Strippet 100 eller komplett 75, hva gjør jeg?

Startet av GeirHM, mandag 02. april 2018, klokken 10:54

« forrige - neste »

turfsurf

Kan skrive under på det med 100 batteri. Vanligvis ligger vår på maks til 54% og krysser 100kW på 64%.

For meg hadde det vært umulig å kjøre Autobahn med X75. Hvis man liker å ligge i 150+ når forholdene tillater det, så er praktisk rekkevidde knapt over 20 mil med en X75 (gitt at man vil komme inn med ett par mil til gode og ikke vil lade fullt).

Synes du lange pauser og/eller ofte stopp og lav fart er greit, så vil X75 virke fint.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 02. april 2018, klokken 20:42
Kan nevne at den 100Den gjør det dårligere enn det jeg er vant til. Som regel krysser effekten under 100 kW ganske nøyaktig på 60%. Her gjorde den det på 48%, og på 60% var den nede på 82 kW. Min lader altså med 15-20 kW mer på det tidspunktet. (Og hvor ofte kommer man egentlig frem til superladeren med 0%? Det at 85D er litt raskere ved lav SOC kan man se bort i fra.)

Jeg tror nok dette skyldes at videoen starter på 0%. Dvs ladehastighet senkes pga mengden tilført energi/ladetid.

Og som du påpeker - å ankomme med 0% er jo bare en teoretisk øvelse. Normalt har man noe buffer, i  hvert fall 5-15%. Da får alle pakkene rundt 100kW og oppover fra første sekund

90-pakken holder ca 106-107kW ved 50% og bikker under 100kW ved rundt 55%.

Dermed er differansen ned til 85 som har bedre effekt fra 0 i praksis enda større enn i videoen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Begge leirer vil alltid forsøke å rettferdiggjøre sine egne valg, sånn er det bare.

Jeg har 75 og selv om jeg godt kunne hatt mer rekkevidde ville jeg aldri betalt 168 000,- mer for den større batteripakken, det er rett og slett bare for høy prisforskjell. Flott at noen gjør det allikevel, ettersom Tesla tjener MYE mer penger på 100-salgene enn 75, for om det skulle være kWh-prisen så ville bare batteriet i en 75 kostet 500 000,-. I kroner og øre vil 100 også tape seg mer i pris. Høyere bruksverdi med høyere ladefart og lenger rekkevidde, åpenbart, men ikke nok til å forsvare prisen for min del.

Når det gjelder videoen på forrige side, så ligger min X75 6-7kW høyere i ladefart enn 75en på videoen...

Til han som nevner ytelser på 75 og 100, så må det ha vært før 75en fikk oppgradert ytelse? 75-en fikk 0-100 justert ned med 1 sekund, mens 100 fikk kun 0,2 sekund, så de er tilnærmet like, og den største forskjellen er 210 og 250km/t i toppfart.

Forøvrig ser det for meg ut for å være gjennomgående at Model S-eiere som skifter til Model X blir skuffet over forbruk/rekkevidde uansett batteripakke. Det er en større bil...

Counterpointer

Sitat fra: gr på tirsdag 03. april 2018, klokken 10:35
Til han som nevner ytelser på 75 og 100, så må det ha vært før 75en fikk oppgradert ytelse?
Er vel meg vil jeg tro [emoji1]

Det var for tre uker siden i en demo bil (X P100DL). Da kan en velge forskjellige alternativer, 75, 100 og Max power (hvis jeg husker riktig) det var stor forskjell på 75 og 100 på denne måten. Men ser ikke bort fra at dette kan være misvisende siden det er softwaremanipulert. Vekt på batteri er jo tyngre enn på 75 i real life. Skulle ikke forundre meg om Tesla også legger opp til at den dyreste varianten er mest attraktiv som demoalternativ.

Synes det burde være mulig å sammenligne de forskjellige variantene på denne måten jeg gjorde, men hører ditt argument og forstår det.

geear

Hadde vært interessant å vite om den har vært oppdatert til 0-100 på 5,2 sek kontra 6,2 som den hadde tidligere. 100 ble oppdatert fra 5,1 til 4,9 sek.

Egentlig overrasket over at de valgte å gi 75en så stor oppgradering. At 75 er så sprek som den er gjorde iallfall større modell mindre interessant for meg.

GeirHM

Den demobilen du skriver om knut.aulie er kanskje den samme som den jeg skal få låne fra fredag til lørdag på Skøyen? Jeg likte ideen om å kunne veksle mellom de forskjellige alternativene. Men det blir litt dumt om alternativene er veldig misvisende i forhold til virkelig ytelse.

Når det gjelder valget av bil er alt uavklart. Jeg leser innleggene deres med stor interesse. Fornuften sier 75, finansministeren sier strippet 75 og jeg vil ha 100 (strippet).

PS. Helt IKKE relevant for tema vi diskuterer. Men jeg må bare meddele følgende lille historie:

Vår S85D ga torsdag før påske meg varsel om at det var noe feil med parkeringsbrems. Morgenen etter ringte Tesla Rud og ba meg komme inn kl 14 med bilen. Der bestemte de seg for at bilen ikke kunne kjøres og at de dessverre ikke hadde delene. De ga meg lånebil uten at jeg måtte be om det. Og reddet påsken vår. De ba meg tilogmed om å sende inn bensinkvitteringene. Det gjør jeg ikke. Og i dag kom de og leverte bilen tilbake ferdig reparert på jobben min. Fantastisk! Bilen nærmer seg 115 k på telleren. Jeg vet en slik historie drukner i alle klagene om Tesla. Men jeg måtte gi den en digresjon. Tråden handler fortsatt om strippet 100 versus komplett (vel..) 75.

Edit:
Jeg mottok faktura på arbeidet pluss lånebil i hele påsken. Sluttsum: null kroner og null øre.
Hadde jeg hatt en hatt hadde jeg tatt den av.

Counterpointer

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 03. april 2018, klokken 15:41
Den demobilen du skriver om knut.aulie er kanskje den samme som den jeg skal få låne fra fredag til lørdag på Skøyen? Jeg likte ideen om å kunne veksle mellom de forskjellige alternativene. Men det blir litt dumt om alternativene er veldig misvisende i forhold til virkelig ytelse.
Jeg lånte bil på Rud, som var splitter ny. Men alle demobiler skal vel være P100DL.

Det du bør gjøre er å sjekke tidsdiferansen mellom 75 og 100 på 0-100. Jeg har bare opplevelsen min, jeg målte ikke. Vi vet ikke om Tesla sitt opplegg på demobil er riktig eller avviker litt (eller kanskje mye)....

Jeg vil helst tro at Tesla sine demobiler representerer de modellene du kan velge i menyen, men ser at «uncorking» kan ha gjort at representasjonen blir feil slik gr antar.

Nodland

Alle bilene er vell plenty raske nok for folk flest :p spesielt i norge.. hehe..

Er jo rekkevidden en betaler for
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

turfsurf

Er ikke alle som bare ferdes i Norge.... og det er ikke først og fremst 0-100 som er viktig, men ytelsen fra 70 og oppover. Og ytelsen nedover i SOC. Vet at 100 pakken holder ytelsen godt nedover i SOC,  hvordan er det med 75? 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

samotholt

Øyvind.h har vært inne på det, hvorfor gå for X? Har den noe du trenger eller virkelig har lyst på?

Vi har S85D og vurderte X(100), men kutta det ut etter å prøvekjørt. Skulle gjerne hatt hengerfeste (trenger det). Prisen for hengerfeste blir imidlertid veldig stiv - særlig når MS er en bedre bil om du ser bort i fra plass og bakkeklaring. Har du ikke prøvekjørt MX så gjør for all del det før du bestiller.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

GeirHM

Når det gjelder valg av størrelse på X'en så handler det selvfølgelig om rekkevidde og ikke om hvor raskt hestene kommer seg ut av stallen. Så jeg får antakelig ikke så mye ut av å svitsje mellom moduser.

Prøvekjøringen handler mest om å finne litt mer ut av hvor vanskelig det skal bli å forlate en mer en god nok S85D for en X. Det er jo poenget ditt Samotholt, er det ikke? Det er også utgangspunktet for argumentasjonen til den lokale finansministeren.

Hvorfor skal vi bytte ut noe vi liker så innmari godt? For et hengerfeste, hallo? Til dette svarer jeg at det handler om å forlenge godfølelsen så den varer lengst mulig. Det skjer ved bilbytte nå. Og jeg kan ikke bytte til en ny S. Den blir svært dyr om den skal bli noe mer enn det vi alt har.

En SUV har vi derimot aldri hatt (men jeg oppgraderte en gang en svett leiebil til en Mercedes ML320CDI og det ble en opplevelse).  Så for oss er fremtiden en X. Så var det det med størrelse og utrustning. Der står kampen nå.

Larsebass

TMX75 er en fet slede. Jeg hadde noe av det samme valget som deg: Ribbet X100 eller en X75 med mer utstyr. Jeg valgte X75. Jeg må uansett hurtiglade på vei til hytta og jeg må lade på en chademo før jeg parkerer bilen ved hytta. (Ikke vintervei.) Videre pendler jeg 22 mil t/r til jobb. X75 holder til dette i massevis, men mulig jeg er litt privilegert med hurtigladere langs veien hjem som backup.

Selvsagt er mer akselerasjon moro, men hvor ofte trenger du det? Hvor aktivt ("gris" som vi andre kaller det) kjører du? Jeg koser meg med selvåpnende dører, bra lyd, varme i rattet og ingen lukt av diesel og annet i kupeen. Heller alt dette enn et par mil ekstra og raskere akselerasjon.
Tesla X75D.

turfsurf

X100 vs X75 handler kun om bruksmønster.

Men det er mange ting ved bruksmønsteret som spiller inn. F.eks liker vi å holde batteriet på 70% til daglig. Innimellom oppstår det behov som fordrer 15-20 mil kjøring etter jobb. Dette funker fint med X100, men ikke med X75.

Vi kan kjøre opp til hytta uten å stoppe for lading, gull på utfartsdager. For andre som ikke har strøm på hytta så må det lades uansett.

På turer til slekta 70 mil unna blir det en ladestopp mindre. Og så tenker vi å beholde bilen noen km, så tar høyde for rekkeviddetap.

Så YMMV.

geear

Bruksmønsteret betyr alt. Vi hadde kommet "litt lenger" med X100, men på grunn av manglende destinasjonslading på hytta (28 mil hver vei) og en del bruk der oppe (det går forbausende mye strøm på noen småturer med litt forvarming etc.), tap under parkering i kulden etc., så må vi hurtiglade/supercharge begge veier uansett, og da er ikke noen minutter fra eller til verdt de 168 000,- ekstra. Eventuelt lade når man gjør andre ting, som når man handler, hvis mulig. På slike faste turer der man trenger mye av rekkevidden, så er det noen viktige punkt som spiller inn på behovet;

- Tilgangen på ladestasjoner
- Tilgang på destinasjonslading
- Reduksjon i rekkevidde over noen år
- Bruk av bilen FØR avreise. Bruker man 15-20% på å komme til og fra jobb, hente i barnehage og så videre før man er klar til å reise, så MÅ det regnes inn. Jeg kan som regel starte med 95-100% og varm bil når jeg skal på hytta, og det betyr mye.

Ellers er det også sånn at Tesla anbefaler at man alltid plugger i bilen uansett for å holde best mulig helse på batteriet, og derfor er ikke argumentet med å kjøre flere dager i strekk uten å lade heller et godt argument for 100.

Vurderer man brukt bil som ikke er "uncorked", så er situasjonen litt annen, da er det ikke bare rekkevidde man betaler ekstra for, men også ytelse.

geear

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. april 2018, klokken 19:43
Er ikke alle som bare ferdes i Norge.... og det er ikke først og fremst 0-100 som er viktig, men ytelsen fra 70 og oppover. Og ytelsen nedover i SOC. Vet at 100 pakken holder ytelsen godt nedover i SOC,  hvordan er det med 75?
Jeg har ikke notert meg helt hvor hva skjer, og ligger som regel mellom 70 og 90%, så det blir egentlig bare synsing dette her. Har også altfor lite erfaring med andre Teslaer til å sammenligne, men har hatt et par ganger mot slutten av langturer hvor jeg blir litt overrasket over at den ikke har den helt vanlige punchen i forbikjøringer i fart (80-100). Det er vel spesielt _under_ 20% at det gjør seg gjeldende, men man merker det nok før det også. Kjørte med 2,5 tonn henger og rundt 40% her om dagen, og den aksellererte fortsatt som en kurrant fossilbil ut på motorvei...  :angel:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA