Betale for å kunne få NissanConnect EV?

Startet av Løve, lørdag 21. april 2018, klokken 08:56

« forrige - neste »

Løve

Jeg har en parallellimportert Leaf LE. Denne får jeg ikke koblet til Nissan Connect fordi merkeforhandler må «fysisk gjøre noe under panseret» (aner ikke hva). Denne jobben skal de ha 1772kr for. Blir ikke det litt feil? Skulle ikke dette fungert rett ut fra fabrikk? Hvis en må betale for å abonnere på tjenesten så er det greit nok, men å betale for at maskinvaren skal virke?

Kan noen med innsikt opplyse om dette er vanlig?

Helge82

Hvor kommer den ifra? Mulig de må bytte/reprogrammere mobilenhet til ett oppsett som er kompatibelt med det lokale mobilnettet.

Joltus

Syns jo igrunn at alle slike ting skal tas med det firmaet som har paralellimportert bilen.

Nissan Norge og dems forhandlere har ingen forpliktelser ovenfor denne bilen....

Hvis eg kjøper en bil i tyskland må eg forholde meg til tysk importør og garanti og reklamasjon.

Løve

Den er fransk. Da jeg spurte Nissan sin brukerstøtte om det hadde noe å si så sa de nei, at det hadde ikke noe med saken å gjøre. Det er jo derfor jeg stusser og lurer på hva det faktiske problemet her er.

Joltus

Er enig med du. Det skulle igrunn fungert. Er ikke det argumentet som brukes for at carwings suger så balle?  At det skal funke overalt?

jsa061

Løve

Har nok ikke tenkt å drive mekking på egenhånd nei  ;)

Men det er altså ingen andre dom har opplevd at dette ikke virker når bilen kommer ut fra fabrikk/butikk? Jeg kjenner ennå på den at det virker urimelig å måtte betale for noe som fremstår som en feil i produksjonen.

Helge82

Det høres ut som noe er feil, men du må nok ta det med de som importerte bilen for å komme noe vei i forhold til å få dekket de kostnadene.

Rav4_EV

Alle Nissan må aktivisere radiomodemet gjennom diagnosekontakten. Tar 2-3 minutter. Gjøres normalt ved utlevering av bil hos forhandler.
Avhengig hvor løven holder hjemme kan han få tips til hvor han kan få løst dette.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Løve

Aha... Så det er DET de skal ha 1772 kroner for. Det er jo direkte latterlig dyrt.

Takk for opplysende svar  :)

Sense

Tror dessverre er bevisst metode hos produsenter og leverandører av alle typer varer i dag. De lager produktene og systemene bevisst vanskelig for hvermansen å fikse selv, nettopp for at kronene skal rulle lettere inn i kassa.

Det er ikke vanskelig å lage mobilladere som er kompitable med hverandres merker. Men ingen av produsentene/leverandørene ønsker det, for da kjøper færre original-vare.

Tror ikke vi ser slutten på denne type proteksjonisme før det kommer EU-reguleringer. Foreløpig er vel forbrukermaktens innflytelse på Brussel for liten, og produsentmakten for stor.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA