Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

Lunde

Vær klar over et ti ampere kan være gull verdt. Om der kjøper 16 så behold for guds skyld 10 utgaven. Er du ute på "tur" kan du risikere å ikke få ladet overhode om du ikke kan klare deg med 10 A.

Snakker av erfaring  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Tar ikke sjansen på å kjøre uten både 10A og 16A :-)

cra

Sitat fra: Finnøy på mandag 21. november 2011, klokken 19:56
Tar ikke sjansen på å kjøre uten både 10A og 16A :-)

Tja... SKulle jeg velge bare en hadde jeg valgt 10A. Du kan bruke 10A på 16A kurs, men ikke omvendt.  ;)  Har selv kjørt Think Classic i seks år (ganske nøyaktig i disse dager, tenker jeg), og har til dags dato ikke ladet på 16A. Men behovene kan selvsagt variere, og å ha begge er nok best; ikke mibnst så har man en i reserver om den ene skulle bli fysisk skadet e.l. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Terje

De offentlige ladeuttak som er plassert på parkeringsplasser etc. er de beregnet for 16 amp. ladekabler eller  må det brukes 10 amp.?
Takknemlig for tilbakespill ::)
Glad eier av Titanum Soul EV

Go-carter

Jups, de er alle sikret med en 16A sikring pr. støpsel.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

Sitat fra: 2EL på mandag 21. november 2011, klokken 14:24
Snakket med Citroen delelager og prisen på deres ladekabel er 7066,-ink moms
De må bestille den fra Frankriket med det skulle ikke ta mange dagene å få den inn.

Erfaringen fra oss med gamle PSAer er at Citroen er ca 30% høyere i pris på identiske deler :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lunde

Blir litt feil å si at de er "laget for 16A" egentlig. De skal tåle inntil 16A over lang tid uten at sikringen går. En vanlig automat har en prøvestrøm på 1,45 x merkestrøm den tåler i inntil en time. dvs at du kan laste en 16A kurs med inntil 23A i en hel klokketime uten at sikringen går.

Erfaringsmessig kan du fort oppleve at stikkontakten blir svinvarm uten at sikringen går. Noen ganger kan den til å med smelte støpslet fast i kontakten. Ny forskrifter krever faktisk 4mm2 kabel til en stikkontakt som skal lastes med opptil 16A. Det var er??? ikke uvanlig at interne koblinger i ladestolper og ladebokser er koblet med 1,5mm2 . Dette var lov før, men så absolutt ikke å anbefale.

Forøvrig vil all elektronikk bli varmere om du øker effekten og høyere varmeutvikling vil begrense levetiden. Jeg har derfor alltid ladet på 10 og ikke har hatt dårlig ti(d) for å si det sånn. Spiller jo ingen rolle om bilen er fulladet klokka to eller seks om natta.

Dessuten MÅ man jo ikke kjøre i 200 selv om bilen du eventuelt har er "laget for det "  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Terje

Sitat fra: Elmo på mandag 21. november 2011, klokken 21:18
Sitat fra: 2EL på mandag 21. november 2011, klokken 14:24
Snakket med Citroen delelager og prisen på deres ladekabel er 7066,-ink moms
De må bestille den fra Frankriket med det skulle ikke ta mange dagene å få den inn.

Erfaringen fra oss med gamle PSAer er at Citroen er ca 30% høyere i pris på identiske deler :o
Har sjekket med Mitsubishi og Peugot og de skal ha henhodsvis kr.8800.- og 8200.- for samme kablene. Citroen var klart rimeligst.
Glad eier av Titanum Soul EV

daggad

SitatSpiller jo ingen rolle om bilen er fulladet klokka to eller seks om natta.
Dette har jeg tenkt littegrann på. Det du sier er jo helt korrekt, og spesielt om man har to biler og en er fossil. Men om man bare har en elbil så er det et potensielt problem om noe plutselig skulle inntreffe på kvelden/natta. Sykdom, at noen må hentes, e.l.
I slike tilfeller vil det være en fordel at bilen lades så fort som mulig.

Amerikanerne lader på billigere takster om natta, her hos oss spiller det vel ingen rolle vil jeg tro. Da er det best å lade så fort en kommer hjem slik jeg ser det ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Hvis en lader til 80% så er det vel det. Selv om Nissan har lagt inn en pute i topp så tror jeg ikke det mhp levetid på batteriene er ett poeng at en minimerer tiden de står med 100% landing. Hvor mye det utgjør i praksis det er det nok kun bare Nissan som vet per i dag dessverre.

daggad

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 21. november 2011, klokken 23:31
Hvis en lader til 80% så er det vel det. Selv om Nissan har lagt inn en pute i topp så tror jeg ikke det mhp levetid på batteriene er ett poeng at en minimerer tiden de står med 100% landing. Hvor mye det utgjør i praksis det er det nok kun bare Nissan som vet per i dag dessverre.
Du er jo helt besatt av den garantien du...hva hadde det med denne diskusjonen å gjøre ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Ladefabrikken

Sitat fra: Terje på mandag 21. november 2011, klokken 22:03
Sitat fra: Elmo på mandag 21. november 2011, klokken 21:18
Sitat fra: 2EL på mandag 21. november 2011, klokken 14:24
Snakket med Citroen delelager og prisen på deres ladekabel er 7066,-ink moms
De må bestille den fra Frankriket med det skulle ikke ta mange dagene å få den inn.

Erfaringen fra oss med gamle PSAer er at Citroen er ca 30% høyere i pris på identiske deler :o
Har sjekket med Mitsubishi og Peugot og de skal ha henhodsvis kr.8800.- og 8200.- for samme kablene. Citroen var klart rimeligst.
De sa på Citroen at det sto kunn 10A lading i delekatalogen på ladekabelen. Hum dette må jeg finne ut av.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Sitat fra: Elmo på mandag 21. november 2011, klokken 21:18
Sitat fra: 2EL på mandag 21. november 2011, klokken 14:24
Snakket med Citroen delelager og prisen på deres ladekabel er 7066,-ink moms
De må bestille den fra Frankriket med det skulle ikke ta mange dagene å få den inn.

Erfaringen fra oss med gamle PSAer er at Citroen er ca 30% høyere i pris på identiske deler :o
Det er ikke det jeg har erfart etter å hatt Citroen i 20år. Hvis jeg vet at det er en del som finnes på de andre PSA bilene prøver jeg ofte å finne ut av hva den koster hos de andre. Peugot ligger veldig ofte mye høyere i pris på delene sine.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Kallagtunet

Sitat fra: daggad på mandag 21. november 2011, klokken 23:26
SitatSpiller jo ingen rolle om bilen er fulladet klokka to eller seks om natta.
Dette har jeg tenkt littegrann på. Det du sier er jo helt korrekt, og spesielt om man har to biler og en er fossil. Men om man bare har en elbil så er det et potensielt problem om noe plutselig skulle inntreffe på kvelden/natta. Sykdom, at noen må hentes, e.l.
I slike tilfeller vil det være en fordel at bilen lades så fort som mulig.

Amerikanerne lader på billigere takster om natta, her hos oss spiller det vel ingen rolle vil jeg tro. Da er det best å lade så fort en kommer hjem slik jeg ser det ?


Sitat fra: daggad på tirsdag 22. november 2011, klokken 00:26
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 21. november 2011, klokken 23:31
Hvis en lader til 80% så er det vel det. Selv om Nissan har lagt inn en pute i topp så tror jeg ikke det mhp levetid på batteriene er ett poeng at en minimerer tiden de står med 100% landing. Hvor mye det utgjør i praksis det er det nok kun bare Nissan som vet per i dag dessverre.
Du er jo helt besatt av den garantien du...hva hadde det med denne diskusjonen å gjøre ?

Hva hadde det jeg skrev med Garanti å gjøre da?????

Mitt poeng er og var at hvis en starter lading med en gang en kommer hjem slik at batteriene står med 100% gjennom mange timer vær natt så vil det slite mer på batteriet enn hvis de står på optimal fyllingsgrad som for Litium Ion batterier er rundt 60%. Men det er nok enda verre hvis de står lenge med lav lading hvis en kjører bilen tom hver dag....



daggad

SitatMitt poeng er og var at hvis en starter lading med en gang en kommer hjem slik at batteriene står med 100% gjennom mange timer vær natt så vil det slite mer på batteriet enn hvis de står på optimal fyllingsgrad som for Litium Ion batterier er rundt 60%. Men det er nok enda verre hvis de står lenge med lav lading hvis en kjører bilen tom hver dag....

Ahh..ok jeg misforsto deg, sorry Kallagtunet !
Ja du har et poeng. En kan ikke som du sier basere seg på at de skal stå på 100%. 80% er eneste mulighet med timer, la oss håpe de oppdaterer software til at en selv kan velge når den skal stoppe. Og jeg selv hadde hatt muligheten til 70% så muligens hadde jeg brukt det da det vil rekke til alle viktige turer her omkring.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA