Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kewet Tips & Tricks

Startet av lars.nordberg@falck.no, søndag 21. oktober 2007, klokken 13:11

« forrige - neste »

lars.nordberg@falck.no

...Elbil!  :)

Er dette en gode dealer? Hvilket tilbud er best - eller er ingen av dem bra??

SAXO 2000, 77 000 km totalt, nytt batt. 2002 som er kjørt 35 000. Ny utbyttemotor i 2007
Kr 110 000

Peugeot 106, 2000, 60 000 km. nytt batt. 2002 som er kjørt 20 000.
Kr 105 000

Takk for svar!!!

elektrolux

Forstår at du har valgets kval mellom disse.

Det kan være en ide å gå litt mer i detalj angående batteriene. Er virkelig alle 20 blokkene nye i 2002, eller bare noen.

Spør om rekkevidde på bilene. Gode biler ruller opp mot 100 km, noen greier bare såvidt 70 km.

Finn også ut om servicemønster. Er vann fyllt etter vannlyset, eller etter vannforbruket, og dermed på fast km. Noen biler trenger vann allerede etter 3000 km, mens andre kan kjøre 6000 km før de trenger vannservice.

Ved garantireperasjoner ble hele kasser byttet, men nødvendigvis ikke alle på en gang. Be om foto som viser datomerkingen på batterikassene.

Ellers er det lurt å se på bruk. Biler som ruller opp og ned tuneller under fjordene på vestlandet er mye mer slitt enn biler som ruller på flat mark.

Solgte nettopp egen P106, og etter 40000 km på flat mark var originale børstene slitt 2,5mm. Ved fortsatt tilsvarende bruk skulle de kunne kjøres til 160000 km! Når der er lite børsteslitasje er der også lite børstestøv, og dermed mindre tjangs for elektrisk overslag inne i motoren.

Det beste er selvfølgelig å ta en titt under dekselet under motoren, og se etter tilstanden på kommutator, og børste(r)

Hvis mulig se på begge bilene sammen med en erfaren entusiast. Ofte blir det lett å velge etter at dette er gjort.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Batterier er normalt den største utgiftsposten på disse bilene og motorhavari er vel ikke vanlig selv om det forekommer.

Jeg ville sjekket batteriene, som Elektrolux skriver er det ikke godt å si hvor gamle de faktisk er.

2000 modellene hadde ikke batterier med feil på separator, så de burde holdt lenger enn 37000 km (saxo) og 40000 km (106). Jeg tipper at ikke alle batterier er byttet, ev. at enkelte av de byttede batteriene ikke var helt nye når de ble satt inn.

Er dette de to bilene på Finn?
For meg virker prisen noe høy, opp mot det Enviro selger de samme bilene for -og da får man bruktbilgaranti (3 eller 6 mnd) og hyggelige priser på deler.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

HHF

#3
Kan selv bare fortelle om egen erfaring med en P106. Jeg valgte å kjøpe privat uten å ha noen proff hjelp til å teste/se over bilen. Det endte opp med at jeg måtte bytte en batterikasse til kr 30' og helt mot slutten av min eietid også motor til 30'. På den bilen var også deler av batteripakken byttet tidligere.

I ettertid ser jeg ihvertfall at jeg skulle hatt hjelp til å teste bilen før jeg skulle kjøpt den. Et døgns kjøring hvor man virkelig kjører den helt ned mot 0% er nødvendig for å ha noenlunde kontroll på kapasitet. Hadde jeg gjort det i sin tid, hadde jeg allerede da oppdaget batterisvakheten.

Enviro har etter min oppfatning en "ugrei" holdning til reperasjoner og delepriser til de som ikke har kjøpt bil hos dem og jeg har derfor et litt anstrengt forhold til virksomheten som sådan. Allikevel, slik elbilene er konstruert og med så få tilbydere på deler og kompetanse, vil jeg faktisk si at Enviro er et alternativ man seriøst bør vurdere selvom du sikkert vil oppleve at en bil derfra koster 30-40' mer enn å kjøpe den privat. Det kan fort bli en billig forsikring, dessverre ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

HHF har mange gode poeng.

Problemet er hvor dyr en Elbil skal være. Kjøper en fra utlandet, kan en gjerne kjøpe 2 eller flere biler for samme pris som Enviro tar, og da her en også en relativt god "Garanti" for at en vil kunne kjøre mer enn det f.eks HHF greide.

Et annet alternativ er å kreve garanti fra selger. Skal en forlange 100+ for en opptil 10 år gammel bil, bør selger ta en del av ansvaret ved framtidige problemer. F.eks at selger dekker halve reperasjonskostnaden, eller tar bilen i retur ved ev. problemer de første 3 månedene. På den måten vil kjøper få enn bedre trygghet for kjøpet, samtidig som han vil være forsiktig med å ødelegge ting, f.eks ved å kjøre på rød feltet på ECO meteret, eller holde bilen stille i motbakker ved hjelp av gasspedalen.

Solgte nettopp Egen P106 med garanti tilsvarende forhandler garanti. Da fikk kjøper den nødvendige tryggheten, samtidig som han antakelig fikk bilen billigere enn det en forhandler ville tatt for en bil av denne standarden.

Think, tidligere Sparks, som har 3 thinker, bl.a. Think21, selger forøvrig sin meget fine 1999 Saxo for 125 000. Denne har blokker testet hos meg (inkludert 8-9 helt nye blokker), og kan være med å gjøre valget enda vanskeligere. Ring Martin på 91518255 og hør om det ikke er mulig å få litt garanti med på kjøpet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

lars.nordberg@falck.no

Takk for hyggelige svar.

Forstår jeg det riktig at Think, tidligere Sparks er Martin? Og at han har en bil til salgs som du mener kan være et godt kjøp (til tross for forholdsvis gammel modell og relativt høy pris - 125 000) ? Du sier videre at den er meget fin og testet hos deg - betyr det at du kjenner Martin og bilen og mener dette er et godt kjøp?

Da bør jeg kanskje seriøst vurdere nettopp dette - hvis jeg da minimerer risiko for å bli "lurt"...

Mvh
Lars

elektrolux

#6
Bilen til Martin hadde som sagt 8 eller 9 helt nye blokker, da han kjøpte den. Vi satte først i 11-12 stk pre 2000 blokker, som i ettertid ble byttet ut med post 2000 blokker, da blokker laget etter år 2000 har forbedret seperator. (gjerne på bekostning av litt redusert kapasitet)

Martin er en ekte Elbil-entusiast, og bilen er ikke tunnellkjørt. Dermed er du sikret at bilen er skikkelig vedlikeholdt. Den er grønn og har fjernstyrt sentrallås.

Blokkene ble selvfølgelig testet hos meg før vi satte dem inn. Det er jeg og Martin som i sammen har utviklet testmetoden og satt sammen utstyret både vi og Boogie bruker til uttesting av blokker.

Martin har også hatt motoren ute, og dreid kommutator og byttet børster. Simmerringer på utgående akslinger er også byttet. Det er en ting jeg glemte å nevne, nemlig at en må se etter oljelekkasje under motor. Der er dreneringshuller fra simmerringene, og ved lekkasje vil en se olje under disse små hullene. Lekke simmerringer, sammen med børstestøv gir dårlige framtidsutsikter på motoren.

Ved senere inspeksjoner av motor viser kommutator gjevn blåaktig farge, som er ideelt, og indikerer vellykket reperasjon.

Snakket med Martin i går, og han var ikke fremmed for å innrømme en form for garanti/reklamasjon. Foreslår at du tar direkte kontakt med han.

P.S. Han er også villig til å selge med ELIT diagnoseapperat, og vannfyllekit. Dette muliggjør egen service, og er inntjent etter 20-30000 km eller enda tidligere dersom du hjelper andre med vannservice.

Siste: Martin sin bil er kun kjørt 44000 km, (10000 km etter batteribytte) og kombinert med 3 mnd batterigaranti der vi tar arbeidet gratis, og deler kostnaden på defekte blokker, burde denne i høyeste grad være konkurransedyktig mot de andre kandidatene. (Jeg tar 3000 kr/ stk for testede post 2000 PSA blokker)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA