Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

Rasmus.B

Hey, det var en stilig ladestasjon. Har du laget den selv? Ser at du har fått på plass lysdioder og merking på postkassen også. Skikkelig flott.
Ser du bor i Ålesund. Svigerfamilien min bor på Valderøya, og jeg prøver å overtale svigerfaren min til å kjøpe en Leaf.
Skal se etter bilen din neste gang jeg er i Ålesund.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

akseln

Hentet min 16A kabel på Motorforum i dag. De var veldig interessert i om jeg skulle bruke den på en i-miev eller en annen. Jeg fortalte at jeg skulle bruke den i en Leaf. Etter det jeg forstod hadde de fått mange henvendelser i det siste så de begynte å forstå at noe var på gang.

Deilig å kople laderen til i garasjen i dag og den var ferdigladet til 80% allerede nå kl. 19 etter 2t 45 min lading. Hadde da kjørt 40 km fra forrige lading i Oslo. iPhonen min melder at det nå er 1t 30 min til helt fulladet mot normalt 2t 50min. Tydelig at Carwings også har fått med seg at ladefarten har steget :-)

eivisa

Den kontrollboksen på ladeledningen, hvilken oppgave har den? Må den være der for å komunisere med laderen/bilen?
Er det for å styre maks strøm inn?
Eller kan det brukes noe slikt:   EVC-C-15A-600-20 ???    link: http://code.google.com/p/open-evse/wiki/J1772CableSources 
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

RogerB

Ja kontrolleren må være der for å gi signal til ladderen på bilen beskjed om hvor mye strøm den er tillatt å trekke.
Står mer om dette på DIY EVSE tråden
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Joakim Sveli

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 06. desember 2011, klokken 14:00
Nå koster forøvrig laderen Kr. 8235,- De som har fått den for 6800,- som nevnt tidligere på forumet har gjort ett godt kjøp.

Jeg bestilte en 16 A imiev lader fra Moss Bilsenter i dag. Fikk bekreftet pris på 6800kr. Levering måndag.

Jeg har nylagt, dedikert 16A kurs til garasjen fra nytt sikringsskap med nye sikringer og nytt inntak. Har derfor ingen betenkeligheter med å trekke 16A fra denne. Det jeg dog trenger laderen mest til er mens jeg er ute på tur i jobb osv. Alle offentlige ladestasjoner er 16 A med egen, dedikert kurs.

Til dere som har litt mer peiling. er det noen praktisk forskjell på at jeg med helt nytt anlegg og dedikert sikring lader med en 16A evse eller en fastmontert hjemmelader?
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

RogerB

Fastmontert er selvfølgelig bedre over tid, jeg går ut i fra at du støpsler inn og ut av kontakten to til tre  ganger om dagen 365 dager i året.
Så minimum 730 ganger vrir og vender du et støpsel inn og ut av den stikken, over tid kan det bli slakke i kontakten og etter 3 år eller 2190 støpslinger så er det klart at det har betydning.
Jeg har sett masse eksempler på forkullede stikk og kabler opp igjennom åra.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Aspiranten

Vi kommer kanskje til å støpsle vår lader 50-100 ganger i året...  :)
Nissan Leaf

RogerB

Har du den støpsletr det meste av tiden så er det klart det er bedre, men det er klart at med 300-400 ganger på tre år sliter.

Om du åpner en elko kontakt hvor mye av den runde pluggen er i kontakt med fjerene der inne?

0.1kvadrat?

Bruk hodet nå, hvor mye er kontakt flaten der inne i kontakten på 3300W ?
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

gbzdoc

Forøvrig sjekket jeg strømtrekket med 10A og 16A EVSE og den trekker eksakt maks på begge.

Effekten var på 3700watt på 16A. Ser også ut til at lading stopper helt på både 10 og 16A når man setter på forvarmingen.

Aspiranten

Sitat fra: gbzdoc på fredag 09. desember 2011, klokken 23:46
Forøvrig sjekket jeg strømtrekket med 10A og 16A EVSE og den trekker eksakt maks på begge.

Effekten var på 3700watt på 16A. Ser også ut til at lading stopper helt på både 10 og 16A når man setter på forvarmingen.

Argumentet for å skaffe 16A er jo fra Nissan at man kan både varme og lade samtidig?  :(
Nissan Leaf

Griffel

#175
Sitat fra: RogerB på fredag 09. desember 2011, klokken 23:16
Har du den støpsletr det meste av tiden så er det klart det er bedre, men det er klart at med 300-400 ganger på tre år sliter.

Om du åpner en elko kontakt hvor mye av den runde pluggen er i kontakt med fjerene der inne?

0.1kvadrat?

Bruk hodet nå, hvor mye er kontakt flaten der inne i kontakten på 3300W ?

Jo da det er klart det er slitasje, og at et fast opplegg er å foretrekke.

Men problemet er nok litt overdrevet noen av oss har plugget inn og ut i mange år, jeg 5 dager i uken i 8 år problemfritt (10A). Men det er jo lurt å kjenne på støpselet når en tar ut ledningen at det ikke er unormalt varmt. Det er jo lurt på PSA bilene å plugge stikkontakten før en kobler til bilen slik at det ikke gnister i kontakten. Slitasje er nok ikke noe stort problem, men gnister er.

Jeg går ut fra at kladden sørger for det samme, slik at slutting og bryting normat skjer i en kontaktor. Avbryter en en pågående lading med å trekke støpselet ut av veggen ødlegger en kontakten ganske fort. Ved normal bruk og et anlegget i normalt god stand burde dette være problemfritt. Ikke trekk ut kontakten etter ledningen. Kjenner en på kontakten hver gang en trekker den ut av veggen vil en nok føle om noe re galt før det blir virklig galt.

Men altså et fast tilkoblet ladepunkt er helt sikkert å foretrekke, og personlig ville jeg ha montert det. (eller nøyd meg med 10A)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 10. desember 2011, klokken 00:01
Sitat fra: gbzdoc på fredag 09. desember 2011, klokken 23:46
Forøvrig sjekket jeg strømtrekket med 10A og 16A EVSE og den trekker eksakt maks på begge.

Effekten var på 3700watt på 16A. Ser også ut til at lading stopper helt på både 10 og 16A når man setter på forvarmingen.

Argumentet for å skaffe 16A er jo fra Nissan at man kan både varme og lade samtidig?  :(

Med kun 10 minutter til fulladet satte jeg på varmen i 45 minutter, og da sa i hvert fall CarWings fortsatt at det var 10 minutter igjen. Strømtrekket fra veggen var på 16A. (Altså brukte den tydeligvis 3700W på oppvarming.)

Men den som fastmonteres hjemme av Proxl, er den 16 eller 20A? Uansett går jo ikke regnestykket opp da Leif gjerne varmer med mellom 1,5 til 4,5 KW.

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Rasmus.B

Den fastmonterte fra Prooxll er på 16A, men Proxll hevder at den må/bør monteres på en dedikert 20A kurs for å være sikker på å ikke overbelaste kursen slik at sikringen ryker.
For de fleste vil dette bety at man må ha en elektriker til å legge opp en ny kurs i sikrings skapet og strekke ut en ny kabel til garasjen. Kommer sikkert på rundt Kr. 20.000,- totalt.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Ole C

6800 kroner hos motorforum Ålesund.  Denne står fastmontert til kontakt at home. "Nødlader" som følger  bilen ligger i bagasje rommet og vil bli brukt som nødlader  ;D.

Jeg har egen 16A kurs til bilen kun 5 meter med kabel fra sikringsskapet og 2,5 mm2 kabel.

Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA