Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vår nygamle Kangoo

Startet av aalbork, mandag 05. september 2011, klokken 01:32

« forrige - neste »

commiesoft

Vi kjøpte Thinken tidlig i vinter, nå etter noen måneder står den på verksted på ubestemt tid, fabrikanten er konk, konkursboet er kjøpt opp av de samme folka som kjørte bilen i grøfta sist...

Bilen kostet 277000,- Kopek, og kona er 'ikkje blid', for å si det pent.

Er det rart en elbilentusiast er litt satt ut? Om de ikke fikser bilen kommer jeg til å be om å få hevet kjøpet utifra 'vesentlig mangel' ved produktet, om de fikser den, så håper jeg den går til investeringen ikke er like håpløs.

Uansett, så har jeg ingen tro på dem lenger. Disse folka som eier merket nå, er ikke voksne nok til å poste på dette forumet engang, det sier sitt.

Bobestyrern kan jo også ta seg en bolle midt oppi det her, sånn jeg ser det.
Makan til venstrehåndsarbeid har vel  ingen sett til nå.  ???

Go-carter

#1
Ikke noe koselig lesing det her nei. Håper jeg slipper unna samme mølla, men skulle ikke forundre meg om varmeapparatet ryker iløpet av vinteren. Det er jo kjent for å ryke en gang eller to, før de får ut lufta :(

Mht. at bilen er ny så har du i det minste alt det juridiske i orden, vil jeg tro. Om de ikke klarer å reparere den, altså. Tvitvi, håper det blir i orden! Blitt veldig glad i bilen, trass en tragisk ledelse :(

Har du dekning for leiebil på forsikringa da? Moveabout er jo et fint alternativ isf, mens den står på verksted.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Joakim Sveli

Mangelen er vesentlig når bilen ikke kan benyttes og du har din fulle rett til å kreve erstatning og etterhvert heving hvis det ikke endrer seg.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Joakim Sveli

Min historie topper din, Commiesoft. Jeg har riktignok kjørt vesentlig lenger (60 000), men det du beskriver her er bare småtteri og det var ikke stort bedre da Think fortsatt var oppe og gikk. Dersom produksjonen kommer opp igjen blir det forhandlerens ansvar å skaffe deler, og det kan føre til en bedre delesituasjon enn noensinne. Think hadde elendig kredittverdighet og kunne ikke kjøpe deler på kreditt hos sine leverandører stort sett hele tiden. Herav utfordringen med å skaffe nok arbeidskapital. De som trengte deler måtte derfor stå i kø og vente på at Think fikk penger til å legge ut. Jeg ventet i vinter over en måned på en varmekolbe.

Tross at jeg 4-5 ganger har vært i det lune du nå er i så er jeg fornøyd med bilen i forhold til å svare til forventnignene når den er i bruk- både økonomi og ytelse.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Lars C. Krogenæs

Trist å høre, selv om jeg egentlig ikke er veldig overrasket.

Likevel: På elbil.no kan vi høre at Nye-nye-nye-nye Think ledelsen har gitt lyd fra seg:

På våre (Elbilforeningens) spørsmål til de nye eierne, har vi nå fått følgende svar vedrørende hvordan eksisterende Thinker kan bli tatt vare på:

«We are in the process of establishing a Norway dedicated sales- and aftersales coverage, with a sales and aftersales manager who focusses on the Norwegian market. The parts supply is planned to resume in September.»


Det er dermed godt mulig at Think kan sikre tilgang på deler. Likevel surt at deler ikke er tilgjengelig nå. Husk at det er din forhandler som har ansvaret for å få bilen på veien. Greier han ikke det innen rimelig tid, kan du kreve å heve kjøpet. Hadde jeg vært deg nå, hadde jeg krevd å få lånt en bil av din forhandler, evt. at forhandler betaler leiebil, slik at du ikke blir skadelidende. Det har du krav på, og det vil være med på å pushe forhandler.

Lars

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

commiesoft

Hei, Lars, takk for gode råd. Bilen ser ut til å bli stående til tidligst midten av September, kanskje lengre. De har havnet i en skvis midt oppi dette, så vi får se an litt til, men iallefall bruke tiden til å forberede oss litt.

Jeg googlet 'electric mobility solutions as' på Google News, og fant mye interessant info. Det virker ihvertfall som om kjøperen er rimelig dedikert, og handlekraftig i tillegg. Fornebu ble tømt på noen dager, så det er ikke umulig de får på plass aftersales organisasjonen sin på kort tid, som de lover.

Uansett så er jeg litt trist til sinns fordi bilen står i regnet utenfor et verksted, vi savner den fælt, men det er nok ikke umulig dette går bra til slutt.

En kommentar på nettet var: 'The electric car with more lives than a Jaguar..'  ;D

Go-carter

Så noe interessant i dag utenfor R&S i Sandvika. Der hadde de begynt å hogge en lyseblå 2-seter, så ut som de hadde tatt ut hjernen på den. Stakar :(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

Sikkert snakk om en hjernetransplantasjon.  ;D

mohpet

Sitat fra: Go-carter på mandag 15. august 2011, klokken 22:14
Så noe interessant i dag utenfor R&S i Sandvika. Der hadde de begynt å hogge en lyseblå 2-seter, så ut som de hadde tatt ut hjernen på den. Stakar :(
Jeg var der sist uke og fikk fikset innerskjermene bak. Så var det en del på setet de trengte å skifte, denne hadde de ikke og de sjekket en 2-seter men delen var annerledes enn på min. Tydelig at de plukker deler inntil videre.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Ah, fungerte det greit å få fiksa de? Burde gjort det samme selv... Har heller ikke fått fikset den delen på setet, når jeg tenker meg om.

Nei vi så på den sorte inne på bruktavdelingen, og når vi påpekte at det var rusta vindusvisker på den fikk vi beskjed om at det plukket de bare av en bil der ute...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lars C. Krogenæs

Flott at RS nå tilsynelatende tar ansvar for kunder som allerede har kjøpt Think, og ofrer enkelte usolgte biler. Så får vi håpe at det kan bli tilgang på nye umonterte vitale deler etterhvert.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Jeg kunne tenkt meg karrosseriet til nye Think, og brukt Think Classic sitt drivverk i det. Kanskje blir det noen slike karrosserier til overs etterhvert ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mohpet

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 16. august 2011, klokken 08:58
Ah, fungerte det greit å få fiksa de? Burde gjort det samme selv... Har heller ikke fått fikset den delen på setet, når jeg tenker meg om.
Ja, ble bra innerskjermer. Oppvarming, strekk, tilpasning, og ekstra skrue i midten.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

commiesoft

Jeg kontaktet 'forbrukerradet' idag, og spurte hvorden dette bør håndteres
om det drar ut eller ender i det uvisse ifb med reparasjoner og bilen er askefast.

Hans Håvard Kvisle

Jeg tror det nå er på tide å ha litt is i magen. Også for dem som har vært mest entusiastiske, ja de som har ansett Think-skeptikerne nesten som "quislinger", i forkant av den forventa konkursen.

RøhneSelmer er i vel så mye skvis som den enkelte Thinkeier som tok sjansen på å kjøpe elbilen sjøl om informasjon om store finansielle problemer var temmelig lett tilgjengelig. Sjøl synes jeg RøhneSelmer tok store sjanser. Men de ønska ikke å være dem som lukka døra for Think og skulle gjøre det enda vanskeligere for selskapet å overleve. Fordi de fant produktet veldig bra og interessant, de har i mange år vært den forhandleren i den tradisjonelle bilbransjen som har ønska løfte elbilen fram - og kanskje fordi de var litt naive. Som de fleste Thinkkundene som leste dette diskusjonsforumet. Det var mitt overfladiske inntrykk når jeg prata med dem under den lange krisa.

Sjølsagt skal Thinkeierne som forbrukere benytte de rettigheter som foreligger under forbrukerkjøpsloven. Men jeg synes en balansert holdning til dette innebærer å gi RS litt tid. Det er hva de først og fremst trenger nå.

Nytt som jeg har plukka opp fra dem:
- De har ansatt en dyktig reparatør fra Think-systemet.
- Det ser ut som de klarer å få kloa i de fleste delene som er i Norge.
- Det ser ut som de får sikra fortsatt reparasjoner i Norge på styringsenheter som har hatt en tendens til å svikte.
- Når de har oversikt over hva de faktisk har skaffa av deler, vil de henvende seg til Valmet og til underleverandører for å fylle hull.
- Krisa er kanskje ikke større, og sånn sett håndterlig, enn at det først og fremst er en håndfull gjentagende problemer som må få en løsning med forbedring og tilgang på reservedeler (varmeapparatet er et godt eksempel?).
- De diskuterer internt for forhåpentligvis å offentliggjøre en god redegjørelse for hvordan de skal håndtere situasjonen framover. Omfatter hvilket ansvar de har, tilgang på reservedeler, servicekapasitet, løsning for dem som venter på reparasjon og konsekvenser hvis alt går gæernt.

Hva andre forhandlere gjør, er jeg sannelig ikke sikker på.

At RS nå demonterer noen biler, synes jeg viser at de foreløpig er seg sitt ansvar bevisst. Husk at RS kjemper med et fallert Thinksystem med svært usikker framtid. Den som hjelper dem fra eiernes side, er den "legendariske" Richard Waitz.

Hva RS aller mest mangler - er tid. Det er hva vi kan hjelpe dem litt med. Sjøl om det er smertefullt å være uten en Think i drift.
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA