30 kWh batterier dør raskere enn 24kWh

Startet av trondhla, fredag 30. mars 2018, klokken 18:41

« forrige - neste »

Rossifan46

Dokumenterte batteriet til min bil i Leaf Spy før/etter SW-update slik som Øystein K. Bilen hadde samme km-stand før/etter SW-update og ble ikke ladet mens den var inne.

Dette er det jeg fant;
AHr: 75,8 -> 77.74
SOH: 95,37 -> 97,81
SOC: 87,9 -> 88,2
GIDs: 317 -> 326
kWh: 24,6 -> 25,3[attachment id=0 msg=706897][attachment id=0 msg=706897]
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

tomrh

Det der ser mye mer fornuftig ut, cellespenninger er her de samme før og etter, noe man vil forvente. Det slo meg at før-screenshot til Øystein K kanskje er tatt med bilen på lading? Det vil kunne forklare avviket i cellespenningene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

EV-FTW

Sitat fra: tomrh på mandag 27. august 2018, klokken 17:02
Det der ser mye mer fornuftig ut, cellespenninger er her de samme før og etter, noe man vil forvente. Det slo meg at før-screenshot til Øystein K kanskje er tatt med bilen på lading? Det vil kunne forklare avviket i cellespenningene.

Der tar du feil gitt.
Jeg bor 1,5 mil vekke fra forhandler. Kjørte direkte til dem, parkerte bilen, og tok screenshot. Så tok jeg screenshot når jeg satte meg inn i bilen igjen, etter SW oppdatering, før jeg begynte å kjøre. Ingen lader tilkoblet noen av gangene.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Roma

#79
Sitat fra: trondhla på fredag 30. mars 2018, klokken 18:41Noe overraskende men når man tenker på at det ikke er aktiv kjøling til batteriet så dør 30kWh batteriet raskere enn 24 kWh, ifølge denne rapporten:
https://insideevs.com/nissan-issues-statement-on-leaf-30-kwh-battery-degradation/

Degradering på ca. 10%/år for 30kWh mot ca. 3%/år for 24kWh. Det sørgelige er at etter ca. 4 år er det mer igjen av 24 kWh batteriet enn det vil være av 30 kWh.

Vår 2017 30 kWh leaf er nå 6 år (og 3 mnd) gammel. Kjørt 95 000 km.

For litt over en uke siden mistet vi den første av de 12 batteri indikator prikkene i displayet.

10% tap på batteriet pr år stemmer ikke på min bil iallefall. Det vil jo tilsi at jeg skulle hatt 15-16 kwh igjen. Men ihht til teorien skulle jeg da 85% av 30kwh igjen.

Jeg synes egentlig ikke dette er så gale. Iallefall når man tenker på at det største fallet i disse cellene inntreffer de første årene etter at batteriet er nytt.

Må nesten legge til at på disse 6 årene så har jeg ikke byttet noe annet enn bremseskiver/klosser på alle hjul pluss ny dørlås kasse på ene bakdøren.

Det er den beste bilen jeg har hatt når det gjelder kvalitet. Så får vi se hvordan de neste 6 årene blir  ;D

Redigert 26.01.25
Jaja... asiatisk kvalitet når det gjelder rust. Snart 8 år gammel på traversen byttes. Det var tidlig gitt. Og dyrt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA