lavere.

I følge Battery University, http://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808b_what_causes_li_ion_to_die og
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Minimerer man degradering som følge av tid ved å holde spenningen til 3.92 V (ca 70%)

Sitat
Figure 5: A cell voltage of 3.92V appears neutral; lower voltages add to SEI, higher to EO.
Sitat
In terms of longevity, the optimal charge voltage is 3.92V/cell. Battery experts believe that this threshold eliminates all voltage-related stresses; going lower may not gain further benefits but induce other symptoms

GOS

Sitat fra: gr på tirsdag 01. mai 2018, klokken 11:16
Er du sikker på at 100% er 4,2V på de nye pakkene (75 og 100)? Såvidt jeg har hørt har anbefalingen fra Tesla endret seg fra 80 til 90 med de nye pakkene, eller er jeg feilinformert?

Du er feilinformert i det minste med at de er endret fra 80% til 90% for 'nyere' pakker. Det var vel i 2012 eller 2013 de hadde anbefalt på 80%. Har vært 90%i minst 4 år.

Tror fremdeles det er 4.2V ved 100%, men det kan sikkert noen som har målt nye pakker med Canbus svare på.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Fremdeles 4,2@100%, med unntak av softwarebegrensede pakker som ikke er låst opp. Tesla har kun margin i bunn ut over det man selv velger av begrensning.
Merk forresten at battery university ikke tar utgangspunkt i samme kjemi som Tesla bruker i sine pakker. Det er derfor naturlig å anta at det er forskjeller. Det er også forskjeller mellom de tidlige pakkene (85 og 60) og de nyere med silisiumanriket anode som er noe mindre holdbare (tradeoff for høyere ladeeffekt på høyere soc og energitetthet bl.a.).

Det finnes ingen magisk SOC hvor degraderingen plutselig stopper, men man kan generalisere og anta at raten dobles for hver 10% over 40-50%. I tillegg er temperatur en stor faktor. Legg merke til at omtrent alle dingser som inneholder et li-ion batteri shippes med storage charge på rundt 40%. Det skulle tilsi at industrien mener at laveste degraderingsrate ligger omkring der.

Korte sykluser (=klattlading) sliter mindre enn lange sykluser.  Dermed vil det være sunnere å lade ofte og lite, enn sjelden og mye. Det har blant annet med utvidelses- og sammentrekningsproblematikk å gjøre. Det gjør seg  mer gjeldende jo lavere soc man lader fra. Tid på lav soc spiller liten rolle, mens det har betydning på høy soc, og stor betydning om det er veldig varmt i tillegg.

Moralen? Lad så mye man trenger, prøv å time så bilen er ferdig ladet til man skal kjøre og hold gjerne batteriet så nær midten som mulig når bilen ikke brukes. Da tror jeg faktisk man allerede er litt forbi den vanlige bileiers tilpasningsvilje og på god tur inn i nerdeterreng, så kortversjonen bør sikkert låte "lad, kjør" :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA