Hovedmeny

Smart lading

Startet av DaTwister, søndag 08. april 2018, klokken 01:46

« forrige - neste »

DaTwister

Det er tid for å få installert ny måler hjemme. Ser derfor etter måter å styre lade tidspunktet, etter strømpris. Har sett litt på Tibber. Men denne må ha egen avtale om strøm leverandør. Og det den anbefaler, finner jeg ikke igjen noe sted som det rimeligste alternativet. Kunne også tenke meg snart styring av flere enheter i hjemmet på sikt.
Hva bruker folk her til styring? Noen erfaringer?

Muffinman

Er faktisk enkelte på TOCN-gruppa som på direkte spørsmål svarer at de har slik prising. Men klart, så lenge prismodellen mot kunde ikke er innrettet på den måten er det faktisk Tibber som tar fortjenesten ved å lade når det er billigst.

OlaM

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. april 2018, klokken 09:04
Er faktisk enkelte på TOCN-gruppa som på direkte spørsmål svarer at de har slik prising.

Litt merkelig siden det er ingen nett- eller strømleverandører som, så vidt jeg vet, forteller at de har slik prising. Tror heller det er folk som har spotpris-abonnement og misforstår.

Her i vest sier dessuten strømbransjen at mengde ikke er så kritisk som effekt. Det er like lett å skru opp eller ned produksjonen enten det er dag eller natt, så lenge toppene ikke går over max kapasitet til nett eller generator. Dermed vil jo kanskje et gammeldags overforbruk-system være bedre. Da trenger du bare et ganske enkelt lastfordelingssystem, der:

(tilgjengelig ladestrøm) = (overforbruksgrense) - (husforbruk)

I praksis vil det vil si at hvis komfyren går for fullt skrus ladestrømmen ned via signaler til Mode 3-boksen, når middagen er klar skrus den opp igjen, Bilen er uansett fulladet neste morgen uten at du merker noe forskjell. For storforbrukere som ikke vil ha styringssystemer kan man vel myke opp betalingsviljen ved å kalle overforbruksprisen for "Premium VIP Gold Power" eller noe sånt.
'21 3LR

Sandvika

Styringssystemer kommer nok fort når timesprising kommer, inntil videre så vil nok de fleste komme lang med å la bilen automatisk starte lading etter midnatt.

Tuxedo

La meg korrigere et tidligere innlegg (som jeg slettet):  Noen strømleverandører har allerede innført faktisk timesveid forbruksprofil, dersom man har fått installert ny smart-måler, samt har spotprisavtale.

I Norge er strømmen stort sett billigst i timene mellom kl 00 og 06, så en simpel timer på ladingen burde holde.  Nå vil ikke besparelsene bli enorme; hovedsakelig fordi nettleien, som for de fleste utgjør over halvparten av strømregningen, ikke er timedifferensiert.  Dette er det snakk om å endre, slik at nettleien blir høyere i de timene hvor effektbelastningen vanligvis er høyest, som om morgenen og på ettermiddag/tidlig kveld.  Da kan det begynne å monne.

OlaM

Har gravd litt hos diverse leverandører nå. Det virker som mange har likt formulerte vilkår som Lyse i dette sitatet:

SitatFor kunder som har timesmålt anlegg, og hvor det registrerte strømforbruket time for time er tilgjengelig for Lyse, faktureres registrert strømforbruk per time. Månedsprisen blir da beregnet ved at forbruket per time blir multiplisert med prisen fra Nord Pool Spot for den aktuelle timen.

https://www.lyse.no/kundesenter/stroem/priser-privat/prisforklaring-article14537.html

Skulle likt å se den spesifiserte regningen. Det kan godt hende det har gått meg hus forbi at flere selskaper har hatt dette lenge. Grunnen til det er vel kanskje at jeg, som andre, har hatt litt andre forventninger til prismodellen. Har lest om om doble og triple topptakster flere steder i utlandet, men prisene på Nord Pool svinger jo mye mindre enn det. Du kan få store utslag nå og da, men til vanlig virker det jo som det er innenfor 20%: http://enerwe.no/kraft/sa-mye-svinger-stromprisen-i-lopet-av-dognet/

Stemmer derfor i med det Tuxedo sier, ikke så veldig mye å spare på detaljert styring ennå. Det vil også være greit å tilpasse seg tror jeg, men da må en vel ha en live pris fra Nord Pool på mobilen, ikke bare se på klokken.
'21 3LR

Rævedilter

Nokon som veit når BKK skal innføre timeavregning?
Ser på Tibber, men uten timesavregning er det ikkje mykje vits.

Rævedilter

Svar fra BKK:" Det vet vi desverre ikke enda, det har oppstått noen datatekniske utfordringer som må løses, vi skal få gitt deg tilbakemelding så snart vi har noen status på dette."

o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på mandag 07. mai 2018, klokken 21:19
Svar fra BKK:" Det vet vi desverre ikke enda, det har oppstått noen datatekniske utfordringer som må løses, vi skal få gitt deg tilbakemelding så snart vi har noen status på dette."

Fortell gjerne oss om / når du hører mer fra BKK, for dette er spennende.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

andvib

Har byttet til Tibber, det virker kult, om man logger inn i bilen gjennom appen kan man styre ladingen (men jeg har eget strømabb. i fellesgarasje uten særlig mobildekning).
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

Thor2014

Tøff. Lad når det er billig :)

Somni

Det vil nok komme en god del spennede funksjoner på denne etter hvert da den har mulighet til å gjøre mer en å bare styre ladeeffekt til laderen(e).

https://www.salto.no/nyheter/utnytt-stromkapasiteten-mer-effektivt-med-homeclu
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

petersv

For at dette skal virke må jo bilen holdes våken, som da igjen bruker mer strøm. Spørs om vinningen går opp i spinningen. Det åpenbart beste løsningen er jo at evse-en styrer dette utifra strømpris. Min smart-evse kan jeg gjøre dette med, men det betyr ikke at jeg gjør det

Muffinman

Blir å overkomplisere ting litt synes jeg. Lad på natten, problem løst :)

Rævedilter

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 08. mai 2018, klokken 13:43
Sitat fra: Rævedilter på mandag 07. mai 2018, klokken 21:19

Fortell gjerne oss om / når du hører mer fra BKK, for dette er spennende.

Fekk denne i dag:
SitatVi har nå lagt måler xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx over på time, vi sjekker om også din andre måler kan legges over på time, du får en tilbakemelding så snart som mulig.

Med vennlig hilsen

BKK Nett AS

Så nå blir det tibber når eg har litt ledig tid. Trur vel ikkje eg vil spare så mykje, men er iallefall klar.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA