Ladeboks sikret med 25 amp sikring..... erfaringer ???

Startet av nien, tirsdag 24. april 2018, klokken 12:11

« forrige - neste »

nien

-Har en vegglader med 25a sikring. Fikk nylig ladekabel som tåler 7,2 Kw. Måler 25A i ledning inne i boksen / 230v spenning betyr ca 5,2 Kw ladeeffekt.

Så langt er alt bra ... jeg får altså ikke 7,2 kw, og må nøye meg med med 5,2 kW

Spm: Når sikringen er lastet med 25 A, og oppgitt til 25 A, er dette da "innafor", eller bør det være større sikkerhetsmargin.... skal det være slik ?? Noen trikkere her som kan si noe om dette ?

Kan nevne at sikringen går av og til - men bare av og til ...

jkirkebo

Sitat fra: nien på tirsdag 24. april 2018, klokken 12:11
-Har en vegglader med 25a sikring. Fikk nylig ladekabel som tåler 7,2 Kw. Måler 25A i ledning inne i boksen / 230v spenning betyr ca 5,2 Kw ladeeffekt.

Så langt er alt bra ... jeg får altså ikke 7,2 kw, og må nøye meg med med 5,2 kW

Spm: Når sikringen er lastet med 25 A, og oppgitt til 25 A, er dette da "innafor", eller bør det være større sikkerhetsmargin.... skal det være slik ?? Noen trikkere her som kan si noe om dette ?

Kan nevne at sikringen går av og til - men bare av og til ...

Grunnen til at man ofte legger inn en sikkerhetsmargin er nettopp at sikringen ikke skal gå. Noe annet galt skjer ikke. Jeg vil anbefale deg å skru ned ladestasjonen til 24A, om det er mulig på den.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Erlingni

25A på både vegglader og sikring fungerer fint hos meg... Aldri vært noen problemer med sikring eller annet. Men jeg har en C (treg) sikring.

jkirkebo

Sitat fra: Erlingni på tirsdag 24. april 2018, klokken 15:22
25A på både vegglader og sikring fungerer fint hos meg... Aldri vært noen problemer med sikring eller annet. Men jeg har en C (treg) sikring.

Om du har C eller B skal ikke ha noe å si å dette tilfellet, det gjelder store startstrømmer og slikt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA