Lading ved skianlegg

Startet av stefse, onsdag 28. mars 2018, klokken 18:07

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 29. mars 2018, klokken 19:34
Sitat fra: goggo på torsdag 29. mars 2018, klokken 19:07
En hurtigladestasjon ved nærmeste butikk eller senter er nok en bedre løsning enn å tilby saktelading på slike steder. Det er jo gjerne noen hytter i nærheten også som brukes hele året og kanskje noen fastboende tilogmed, så da blir det ikke bare sesong inntjening.
Og så er det jo slike som meg - som er mere på fjellet på sommeren enn på vinteren. En hurtiglader (med en 22KW stolpe som backup) er alltid velkommen.

Jeg ser Åseral og Bortelid (Vest-Agder) allerede har fått Fortum hurtigladere, og dette er vel for å dekke både hytter og skianlegg. For ikke å snakke om BKK sin flotte hurtigladestasjon på Sinnes.

Har vi virkelig så dårlig tid at vi ikke kan ta en 10-20 min ladepause på en hurtiglader?

Personlig så mener jeg at tiden for saktelading (bortsett fra ved boliger og arbeidsplasser) er forbi nå.
Det var i 2010 -2014 det folkens :)

mvh
Hugo

Enig, og så slipper man at anlegget herpes av elbilhatere når det står øde og forlatt i lavsesong. 25' var for øvrig det hvert punkt kostet når vi fikk 100 ladeplaser på jobb for et par år siden, med balansering mm. Man må jo sette opp noen ellers blir det slik det er på kjøpesentere - alltid opptatt av noen som lader eller ikke lader.
Her var det snakk om en marginell tur, hvor det akkurat ikke var nok til retur uten å lade. En time eller 2 på en ordinær schuko etablert før alt ladedilldallet ble innført, hadde løst problemet.
Omvei på 10 min for å lade på hurtiglader + evt. ladekø er lite aktuelt med slitne passasjerer (venners barn) som venter på å komme hjem. En ting er når man er alene, men: "Vi rakk ikke middagen fordi bilen til stefse og dem måtte kjøres til hurtiglader for å lades opp" var ikke aktuelt denne gangen.

Vanlige schuko stikk er ikke dyrt, ikke iøynefallende, og antagelig mindre utsatt for elbilhater-herverk.

Slik det ser ut er eneste reelle løsningen å frakte rundt på mer batteri, som jeg mfl. går å venter på.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Kristian O

Personlig så mener jeg at tiden for saktelading (bortsett fra ved boliger og arbeidsplasser) er forbi nå.
Saktelading er ypperlig på flyplasser og alt anna av langtidsparkering også. Og andre plasser der det er for dyrt med raskere lading.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

pudderjagar

Eller på eit skisenter der du oppholder deg gjerne 6 - 7 timer når du først reiser. Med type2 lader du med 16A noko som er 60% meir enn du lader med heime. Då klarer du fint å lade bilen full på den tiden.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elekTrond

Jeg kunne godt tenkt meg å ha hatt og betalt 50,- for en >=16A ladeplass på Sjusjøen skistadion. Trillingen min går fint opp på fjellet, men ikke ned igjen - på samme ladning. Slik som flere andre her også skildrer. Og hva med alle hyttenaboene i hyttebyen Sjusjøen?

@Fortum: Hva med å sette opp et par hurtigladere utafor Kiwi Sjusjøen? Samme med Kiwi Næroset, som også har bygd en ny "kjempebutikk". De stjeler mye omsetning fra Sjusjøen.  :o
'13 Mjau

stefse

Det som er litt dumt, eller bra, alt etter som man ser det, er at lading ser ut til å være noe man overlater til 3.parter som Fortum o.l.
Edit: Problemet med det er at denne 3.parten har en helt separat virksomhet på området, som de skal tjene penger på. Lading kan altså ikke sees i sammenheng med stedets hovedvirksomhet.

Men med alle forskrifter, regler, betalingsløsninger, hærverk og generelt prakk, skjønner jeg godt at eiere ikke gidder å engasjere seg. Folk kommer jo uansett, og transport er ikke deres problem.

Kanskje @Enova burde ha en tilsvarende tilskuddsløsning for grunneiere, med forenklet behandling og tilskudd i 5-10 000 kroners klassen pr ladepunkt? Ville vi fått mer "elbil-nytte" for pengene da?

Hurtigladere er selvsagt vel og bra, men i vinterfjellet kan dette bli en langsom opplevelse uansett. Sist jeg ladet i 15 kalde okkuperte jeg laderen nesten en time, med ladefart på 15-20KW.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

automat

Det er viktig at det ikke settes opp løsninger som er designet utfra dagens kortrekkeviddebiler. Om få år vil 50-100kwh batteri være normalen, og ladetilbud må være tilpasset slike bilers bruksmønster.

Jeg skal være rimelig strømdesperat før jeg gidder å koble Teslaen til en 10A schuko ( med mindre det er snakk om nattlading).

Et skisenter der kunden er forventet å være 5-6 timer bør minimum tilby 7.2kW lading. Et kjøpesenter bør tilby 22kW. Selvfølgelig mot betaling.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

Sitat fra: Kristian O på torsdag 29. mars 2018, klokken 20:24
Saktelading er ypperlig på flyplasser og alt anna av langtidsparkering også. Og andre plasser der det er for dyrt med raskere lading.

Ja jeg burde selvfølgelig ha tatt med steder som kjøpesentra og flyplasser også, kort sagt der det er bedriftsøkonomisk fornuftig å tilby dette.

Men problemet som belyses i denne tråden er altså at det oftest er bedriftsøkonomisk "høl i huet" :) å tilby saktelading på sesongbaserte parkeringsplasser som ski-anlegg selv om slike tilbud selvfølgelig er "nice to have" for mange av oss.  Det var derfor jeg foreslo å flytte ladetilbudet til et sted med mer trafikk og helst helårsbruk.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

stefse

Sitat fra: goggo på lørdag 31. mars 2018, klokken 11:39
Sitat fra: Kristian O på torsdag 29. mars 2018, klokken 20:24

Ja jeg burde selvfølgelig ha tatt med steder som kjøpesentra og flyplasser også, kort sagt der det er bedriftsøkonomisk fornuftig å tilby dette.

Men problemet som belyses i denne tråden er altså at det oftest er bedriftsøkonomisk "høl i huet" :) å tilby saktelading på sesongbaserte parkeringsplasser som ski-anlegg selv om slike tilbud selvfølgelig er "nice to have" for mange av oss.  Det var derfor jeg foreslo å flytte ladetilbudet til et sted med mer trafikk og helst helårsbruk.

mvh
Hugo

Nice to have er nå en ting, men i dette og sikkert mange andre tilfeller, er det dette som avgjør om kjøringen blir fossil eller ikke. Det blir ikke siste gangen det skjer heller.
Selv med større rekkevidde, vil vi kunne komme borti lignende tilfeller ved dagsturer på fjellet vinterstid. 

Bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi er 2 forskjellige anliggende.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

goggo

Sitat fra: stefse på lørdag 31. mars 2018, klokken 12:36

Ja...  Men hvis du med det mener at fellesskapet/skattebetalerne bør være med å betale for å installere ladestasjoner på slike steder så er jeg uenig.
Det er mange andre behov relatert til elbil/miljø som er samfunnsøkonomisk viktigere og som bør støttes av fellesskapet, først og fremst lading på hjemmeadresse for de som ikke er så heldige at de kan sette opp en ladestasjon koplet rett til eget hus/leilighet.

Det er derfor jeg mener at rene bedriftsøkonomiske hensyn bør gjelde her :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Carl Anton Stenling

Nå vil vel 6 %-regelen gjelde også parkering ved skisentre. Dette innebærer at en del ladeuttak må på plass for at skisentrene skal drive lovlig fremover.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

stefse

Sitat fra: goggo på lørdag 31. mars 2018, klokken 13:08
Sitat fra: stefse på lørdag 31. mars 2018, klokken 12:36

Ja...  Men hvis du med det mener at fellesskapet/skattebetalerne bør være med å betale for å installere ladestasjoner på slike steder så er jeg uenig.
Det er mange andre behov relatert til elbil/miljø som er samfunnsøkonomisk viktigere og som bør støttes av fellesskapet, først og fremst lading på hjemmeadresse for de som ikke er så heldige at de kan sette opp en ladestasjon koplet rett til eget hus/leilighet.

Det er derfor jeg mener at rene bedriftsøkonomiske hensyn bør gjelde her :)

mvh
Hugo
Enig i førstnevnte, men når det gjelder bedriftsøkonomi så synes det litt uheldig at lading skal være en helt separat business på slike steder.  En ladeplass er ikke en pølsebod man kan flytte rundt etter der kundene er. Det bør sees i sammenheng med virksomheten ellers, slik at driver av skistedet selv kan benytte dette i markedssammenheng, f.eks gratis lading hver 3. søndag for å se om det trekker flere til anlegget. Dermed kan man begynne å regne på hva lading vil ha å si for inntektsgrunnlaget ellers. Alpinister legger igjen ikke ubetydelige summer i skikort, utstyr kafeteria etc. Dette er tall som Fortum eller andre ladeoperatører overhodet ikke ser.

Men hvis det er slik at det blir krav om 6% dekning på p-plasser er vel problemet langt på vei løst?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Carl Anton Stenling

Parkeringsforskriftens krav om tilstrekkelig antall ladeplasser oppad begrenset til 6 % vil nok gjøre en del for å løse denne type utfordringer. Håper nesten at det blir betaling for lading på disse plassene slik at de som virkelig behøver ladingen kan dra nytte av det.

Kravet trer vel i kraft 1. juli i år og slik at vi kan få glede av løsningene fra neste skisesong :-)

Vegvesenet kan for øvrig gjøre unntak fra kravet om ladeplasser dersom investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

pudderjagar

Gratis ladeplasser er god reklame som trekker folk også. Har ein god nok kapasitet så er da billig med 15 kr pr kunde.

Da er mykje dyrare med reklamematriell.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Lassi

Ref. Lovdata.
"Denne forskriften gjelder for vilkårsparkering av motorvogn eller tilhenger til motorvogn (heretter kun omtalt som «motorvogn») på veg åpen for alminnelig ferdsel"

De skisenter jeg har vært på har ikke drevet "vilkårsparkering" og vil dermed ikke være pliktig til å tilby ladeplasser.

Carl Anton Stenling

Jeg er ingen jurist, men har forstått det slik at forskriften gjelder på alle områder som ikke er avsperret, dvs. der hvor det fører en vei inn og hvor parkering skjer på nærmere angitte vilkår - f.eks. at det er begrenset parkeringstid, betaling for parkering eller forbeholdt kunder.

Dersom parkeringen ved skisenteret er fritt tilgjengelig uten restriksjoner eller avgift så gjelder ikke forskriften så langt jeg kan forstå den. Straks det tas betaling på permanent basis eller er markerte plasser eller øvrige restriksjoner så er det vilkårsparkering.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA