(Poll)Forventet pris på Hyundai KONA electric

Startet av andy99, fredag 20. april 2018, klokken 10:32

« forrige - neste »

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

andy99

Ved 132 stemmer:
under 250.000kr    0 (0%)
250.000 - 274.900kr   3 (2.3%)
275.000 - 299.900kr    29 (22%)
300.000 - 324.900kr   33 (25%)
325.000 - 345.000kr   26 (19.7%)
rundt 350.000kr    18 (13.6%)
355.000 - 379.900kr   15 (11.4%)
380.000 - 399.900kr   6 (4.5%)
over 400.000kr      2 (1.5%)

69% tror på en startpris på under 350.000kr,
49,3% tror på en startpris under 325.000kr.
Fasit om 2-3 uker...
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Kårepåsporet

Startpris på 350 er for høyt, med mindre det er fullspekket bil og det bare er det som taes inn.
Nå kommer jeg til å gå for Niro, men pris Kona vs Niro er interessant.
Når en ser på Koreanske priser så koster ikke Niro EV nevneverdig mer enn Soul, var snakk om ca 5000 kroner for minste batteri. Det var heller ikke stor forskjell opp til største batteri.
Tipper startpris på Kona er under 300.

Jakal

Kårepåsporet. jeg vet ikke om du kjenner premissene for den utgaven som vi får muligheten til å kjøpe i Norge: Kun 64 kWh, topp utstyrspakke (dvs ACC, HUD, Krell). Tilvalg skinn, soltak og vinterhjul. Ref Ioniq, Leaf 2 mm; Tror du virkelig ikke at oppgradering til 64 kWh har noen effekt på prisen? Jeg tror du dessverre er havnet på (Kårepå)villspor, du må nok belage deg på noen titusener mere i startpris.

Limodriver

Jeg blir litt forundret over de økonomiske vurderingene som legges til grunn ved forventninger til prising. Det blir argumentert med utstyr som koster fabrikken svært lite å inkludere. Dette er utstyr som vi i Norge ikke engang beregner mva av. Ved å inkludere utstyr som standard går prisen naturligvis betydelig ned. Det virker som mange opptrer som barn i godtebutikken der en kan øke prisen til det uendelige bare barnet har fått lyst på godteriet. Kona er en liten asiatisk bil med en del utstyr og med batteri på en viss størrelse.

Det er på tide å ta av ølbrillene, dersom prisen blir slik mange virker å akseptere er det bedre å bruke litt mer penger og våkne opp med noe du ikke misliker dagen etterpå.

Når jeg ser hvordan mange er villige til å betale for elbil som på mange måter er en avgiftsparasitt i Norge bør en for å normalisere markedet innføre mva på elbiler. Det er ingen skatte eller avgiftsmessig begrunnelse for at elbiler ikke skal bidra med midler til fellesskapet eller i det minste for veislitasje eller bruk av parkeringsplasser. En tung Tesla med piggdekk og latterlig effekt sliter betydelig på veiene og bør betale for denne slitasjen. Akkurat som alle andre.

Innlegget er ment å provosere, men har også et definitivt underliggende poeng.

Amoss

Sitat fra: Limodriver på søndag 13. mai 2018, klokken 13:38
Innlegget er ment å provosere, men har også et definitivt underliggende poeng.

Mulig at du har noen underliggende poeng, men at en tung Tesla sliter betydelig mer på veiene er faktisk helt feil:  Nei, Tesla-biler sliter ikke merkbart på veien  Og hva poenget skulle hatt vært dersom dette hadde vært rett er heller ikke lett å se når du poster denne i en tråd om en relativt liten Koreansk elbil. Hele debatten du prøver å provosere frem i dine siste avsnitt hører heller hjemme under "elbilen i samfunnet" enn her inne.

... at biler med piggdekk sliter mer er sant, men det gjelder uansett drivstoff.
Model S 85D

...

...

Amoss

Sitat fra: nix på søndag 13. mai 2018, klokken 15:10
Isåfall, hvor går grensen mellom akseptabel og latterlig effekt?

Ved "Ludicrous mode"? ;)
Model S 85D

Limodriver

Noen bet på agnet...

Å gå inn på ordkløyveri blir ikke formålstjenlig, men en kan tydeligvis konkludere med at en Tesla med piggdekk under sterk akselerasjon ikke sliter mer på veien enn et annet lett kjøretøy (som f.eks moped), derimot sliter tunge kjøretøy (vektgrensen definert over Tesla) mye på veien.

Teslaen har samme eller bedre akselerasjon enn BMW 5-serie med de største motorene. Dette er selvfølgelig fornuftsbasert. Alle og enhver er skikket til å håndtere biler med slike ytelser - jeg er derimot for glad i sønnen min til å la ham kjøre slike fornuftige biler.

Dersom nullutslippskjøretøy (også hydrogen) var merverdiagiftspliktige ville dette langt på vei kunne dekke opp for nye bompengefinansierte veiprosjekter.

Fremfor å be for sin syke mor bør elbilkjøpere argumentere basert på de verdiene vi har bygget opp velferdsstaten med (jeg er verken kommunist eller sosialist, men stemmer borgerlig) slik at vi får en fornuftig finansiering av våre felles interesser fremover.

Amoss

Sitat fra: Limodriver på søndag 13. mai 2018, klokken 17:17
Noen bet på agnet...

"Noen" hadde ikke sett så mange poster fra deg før og ga deg fordelen av tvil til at du kanskje mente noe av dette seriøst. Nå har du derimot klart å heise ett helt tydelig troll-flagg og vil heretter bli ignorert...
Model S 85D

Navl1

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Kårepåsporet

Sitat fra: Jakal på lørdag 12. mai 2018, klokken 23:56
Kårepåsporet. jeg vet ikke om du kjenner premissene for den utgaven som vi får muligheten til å kjøpe i Norge: Kun 64 kWh, topp utstyrspakke (dvs ACC, HUD, Krell). Tilvalg skinn, soltak og vinterhjul. Ref Ioniq, Leaf 2 mm; Tror du virkelig ikke at oppgradering til 64 kWh har noen effekt på prisen? Jeg tror du dessverre er havnet på (Kårepå)villspor, du må nok belage deg på noen titusener mere i startpris.

Hvis du leser mitt innlegg på nytt og kommer tilbake med en kommentar hva som skal gjøre Kona som er 20 cm kortere og 10 cm kortere akselavstand verdt så mye mer enn Niro.
Som jeg skrev er det svært liten forskjell på Soul og Niro i Korea.

Gnilre

Hva mener du er riktig startpris for Kona, og hva vil den norske utgaven koste etter ditt syn Jakal ? Noen titusen mer; betyr det over 400' for den norske utgaven ? Kårepåsporet har ihvertfall angitt en pris han tror Kona havner på; jeg synes ikke det er så dumt anslag all den tid det er en veldig liten bil fra Korea. Egentlig synes jeg 299.000 for den norske utgaven bør være nok.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Spajderman

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 13. mai 2018, klokken 22:00

Hvis du leser mitt innlegg på nytt og kommer tilbake med en kommentar hva som skal gjøre Kona som er 20 cm kortere og 10 cm kortere akselavstand verdt så mye mer enn Niro.
Som jeg skrev er det svært liten forskjell på Soul og Niro i Korea.

Istedenfor å sammenligne pris på Niro og Soul i Korea kan du jo heller sammnligne prisen på bilene vi diskuterer her, nemlig Niro og Kona, i Korea. De ligger ikke langt fra hverandre, men Kona er noe dyrere (omtrent to milloner won for dyreste utgave?). Da er det vel rimelig å anta at det kan bli noe av det samme her?

Det blir spennende å se hvordan de prises i Norge, men sett i forhold til interesse og pris på konkurrentene er jeg redd for at begge biler kan bli en del dyrere enn det en del av deltakerne i diskusjonen her anslår.

Jakal

Vel, pr i dag har Hyundai en bil som de kan sammenligne størrelse og rekkevidde med: Ampera / Bolt - så og si identiske ytre mål men Ampera´en er større innvendig. Kona vil ikke få app, men forøvrig ha en bedre utstyrsliste, raskere lading, litt større rekkevidde og (kanskje) bedre opplevd kvalitet. Ampera koster 400.000,- +, Bolt 380.000,- +.

Jeg tror Hyundai heller vil legge seg på et forventet prisnivå for Leaf 2 - 64 versjonen og Niro El, samt se prisen i sammenheng med Ioniq. Av en eller annen grunn prises (mini)SUV´er noe høyere enn tradisjonelle biler. Mitt tips er at Kona El vil komme på i underkant av 330.000,-. Vinterhjul og ev skinn / soltak kommer i tillegg. 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA