Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bno

Hadde bestilt 16 ladekladd. Idag fikk jeg først en sms om at kabelen var kommet. Dernest kontrabeskjed om at den som var ankommet var en forlengelses les skjøtekable? (Lyver de?) Dernest ble det opplyst at de ikke kunne levere 16A ladekladd av sikkerhetsgrunner!? Veldig beklagelig. Hva skal vi med 16A ladestasjoner rundt omkring om leverandørene ikke vil levere "interphase" kabelen for å utnytte dette? Dette lukter det av eller hva mener dere?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Rio

Hei,

Det de har bestilt er en 16A J1772-2009 til Menneskes-kabel, dessverre.

Jeg ringte dem i dag, og senere fikk jeg en epost om at de har sluttet med 16A kladder av "sikkerhetsmessige årsaker"! :(

Noen som vet om de fremdeles kan kjøpes i andre land?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bno

Sitat fra: Rio på torsdag 15. mars 2012, klokken 22:06

Noen som vet om de fremdeles kan kjøpes i andre land?

Jeg jobber nå med et annet prosjekt i Norge 16A 6900,- Ha snakket med og fått bekreftet via email bestillingen. Må dessverre vente 14 dager igjen, men dette er et firma som har levert til Leaf eiere før. Kommer tilbake her. Har litt større tro på å lykkes med denne henvendelsen.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Rio

Kjempeflott.

Man kan bestille fra Nissan-forandleren i Lisboa. Da får man med blå CEE kontakt (1-fas).

Nissan i Norge kan se samme delenummer, BNH har bestilt noen og jeg tror de er like spent som oss på hva de får i posten! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RogerB

Sitat fra: Rio på torsdag 15. mars 2012, klokken 22:06
Hei,

Det de har bestilt er en 16A J1772-2009 til Menneskes-kabel, dessverre.

Jeg ringte dem i dag, og senere fikk jeg en epost om at de har sluttet med 16A kladder av "sikkerhetsmessige årsaker"! :(

Noen som vet om de fremdeles kan kjøpes i andre land?

Jeg nevnte dette for noen måneder siden, ikke det at det bryr noen men når DU med 16A kladd støpsler inn hos bestemor så ER det et reelt problem.

Med 500 stk nissan leaf så var det relativt enkelt å forstå at bestemor kanskje har 10A UZ (gammle krus sikkringer) på sin "ute stikk"  hun bor på landet og har kanskje 2km til nærmeste trafo, for 99,9 % av resten av leaf drivers så betyr dette "INGEN TING"      "ØØØØøøy  et støpsel"  her er det bare å plugge inn.......

Jeg vet at dette kommer til å skje, ingen vet når, men vi kommer alle til å vite når det har skjedd.

Roger

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Rasmus.B

Med 500 stk nissan leaf så var det relativt enkelt å forstå at bestemor kanskje har 10A UZ (gammle krus sikkringer) på sin "ute stikk"  hun bor på landet og har kanskje 2km til nærmeste trafo, for 99,9 % av resten av leaf drivers så betyr dette "INGEN TING"      "ØØØØøøy  et støpsel"  her er det bare å plugge inn.......

Jeg vet at dette kommer til å skje, ingen vet når, men vi kommer alle til å vite når det har skjedd.

Roger


[/quote]

Hva er det du prøver å si her Roger?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rio

RogerB: Alle besteforeldrene mine er døde! ;D

Seriøst, jeg har jobbet med å få elektrisk utstyr testet (for CE merking) med Nemko og DnV tidligere, og jeg har ikke tenkt å gjøre noe brannfarlig. Jeg vil kun bruke 16A hvis jeg er sikker på at opplegget tåler det.

Samtidig, det virkelige problemet her er jo at f. eks. ladestolpene er utstyrt med Schuko-kontakter. De burde vært utstyrt med noe som tåler 16A kontinuerlig. Det billigste ville være CEE 16A (slik som i Portugal), og det beste Menneskes.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bno

#293
Fikk idag beskjed fra Reime og Lode (IMiev) forhandler på Nærbø om at de hadde fått beskjed fra produsenten om at 1 A "ladere" (som tidilgere følgte med denne bilen) ikke lengre er mulig å få kjøpt. Dette er selvsagt beklagelig. Det som sies er at det har vært en enkeltstående hendelse i søreuropa der det kom til et branntilfelle. Har aldri hørt på makan til tullete. Man kan da vel ikke generaliserer på en enkelt hendelse. Strider mot all fornuft. Hvilken nytte kan man da ha av våre 16A ladestasjoner da? Virker som om man nå skal forsøke å få inn mer på bunnlinja med å etterape Nissan. Hvilke tullinger (ja) kjøper en fastmontert ladestasjon til 16 store av forhandler? Prisene på dette utstyret vil falle. Like så vil det være mer aktuelt å montere større kapasistet for mange der man kan lade på 32A etc. Hva gjør jeg nå? Sende den til usa er vanskelig da jeg trenger å lade i mellomtiden og noe mellomspill med sendinger fra til usa er lite aktuelt. Veldig synd. Skal fabrikken da tilbakekalle de 16A som er utlevert da? Dette gjør da ingen annen mening enn at fabrikken har en søndags og en mandagsteori i hodet samtidig.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Ottar

Sitat fra: bno på torsdag 22. mars 2012, klokken 09:25
Fikk idag beskjed fra Reime og Lode (IMiev) forhandler på Nærbø om at de hadde fått beskjed fra produsenten om at 16 A ladere (som tidilgere følgte med denne bilen) ikke lengre er mulig å få kjøpt. Dette er selvsagt beklagelig. Det som sies er at det har vært en enkeltstående hendelse i søreuropa der det kom til et branntilfelle. Har aldri hørt på makan til tullete. Man kan da vel ikke generaliserer på en enkelt hendelse. Strider mot all fornuft. Hvilken nytte kan man da ha av våre 16A ladestasjoner da? Virker som om man nå skal forsøke å få inn mer på bunnlinja med å etterape Nissan. Hvilke tullinger (ja) kjøper en fastmontert ladestasjon til 16 store av forhandler? Prisene på dette utstyret vil falle. Like så vil det være mer aktuelt å montere større kapasistet for mange der man kan lade på 32A etc. Hva gjør jeg nå? Sende den til usa er vanskelig da jeg trenger å lade i mellomtiden og noe mellomspill med sendinger fra til usa er lite aktuelt. Veldig synd. Skal fabrikken da tilbakekalle de 16A som er utlevert da? Dette gjør da ingen annen mening enn at fabrikken har en søndags og en mandagsteori i hodet samtidig.
Fikk nesten samme svar på Prøven Bil Oppdal,utgått av sortiment,men ny modell med 10 meter kabel og ca 1300 dyrere. Ikke vet jeg. :p

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk
Nissan Leaf hvit 22/3-2012 175k km
Tesla Model 3 LR AWD hvit/hvit 11/4-2019 19k km

jkirkebo

Sitat fra: bno på torsdag 22. mars 2012, klokken 09:25
Fikk idag beskjed fra Reime og Lode (IMiev) forhandler på Nærbø om at de hadde fått beskjed fra produsenten om at 16 A ladere (som tidilgere følgte med denne bilen) ikke lengre er mulig å få kjøpt. Dette er selvsagt beklagelig. Det som sies er at det har vært en enkeltstående hendelse i søreuropa der det kom til et branntilfelle. Har aldri hørt på makan til tullete. Man kan da vel ikke generaliserer på en enkelt hendelse. Strider mot all fornuft. Hvilken nytte kan man da ha av våre 16A ladestasjoner da? Virker som om man nå skal forsøke å få inn mer på bunnlinja med å etterape Nissan. Hvilke tullinger (ja) kjøper en fastmontert ladestasjon til 16 store av forhandler? Prisene på dette utstyret vil falle. Like så vil det være mer aktuelt å montere større kapasistet for mange der man kan lade på 32A etc. Hva gjør jeg nå? Sende den til usa er vanskelig da jeg trenger å lade i mellomtiden og noe mellomspill med sendinger fra til usa er lite aktuelt. Veldig synd. Skal fabrikken da tilbakekalle de 16A som er utlevert da? Dette gjør da ingen annen mening enn at fabrikken har en søndags og en mandagsteori i hodet samtidig.

Du trenger ikke sende den til USA, bare bestill en ny en fra EVSEupgrade. Koster 7400,- ferdig oppgradert til 16A, da har du både 10A og 16A kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

#296
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. mars 2012, klokken 09:43
Du trenger ikke sende den til USA, bare bestill en ny en fra EVSEupgrade. Koster 7400,- ferdig oppgradert til 16A, da har du både 10A og 16A kabel.

ahhh  :P da gjør jeg det. Takk for info...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Blip

Det må da vel være mulig å "patche" firmware på denne boksen...? Jeg har leita, søkt, googla og undersøkt, men finner veldig lite info.

Jeg har litt info. Dersom noen er villig til å grave litt mer, kan jeg gjerne bistå med litt reverse-engineering, testing eller hva det skulle være...

Det er en 3-pins kontakt som stikker opp fra geleen inne i boksen. Jeg antar EVSE-Upgrade har laga en egen FW som de dytter inn ved hjelp av disse (ingen HW-modding nødvendig). I tillegg ser det ut til at mikrokontrolleren er en Fujitsu MB95280H.

Har noen lyst til å starte en egen tråd på dette, så er utfordringen herved gitt!

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Smiling when sailing

Jeg har også en bestilling inn i herifra Tromsø. Skal nå se hvordan det går med den. Sannsynligvis må jeg også bestille fra EVSEupgrade i USA direkte. Det er jo veldig tullete men hva skal man gjøre... det er jo ikke hjemme der jeg vil gjerne ha 16A lading. Egentlig lader jeg ikke hjemme i det hele tatt... bortsett fra i dag står det en son fossiltulling her på jobb som klarer å blokere begge elbilplassene...
Blå Leaf, Tromsø

bno

Sitat fra: Blip på torsdag 22. mars 2012, klokken 12:00
Det må da vel være mulig å "patche" firmware på denne boksen...? Jeg har leita, søkt, googla og undersøkt, men finner veldig lite info.

Jeg har litt info. Dersom noen er villig til å grave litt mer, kan jeg gjerne bistå med litt reverse-engineering, testing eller hva det skulle være...

Det er en 3-pins kontakt som stikker opp fra geleen inne i boksen. Jeg antar EVSE-Upgrade har laga en egen FW som de dytter inn ved hjelp av disse (ingen HW-modding nødvendig). I tillegg ser det ut til at mikrokontrolleren er en Fujitsu MB95280H.

Har noen lyst til å starte en egen tråd på dette, så er utfordringen herved gitt!


Jeg starter web research her og kommer plutselig  ;D tilbake på den. Takk for velvillighet til å bistå eventuelt. Ikke det at jeg tror jeg finner noe når du har jobba med det, men jeg tar en go på det..
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA