Hovedmeny

Hjelp til kjøp av e-up!

Startet av Superelbilen, mandag 02. april 2018, klokken 09:59

« forrige - neste »

Superelbilen

Hei folkens! Jeg trenger en bil nr2 og ønsker derfor en e-up. Det jeg lurer litt på er:

- Hvilken årsmodell må jeg ha for å kunne forvarme bilen?
- Hvordan er anlegget i bilen, og er det mulig å oppgradere dette?
- Er det noen kjente irritasjonsmomenter ved denne bilen som dere kan opplyse meg om?

Takk.

elektrolux

Alle e-Up kan forvarmet, men det er såpass tungvint at vi enda ikke har gjort det.

Anlegget er greit nok, men tidlige biler mangler DAB. En subwoofer ville nok hjulpet på dybden i lyden.

Irritasjonsmomenter: Egentlig ikke, men bakluka sin åpne knapp fryser fast om vinteren, og setene ser raskt skjoldete ut.

Vi har forlengst gitt opp nettoppkobling for fjernstyrt varme etc. Tull å måtte bruke penger på slikt. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Superelbilen

Hei og takk for svar.

Hva er problemet rundt nettoppkobling? Er det carnet og mobilnett i bilen, eller må bilen kobles til wifi i huset?

Elmo

Det viktigste er, som Elektrolux sier, å passe på at den har DAB radio.

Jeg er ikke enig med Elektrolux at det er tungvindt å få kontakt med bilen via nett (Car-Net), hverken via WEB eller mobil-APP, men det har tidvis vært en god del kontakt-problemer. Jeg forvarmer bilen daglig 9 måneder i året.
Ang. prisen for Car-Net så hevder VW/Møller at det skal koste penger, og noen har betalt, men så langt (over 3 år) har jeg aldri betalt noe som helst for det.

Eneste irriterende jeg kan nevne er at ladelukelokket i plast brekker veldig lett.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

ReneM

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. april 2018, klokken 10:45
Alle e-Up kan forvarmet, men det er såpass tungvint at vi enda ikke har gjort det.

Anlegget er greit nok, men tidlige biler mangler DAB. En subwoofer ville nok hjulpet på dybden i lyden.

Irritasjonsmomenter: Egentlig ikke, men bakluka sin åpne knapp fryser fast om vinteren, og setene ser raskt skjoldete ut.

Vi har forlengst gitt opp nettoppkobling for fjernstyrt varme etc. Tull å måtte bruke penger på slikt.

Du vet at bakluka popper ut når du holder inn knappen på fjernkontroll. Da trenger du ikke å trykke på selve bakluka ;)

Enig med elmo at tanklokket er dårlig. Den er også knukket av hos oss.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

sveander

På de tidlige modellene er det ikke Garminenhet på dashbordet og da må man bruke Car Net til å forvarme og der kan man også stoppe og starte lading og se status på lading. Så helt bortkastet er den ikke

Jeg koplet til Car Net for et år siden (gratis til nå) og får ikke brukt den nå uten å betale så hvordan dere kjører gratis vet jeg ikke.

Det har vært litt klage på bremsene , men det er generelt med elbil at vi bruker bremsene lite og heller regenrerer strøm. De siste dager har jeg også hørt rasling i bremsene og litt lyd , men det går over når man kjører.

Jeg er veldig fornøyd med E-up. Det er en ordentlig bil og topp for bybruk. Skal man tuske lengre strekninger er det selvsagt for liten rekkevidde.

Det jeg er mindre fornøyd med er Møller. Heldigvis er det lite feil på elbiler
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

nortrahof

Jeg hadde en av de første E-UPs som ble levert til landet. Den hadde full Garmin - men dette forsto jeg var en opsjon som var standard for alle "Møllerbiler" og var tilvalg i utlandet? Derfor er det greit å kjøpe en E-UP som er importert ny av Møller.
Mht. DAB er det vanskelig å feste antenne til adapter grunnet varmetråder i frontruten. Dette vil gi redusert følsomhet. Jeg byttet ut radioen og antennen fra en kollisjonsskadd E-UP til samme pris som en DAB-adapter hadde kostet. - Største problem var å ta ned undertaket og bytte antenne.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Superelbilen

Hvordan er den på vinterføre? Type nysnø 20 cm de fire gangene i året det er helt kaos på Østlandet. Takk for alle svar!

1Ampera

Vi har aldri hatt problemer med fremkommelighet når det er snø eller is. Vi kjører piggfritt. Opplevde i vinter ingen problemer i 20 cm nysnø, veien var ikke brøytet.  Har hatt vår E-up i 3,5 år. Det er nok ikke bilen som er problemet men sjåføren!

Bilen har fungert problemfritt, litt kort rekkevidde. Det mest negative er at dette er ett Møller produkt. Elendig kundeservice.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Navl1

Hei.

Pluss med bilen: perfekt bybil, liten og snerten, får parkert nesten overalt. Hurtiglader kjapt når batteriet er varmt. Overraskende god plass til å være så liten. Stillegående og bra nok anlegg. Appstyring (når den virker)

Det negative: regn med 50% reduksjon i rekkevidde på vinter. Har ikke vært problem for meg, siden jeg får ladet ofte og har kort vei til jobb.

Er faktisk den mest morsomme bilen jeg har hatt, men må dessverre selge den nå siden jeg bytter jobb. Kan trøste meg med at jeg og eupen fikk hele 7 måneder sammen.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

sveander

Sitat fra: SuperSigurd på mandag 02. april 2018, klokken 10:50
Hei og takk for svar.

Hva er problemet rundt nettoppkobling? Er det carnet og mobilnett i bilen, eller må bilen kobles til wifi i huset?

Jeg har forstått det slik at serveren står på andre siden av Atlanteren et sted , Brasil?
Det er et mobilnett som er i bilen. Iflg VW så kan man bruke Car Net til å skaffe seg wifi i bilen.
Problemet med appen er nok både plassering av server og at appen er ustabil.
4 av 10 ganger så virker det, men tar lang tid, opp mot 30 sekunder å få kontakt med bilen.
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Elmo

Sitat fra: SuperSigurd på mandag 02. april 2018, klokken 10:50
Sitat fra: sveander på onsdag 04. april 2018, klokken 16:30
4 av 10 ganger så virker det, men tar lang tid, opp mot 30 sekunder å få kontakt med bilen.
Vel. Jeg bruker som sagt forvarming daglig. Det er tregt- ja, men jeg vil si APPen funker 95% på første forsøk (utenom i enkelt perioder på en uke eller så med mere problemer)
I de tilfellene APPen ikke funker så er det 95% (altså 95% av 5%) at det funker via WEB. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Amatøren

Car-Net er dessverre litt forvirrende for nybegynnere.

Car-Net benevnelsen er blitt brukt om to forskjellige ting.

1. Styring av lading, klima (forvarming) og status. Denne formen for Car-Net bruker SIM kort som er i en kommunikasjonsenhet som er i bilen. Krever abonnement hos Møller etter gratis perioden. 

2. Car-Net for Internett deling og trafikkdata til NAVI (i hvert fall i e-Golf). Denne formen for Car-Net krever at bilen er koblet til et WiFi nett. Enten delt fra mobilen din eller bredbåndsrouter av ett eller annet slag (enten som komplett router eller som USB stikk).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ReneM

Sitat fra: Amatøren på onsdag 04. april 2018, klokken 16:50
Car-Net er dessverre litt forvirrende for nybegynnere.

Car-Net benevnelsen er blitt brukt om to forskjellige ting.

1. Styring av lading, klima (forvarming) og status. Denne formen for Car-Net bruker SIM kort som er i en kommunikasjonsenhet som er i bilen. Krever abonnement hos Møller etter gratis perioden. 

2. Car-Net for Internett deling og trafikkdata til NAVI (i hvert fall i e-Golf). Denne formen for Car-Net krever at bilen er koblet til et WiFi nett. Enten delt fra mobilen din eller bredbåndsrouter av ett eller annet slag (enten som komplett router eller som USB stikk).

Nr 2 er ikke Car-Net. Det er guide and inform. Det er ikke tilgjengelig på e-up.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA