Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: SvenF på tirsdag 31. januar 2012, klokken 20:47
Ok, stämmer det med artikelnummer 296m13na2a för denna?



Det vet jeg ikke, for det fikk jeg fra deg... Send en epost til Ismael, så bekrefter han det sikkert. :-)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. januar 2012, klokken 20:51
Sendte en mail til Clipper Creek. De bygde sporenstreks en ny EVSE til meg og sendte den med UPS dagen etterpå, sammen med en returfraktlapp for den gamle som de definitivt ville ha tilbake for å sjekke hva som gikk feil.

Kjipt at den tok kvelden, men ingen stor sak når man får såpass god service!

Bare pass på at fortollingen av erstatningsboksen gjøres riktig, og at retur av gammel dokumenteres, slik at du slipper moms på den nye også.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

flux

#242
Sitat fra: Griffel på tirsdag 31. januar 2012, klokken 15:20
Sitat fra: flux på tirsdag 31. januar 2012, klokken 12:55
Det står i beskrivelsen slik jeg oversetter det at den leveres med kabling og CEE støpsel, selv om det ikke vises slik på bildet.
Det er nok helt klart en missforståelse av teksten, den er ferdig koblet med alt du har bedt om innvendig fram til klemmer hvor det bare er å koble til 5 stk. opptil 10 mm2.
Amaxx er en serie av slike bokser, og en del av de leveres med løs ledning. Mennekes er seriøs høykvalitets tysk leverandør, så dersom de velger å levere de slik tror jeg det er bra saker. Tror ikke at det er noe særlig dårligere løsning enn fast kablet siden stikk og kontakter er av høy kvalitet og dimensjonert for belastningen, men ser kanskje ikke så fancy ut.
Eks på en annen boks i samme type utførelse:

flux

Sitat fra: Rio på tirsdag 31. januar 2012, klokken 19:59
Er det noen som har pris på disse Mennekes ladepunktene? Finnes det en distributør i Norge?

Hvis man skal bruke den med en Menneke-til-J1772-kabel, så brukes jo kun én fase. Kobler man den da til L1 som "standard", siden Leaf osv kun bruker én fase?
Kabelen du kjøper som går fra Mennekes -> J1772 kobler fra L1 og null slik at en får 230V 1 fase ut til bil. J1772 støtter maks 240V 1fase. Jeg mailet med Mennekes og de bekreftet at ladepunktet ville virke med trillinger og Leaf med en slik kabel.

Jeg spurte og om de kom til å lage en wallbox modell for norsk IT 230V 3 fase nett, og det kunne de ikke bekrefte. De sa at når de ellers solgte utstyr til Norge som krevde 400V brukte kunder trafo fra 230V til 400v tn system...

Spørsmålet er vel som jkirkebo har nevnt om bilene vil støtte lading med 230V 3fase for oss som ikke er så heldig å ha 400v.

Priser i DE:
Mennekes boks med stikk: (Art:318421) 1678 EUR ex mva
http://business.lieske-elektronik.de/artikel_Mennekes-318421-Home-Charger-anschlussfertig-verd__146411.htm?pid=1

Mennekes for fast montering 400V/16A - 11kw (Art: 317410SW) pris på forespørsel..
http://business.lieske-elektronik.de/artikel_MEN-317410SW-Mennekes-Home-Charger-Premium-Charg__269912.htm

Griffel

#244
Sitat fra: flux på tirsdag 31. januar 2012, klokken 23:32

Spørsmålet er vel som jkirkebo har nevnt om bilene vil støtte lading med 230V 3fase for oss som ikke er så heldig å ha 400v.

Jeg lurer på om ikke ABB forhandler Mennekes materiell.

Teknisk sett er det ikke noe problem å bygge ladere som virker både på 400V og 230V, rent bortsett fra at effekten blir tilsvarende lavere.
Altså en 11 kW lader vil ved 230V bli ca 6 kW. Alternativet er en transformator som ikke blir veldig stor, men en trenger jo tilsvarende større tversnitt på matingen til transformatoren.

Amaxx boksen kan selvfølgelig sikkert levers med sladd og støpsel, men det er nok et tillegg i prisen for noe som er unødvendig, med mindre en vil drasse den med seg som en annen ladekladd.

Sitat fra: flux på tirsdag 31. januar 2012, klokken 23:32
Kabelen du kjøper som går fra Mennekes -> J1772 kobler fra L1 og null slik at en får 230V 1 fase ut til bil. J1772 støtter maks 240V 1fase. Jeg mailet med Mennekes og de bekreftet at ladepunktet ville virke med trillinger og Leaf med en slik kabel.

Det er jo noe av det som er kjekt med disse standardene. Meningen er at bilføreren skal slippe å tenke. Kobler du til kablen blir bilen ladet med den ladern du har, enten det er en europisk bil med 3 fas lader eller en US med enfas lader, og strømmen begrenses til det ladepunktet leverer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

Sitat fra: Griffel på onsdag 01. februar 2012, klokken 00:44
Teknisk sett er det ikke noe problem å bygge ladere som virker både på 400V og 230V, rent bortsett fra at effekten blir tilsvarende lavere.
Det er vel kanskje enda enklere siden ladestrømmen tas ut mellom fase og 0V. Det som da er 400V er jordfeilvern og styringselektronikk som gjenstår. Tviler på at styringa har 400V-supply. Da gejnstår det å koble om fra 400TN til 230IT

Ladeeffekten bestemmes av bilen og ikke "kladden".

Bare mine tanker altså...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Griffel

Sitat fra: Blip på onsdag 01. februar 2012, klokken 06:55
Det er vel kanskje enda enklere siden ladestrømmen tas ut mellom fase og 0V. Det som da er 400V er jordfeilvern og styringselektronikk som gjenstår. Tviler på at styringa har 400V-supply. Da gejnstår det å koble om fra 400TN til 230IT

Ladeeffekten bestemmes av bilen og ikke "kladden".

Bare mine tanker altså...
Europastandarden som er basis for Mennekes kontakten (eller omvent) er lading med 400V 3 Fas. Ladere i Europeiske biler (og kanskje Japanske produsert for Europa) vil nok slike ladere. Disse vil alle ha en "besøk hos bestemor" løsning med enfas 230V 10-16A innbygget (som også kan benyttes på den gamle kontakten på jobben).

Tilkoblings punktet bestemmer (forteller) laderen hvor mye strøm den får lov å trekke, men den kan selvfølgelig ikke trekke mer enn den er bygget for. Har en blil med USA/Japan 1 faselader kobles denne ved hjelp av overgangs kablen mellom 0 og fase. Mens Europiske 3 faseladere mellom fasene.
Har en da et 16A tilkoblingspunkt, blir 16A 230V mindre effekt enn 16A 400V. Har bilen enfase lader (Nissan/trillingene) blir maksimal efekten enda lavere, men altså aldrig høyere enn laderens maksimale ytelse.

Det er derfor ikke helt uten problemer med en Mennekes løsning der en ikke har 400V 5 leder system.  Hjemme i garasjen kan saktens for en Nissan sette opp en Mennekes boks og koble en fase mellom boksens 0 og fasepinnen som går til bilen, men da er andre løsninger vell mer hensiktsmessige. Har en en bil med 3 fas lader kan nok en hjemme i garasjen løsning fikses, dersom bilfabrikken er klar over at dette enkelte steder i verden kan dette være ønskelig. For offentlige ladepunkter vil en Mennekes løsning tilkoblet 230V bli temmlig meningsløs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Hvor vanlig er det med 400V TN i Norge nå?

bno

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. januar 2012, klokken 20:51

Min tok faktisk kvelden for noen dager siden. Den drev først og tok jordfeilbryterdelen av kombivernet en gang i uka eller noe sånt, men plutselig fikk jeg ikke inn sikringen i det hele tatt. Den blinket også noen feikoder med de to røde lysene (3 eller 2 blink). Prøvde med en sikring uten jordfeilbryter, og da fikk jeg strøm til den men bilen ville ikke lade. Etter kort tid gikk sikringen igjen, og det luktet svidd elektronikk fra boksen. Da lot jeg sikringen ligge ute og koblet opp 10A-kabelen på utestikket.

Sendte en mail til Clipper Creek. De bygde sporenstreks en ny EVSE til meg og sendte den med UPS dagen etterpå, sammen med en returfraktlapp for den gamle som de definitivt ville ha tilbake for å sjekke hva som gikk feil.

Kjipt at den tok kvelden, men ingen stor sak når man får såpass god service!

Betryggende å høre at servicen tydeligvis er topp. Denne enheten har jeg på radaren når jeg nå etter hvert får lagt opp den innkjøpte 4G16 kabelen til garasjen (for fremtidighets skyld). Fint om du kan gi tilbakemelding her om utviklingen (...)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Griffel

Sitat fra: flux på onsdag 01. februar 2012, klokken 10:41
Hvor vanlig er det med 400V TN i Norge nå?

Det vet jeg ikke, men det er vel ganske vanlig på Vestlandet, og ved nye større utbygginger.
I hytteområdet i Valdres hvor det ble strømforsyning noen få år tilbake ble det 400V distribusjon.

Pussig å tenke på for ca 50år siden ble deler av Bærum (Jordbruks området med Fossum forsyning) bygget om fra TN til IT nett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LarsE

Det påstår at det ikke finnes dumme spørsmål - så jeg prøver meg...  (beklager langt innlegg)

Hvorfor er det ladeklump på strømledningen?  ???

Ser 3 grunner for at den i utgangspunktet er blitt en standard men ser ikke helt at den oppfyller denne hensikten.
1) Sikre at strømkursen overbelastes
2) Gjøre kretsen strømløs før den kobles fra for å hindre strøm
3) Overspenningsvern eller noe i den retningen....

Når det gjelder punkt 1) så er det ingenting som forhindrer at en 16Ah lader kobles til en 10Ah sikringen/kurs. Det er opp til den som stikker kontakten i støpselet å vite hvor mye hver enkelt kurs kan belastes og at tilkoblingen er "sikker". Ladeklumpen har dermed ingen annen hensikt enn å fortelle lader i bilen hvor mye den maksimalt kan trekke. For at dette skal være helt sikkert så måtte sikringen i skapet på en eller annen måte kommunisert med klumpen - noe den ikke gjør i dag! Så, for å få en sikker løsning må det monteres en fast boks, med fast opplegg helt til sikring i skapet. Antar at dette er en av grunnene til at Nissan har valgt å levere bilene kun med 10Ah "nødlader" og anbefaler fast installasjon hjemme hos den enkelte.

Når det gjelder 2) så er det mulig at belastningen/strømtrekket brytes når pistolen tas ut av bilen (har ikke lest i instruksjonsboken om dette er tilfellet), men uansett så vil det være fullt strømtrekk hvis pluggen i veggen trekkes ut først. Så heller ikke her hjelper det med en diger klump på ledningen.

Punkt 3) har jeg ikke peiling på - men håper den i hvertfall gjør litt nytte for seg  :P

Som dere skjønner så har jeg irritert meg over at jeg må drasse på en ledning med en diger klump og i tillegg må betale 6800,- for å få enda en standard ledning med en diger unyttig klump bare for å kunne lade med 16Ah når jeg er på tur.

Dette kunne enkelt vært ordnet med en standard ledning uten klump, plus en bryter i bilen som gjør at bilen standard ladet med 10Ah og måtte aktiveres for å lade med 16Ah - uansett er det brukeren som må vite hvor mye hver enkelt kurs kan belastes.

Hvis noen enkelt kunne forklare meg hvilke fantastisk egenskaper denne klumpen egentlig slik at intelligente folk i bilindustrien rundt om i verden har blitt enig om en standard som krever denne klumpen  ;D


PS! Ellers - utrolig mange gode tips og erfaringer brukerene bidrar med på dette forumet. Er imponert over hvor mange det er som har kompetanse og evne til å bygge / modifisere vegguttak, app'er osv.
Stavanger - Sky Blue Leaf med solcelle levert 13.01.12

flux

Sitat fra: LarsE på torsdag 02. februar 2012, klokken 10:30
Det påstår at det ikke finnes dumme spørsmål - så jeg prøver meg...  (beklager langt innlegg)
Hvorfor er det ladeklump på strømledningen?  ???
Ladeklumpen"emulerer" et ladepunkt som i henhold til spec kommuniserer med bilens lader om følgende:

- Charge plug not powered until plugged into and commanded by vehicle
- Supply equipment signals presence of AC input power
- Vehicle detects plug via proximity circuit (prevents drive away while connected)AC Level 1&2 Charging
- Control Pilot functions begin
- Supply equipment detects PEV
- Supply equipment indicates to PEV readiness to supply energy
- PEV ventilation requirements are determined
- Supply equipment current capacity provided to PEV
- PEV commands energy flow
- PEV and supply equipment continuously monitor continuity of safety ground
- Charge continues as determined by PEV
- Charge may be interrupted by disconnecting the plug from the vehicle

Det som er dumt er ikke ladeklumpen, men at vi i Norge ikke bygger ut ladepunkter i henhold til standarden, da hadde vi ikke trengt kabel med klump på offentlige ladepunkter.

http://grouper.ieee.org/groups/earthobservationsSCC/IEEE_SAE_J1772_Update_10_02_08_Gery_Kissel.pdf

LarsE

Sitat fra: flux på torsdag 02. februar 2012, klokken 11:32
Sitat fra: LarsE på torsdag 02. februar 2012, klokken 10:30
Det påstår at det ikke finnes dumme spørsmål - så jeg prøver meg...  (beklager langt innlegg)
Hvorfor er det ladeklump på strømledningen?  ???
Ladeklumpen"emulerer" et ladepunkt som i henhold til spec kommuniserer med bilens lader om følgende:

.......

Det som er dumt er ikke ladeklumpen, men at vi i Norge ikke bygger ut ladepunkter i henhold til standarden, da hadde vi ikke trengt kabel med klump på offentlige ladepunkter.

Takk for svaret flux! Det var jo mange flotte funksjonaliteter - så, for å si det enkelt "boksens eneste funksjon er å kommunisere med bilen i henhold til standarden for å få kunne bruke et ikke standard ladepunkt/ et vanlig støpsel."

Antar at det er klumpen som utgjør mesteparten av kostnadensiden for en ladekabel til 7000,- og jeg vil tro det er liten vilje i kommunene til den ekstrakostnaden det medfører å få hvert eneste ladepunkt i henhold til standarden. Det er adskillig flere ladepunkter enn antall biler.

Etter å ha lest diverse tråder på dette forumet så har jeg inntrykk av at det er svært få som har valgt løsingen til Proxll som er i henhold til standarden på grunn av kostnaden. Hadde vært artig å vite andelen som velger nødlader / importerer hjemmelader / proxll som standard ladeløsning hjemme ......

Personlig så kommer jeg til å benytte medfølgende 10Ah lader hjemme og kjøper en ny 16Ah fra Mitsu - og avventer en en permanent hjemmeløsning når/hvis prisen kommer under 10.000,- ferdig installert!
Stavanger - Sky Blue Leaf med solcelle levert 13.01.12

flux

Standard er gjerne litt "overengineered", men jeg forstår at bilprodusenter trenger å forholde seg til mange ulike lands varierende el nett. I Norge har vi ofte jordefeilbrytere pr kurs og en kan fint se for seg enklere løsninger der bilen tar seg av mer av "ansvaret".

Så lenge jeg ikke kan lade med mer enn 230V/16A 1 fase ser jeg ingen grunn til å betale noe ekstra for ladepunkt hjemme. Jeg ser og at selv 230V/10A holder til behovet for Leafen hjemme, siden bilen er parkert såpass mange timer i døgnet her.

Det er på offentlige punkter en har behov for hurtigere lading. Mennekes 11/22kw punkter kan settes opp og driftes  mye rimligere og i større antall enn Chademo hurtigladere, så for "mellombehov" vil de og utnyttes når du f.eks parkerer for kortere tider enn 4t.


bno

#254
Har bestilt 16A ladekladd ( C-Zero ) hos Bilsenteret Stavanger NOK 6700,-

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA