Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

Kallagtunet


BE

Sitat fra: daggad på tirsdag 22. november 2011, klokken 08:21

Ja du har et poeng. En kan ikke som du sier basere seg på at de skal stå på 100%. 80% er eneste mulighet med timer, la oss håpe de oppdaterer software til at en selv kan velge når den skal stoppe. Og jeg selv hadde hatt muligheten til 70% så muligens hadde jeg brukt det da det vil rekke til alle viktige turer her omkring.

På Timer kan du velge 80 eller 100% på ladingen (Hvis du ikke mener at 80% er eneste valget foruten 100%, som da er rett). Jeg ser ikke poenget med at en skal lade til 70%. Disse Li-ion batteriene tåler nok langt mer enn det vi frykter. Husk at batteripakken er på 24 kWt, men vi "får" bare 21kWt til disposisjon. Jeg tipper dette er fordi dem har sikret seg nettopp mot å stresse batteriene med overlading av enkeltseller.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kallagtunet

Sitat fra: BE på tirsdag 22. november 2011, klokken 11:59

På Timer kan du velge 80 eller 100% på ladingen (Hvis du ikke mener at 80% er eneste valget foruten 100%, som da er rett). Jeg ser ikke poenget med at en skal lade til 70%. Disse Li-ion batteriene tåler nok langt mer enn det vi frykter. Husk at batteripakken er på 24 kWt, men vi "får" bare 21kWt til disposisjon. Jeg tipper dette er fordi dem har sikret seg nettopp mot å stresse batteriene med overlading av enkeltseller.


Jepp det stemmer nok det at det er en god "pute" i bunn og topp. Men ut i fra det jeg leser fra instruksjonsboken på engelsk så advarer de mot å ha bilen stående lenge med tomt og fullt batteri. De anbefaler også 80% landing for økt levetid på batteriene.

Mhp vekt på bil, effektuttak i motor, og kjørelengde så kan det vel virke som elektronikken tillater at en kjører pakken på Leaf hardere enn det trillingene utsetter sine batterier for, men vi vet jo ikke noe detaljer om kjemien i batteriene til å si noe om det betyr noe i den ene eller andre retning.

BE

Som det sikkert er nevnt mange ganger tidligere, vil du også ha fult utbytte av regenereringen når batteriet er på 80% lading. Så dersom du klarer deg gjennom dagen med 80% lading, er det uten tvil å anbefale dette som topplading. Jeg kommer bare til å lade til 100% de gangene jeg vet at rekkevidden kommer til å bli strukket maksimalt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

daggad

Sitat fra: BE på tirsdag 22. november 2011, klokken 12:23
Som det sikkert er nevnt mange ganger tidligere, vil du også ha fult utbytte av regenereringen når batteriet er på 80% lading. Så dersom du klarer deg gjennom dagen med 80% lading, er det uten tvil å anbefale dette som topplading. Jeg kommer bare til å lade til 100% de gangene jeg vet at rekkevidden kommer til å bli strukket maksimalt.
Ja slik ser jeg det også.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Det høres ut som en fornuftig plan.

Nå begynner det å bli på tide å få noen data på hvor langt nye eiere kommer på en lading enten det er 80 eller 100 prosent. Noen som har strukket strikken enda?

eivisa

#141
Hadde 115km på 80% lading for et par dager siden. Blandet kjøring til og fra jobb, blanding av 50 til 80 soner. Uten varme på i eco modus , kun litt på frontruten av og til.
Regn og våte veier... :)    ps : hadde 5km igjen.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Ladefabrikken

Vet ikke om dere som skal mekke en egen ladekabel med styrebokesen har sett denne siden
http://code.google.com/p/open-evse/
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

nilsrk

Hei, jeg kjøpte Aerovironment sin lader fra Ebay, og kan bekrefte at den ikke virker sånn helt uten videre. Jeg regner med at det ikke skal være umulig å fikse dette. Jeg antar at det bare er falsk jordfeil melding.
Grimstad, Sort Leaf siden 22/11-11

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nilsrk

Ja det var det jeg mente med falsk Jordfeil. vi har forskjellig måte å undersåke om det er jordfeil på, så jeg må bare kutte ut en av de tenker jeg. Det er ikke behov for to i serie.
Grimstad, Sort Leaf siden 22/11-11

xzornixz

Da har jeg også kjøpt Mitsubishis ladekabel på Motorforum, så da blir det 10A lading fast hjemme og 16A med meg på langturene:)

jkirkebo

Min 16A Nissan/Panasonic EVSE fra EVSEUpgrade kom i dag. Totalprisen ble ca. 7650,- inkl. frakt, fortolling og mva. Dyrere enn de som har betalt i underkant av 7k hos Mitsubishi, men billigere enn de 8k+ de visstnok vil ha nå ?

Den virket ihvertfall upåklagelig. Og ledningen fra støpsel til "kladd" var mye lengre, hele 160cm. Positivt synes jeg, det betyr at den kan ligge på bakken der jeg lader mest, i Oslo City, slik at det ikke blir strekkrefter i støpselet.

Den leveres uten støpsel, og med en kraftig kabel. Billigstøpsler fra Biltema kan man bare glemme, her kreves solide kvalitetssaker for å i det hele tatt få kabelen inn i støpselet. Heldigvis hadde jeg ett liggende, dog var det rett. Jeg får skaffe et vinklet et etterhvert.

Deilig å ha den på plass ihvertfall. I går måtte jeg kjøre til Oslo og satt bilen på lading med 22% igjen på batteriet. Fikk gå hjem tidligere, men da var batteriet kun på 71%. Hadde jeg hatt 16A-kabelen i går hadde det vært på tilnærmet 100%. Dermed ble det stopp i Rygge for hurtiglading. Den stasjonen er kjekk å ha :)

Jeg kommer til å bruke 10A-kabelen de gangene det definitivt holder med 10A-ladefart. Delvis blir det mindre krise om noen skulle stjele den, og delvis blir det mindre sjans for feil (varmgang, sikring som ryker osv.). Kjekt å ha mulighet til begge og ha reservekabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Sitat fra: Lunde på mandag 21. november 2011, klokken 21:47
Ny forskrifter krever faktisk 4mm2 kabel til en stikkontakt som skal lastes med opptil 16A.

Snakket med en som er rimelig oppegående på el-forskrifter og han sier at dette stemmer ikke. På 16A kurs er det 2,5mm2 som gjelder.

Vet du noe annet så kom med hvilken forskrift det står i.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Blip

Det kom nye boligforskrifter i 2010. Det som er nytt er at Iz >= I2. Det betyr tykkere kabel på gamle sikringer eller ny 16A sikring med lavere I2.

Lagt til fra min fantastiske mobiltelefon!

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA