Hovedmeny

Ladekø i påska

Startet av tkjoerlaug, søndag 01. april 2018, klokken 20:35

« forrige - neste »

Muffinman

Tja, stikkordet her er kanskje "formiddag"?

krister461

Kanskje, men ganske mange reiser hjem tidlig 2. påskedag og det var langt flere biler på veiene enn normalt uten at det var noe stor påskekø.

o.b.lix

Langfredag med stengte butikker, var det 2 som ladet i Nordheimsund, Påskeaften med åpen butikk, var det utrolig nok ladekø...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

En kollega påstod nettopp han hadde fått en snap i påsken med bilde av en Tesla SuC og 40-50 Teslaer i ladekø. Tenkte det måtte være Lillehammer eller noe slikt, men basert på dere som har vært i området høres det ut som fake news? ;)

For min del var det 5-7 ledige staller (av 8) på SuC Bygland i begge retninger (onsdag og søndag).

jkirkebo

Sitat fra: gr på tirsdag 03. april 2018, klokken 10:06
En kollega påstod nettopp han hadde fått en snap i påsken med bilde av en Tesla SuC og 40-50 Teslaer i ladekø. Tenkte det måtte være Lillehammer eller noe slikt, men basert på dere som har vært i området høres det ut som fake news? ;)

Det vil jeg tro. Virker som om køen på Lillehammer makset ut på 14-15 biler, og den gikk greit fort unna.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

En video har sirkulert ja. Men det var 10 biler i kø. 30-40 i kø vil være veldig vanskelig på den plassen, og vanskelig å dokumentere med snap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

Vil dere ha kø er det jo bare å kjøre til Åsane. Einaste plassen eg har stått i kø, men har no begynt å planlagge uten den, de dagene eg har hatt behov for å lade der (fredag/søndag) er det nesten alltid kø.
Det har også vore fullt på Voss innimellom (fredag/søndag i vanlege helger), men i påsken var der mykje ledig der det stemmer. Trafikken i påsken blir meir spredt utover enn i ein vanleg helg.

Vesel

Blir fest ved superchargerne på utfarts- og hjemfartsdagene når Model 3-ene begynner å oversvømme Norge.  :D

Er egentlig på høy tid nå at Tesla slutter med gratis supercharging for alle de nye bilene de selger. Det bør ikke lønne seg å lade ved en SuperCharger framfor hjemme. 40-50% dyrere enn å lade hjemme, som det blir for alle Model 3s, tror jeg er ypperlig. Selv om det ikke lønner seg å lade på SC framfor hjemme, er det fremdeles veldig rimelig. Men det bør gjelde alle nye biler.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Cries

Sitat fra: Vesel på onsdag 04. april 2018, klokken 07:41
Er egentlig på høy tid nå at Tesla slutter med gratis supercharging for alle de nye bilene de selger. Det bør ikke lønne seg å lade ved en SuperCharger framfor hjemme. 40-50% dyrere enn å lade hjemme, som det blir for alle Model 3s, tror jeg er ypperlig. Selv om det ikke lønner seg å lade på SC framfor hjemme, er det fremdeles veldig rimelig. Men det bør gjelde alle nye biler.

Slenger meg med på den. Problemet er at gratis superlading er "uvurderlig" for folk som ikke har hatt Tesla før, som "tror" de sparer vanvittig mye på gratis lading. Det tjener Tesla penger på i form av at flere kjøper bil når noe følger med gratis. Personlig hadde jeg vel vært ca 6000,- kroner fattigere etter 4 år med Tesla dersom jeg skulle ha betalt for superlading. Rundt 300,- fattigere om det kun hadde vært betaling for nybiler etter de byttet til "kun gratis for første eier". Det utgjør kanskje 1-3% av bilens verdi for den gjennomsnittelige eier, avhengig av hvor lenge de har bilen og hvordan de lader.

Jeg er nå på min tredje Tesla, og det betydde null og niks for meg at superlading var inkludert som følge av referral.

Det har rett og slett med å gjøre at folk overvurderer hvor mye de sparer på å superlade. Når man er vant til at "full tank koster ca 800,-", så kan det være lett å gå i den fellen at det er det man sparer ved å superlade fremfor å lade hjemme.

Kanskje hadde det vært mer interessant å lage en modell der du fikk gratis superlading første året, for deretter å betale 50% andre året, og tredje året betale 100%. På den tiden er man kjent med bruksmønsteret, og bekymringene faller. Det er først og fremst uvitenhet om behov og kostnad forbundet med strømforbruket til en elbil som er den største synderen, tror jeg....

Men, det var noe Off-Topic. Back on track

daktari

Kø på utfartsdager har neppe noe med "hjemmeladere" å gjøre.

"Folk flest" bor i de store sentrene, over 1 mill bare i Oslo og Akershus, og en meget stor andel skal på fjellet. Eks. Lillehammer, med få ladere og ca 15- 25 mil unna startstedet er for mange ideell ladeplass. Vinstra er for langt. Flere ladere og flere stasjoner bør til. Men vi snakker noen få dager i påsken og mindre i vinterferien og fellesferien - hvilken kapasitet bør man ha for å dekke toppene?

Lillehammer: bør den utvides til Rygge-dimensjoner eller heller en ny stasjon på Rudshøgda/Moelv eller heller en på Biri eller Øyer?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vesel

Sitat fra: Cries på onsdag 04. april 2018, klokken 10:14

Slenger meg med på den. Problemet er at gratis superlading er "uvurderlig" for folk som ikke har hatt Tesla før, som "tror" de sparer vanvittig mye på gratis lading. Det tjener Tesla penger på i form av at flere kjøper bil når noe følger med gratis. Personlig hadde jeg vel vært ca 6000,- kroner fattigere etter 4 år med Tesla dersom jeg skulle ha betalt for superlading. Rundt 300,- fattigere om det kun hadde vært betaling for nybiler etter de byttet til "kun gratis for første eier". Det utgjør kanskje 1-3% av bilens verdi for den gjennomsnittelige eier, avhengig av hvor lenge de har bilen og hvordan de lader.

Jeg er nå på min tredje Tesla, og det betydde null og niks for meg at superlading var inkludert som følge av referral.

Det har rett og slett med å gjøre at folk overvurderer hvor mye de sparer på å superlade. Når man er vant til at "full tank koster ca 800,-", så kan det være lett å gå i den fellen at det er det man sparer ved å superlade fremfor å lade hjemme.

Kanskje hadde det vært mer interessant å lage en modell der du fikk gratis superlading første året, for deretter å betale 50% andre året, og tredje året betale 100%. På den tiden er man kjent med bruksmønsteret, og bekymringene faller. Det er først og fremst uvitenhet om behov og kostnad forbundet med strømforbruket til en elbil som er den største synderen, tror jeg....

Men, det var noe Off-Topic. Back on track
Dessuten, mange som tror de sparer mye ved å bruke superchargerne gjør ikke nødvendigvis det når man tar med forringelsen av batteriet i regnestykket. Sakte lading er mer skånsomt for batteriet enn supercharging.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

o.b.lix

De færreste står i kø for å spare penger,men fordi de ikke har andre alternativ.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

fredag

Blir fest ved superchargerne på utfarts- og hjemfartsdagene når Model 3-ene begynner å oversvømme Norge.  :D

Det der har ingen ting med kø på utfartsdager å gjøre. I påsken skal folk på tur og må lade for å komme seg frem. Etterspørselen er større enn antall ladeplasser som er tilgjengelig.

Når Model 3 kommer vil de gladelig betale for å lade for å komme seg dit de skal i påsken, og det vil bli enda trangere på superladerne.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lindberg

Som trådstarter nevnte, så traff vi også på en Tesla-representant onsdagen i påskeuken, som dirigerte og viste til neste ledige stall. Dette var på Elverum.

Det så absolutt ut til at dette hadde effekt, folk var kjapt ute med å flytte bilene sine da de hadde nok strøm til å komme videre. Det var bedre "flyt" enn jeg har erfart på Elverum tidligere.

Vekslet et par ord med ham da vi hadde satt bilen til lading, og han nevnte at han hadde vært på Gol tidligere i påsken, der en luring hadde satt fra seg bilen på SuC OVER NATTA!  :o Vedkommende kunne dermed vente seg et gebyr i flere tusenkroners klassen for å ha tatt opp en lader med fullt batteri i mange timer.

Plutselig ikke så lønnsomt med "gratis" superladenettverk lengre...  :D

krister461

Sitat fra: Lindberg på lørdag 07. april 2018, klokken 08:41
Vekslet et par ord med ham da vi hadde satt bilen til lading, og han nevnte at han hadde vært på Gol tidligere i påsken, der en luring hadde satt fra seg bilen på SuC OVER NATTA!  :o Vedkommende kunne dermed vente seg et gebyr i flere tusenkroners klassen for å ha tatt opp en lader med fullt batteri i mange timer.

Plutselig ikke så lønnsomt med "gratis" superladenettverk lengre...  :D
Det gebyret kommer vel kun om det ee minst halvfullt på ladestasjonen noe jeg tviler på at det var hele natten...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA