Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Har de oppgitt en pris, og du har akseptert prisen, skjønner jeg ikke at dette er noe å irritere seg veldig over. Det er "fri" prisfastsettelse og du valgte å kjøpe til den prisen.

Selvfølgelig litt irriterende at andre har kjøpt til lavere pris, men slik er det med f.eks dekk og felger også. Dette gir selvfølgelig ikke Motorforum noen stor stjerne, men tror neppe det er verdt bryet med å klage.

Noen som har sjekket priser i Sverige? All erfaring tilsier at det burde være vesentlig billigere hos f.eks Citroen der.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Aspiranten

Jeg skjønner godt hva du mener Finnøy. Dessverre er lokale priser tillatt og det er også tillatt å melke de der stakkars Nissankundene som ikke får tilbud om 16A reisekabel...

Men jeg tror heller ikke så mange triangelkabelkunder vet om prisøkningen på 1700,- dersom de ikke holder til her. Så det spørs hvor stor effekt dette får for Mitsubishi på sikt.
Nissan Leaf

Eirikog

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 10. desember 2011, klokken 19:22
Den fastmonterte fra Prooxll er på 16A, men Proxll hevder at den må/bør monteres på en dedikert 20A kurs for å være sikker på å ikke overbelaste kursen slik at sikringen ryker.
For de fleste vil dette bety at man må ha en elektriker til å legge opp en ny kurs i sikrings skapet og strekke ut en ny kabel til garasjen. Kommer sikkert på rundt Kr. 20.000,- totalt.

Noen som vet omtrent hva det vil koste hvis jeg ikke går for Proxlls løsning, men bare får montert et nytt utvendig stikk på en ny dedikert 16 eller 20A kurs? Jeg har 6-7 m fra sikringsboksen til der jeg vil ha stikket (og 4 m mellom sikringsboksen og husets inntakssikring). Ville vært greit å høste erfaringer en stund før jeg vurderer om en  16A i-MiEV-kabel og/eller hjemmeladeren fra Proxll er verd å bruke penger på.
Bergen
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  63 000 km
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" 63 km

Aspiranten

Dama mi er elektriker og hun gjør det selv. Med deler osv så er det snakk om litt over tusen kroner for ny sikring, ledning ut (10-15 meter) og stikkontakt.

Med elektriker blir det i tillegg arbeidstid og + moms så blir det sikkert 2-3,000,- for jobben.

Mulig det blir billigere hvis du tar eksisterende stikk og bare trekker nye ledninger (dimensjonert for mer strøm) gjennom.
Nissan Leaf

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

flux

#200
Ikke sett denne før, men for noen få uker siden "lanserte" GE at de ville selge sin WattStation via Amazon i USA for ca 1.000$, men nå ser jeg at lenken på Amazon ikke fungerer lenger.

GE har planer om å lansere den i Europa, jeg har mailet de og spurt om evt. pris og IT nett.

https://twitter.com/GE_WattStation

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:tforrsI6cGQJ:www.amazon.com/GE-Energy-WattStation-Wall-Mount/dp/tech-data/B0069VTGPE+wattstation+site:.amazon.com&cd=5&hl=en&ct=clnk

Stigzy

Lurer bare på en ting. Er det best for den medfølgte "nødladeren" å stå tilkoblet i støpselen hele tiden i garasjen, eller å ta den ut og inn for hver gang jeg skal bruke den? Eller har det rett og slett ingen betydning? Hehe.. :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Lars C. Krogenæs

Det blir mindre mekanisk slitasje om du lar den stå i.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kjeldsen

#203
Sitat fra: Stigzy på onsdag 04. januar 2012, klokken 18:21
Lurer bare på en ting. Er det best for den medfølgte "nødladeren" å stå tilkoblet i støpselen hele tiden i garasjen, eller å ta den ut og inn for hver gang jeg skal bruke den? Eller har det rett og slett ingen betydning? Hehe.. :)
Jeg lar laderen stå tilkoblet hele tiden. Trekker 6 watt når bilen ikke lader eller bruker strøm på oppvarming. Standby-forbruket er det samme om bilen er frakoblet. Har laderen aldri med meg i bilen.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

SvenF

-När finns det risk för varmgång i Schuko-kontakter?
Jag överväger att köpa Mitsubishis 16A EVSE men vill först förstå riskerna. Kan någon avråda mig från att använda denna kabel?

Har hört från en elClio-förare att Schuko bara håller i c:a ett år för 16A...  ???

/Sven


keca

I dag har jeg vært innom Motorforum på Økern og hentet 16A kabel.

Etter å ha fått sett denne live, ser jeg at det er ingen problem å skifte ut kontakten selv.
(angrer litt på at jeg ikke kjøpte denne i Danmark til 5124,- og skiftet kontakt selv)

Så hvis man etter et år føler seg usikker på denne, skifter man bare til ny, regner ikke med at andre ting på kabelen "slites".

En ting jeg lurer litt på er om man bare lar denne boksen henge ned fra stikkkontakten. Føler at den store klumpen på den er relativt tung, og derfor bør man vel kanskje henge opp denne for å ikke få strekk fra kontkakten til den boksen. Jeg kommer til å lage istand et oppheng som går gjennom de to små hullene øverst på boksen. Gjør man ikke det kan det nok hende at kontakten blir knekt så mye at den etter et år har dårlig kontakt som gir varmgang.

Men ettersom denne blir levert med andre biler i norge og er merket, bør den vel tåle å bli brukt.

Info pris/lagerbeholdning:

Jeg ringte først Motorforum på Dal, der skulle de ha 6500 pluss moms. Det skal visstnok være samme som driver Motorforum på Kjeller, hvor jeg tidligere har fått opplyst 6862,50,- De hadde heller ingen på lager, men trodde hovedlageret hadde. Takket da nei, og ringte Motorforum Økern. Joda, de hadde de og pris 6863,- (ikke femtiøringer lengre). Han gikk tilogmed fysisk å sjekket at de hadde den inne. Ordre ble laget og avtalt at jeg kom innom to dager etter. Så da jeg kom innom i dag for å hente den hadde de faktisk solgt denne til en annen, selv om den var reservert av meg. De kunne fortelle at det var uvisst når de fikk inn igjen slike da hovedlager var tomt og uvisst fra produsent. Ettersom dette ikke var min skyld akkurat ble det etterhvert til at de måtte hente en kabel fra en ny bil som sto der. Så ble jo saken løst enkelt og greit for min del ihvertfall.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Leafy

Bilcentrum i Trondheim selger også 16A kabelen til 6863,- inkl. mva. Bestilt i julen og levert etter ca 14 dager, helt problemfritt.
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

LarsE

Sitat fra: Leafy på lørdag 21. januar 2012, klokken 18:39
Bilcentrum i Trondheim selger også 16A kabelen til 6863,- inkl. mva. Bestilt i julen og levert etter ca 14 dager, helt problemfritt.

Motorforum Stavanger skulle ha over 8000, men det var tomt på hovedlageret og måtte bestiller. Jeg droppet bestillingen. Synes 8000 er mye for 2 kontakter, litt kabel og en klump. Føler meg snytt når de i tillegg krever mer enn 8 høvdinger mens andre får det for i overkant av 6800 fra samme leverandørnettverk.

Noen som ikke liker at Leafen kom på markedet og konkurrerer med mjauen???
Stavanger - Sky Blue Leaf med solcelle levert 13.01.12

Kallagtunet

Reime og Lode på Nærbø tar 6800... Jeg har kjøpt der for to uker siden. Tok ca en uke fra bestilling til levering. Stor forskjell på 16 og 10 ampere. Får kjørt enda mer nå...

elektrolux

Egentlig burde kjøpere av Leaf krevt å få med en 16A kabel i stedet for 10A kabelen.

Bare tull med 10A kabel på et 24 kWt batteri
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA