Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading og strømforbruk

Startet av bosonic, mandag 15. januar 2007, klokken 10:12

« forrige - neste »

bosonic

Hallo Robort,

lurte bare på hvor langt du er kommet med ombyggingen?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

En viss Th!nk er på plass i garagen igjen (intern humor), men ramma er sveiset, og siste rest av El deler like rundt hjørnet.

Som sagt tar det tid. Bilen vil bli behørlig presentert når den ruler, ehr. ruller.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

For Bosonic og andre som måtte være interresert.

Ørlite fremskritt: Ramme er nå sandblåst og metalisert, som vistnok er sammenlignbart med galvanisering.

Litt mer delesanking gjenstår, spesielt på bilsiden. Bilen var nemlig ganske så misholdt når jeg fikk den, så det blir delekjøp i sommer når vi skal gjennom Frankrike. Desverre er deleprisene hos Norsk impotør så høy at det er ikke regningssvarende å handle her i landet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Høres bra ut elektrolux. Siden du skriver mopedbil i signaturen din så regner jeg dette er en bil som har hastighetsbegrensing på 50 km/t?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Der er er stort stygt skilt med 45 bak på bilen, men det vil bli fjernet. Planen er å satse på en toppfart rett over 70 km/t. Dette bør sikre en rimelig grei akselerasjon.

Dersom prosjektet blir vellykket, kan det bli visning til biltilsynet og forsøk på godkjenning med disse nye spesifikasjonene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Har sett en uregistrert mopedbil stå i flere måneder nå. Lurer på om jeg skal "redde" den fra utetilværelse i vinter. Blir Th!nk-drivverk for stort og tungt?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Tror Think drivverket kan brukes vektmessig, og plassmessig.

Problemet er vekten, (og plassen)  på batteriene for å oppnå rette spenningen.

Ide'en min med Mopedbilen er å gå motsatt vei av det Kewet i sin tid gjorde.

Mens Kewet stadig måtte øke spenning, og dermed vekt, for å oppnå tilfredstillende ytelse, satser jeg på lettest mulig vekt.

Lynks Permanentmagnetmotoren veier f.eks kun 11 kg, og LiIonbatteriene ca 90 kg. På Kewet tipper jeg dette veier 4 ganger mer.

Med disse lette delene, er det nok med de originale bremsene og hjulopphenget, som delvis er laget  i aluminium, da en mopedbil ikke har lov til å veie over 350 kg.

Til å begynne med var håpet å komme under 150 kg + batterivekt, som er magisk grense for å kunne kjøre bilen som 16 åring. Om nødvendig skulle dører og vinduer demonteres, men dette ville ikke vært nok uansett, så guttungen må framdeles se fram til å kjøre traktor fra han er 16-18 år.

En kolega i Tyskland har forøvrig en mopedbil som går 120 km/t, da med teknikk fra Holzenblitz: http://www.elektromobil-dresden.de/html/hotzenblitz.html

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Det finnes 3,2V 20Ah softpack lithium celler nå, men minimum ordre er 10kWh. Da har jeg batterier til 3 mopedbiler - minst. Kan koble 36S og så mange i parallell som vekta tillater.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Hei El rayo, hvor kjøper du disse lithium cellene fra?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Har ikke handlet enda, har ikke fått noe klart svar på om de er tilgjengelige i Europa enda, men her er seneste epost fra Lion EV:

"Hello to all,

You indicated in an email that you were interested in Lithium battery pricing.  Those pricing schedules and modules are now available online at LionEV.com

Select "upgrade to lithium" from the navigation menu and then browse pricing and ordering pages for information.  Vehicle ordering pages as well as color charts are also now posted.

Thank you for your interest in LionEV

Ken
LionEV.com"
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

karamurat

hi alle sammen.jeg prøver en mopedbil til en elbil.jeg har kommet så langt at mangler batterier.har hatt kontakt med noen forhandlere men ville høre hva andre har gjort eller hørt.
siden batteri er (EL)bilens hjerte,det lønner seg å satse på bedre dyre batterier enn billige.du sparer over tid.
etter noen besøk fant jeg denne.
http://www.sonnak.com/shdste.cfm
4 stykk av 80ah.serie kobles 48volt*80a=3,84kw.og hvis bilen bruker 0,1kw/km har jeg ca 40km pr lading...
hva tror dere?

hi elektrolux hvor langt har du kommet med mopedbilen din?endelig fikk jeg låne  garasje av en kamerat..:) greit å høre hva du har gjort med konverteringen.
snakkes

bosonic

Best kost / nytte forhold får du uten tvil ved å kjøpe "ekte" traksjonærbatterier, som for eksempel US Battery
(Gå inn på PRISLISTE 2008 på høyre-meny)
Traksjonære rørplatebatteri kan også være et alternativ.

Dersom du ikke vil ha arbeidet med vannsjekk (hver uke), så kan du gå for Gel eller AGM typer.
AGM får du blant annet her

Når du regner ut kjørelengde så bruk 80% av kapasiteten. Det er viktig å ikke lade ut blybatterier under 20 % restkapasitet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Hallo Karamurat

Her kan du få tak i batterier: http://elbil.no/forum/index.php?topic=368.45  Se på slutten av tråden.

Ellers står det stille på mopedbilfronten desverre. Akkurat idet den skulle trilles inn i garasjen, måtte den vike for en P106 med batteri, og motorproblem.

Leter etter plass for pulverlakkering av hjuloppheng, og delekjøp i Frankrike er utsatt til i sommer.

Litt plagsomt med alle disse utsettelsene, for dette kjøretøyet er beregnet brukt til og fra flyplassen, da den kan parkeres gratis der mens jeg er på reise. Nå er jeg avhengig av taxi, og selv om jeg får dekket utgiftene til dette, hadde jeg foretrukket å kjørt selv. Sist jeg satt på med Taxi styrte taxisjåføren med mobil, mens han kjørte. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

karamurat

hi igjen.jeg har kjøpt us batteries og snart kan teste bilen .litt kobling som står igjen.men ikke bestemt plassering av batteriene ennå????bagasje rommet er enklest men da er det ujevn vekt fordeling tenker jeg.jeg får se.men prøve kjøring er snart så jeg kan banke på døra når som helst elektrolux:)er du klar??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA