Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgkamp i Stavanger og løfter fra politikere.

Startet av Griffel, fredag 16. september 2011, klokken 21:12

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. august 2011, klokken 20:32
Nyttig info til Leaf-eiere som vil ha 16A lading billig:

Men man er uten enheten en uke eller to da. Kjekt for de som uansett skal ha en fastmontert hjemme men vil ha 16A mulighet "på farten".

De selges også ferdig oppgraderte Nissan EVSEr, pris ca. $900 inkl. frakt. Med moms og alt blir det noe over 6000,-.

Deilig å se at det ble en fornuftig løsning på dette. Ingen tvil om at jeg ville "oppgradert" min egen enhet.

Blir karantenetiden lang burde det være mulig å be leverandøren sende en oppgradert innbytteenhet mot sikkerhet i kreditkortet. Kommer ikke din egen i retur blir du fakturert som rent salg, i stedet for innbytte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Jeg har prøvd å ha en fornuftig dialog med SPX angående tekniske specs og levering men det viser seg omtrent umulig. Enten svarer de ikke eller så er det god dag mann økseskaft svar.

Derfor henger jeg meg på et evt. felleskjøp av Clipper Creek EVSEn om dere andre fortsatt er interessert. Det må dog ikke ta for lang tid før bestilling, vil gjerne ha den operativ før bilen kommer.

I tillegg kommer jeg til å sende inn den medfølgende til oppgradering. Da har jeg 16A på hytta og de gangene jeg må lade i Oslo City, jeg trenger 16A begge steder. Hvis noen her bor i Sarpsborg/Fredrikstad kan vi jo sende og motta våre samlet så sparer vi litt frakt der også.

Å bruke den medfølgende (16A modifisert) hjemme også vil jeg ikke av flere grunner. Bl.a orker jeg ikke å pakke den opp og ned hele tiden. I tillegg kommer varmgangsproblematikken, ved såpass hyppig bruk blir kanskje utestikket "slitent" etterhvert. Dessuten bør man vel ha en reserve etter min mening, om en av enhetene tar kvelden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Dårlig med respons her i helgen, men vi får vel se i morgen;

Som sagt er jeg interessert i en LCS-25. Kommer til å trekke fram en PFSP 3x6mm2+J kabel så er jeg forberedt på 3x25A på sikt, men sikrer den med 20A enfas kombivern nå som er perfekt til en LCS-25.

Hvis vi skal bestille flere samlet bør det skje i løpet av uken, hvis ikke bestiller jeg en separat.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Æh, jeg er for utolmodig. Har vært i kontakt med Clipper Creek i dag. Fantastisk bra kundeservice der! Har gitt de alle detaljer om vårt IT nett og de bygger ferdig en LCS-25 enhet til meg og sender ut denne uka med USPS. Kommer tilbake med mer info her når jeg vet prisen inkl. frakt, med USPS havner den forhåpentligvis på maks $70. Isåfall havner totalsummen inkl. moms og fortollingsgebyr på ca. 7250,-. Mao. godt under det halve av Nissans pris. Kombivern, skinne, kabel og koblingsboks for å koble den til her havner på ca. en tusenlapp tror jeg.

Når jeg får bilen går den medfølgende EVSEn over dammen til oppgradering til 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elghost

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. august 2011, klokken 01:15
Æh, jeg er for utolmodig. Har vært i kontakt med Clipper Creek i dag. Fantastisk bra kundeservice der! Har gitt de alle detaljer om vårt IT nett og de bygger ferdig en LCS-25 enhet til meg og sender ut denne uka med USPS. Kommer tilbake med mer info her når jeg vet prisen inkl. frakt, med USPS havner den forhåpentligvis på maks $70. Isåfall havner totalsummen inkl. moms og fortollingsgebyr på ca. 7250,-. Mao. godt under det halve av Nissans pris. Kombivern, skinne, kabel og koblingsboks for å koble den til her havner på ca. en tusenlapp tror jeg.

Når jeg får bilen går den medfølgende EVSEn over dammen til oppgradering til 16A.
Er denne modellen CE-merket og godkjent for bruk i Norge? I såfall er den svært interessant.
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

jkirkebo

Sitat fra: elghost på tirsdag 30. august 2011, klokken 07:33
Er denne modellen CE-merket og godkjent for bruk i Norge? I såfall er den svært interessant.

Om den er CE-merket vet jeg ikke, gir egentlig beng i det. De garanterer uansett at den skal fungere her. Får sjekke det ut når den ankommer om et par-tre uker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

aurba

Sitat fra: elghost på tirsdag 30. august 2011, klokken 07:33
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. august 2011, klokken 01:15
Æh, jeg er for utolmodig. Har vært i kontakt med Clipper Creek i dag. Fantastisk bra kundeservice der! Har gitt de alle detaljer om vårt IT nett og de bygger ferdig en LCS-25 enhet til meg og sender ut denne uka med USPS. Kommer tilbake med mer info her når jeg vet prisen inkl. frakt, med USPS havner den forhåpentligvis på maks $70. Isåfall havner totalsummen inkl. moms og fortollingsgebyr på ca. 7250,-. Mao. godt under det halve av Nissans pris. Kombivern, skinne, kabel og koblingsboks for å koble den til her havner på ca. en tusenlapp tror jeg.

Når jeg får bilen går den medfølgende EVSEn over dammen til oppgradering til 16A.
Er denne modellen CE-merket og godkjent for bruk i Norge? I såfall er den svært interessant.

LCS-serien er ikke CE-merket. De har derimot andre produkter i sitt sortiment som er CE-merket. Om det blir litt press fra flere kjøpere fra Norge så kanskje de kontrollerer om den kan CE-merkes.
Think City 2010, Lithium

elektrolux

Det øyeblikket de CE merker produktet kan det ikke lenger forbedres. En hvilken som helst endring etter det betyr ny godkjenning med tilhørende utgifter.

Spørs om de vil gå den veien for et lite marked.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

aurba

#23
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. august 2011, klokken 21:47
Det øyeblikket de CE merker produktet kan det ikke lenger forbedres. En hvilken som helst endring etter det betyr ny godkjenning med tilhørende utgifter.

Spørs om de vil gå den veien for et lite marked.

Nå er vel CE-merking en selvsertifisering som ikke trenger en tredjepart for å erklere konformitet med regelverket. Da er det bare for produseenten å sørge for at produktet er i henhold til regelverket og sette på CE-merket. Produsenten må selvfølgelig også sørge for den nødvendige formelle dokumentasjonen.
Se info her:
http://www.standard.no/no/Standardisering/CE-merket/
Think City 2010, Lithium

Griffel

#24
Riktig.

CE merket er produsentens erklæring om at produktet er i henholdt til de direktiver som gjelder for det aktuelle produktet, og i tillegg bekrefter produsenten at produktet er trygt å bruke ut fra sine egne kunnskaper. (I tilfelle det skulle være noe ved produktet som ikke direktivet dekker)

Det er altså ingen sertifisering eller godkjennings prosess.

Når Clipper Creek lager et slik tilkoblingspunkt for Europa er det ingen grunn til at de ikke kan CE merke det. De lager jo andre serier for Europa så de kjenner regelverket, de kjenner sitt eget produkt og vet at det er sikkert.
Det eneste er at de må oppbevare dokumentasjon for evt. kontroll.

Uten CE merke er det ikke lov å selge eller installere.

En importør kan ikke CE merke det kan bare produsenten. Det er en bekreftelse på den individuelle enheten. At den er laget i henhold til produsentens dokumentasjon og rutiner og internkontroll. Altså noe helt annet enn en typegodkjennelse.

Men selv med CE merke er ikke sikkert at det er lov å installere, det må også tilfredsstille Norske særregler.

For slike produkter er så vidt jeg kan forstå det eneste spesielle at værn må bryte 2polet. Altså at det som ellers i Europa er 0 leder også  må brytes. Dette gjelder i Norge også om en skulle ha et TN anlegg med 0 leder idet vi betrakter 0 leder som "live" også for slike anlegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. august 2011, klokken 21:47
Det øyeblikket de CE merker produktet kan det ikke lenger forbedres. En hvilken som helst endring etter det betyr ny godkjenning med tilhørende utgifter.

Spørs om de vil gå den veien for et lite marked.

Takker for korreksjonen. Forveksler jeg med E-merking? Fikk i alle fall beskjed fra Thunderteam om at BMS'en deres hadde vært gjennom hele prosessen med slik merking.  Dersom de satte merket på var det game over for forbedringer, eller til og med endringer grunnet leveranser fra underleverandører. F.eks bytte av leverandør av enkeltkomponenter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ole C

Hei

Noen som vet hva den klumpen\ lade kabel vesken som følger med koster ?   Ser for meg at jeg klarer meg " sakte lading " hjemme slik at den ekstra  kan være permanent installert hjemme.

Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Boogie

Fikk min ekstra EVSE i dag. Dette er en original enhet fra Nissan, men oppgradert til å lade med 16A.  8)
Den vil da bli utstyrt med blå kontakt og brukes fast hjemme i garasjen, mens den som følger med bilen kan ligge pent i bagasjen.  ;D
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Lunde

Smart  :)Vurderer å montere et blått støpsel på min adapter også og et tilsvarende uttak på garasjeveggen. Lager meg en overgang på en meter eller to med 2,5" gummikabel til vanlige kontakter. Bruker IKKE støpsler fra Clas Ohlson og co ever... Kobler man med endehylser eller fortinner tampene  så sikrer man god kontakt og en sannsynlig bekymringsløs kobling for mange år.

Pr i dag har TH!NK klart kunststykke å bruke 1,5" til et sveiset støpsel å det går varmt så det suser når det lades med drøye 13A   :-\

Et varsko til alle som ikke skjønner lunta, men har du varmgang i støpsel og kontakt blir det aldri bedre med tiden, tvert i mot. En trøst er jo at det som regel ender med avbrendte ledninger uten at huset tar fyr av den grunn, men likevel. Pass på  :o
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

mohpet

Sitat fra: Lunde på fredag 09. september 2011, klokken 08:07
Pr i dag har TH!NK klart kunststykke å bruke 1,5" til et sveiset støpsel å det går varmt så det suser når det lades med drøye 13A   :-
Gjelder dette ny Think? Hvor/hvordan?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA