Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart trenger du verken kort eller app for å lade elbilen (ISO-15118)

Startet av fredag, mandag 23. april 2018, klokken 16:21

« forrige - neste »

fredag

https://www.tu.no/artikler/snart-trenger-du-verken-kort-eller-app-for-a-lade-elbilen/435200

Dette minner om "Autocharge" som Fastned innførte tidligere i år, men i stedet for å bare lese av MAC-adressen til nettverksinterfacet på CCS-porten til bilen, så benytter de tydeligvis digitale sertifikater. Altså betydelig sikrere.

I tillegg må man på en eller annen måte legge inn sertifikatene i bilen, og man må velge mellom forskjellige avtaler som gir tilgang til en hurtiglader, som kanskje har forskjellig pris.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pudderjagar

Tanken er veldig bra og hadde da fungert for alle 3 standardene så hadde da vore ein suksess. Men da gjer den desverre ikkje såvidt eg kan finne ut.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: nix på mandag 23. april 2018, klokken 18:05
Etter 23. mai må man visstnok ha appen til Fortum for å lade, om man ikke gjør det via sms.

Et artig avsnitt i de nye brukervilkårene:
Fortum Markets As forbeholder seg retten til å introdusere månedlige medlemsavgifter til Tjenesten.

Du kan da fortsatt bruke RFID for å lade i Fortums nett. Men skal du bruke app må du laste ned den nye.

Obligatoriske månedsavgifter er ikke forenelig med Enova-støtte, så det kan de ikke innføre for de laderne de har fått støtte for. Ikke for de andre helle forresten, da det strider mot EU-regler.

Men de kan sikkert lage abonnementsløsninger med f.eks "500 minutter pr. måned for 899,-" eller noe i den duren for storforbrukere. I tillegg til den vanlige prisingen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rollep

Jammen på tide dette kommer for med dagens situasjon får man fint lite lyst på lengre turer, spesielt til utlandet.

Får også håpe hele greia blir mer stabil for slik det er nå risikerer man å bli stående med nærmest tomt batteri selv om man har ordnet seg med ørten forskjellige brikker, kort eller apper som har blitt så sabla populært de siste årene. Faktisk så populære at det er snart ikke en gang er mulig å kjøpe en simpel bussbillett uten en slik.

fredag

Sitat fra: pudderjagar på mandag 23. april 2018, klokken 17:22
Tanken er veldig bra og hadde da fungert for alle 3 standardene så hadde da vore ein suksess. Men da gjer den desverre ikkje såvidt eg kan finne ut.

Såvidt jeg kan se så skal ISO-15118 kunne brukes for AC-lading med type1 eller type2, CCS og Chademo. Utrolig! ISO-15118 dekker mer enn bare digitale sertifikater for å autorisere lading, så det er mulig at jeg tar feil.

Det er lagt inn støtte for ISO-15118 i OCPP 2.0, som brukes til å administrere ladestasjoner i ladenettverk.

Men det er nok ikke mange av dagens type2-ladebokser som har elektronikk inni seg til å støtte dette. Selv i de som støtter OCPP.

Mon tro om det er noen elbiler som kan programvareoppdateres til å støtte dette?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA