Lading av 12v batteri hvordan?

Startet av Leafern, lørdag 31. mars 2018, klokken 21:44

« forrige - neste »

Leafern

Da var det min tur å komme hjem til livløs bil. Den har blitt kjørt svært lite i vinter og antar at det er 12v batteriet som er flatt. Jeg har en gammel batterilader fra biltema som fint ladet opp min gamle toyota flere ganger, men ved tilkobling til leafen skjer det ikke stort. Er det noen spesielle forhold for leaf - feks at 12v batteriet må tas ut for "ekstern" lading?

Det er kanskje best å bare bytte ut det gamle 2012 batteriet først som sist. Noen gode tips til å få dette gjort enklest?

Fortsatt god påske!

Leaf 2012
S85 2013

ragwo

Har hatt samme problem 4-5 ganger, endte til slutt med at Nissan byttet 12v-batteriet på garantien. Jeg har brukt en hauggammel 12v-lader for å lade opp batteriet igjen. Du trenger ikke å koble fra noe, kun koble til laderen på vanlig fossilbilvis. Sikkert lurt, som du skriver, å investere i et nytt batteri.
Eldrid - 2013 Leaf

Trekkoppbil

Jo, jeg synes huske at jeg for et par år sida stadig måtte kople vekk batteripolen for å bruke Biltema-lader.
Når batteriet er tomt, synes jeg det er tryggest å kople til en intelligent lader, og gi den noen timer til å jobbe seg gjennom alle programmene sine med desulfatering, oppfriskning og opplading. Men jeg veit ikke hva som er lurt.
Og gjerne gjøre det hver gang batteriet er nesten tomt, og kanskje et par ganger til om vinteren.
Jeg har opplevd med flere batterier, at når batteriet stadig er tomt, og jeg bestemmer meg for å bytte, og jeg gjerne kjøper inn nytt, så kan jeg være så "uheldig" å somle noen uker med å bytte det, og da er resultatet gjerne at batteriet tar seg opp igjen og fungerer bra i flere år etterpå. Jeg har lurt på om det hjelper å kjøre på vaskebrett mellom disse hyppige ladesyklusene.

Ha en 12V booster liggende i bilen, og gjerne startkabler, er mitt råd.

TB

Dette er enkelt å forklare:
Om batteriladeren er intelligent vil den sjekke polaritet før den starter lading. Har batteriet svært lav spenning vil den intelligente laderen konkludere med at den ikkje er kobla til korrekt - og lader ikkje.

Eldre, "dum" lader leverer strøm uansett, og dermed vil det fungere.

Metode eg sjølv har brukt er å koble på et annet 12V batteri, tradisjonell starthjelp frå eit løst batteri, eller starthjelp frå annen bil. Så koblet til den intelligente laderen og lade opp batteriet.

Kan og bruke "12V booster" som i praksis er batteri som gir 12V for å "vekke" dødt batteri til live.

I desse tilfeller viktig å koble pluss og minus korrekt, er ingen beskyttelse som på den intelligente laderen

Å koble ifra batteripolen har ikkje annen betydning enn å unngå at elektronikken i bilen starter opp, og trekker strøm av batteri / lader - dermed tar opplading lengre tid. (Enkelte meiner og at elektronikken kan ta skade av spenningstopper, men det vil også skje når det opplada batteriet blir kobla til igjen....)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Leafern

Takker for svar. Satte inn nytt batteri i går og alt fungere igjen. Det ser ut til at syndern var lysbrytern som hadde lurt seg ut fra automodus og stod på.

Ikke mulig å få noen anbefaling fra bnh/nissan så jeg valgte denne etter anbefaling fra bilextra:
http://sonnak.com/batteri/sa456-sonnak-powerline/
Leaf 2012
S85 2013

TB

Bra det løste seg.
Litt rart Nissan ikkje klarar å slå av lyset automatisk, med tanke på bilen er såpass ny.
Trillingene er svært enkelt konstruert, men lyset slår seg av automatisk. (mulig kupelys ikkje slår seg av..)
Mange fosilbilar har funksjon som slår av alt, med unntak av varselblink etter ca 30 minutt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ebe

Min leaf slår av kjørelyset om jeg åpner førerdøren etter at bilen er slått av, uavhengig av bryterinnstilling...?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

bob-bob

Sitat fra: Ebe på fredag 06. april 2018, klokken 13:18
Min leaf slår av kjørelyset om jeg åpner førerdøren etter at bilen er slått av, uavhengig av bryterinnstilling...?
Min også , både lys i lykter og inni bil slår seg av selv etter en tid uansett.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA