Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mobiltelefonbatteri?

Startet av Go-carter, mandag 05. september 2011, klokken 18:08

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 16. august 2011, klokken 11:22
Skal få hendene på en dynamo ila uka nå,

Skulle tenkt på dette da alle bilene hadde dynamo i stedet for generator.

Ellers er kanskje en permanentmagnet skivemotor en interresant kandidat som dynamo. Skal sette en i dreiebenken og prøve spenning / Turtall på den.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Ja, om det er dynamo eller generator vet jeg ikke, men den kommer iallefall fra en fossilmotor...  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

De aller fleste permanentmagnetmotorer kan kjøres som dynamo, det gjelder bare å finne en som har rette spesifikasjoner. Jeg har noen som gir 12volt ved 2-300o/min, slik at de kan brukes uten gearutveksling.
Det er viktig å gjøre propellen så lett som mulig, slik at den aksellerer kvikt, ellers vil den stalle i luften og miste dreiemoment. Dessuten blir det kraftige gyrokrefter når vinden endrer retning.
Og det gjør den, spesielt i vindkastene! Jeg måtte samle sammen en nydelig bearbeidet propell på 1,3 meter diameter med bærepose forrige høst.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

Skal følge den såkalte "pvc-guiden" på å lage vifteblader av et avløpsrør... Tror de skal tåle mye juling :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 16. august 2011, klokken 13:35
Skal følge den såkalte "pvc-guiden" på å lage vifteblader av et avløpsrør... Tror de skal tåle mye juling :)

De skal i alle fall tåle mye dritt!

<sorry>Klarte ikke å dy meg....</sorry>
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Go-carter

Sitat fra: cra på tirsdag 16. august 2011, klokken 13:37
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 16. august 2011, klokken 13:35
Skal følge den såkalte "pvc-guiden" på å lage vifteblader av et avløpsrør... Tror de skal tåle mye juling :)

De skal i alle fall tåle mye dritt!

<sorry>Klarte ikke å dy meg....</sorry>

:D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 16. august 2011, klokken 13:39
Sitat fra: cra på tirsdag 16. august 2011, klokken 13:37
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 16. august 2011, klokken 13:35
Skal følge den såkalte "pvc-guiden" på å lage vifteblader av et avløpsrør... Tror de skal tåle mye juling :)
De skal i alle fall tåle mye dritt!

:D

Så er du i alle fall klar til "when the shit hits the fan...." ;)  ;D

<sorry igjen>Strike two</sorry igjen>
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. august 2011, klokken 12:43
Skal sette en i dreiebenken og prøve spenning / Turtall på den.

Det ble en skuffende test.

Måtte opp i 1100 omdr. for å få 16V ved 10A last.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens


Hvordan i all verden legger jeg ut et .jpg bilde på forumet?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Sitat fra: hens på tirsdag 16. august 2011, klokken 17:27

Hvordan i all verden legger jeg ut et .jpg bilde på forumet?

Ekstravalg og som vedlegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. august 2011, klokken 15:54
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. august 2011, klokken 12:43
Skal sette en i dreiebenken og prøve spenning / Turtall på den.

Det ble en skuffende test.

Måtte opp i 1100 omdr. for å få 16V ved 10A last.

Det er vel ikke så galt, men om den er tilkoblet et 12V batteri ved hvilket turtall begynner den å levere strøm?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Vil anta at spenningen er direkte avhengig av turtall. Dermed må en nok opp i rundt 1000 omdr. før den leverer strøm til et 12V batteri.

Til gjengjeld vil den kunne levere betydelig mengder strøm. Snakker tross alt om en 3Kw motor.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 16. august 2011, klokken 13:03
Ja, om det er dynamo eller generator vet jeg ikke, men den kommer iallefall fra en fossilmotor...  ;D

De første vekselstrømsgeneratorene kom på slutten av 60-tallet, etter 1970 var det nesten bare vekselstrøm.
hvor gammel var fossilen?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

Får se, får delen i hende i morgen kveld... Svigers hadde en til overs ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Så.. Da har en fått produsert opp tre stk blader til vindmølla :) Men jeg er litt skeptisk til dynamoen, selv om jeg er mr. optimist. Har satt opp en utveksling nå som gir den 1:9,6, dvs at dynamoen går nesten ti omdreininger pr. omdreining på bladene. Har regnet meg frem til at det bør være nok turtall til å kunne gi strøm :D Får slenge alt sammen i en prøve-benk og se om den lader noe, evt hvor mye motstand det er i utvekslinga..

Dynamoen er forøvrig fra en volvo 240.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA