Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

el-snorre

Det kommer til å skje mye å infrastrukturbiten. Alle ladestasjonene i Oslo skal etter planen oppgraderes, da er det Leaf-eierne som vil få gal vinkling...

Bakgrunnen for oppgraderingen er dels at forfallet på ladestasjonene er høyere en forventet, men også bytte til bedre komponenter. Høy slitasje, eller liten robusthet skyldes ulike elementer:
- harrdhent bruk
- smuss fra omgivelsene og plugg på ladeledning
- muligens ikke optimale komponenter
- høy effekt

Til det siste så er det ikke anbefalt å ha 16A trekk å en 16A kurs med vanlig stikkontakt. Innenfor det elfaglige anbefales det vist nok max 80% vedvarende trekk av kursene kapasitet. En Leaf med i-MiEV kabel vil trekke 100%, ja sågar +/-10%!!!

Høyt effekttrekk og slitt ladepunkt vil kunne kjennes på pluggen/bak stolpen at de er varm. Det er ikke anbefalt å bruke 16a ledning fra tvillingene eller tilsvarende over vanlig stikkontakt, da det vil kunne ødelegge infrastrukturen?
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Rio

Hel El Snorré, ;)

Men den nye versjonen av Proxll har et fundamentalt problem, nemlig at "låsebaren" (ikke den i døren) er så lavt nede at folk bøyer låsemekanismen ved å forsøke å lukke døren, slik at låsefingeren bøyes inn mot døren. Jeg vet ikke hvor mange av dem jeg har måtte fikse (bøye, slik at den blir vertikal igjen). Jeg har med verktøy nå.

Burde man ikke oppgradere kontaktene til "noe annet enn Schuko"?

Jeg er mindre opptatt av hva, så lenge det blir noe som tåler 16A. :-)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sven erik

rn annen ting jeg har lakt merke til er at ledning mellom  kontakt å  lade klomp burde hvert lenger så den ikke dro i støpsler  ++  har tenkt selv å lage meg  en liten skjøte ledning   så ikke ting blir ødelakt av vekt for det er  meget falig til slutt

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 10. mars 2012, klokken 23:20
Burde man ikke oppgradere kontaktene til "noe annet enn Schuko"?

Jeg er mindre opptatt av hva, så lenge det blir noe som tåler 16A. :-)

Man burde nok vurdere å gå for Mennekes nå ja, når de først skal oppgraderes. For den som har gammel el-bil som ikke kan bruke Mennekes-Mennekes/J1772/Tesla kabel finnes det overganger fra Mennekes til Schuko. De som trenger en slik vil snart vært et ganske så lite mindretall.

I tillegg burde man begynne å installere 32A effekt i nye stolper med Mennekes-kontakt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#274
Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. mars 2012, klokken 00:13
Man burde nok vurdere å gå for Mennekes nå ja, når de først skal oppgraderes. For den som har gammel el-bil som ikke kan bruke Mennekes-Mennekes/J1772/Tesla kabel finnes det overganger fra Mennekes til Schuko. De som trenger en slik vil snart vært et ganske så lite mindretall.

I tillegg burde man begynne å installere 32A effekt i nye stolper med Mennekes-kontakt.

Enig i det dersom en skal ha noe annet enn Schuko, men det er også et påeng at en for de midlene som er tilgjenglig får så mange ladepunkter som mulig.

Et alternativ for å fart i installasjon av 32A 400V 3fas Mennekes ladepunkter som faktisk alle har glede av.
De kan brukes av de med 230V enfaslader, (Trillingene, Leaf, Think, PSA Clasic,etc.) og de kommene fra PSA, Renault, Tyskefabrikerte og Hybrider takket være at standardene er harmonisert.
En må nok da se på Mennekes ladepunkt med betalingsløsninger.

De med klasikere trenger da en slags kladd men den blir enkel og så rimlig at den kan inngå i abonnements prisen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Jeg tenker at dette kanskje er noe Elbilforeningen bør diskutere med Bymiljøetaten i Oslo Kommune?

Altså, først bli enige med oss selv på årsmøtet, og så foreslå Mennekes (sannsynligvis) til dem?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bno

Sitat fra: sven erik på lørdag 10. mars 2012, klokken 23:52
rn annen ting jeg har lakt merke til er at ledning mellom  kontakt å  lade klomp burde hvert lenger så den ikke dro i støpsler  ++  har tenkt selv å lage meg  en liten skjøte ledning   så ikke ting blir ødelakt av vekt for det er  meget falig til slutt

Løste dette ved å kjøpe spennreim på 75cm. som jeg spenner rundt ladestolpen og klumpen enkelt og greit. http://www.jula.no/spennreim-18-mm-1-5-m-388602
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Boogie

Jeg har to EVSE kabler til min Leaf. Den på 10A bruker vanlig Chuko kontakt. Den andre er utstyrt med en blå enfas 16A Philip Hauge kontakt. Jeg bruker en overgang på ca 0.5 m ledning med forskjellige kontakter for bruk ellers. avhengig av hvor jeg lader.
På denne måten slipper jeg at "klumpen" henger i ledningen, og jeg har en skikkelig kontakt som tåler 16A!!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

bno

#278
Sitat fra: Rio på fredag 09. mars 2012, klokken 11:27
Snakket med dem i Stavanger for å bestille en, og de påstår den er 10A...

Da er bekreftelse her:
Hei.
Ingen tvil. Det er 16 amp. vi har bestilt. Regner med å ha den her i slutten av uka.
Mvh.
NN
Bilsenteret Stavanger as
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Aspiranten

Nissan Leaf

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Rio

bno: Kjempefint! Nå ble jeg glad!

Har du et delenummer?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Aspiranten

Sitat fra: bno på mandag 12. mars 2012, klokken 22:46
Delenummer skal jeg få tak i

Flott.

Jeg tok kontakt med Citröen her oppe i Ålesund og spurte om pris på dette. Da ville de ha bilen min inn for justering og kalibrering opp mot kabelen. "Nja, jeg tror ikke dere skal skru noe som helst på den for det er en Nissan Leaf" svarte jeg kort :) De ville likevel ha chassisnummeret og sjekke opp litt mtp. hvilken del det var som passet til min bil.

De hadde en kabel i systemet, og en til som ikke var oppført i systemet noe sted, påstod selgeren.

Vetasøren jeg, men fint om du legger inn delenr. så vi får krysskontrollert  :)

Jeg henviste også til din pris når de sa ca. 6900,-   :D
Nissan Leaf

bno

Må pruta vet du. Har du ikke lært den endatil du holder til men ikke er derfra ;D ;D ;D ;D ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA