Hovedmeny

AC vs HEAT?

Startet av Kenny427, torsdag 19. april 2018, klokken 13:18

« forrige - neste »

Kenny427

Hei, har lagt merke til at om jeg trykker på "auto" på klima anlegget så velger den alltid å skru på "heat" selvom det nesten er 20 grader ute. Er varmepumpa generelt bedre en AC siden den gjør dette, eller er det noen annen grunn til det?

Dag_Erik

Jøss, så heldig du er som allerede har i nærheten av 20 grader!
Man jeg er jo bare vant til "auto" på klimaanlegg, så jeg har stusset på det samme.

Auto bytter automatisk mellom heat og ac. Vet ikke hvem som er mest effektiv, så teslabjørn nevne at ac var mer effektiv, men hvor mye det vet jeg ikke. Jeg lar den bare stå på auto 99% av tiden.

Jeg så senest i bilen i går at den byttet fra heat til ac, så jeg tror det handler om at våren er her, og vi er i skjæringspunktet mellom oppvarming og kjøling.

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Helge82

En varmepumpe kan både kjøle og varme, så kan den være i drift i begge modus?

Hvis du tar opp ruteplanleggeren til Nissan, kan du sette kryss både på klima anlegg og varmepumpe. Det påvirker kjørelengde. Hvordan skal en tolke det i forhold til når varmepumpa er i drift.

Trig8

Nissan er ikke så gode på klimaanleggstyring for norskt klima etter min mening. Blitt litt bedre på den nye nå men overgangen mellom varme og kjøling er som den gamle. Nå på 'overgangsføre' slår jeg ofte av Heat og kjører bare med vifta på. Alternativet blir å redusere innstilt temperatur så mye at AC slår inn. Fungerer det også...

hansob

AC er kjøling og Heat er varme. Hvis den lyser på Heat går AC-en motsatt vei og fungerer som varmepumpe i tillegg til et varmeelement.
Hvis man trykker på defrost knappen, vil både Heat og AC lyse. Da går AC-en med kjøling for å fjerne fuktighet og dugg samtidig som varmeelementet gir varme.
Hvis man har Leafspy kan man følge med på hvor mange watt både AC og varmeelementet bruker.
Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

Løve

Måtte sjekke på dagens kjøretur. Satte temp på 20 pluss. Ut fra kald garasje så sto heat aktiv. Etter en time i solen så var det AC som kom på ved oppstart av bilen. Så det virker som om det er en slags automatisk intelligens involvert.

Kenny427

Takk for svar! Merket selv igår på vei hjem at den la seg over på AC etterhvert.

bob-bob

Sitat fra: Løve på torsdag 19. april 2018, klokken 21:24
Måtte sjekke på dagens kjøretur. Satte temp på 20 pluss. Ut fra kald garasje så sto heat aktiv. Etter en time i solen så var det AC som kom på ved oppstart av bilen. Så det virker som om det er en slags automatisk intelligens involvert.
Sitter temperaturfølere i dashbordet  som leser hva slags temperatur du har i kupeen kontra det du har bestilt - i auto modus. Så den justerer varmelement /AC effekt  ( varmepumpe kjøres andre veien ) samt hvor luften skal , - på bena , i fjeset , på rute osv. ;   ut fra det. Om du vil kalle det " automatisk intelligens " så gjør gjerne det. Jeg kaller det elektronikk.  :D   Men bilen er bra. Var samme system på forrige gen Leaf også , men muligens ikke likt antall sensorer.

hma

Varmeapparatet står forklart på side 297 i denne bruksanvisningen. Her står det hva som er forskjell på Heat og A/C og når de kan brukes i kombinasjon. Auto-funksjonen er også forklart:

https://www.nissan.ca/content/dam/nissan/ca/owners/manuals/LEAF/2018-Nissan-LEAF.pdf
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

sylwester

Hentet min 2018 idag. Varmeapparatet har 4 moduser:

• Hverken AC eller Heat: Kun vifte på 12V-batteriet. Bare ved å trykke opp vifta mens klima er av setter igang dette. Lengst rekkevidde uten dugg.
  • Heat:  Varmepumpa brukes til varme, men i minusgrader så hjelper varmeelementet til.
  • AC og Heat: Varmepumpa brukes til å fjerne dugg i AC-modus, mens Varmekobla bruker til å varme.
  • AC: Varmepumpa brukes til kjøling i AC-modus. Ingen varme
I LeafSpy så ses Hetr som er varmeelement og A/C som er varmepumpa uansett om den går på varming eller kjøling. Jeg fant noe informasjon om at varmelementet startet på 0 grader og at varmepumpa slutta helt ved -18 og kun gikk på varmekolbe. Jeg tror muligens dette er ganske likt med 2017-modellen?

Uansett modus 1, 2 og 4 er helt nytt for meg som bare har erfaring med 2012 :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Kenny427

Noen som vet om det går an å få AC til å stå å gå gjennom appen? Hver gang jeg setter på klima anlegg selv helt ned på 16 grader bruker den HEAT.

ThomasEL

Til Kenny:

Bare sånn for sikkerhets skyld:
Du er klar over at temperaturen som brukes ved appstyring og timer stilles inn i en egen meny..?
Det er IKKE den tempen som du har stilt ved kjøring som gjelder.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kenny427

Skjønte ikke helt hva du mente, men ser at mitt spørsmål kan være litt forvirrende.

Det jeg mener er om man fks fyker inn i butikken og det er kok-varmt ute, så om jeg da setter på klimaanlegget gjennom appen til 16 grader så bruker den HEAT og rattvarmer osv, er det mulig å få endret dette da HEAT ikke akkurat gjør det stort kaldere i bilen, skulle gjerne hatt den til å bruke AC.

ThomasEL

Mulig jeg misforstår og at vi snakker litt forbi hverandre....

Men altså:
Når du sier du setter på klimaanlegget til 16 grader via appen.. Hva mener du egentlig da? Appen har jo ingen temperaturvelger... Det er bare klima AV eller PÅ. Så hvor har du stilt inn 16 grader? Mener du at det var det klimaanlegget stod på da du parkerte?

Poenget mitt er at det er en egen temperaturvelger som bestemmer hva slags temperatur du får når du starter klimaanlegget med app. Det er IKKE den samme temperaturvelgeren som du bruker for å justere temperaturen mens du kjører. Du må inn i menyen i bilen for å stille denne. Kanskje denne slett ikke står på 16 grader..??

(Jeg må dog ta et stort forbehold her: Min erfaring er med 24kWt Leafen. Jeg tør ikke påstå 100% sikkert at dette ikke er endret i den nye!!)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kenny427

Jeg kan velge temperatur på denne skjermen på appen, kanskje det ikke er det samme på 24kwt modellen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA