Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

RogerB

Og da blir det selvfølgelig sikring med lavere I2 for å fortsatt bruke mindre kobber.

De fleste produsentene har sikringer etter den nye normen nå.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

rossifan46

#151
Sitat fra: Lynet på torsdag 24. november 2011, klokken 19:11
Sitat fra: Lunde på mandag 21. november 2011, klokken 21:47
Ny forskrifter krever faktisk 4mm2 kabel til en stikkontakt som skal lastes med opptil 16A.

Snakket med en som er rimelig oppegående på el-forskrifter og han sier at dette stemmer ikke. På 16A kurs er det 2,5mm2 som gjelder.

Vet du noe annet så kom med hvilken forskrift det står i.
Her kommer noen eksempler på forskjellige situasjoner hvis man følger "NEK 400-8-823:2010 Elektriske installasjoner i boliger".
Veiledning 2 - Kravet til I2 <= Iz sikrer at ledninger og annet installasjonsmateriell ikke kan overbelastes og reduserer derfor faren for brann knyttet til varmegang pga langvarig overbelastning.

Installasjonsmetode A1 som er den strengeste og som tilsvarer PN 2x2,5 mm2 i rør i isolert vegg (flere løse ledere i et rør):

Tabell 52B-2 sier at lederne har en ukorrigert lederevne på Iz=19,5 A (eller opp til 4 mm2 som har Iz=26 A)
Ved 16 A automat får man I2 = 1,45xIn = 1,45x16 = 23,2 altså ikke OK, I2 høyere enn Iz.
Ved 13 A automat får man I2 = 1,45x13 = 18,9 OK med minste margin.


Installasjonsmetode C som tilsvarer kabel forlagt åpent på vegg PR 2x2,5 mm2:

Tabell 52B-2 sier at lederne har en ukorrigert lederevne på Iz=27 A
Ved 16 A automat får man I2 = 1,45x16 = 23,2 OK

Med korreksjonsfaktorer menes omstendigheter som kan redusere lederevnen Iz, bl.a. kabler i grupper og temperatur.

Håper det oppklarer noe  :)

Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

rossifan46

#152
Sitat fra: RogerB på torsdag 24. november 2011, klokken 20:26
Og da blir det selvfølgelig sikring med lavere I2 for å fortsatt bruke mindre kobber.

De fleste produsentene har sikringer etter den nye normen nå.
Fant dette ABB-vernet med I2= 1,2xIn

Dette gjør det mulig å følge tommelfingerreglen1,5mm2 på 10A, 2,5mm2 på 16 og 4mm2 på 20A 

http://www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/veritydisplay/a5dc6bba5befe050c125780d0043fc5d/$file/passer%20perfekt%202%20mod%20jordfeilaut%20laminert%209akk105152a8944.pdf

Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Stigzy

Kan noen si meg hvor mye 10A original laderen fra Leaf'en trekker fra veggen? :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

BE

#154
Den trekker 10A  ;)

Dersom spenningen på nettet ditt hjemme er 240 Volt, vil det si et effektforbruk på 2400 Watt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

mariowing

Strøm har jeg ikke så mye greie på men det virker som mange andre her har. Jeg har 400 volt anlegg inn i huset - kan dette "utnyttes" på noe vis for å øke effekten som "mates" til bilen?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Go-carter

Nei dessverre - ikke pr. dags dato. Får ikke fora inn mer strøm enn det laderen klarer å sluke, og det er 16A 230V :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

rossifan46

Sitat fra: mariowing på søndag 04. desember 2011, klokken 00:45
Strøm har jeg ikke så mye greie på men det virker som mange andre her har. Jeg har 400 volt anlegg inn i huset - kan dette "utnyttes" på noe vis for å øke effekten som "mates" til bilen?
Nei, så vidt jeg har fått med meg kan bilen max lade på 230 V/16A max via normalladeren. Men har du tilgang på en egen trefaskurs på 80A kan du jo sette opp din egne CHAdeMO lader på 50 kW  ;D
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

RogerB

ja da tilgangen er ok, prisen for laderen er ikke  ;D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

mariowing

Synd jeg bor innerst i en blindvei da, hadde jeg bodd litt mer "sentralt" så kunne jeg tatt opp konkurransen med Statoil på Økern  ;D
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

rossifan46

Sitat fra: mariowing på søndag 04. desember 2011, klokken 11:18
Synd jeg bor innerst i en blindvei da, hadde jeg bodd litt mer "sentralt" så kunne jeg tatt opp konkurransen med Statoil på Økern  ;D
...kr 25 for 10 min...kanskje inkl nystekte vafler  ;)
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Griffel

Sitat fra: mariowing på søndag 04. desember 2011, klokken 11:18
Synd jeg bor innerst i en blindvei da, hadde jeg bodd litt mer "sentralt" så kunne jeg tatt opp konkurransen med Statoil på Økern  ;D

Jøss har du en kurs som kan belastes 50kW? Imponerende.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mariowing

Nei, det spørs vel kanskje om det hadde gått med 50kW. Men vafler stekt med 400 Volt hadde vel i alle fall blitt fort svidd ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Rasmus.B

Hei.
Har akkurat bestilt meg en Leaf, og gleder meg veldig til jeg får den.  Må inrømme at jeg ble litt satt ut da selgeren mente at jeg måtte ha en fastmontert ladestasjon fra proxll, som fort vil komme på Kr. 20000,- med montering.

Jeg ringte til Proxll for å høre om dette var riktig, og de sa at selve ladestasjonen koster Kr 12500,- men at de ikke selger til privat kunder, kun til autoriserte elektrikere, samt at det måtte settes opp en dedikert 20A kurs til denne stasjonen. Det som er kipt er at jeg akkurat har gravd ned en 3 x 2,5 mm2 kabel som går fra sikringsskapet og ut til garasjen, men det holder jo bare for en 16A kurs. Har lite lyst til å grave opp igjen for å legge ny kabel.

Løsningen jeg har gått for er å kjøpe en ladekabel fra motorforum på 16A. Snakket med en bil selger der, og han sa at det ikke var noe behov for å anbefale Miev kundene sine en fastmontert ladestasjon. Det som derimot kom til å skje med 2012 Mievene var at de også vil bli levert med 10A lader som standard, for å øke ladefleksibilitet.  Det er mange el. kurser som ikke er dimensjonert for en 16A lader, og dermed går sikringen.
Nå koster forøvrig laderen Kr. 8235,- De som har fått den for 6800,- som nevnt tidligere på forumet har gjort ett godt kjøp.

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

daggad

Hei Rasmus B og velkommen til forumet !  :)
Nei bare tull at du trenger dedikert Proxll stasjon og 20A kurs. Dette kan selvfølgelig bli kjekt og ryddig senere men vi venter til prisene blir adskillig rimeligere enn det de er i dag.
Grattis med bestilling av Leaf, det er en fantastisk bil som er utrolig morsom å kjøre. Jeg hadde på forhånd trodd at den ville gi meg mange artige diskusjoner men nyskjerrige folk på parkeringsplasser o.l, men dengang ei..ingen ser at det er en elbil. Den er uvanlig vanlig..

Minner forøvrig om min egen DIY for dummies ladestasjon  :D :
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA