Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Haibike eQ Xduro

Startet av tyrari, torsdag 08. september 2011, klokken 16:41

« forrige - neste »

tyrari

Etter jobb i dag ble bilen satt på lading som vanlig. Som en tilfeldighet hørte jeg senere på kvelden at vannpumpen ikke gikk og da jeg tittet på instrumentene så jeg at ladingen var stoppet opp og lampen for elektrisk feil lyste. Jeg ser i flere tråder her på formet at det finnes teorier om problemer i ekstermt fuktig vær. Det har i dag regnet myyyye... Kan det være dette som er skylden. Jeg gjorde etter dette en stor reset og ting fungerer nå tilsynelatende ok. Forslag til tiltak mottas med takk....
Nes på Romerike. Kjører P 106 9 mil daglig i jobbpendling.
Jobbet tidligere hos miljøbil grenland, Master i produkt og systemdesign for elektriske kjøretøy.
Jobbet med utskiftbare Batteridesign for oppdragsgiver. 
Er jobbsøkende innen fagfeltet elbil generellt.

JCBX

hvor gammel er pumpen ?

tag evt. billede af den og læg op så vi kan se den

muligvis står du over for en udskiftning af pumpen

Mvh
JCBX

elektrolux

Ta en titt på hvilken versjon SAGEM boks du har.

Har du 1000 serien må du umiddelbart bytte vannpumpe, og prise deg lykkelig for at du oppdaget problemet i tide.

Har du 3000 serien kan du friste lykken videre da denne boksen inneholder termosikring av laderen.

Original vannpumpe holder ca 25000 km. Bytter du til børsteløs som ofte koster noe mindre enn original, får du en permanent fiks på problemet ditt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tyrari

Og børsteløsmotor kjøper jeg hvor?   :-\
Nes på Romerike. Kjører P 106 9 mil daglig i jobbpendling.
Jobbet tidligere hos miljøbil grenland, Master i produkt og systemdesign for elektriske kjøretøy.
Jobbet med utskiftbare Batteridesign for oppdragsgiver. 
Er jobbsøkende innen fagfeltet elbil generellt.

tyrari

Det samme skjedde i dag.. Men ved å knipse til motoren startet den å gå igjen. Er det ikke mulig å bare bytte børster i motoren? Ser ut til å være veldig grei å åpne. Ser at det sittet Bosch motor der. 

Nes på Romerike. Kjører P 106 9 mil daglig i jobbpendling.
Jobbet tidligere hos miljøbil grenland, Master i produkt og systemdesign for elektriske kjøretøy.
Jobbet med utskiftbare Batteridesign for oppdragsgiver. 
Er jobbsøkende innen fagfeltet elbil generellt.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tyrari

I påvente av børsteløspumpe, så jeg meg i dag nødt til å demontere pumpen. Kunne raskt konstantere at denne ikke var ment å reparere på, men valgte å ta dette som en utfordring og satte igang arbeidet med å splitte pumpen og åpne elmotoren.
Vel vitende om at dersom det ikke var mulig å sette den sammen igjen var jeg billøs i noen dager.
Etter mye om og men fikk jeg demontert toppen på motorenheten  hvor aksling med vikling og børstebru sitter montert (alt kommer i en del naglet sammen). Børstene var vel det man kan kalle utkjørt med kun 2 mm igjen av kullet.
En rask tur innom triconor i Ole Deviksvei i Oslo for innkjøp av nye børster (17 kr) og hjem igjen for å montere. Vel hjemme var det frem med loddebolt og nyinnkjøpt loddetinn og montering av nye børster ble gjennomført med stor suksess.

Å montere sammen var enklere enn fryktet, og med en silikonstreng rundt toppen av motoren håper jeg det ikke lekker vann inn i den.

Montere så tilbake den komplette pumpen med nye børster tilbake i bilen, vred om nøkkelen... SUKSESS!!


Nes på Romerike. Kjører P 106 9 mil daglig i jobbpendling.
Jobbet tidligere hos miljøbil grenland, Master i produkt og systemdesign for elektriske kjøretøy.
Jobbet med utskiftbare Batteridesign for oppdragsgiver. 
Er jobbsøkende innen fagfeltet elbil generellt.

JCBX

aaaaargggggggghhhh !

du har selvfølgelig taget billeder under vejs i operationen !

elektrolux

Fantastisk!

Hvorfor kunne de ikke laget pumpen slik at børstebytte ble en naturlig del av servicen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

#9
Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. august 2011, klokken 07:33
Fantastisk!

Hvorfor kunne de ikke laget pumpen slik at børstebytte ble en naturlig del av servicen?

Fordi de vil tjene mer penger?
Bilprodusentene tjener lite på nye biler (mange selger med tap) og mye på ettermarked...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tyrari

Bilder hadde vært fint om jeg hadde tatt ja. Men hadde desverre ikke kamera tilgjengelig. Men jeg kan godt lage en godt detaljert beskrivelse desom dette er interessant å legge ut på elbilwiki.
Nes på Romerike. Kjører P 106 9 mil daglig i jobbpendling.
Jobbet tidligere hos miljøbil grenland, Master i produkt og systemdesign for elektriske kjøretøy.
Jobbet med utskiftbare Batteridesign for oppdragsgiver. 
Er jobbsøkende innen fagfeltet elbil generellt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA