Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trist utvikling for Think.

Startet av elektrolux, mandag 12. september 2011, klokken 08:55

« forrige - neste »

elektrolux

Starter en ny tråd om hvilke dekk vi bør bruke på Elbilene våre.

Kan vi kjøre etter forholdene og bruke opp de dekkene vi har, eller bør vi til enhver tid ha best mulig gummi på bilene våre?

Kunne det vært en ide å bruke lavfriksjonsdekk, selv om disse har ørlite grann lengre bremsestrekning på vått føre?

Kan vi bruke helårsdekk?

Kom med innspill.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kenmyh

I mine øyne er det mest trafikksikkert å kjøre med vinterdekk om vinteren, og sommerdekk om sommeren. I følge loven, står det vel også at du skal kjøre med dekk som passer best for forholdene.

Når jeg får bestilt meg Leafen kommer jeg til å kjøre med vinterdekk og sommerdekk. Legger om som på alle andre biler. Den gang noen kjører på meg, og de bruker sommerdekk på vinteren, så blir jeg nok relativt rasende..
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

Carl Anton Stenling

Også etter at man har kjøpt dekk så er det en avveining hvor mye luft man velger å fylle. Harde dekk gir noe lengre rekkevidde, men spesielt om høsten/vinteren kan det være skummelt i forhold til bremselengde.

For elbiler som kjøres kort (<5000 km i året) og i lav hastighet, f.eks. Reva/Buddy i nærtrafikk, så er det etter min mening akseptabelt å vurdere bruk av vinterdekk hele året. Vet at forståsegpåere mener noe annet, men det er marginalt økt risiko sett opp mot innsatsen rundt dekkbytte.

Hva mener dere?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

El rayo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 19. august 2011, klokken 19:12
For elbiler som kjøres kort (<5000 km i året) og i lav hastighet, f.eks. Reva/Buddy i nærtrafikk, så er det etter min mening akseptabelt å vurdere bruk av vinterdekk hele året. Vet at forståsegpåere mener noe annet, men det er marginalt økt risiko sett opp mot innsatsen rundt dekkbytte.

Hva mener dere?

Carl Anton
Jeg kjører under 5000 km i året. Har sommerdekk og vinterdekk. Vinterdekk om sommeren gir kortere rekkevidde.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

I følge ekspertene skal vinterdekk være livsfarlige i temperaturer over 10C.

Har derfor mer tro på sommerdekk hele året, og la ev. bilen stå de få dagene der er snøføre.

Her i Stavanger betyr det 1-3 dager i året. Da har ikke vegvesenet rukket å brøyte gatene etter nattas nedbør. Allerede utpå dagen vil alle hovedveiene være belagt med saltlake, og da spørs det om ikke sommerdekk er like godt som vinterdekk. Har nå kjørt skadefritt i 27 år med alle mulige slags kjøretøy og dekkombinasjoner.

Det nifseste var 4 hjuls trekker på vinterføre. Ingen problem å komme opp i farlige hastigheter, men bremseegenskapene var like dårlige som alle andre biler. Det som gjorde det nifst var at 4 hjuls trekket kamuflerte hvor glatt det egentlig var.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. august 2011, klokken 20:30
I følge ekspertene skal vinterdekk være livsfarlige i temperaturer over 10C.

Har derfor mer tro på sommerdekk hele året, og la ev. bilen stå de få dagene der er snøføre.

Livsfarlige er vel å ta hardt i, men definitivt lengre bremselengde og mindre stabilitet i høy hastighet når det er varmt.

I England har de vel ganske like kjøreforhold som i Stavanger og der går det greit med sommerdekk mesteparten av vinteren.

Helårsdekk har jeg prøvd og det er utelukket de få dagene veien er islagt.

En mer interessant diskusjon er kanskje hvorvidt det er OK å øke dekktrykket betraktelig. Dette er jo mest aktuelt for biler som kjører langt og i nærheten av maksimal rekkevidde. Hvis man kjøper dekk med lav rullemotstand har disse litt dårligere egenskaper på andre områder. Kanskje like greit å kjøpe gode dekk og fylle mer luft?

For min P106 har jeg brukt vanlige anerkjente vinterdekk, men med høyere lufttrykk tidlig på høsten og om våren og normalt lufttrykk om vinteren. Dermed var jeg tvunget til å lade bilen på jobben om vinteren, men kunne kjøre frem og tilbake greit vår/sommer/høst.

Med moderne elbiler er jo heldigvis rekkeviddeproblemstillingene mer overkommelige.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elmo

Sitat fra: El rayo på fredag 19. august 2011, klokken 20:15
Jeg kjører under 5000 km i året. Har sommerdekk og vinterdekk. Vinterdekk om sommeren gir kortere rekkevidde.

Enig - som sagt i en annen tråd
Sitat fra: Elmo på onsdag 17. august 2011, klokken 20:33
Mine PSAer mister mellom 5 og 10% rekkevidde umiddelbart når jeg bytter til vinterdekk. Det altså av de 70+km jeg har med min (kanskje litt for røffe) kjørestil. Det alene er god nok grunn til å ikke kjøre med vinterdekk mere enn høyst nødvendig.

På østlandet er sommerdekk om vinteren rimelig uaktuellt, men jeg har faktisk opplevd å få dårligere veigrep på snøføre ved bytte fra relativt nye sommerdekk til en del år gamle vinterdekk på fossilbilen (det ble ganske fort ny vinterdekk da).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

POSi411

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 19. august 2011, klokken 19:12
det er marginalt økt risiko sett opp mot innsatsen rundt dekkbytte.

Hva mener dere?

Carl Anton
Jeg ville sagt det akurat motsatt. Et dekkbytte er en veldig enkel og billig måte å sikre seg bedre veigrep på.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

POSi411

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 19. august 2011, klokken 21:04
I England har de vel ganske like kjøreforhold som i Stavanger og der går det greit med sommerdekk mesteparten av vinteren.
Det har blitt skrevet om og testet mye vinterdekk i Engelske bilblader denne vinteren og mange mener at de bør ta etter skandinavene og begynne med to sett hjul.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Lynet

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. august 2011, klokken 20:30
I følge ekspertene skal vinterdekk være livsfarlige i temperaturer over 10C.

Hvis dette hadde vært sant hadde jeg ikke turt å kjøre på vinterdekk, temperaturen i mars, april og mai kommer ofte opp i godt over 10 grader.
Ikke glem at disse "ekspertene" ofte er de samme som produserer eller selger dekkene.......

Men det er ikke tvil om at det er forskjell mellom gummien i sommerdekk og vinterdekk. Men kjøper man billige sommerdekk (kanskje kinadekk) av ukjent merke og kvalitet er de sannsynligvis betydelig dårligere enn anerkjente piggfrie vinterdekk på sommerføre.
Et annet moment som mange glemmer når de sier man ikke kan ofre noe for sikkerheten er at det er betydelig forskjell mellom dårligste og beste bil når det gjelder bremser og kjøreegenskaper  :o

Det viktigste er å avpasse farten etter det utsyret, veien og føret. Da kommer vi oss alle trygt fra A t B  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

#10
Sitat fra: elektrolux på fredag 19. august 2011, klokken 20:30
I følge ekspertene skal vinterdekk være livsfarlige i temperaturer over 10C.

Det nifseste var 4 hjuls trekker på vinterføre. Ingen problem å komme opp i farlige hastigheter, men bremseegenskapene var like dårlige som alle andre biler. Det som gjorde det nifst var at 4 hjuls trekket kamuflerte hvor glatt det egentlig var.

"Ekspertene" kjører sjelden elbil, og snakker ofte om en annen type kjøring enn det elbilister praktiserer.

Hvs en ser på hvilke biler som kjører av veien vinterstid, er det nettopp 4-hjulstrekkere, fordi disse ikke sier fra når det begynner å bli glatt. -Og bremseegenskapene er de samme som andre biler.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Jeg kjører stort sett fartsgrensen, kanskje litt under med Thinken. Men når jeg får Leafen blir det nok akkurat samme kjøring som med fossilbilen. Ser dermed ingen forskjell på dekk til elbil og fossilbil.
Det viktigste for meg er uansett biltype at de ruller lett, Michelin energy kan anbefales.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 19. august 2011, klokken 21:04
En mer interessant diskusjon er kanskje hvorvidt det er OK å øke dekktrykket betraktelig.

Trur det blir litt hipp-som-happ. Kjører du med feil lufttrykk i dekkene endrer du jo egenskapene. Men det er jo et poeng at ulike dekk har ulike egenskaper. Vi elbilister velger ofte dekk med lav rullemotstand for å få maks rekkevidde, og dette går kanskje på bekostning av f.eks. bremselengde. Andre velger de med best grep, noe som kanskje koster litt i form av høyere rullemotstand. Andre igjen har andre egenskaper som viktigst når de velger dekk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#13
Måtte låne fatterens Think Li av grunner nevnt under en annen tråd om bompenger og Autopass.

Denne bilen kjører på godt slitte (originale 2001 ? ) sommerdekk som helt klart ikke holder mål. På regnvåt vei sklir den og understyrer kollosalt. Bremseegenskapene er dramatisk reduserte. Det nifse er at dekkene føles son noenlunde OK ut helt til de slipper, i motsettning til vinterdekk som føles "ulne" hele tiden, og dermed gjør at en kjører forsiktigere. ( Har vinterdekk på ene Thinken min )

Dette får meg til å spør om det finnes statistikk på hva som egentlig er farligst: Er det mange ulykker på vinterføre som skyldes bruk av sommerdekk?

Er der mange ulykker på sommerføre som skyldes bruk av vinterdekk. Vil tippe det omtrent ikke er slike ulykker da vinterdekkene gir såpass mye forvarsel at en rett og slett kjører mer forsiktig.

I så fall kan påstanden om at det er tryggere med vinterdekk hele året holde vann. Det blir nesten som 2 CV'en og Volvoen. Statistisk sett var 2CV'en tryggere, da den tiltrakk seg tryggere sjåfører en Volvoene.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Bare for å presisere litt: Jeg anbefaler ikke vinterdekk hele året til vanlig kjøring.

Dersom man imidlertid har kort årlig kjørelengde og kjører bare i lav hastighet (<60 km/t) så ser jeg ikke noe i veien for å la vinterdekkene stå på hele året. Tror en del Buddy og Reva-brukere faller i denne kategorien.

For oss andre blir det vel å velge dekk omtrent som for fossilbiler. For min del betyr det piggfrie dekk med maksimale isegenskaper. Vi har en bratt og isete bakke om vinteren opp til huset. Dette utelukker gjerne vinterdekkene som har lavest rullemotstand.

For sommerdekk velger jeg å se mer på rullemotstand pga. at det er slingringsrom for avveining mellom ulike dekkegenskaper.

Dekktestene som NAF utfører er jo greie å lese før man kjøper dekk siden de oppgir score for ulike egenskaper.

En annen egenskap som man kan vurdere å vektlegge er støynivå. Pga. at elbilene ofte har stille motor så blir dekkstøy mer iørefallende. Spesielt på vinterdekk så er det stor forskjell i støynivå.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA