Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 17. november 2011, klokken 07:44
Jeg skjønner at de fortsatt ønsker at en langsom og ekstra pinefull prosess. Det samme ser jeg at foreningen legger opp til. Vi får håpe at Nissan og de andre kommer i søkelyset snart....

En ting skal du ha Kallagtunet, du bruker ikke mange minuttene før du bestemmer deg for hva du mener om alt som skjer i denne saken. Virker mer som en refleks enn en refleksjon.

Kanskje en gang - langt fram i tid for deg - vil Elbilforeningen være i stand til å gi deg full tilfredsstillelse. Noe som vil være ganske unikt. I mellomtida manøvrer vi båten mellom alle småskjæra og forsøker å få til flere forbedringer. Noe vi gjerne jobber sammen med andre om. Tar litt lengre tid. Men da får vi flere engasjerte i elbilsaken. Summen er at det blir flere elbiler på veiene og fornøyde og (i den grad det er mulig) trygge brukere av dem.

Forøvrig synes jeg denne tråden nå har utvikla seg til å bli så sekterisk at det bekrefter hva jeg tidligere har trodd: Det er kanskje ikke så stor forskjell på kommende og de gamle elbilistene ;D

St.Hanshaugen

Thomas Parsli

Kallagtunet, nå synes jeg du skal plage noen andre istendenfor  >:(

Har du prøvd debattforumene på nettavisene?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

SitatFor oss er det viktigere å skape et godt pionérmarked for framtida av fornøyde LEAF-kunder, enn bare å se på dagens salgstall.

Dette tror jeg på. Som jeg har sagt tidligere, skal Nissan klare å til slutt tjene penger på elbilsegmentet med de investeringene de nå gjør så MÅ de behandle sine tidlige kunder godt.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Saxo

#633
Litt kreditt synes jeg Nissan skal ha for å være i stand til å dreie mht info skrivet  :). Synes det er på tide med en pause i denne tråden inntil man får en ny status fra forbrukertrekløveret bak kjøpsveiledningen for elbil.

Ref: http://www.elbil.no/elbiler/527-presiseringer-om-nissans-infoskriv
Sitat:
Forbrukertrekløveret bak kjøpsveiledningen for elbil, NAF/Forbrukerrådet/Elbilforeningen, har nylig invitert til et møte med dem som nå importerer elbiler. Vi ønsker å gå gjennom kommunikasjonen som vi for over halvannet år siden etablerte med bransjen. Resultatet ble en veiledning og elbilmatrise som har vært mye brukt og meget nyttig for potensielle elbilister.

Raskt ble det bedre kommunikasjon av rekkevidde under norske forhold. Søkelyset rettes mot å klargjøre garantiforhold som fortsatt kan virke usikre, med en hensikt om å fortsette med en bransjestandard slik at det er lettere for markedet å forstå hvilken elbil de bør velge. For det er mange fine elbiler på markedet og mer vil komme.

Møtet avholdes i første del av desember. Elbilforeningen har tro på at vi sammen med bransjen skal klargjøre hvilke forventninger og rettigheter forbrukerne kan ha.

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Lars C. Krogenæs

#634
Da har Saxo, i egenskap av trådstarter, benyttet sitt privilegium til å stenge denne tråden. Det har han full rett til og kanskje er det en god idé.

Som ForumAdmin benytter jeg min mulighet til å komme med en siste betraktning.

Vi har i denne tråden oppnådd å sette et sterkt fokus på garantivilkår. Først i forhold til Nissan, som gikk ut med sitt første "infoskriv". Deretter i forhold til hele elbilbransjen. Dette satte sinnene i kok hos mange, som hadde trodd at markedsføringen fra Nissan om 5-års garanti på batteriet var reell. Så viste det seg at det likevel, etter Nissan sitt syn, ikke ville være en garantisak hvis batteriet ikke lenger leverte en viss effekt etter noen år.

Nå må vi som forbrukere være klar over at garantivilkårene er slik de var og slik de ble markedsført FØR avtale om kjøp ble inngått. Hva Nissan presiserer i ettertid er egentlig ikke så interessant for de som allerede har inngått avtale. Nissan har tidligere kommunisert at batteriet har nådd sitt "end of life" hvis kapasiteten reduseres under 70% og således må anses som defekt. Innen 5 år har de da kommunisert at batteriet kunne byttes på garantien. Tror nok også dette er grunnen til at Nissan nå ikke krever en underskrift fra kunder som allerede har inngått avtale.  

Nye kunder vil derimot måtte forholde seg til at hos Nissan (og Mitsibushi) vil en kraftig redusert effekt på batteriene ikke gir rett til utskifting av batterier på garantien, dersom det ellers ikke er noen feil med noen celler. Det er selvfølgelig trist, og et stort tap for målet om at elbil skal være en trygg og økonomisk forsvarlig investering, med lavest mulig risiko.

Nå tror jeg det er mest konstruktivt å la Elbilforeningen, NAF, Forbrukerrådet og bilbransjen jobbe sammen. Det beste for alle parter, slik jeg ser det, er at det kommer en skikkelig garanti på batteriene, slik at det største usikkerhetsmomentet ved kjøp av elbil blir redusert. Det burde elbilprodusentene tjene på, og det burde vi som forbrukere tjene på. Det vil antegelig ikke utgjøre mange tusen i tap for en bilprodusent. På en families økonomi vil det derimot få store konsekvenser, dersom batteriene ikke tar bilen fremover etter noen år. Det vil så slå tilbake på elbilprodusenten.

Jeg tror det likevel er viktig at elbilfolket gjør pressen oppmerksom på hva vi som forbrukere forventer av garantier. Pressen er som kjent den 4. statsmakt, mens vi på sosiale medier nå har blitt "den 5. statsmakt". Sammen kan vi flytte fjell....

Jeg oppfordrer også de jeg snakker med om å kjøpe Peugeot i-On, og ikke i-Miev, nettopp på grunn av bedre garantier og dermed et tryggere kjøp. Jeg vil likevl ikke advare mot å kjøpe elbil og jeg tror det aldri har vært tryggere å kjøpe elbil enn i dag.  

Når det gjelder bruk av ladekabler og krav om at det elektriske anlegget skal være sjekket og godkjent, ser jeg på dette som en grundig, men klønete måte å skrive: "Vis respekt for elektrisistet!".  Dette er på linje med alle andre ansvarsfraskrivelser fra produsenter, som for oss nordmenn virker noe fjern. Jeg kjøpte ny printer fra Dell i forrige uke, og måtte lese gjennom mange sider med diverse vilkår, der jeg blandt annet lovet å ikke bruke printeren til "aktiviteter som knyttes til formgiving, utvikling, produksjon eller bruk av atomvåpen, materiell, eller anlegg, rakettvåpen eller støtte av rakettvåpen prosjekter, og kjemiske eller biologiske våpen. Slik aktivitet er forbudt i følge annen norsk lovgivning og det burde dermed være unødvendig å skrive dette.

Lars C. Krogenæs
Forum Admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Da har denne tråden vært lukket en liten stund. Jeg tror det var fornuftig med en liten pause. Jeg åpner den nå igjen. La oss konsentrere oss om Nissan Leaf og batterier, i stedet for fokus på andre saker. Da kan tråden være konstruktiv fremover også.

Lars
Forum Admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

#636
Da har Mitsibushi endret sin garanti på batterier, til det de opprinnelig sa. Nå har de tydeligvis tenkt nøye over garantiproblematikken, og landet der de burde lande. Det er meget positivt, og vi får håpe Nissan vil gjøre tilsvarende for sine batterier.

Dette står det nå på elbil.no om endringer i elbilveilederen:

I tillegg har de (Mitsibushi importøren) bedt oss om å endre informasjonen under punktet om «Minste kapasitet». Siden i våres har det stått «Diagnosetester vil avgjøre defekter i batteriet». Mitsubishi-importøren i Norge vender nå tilbake til den tidligere gitte opplysningen om 80%. Dette tallet må ses i sammenheng med forklaringen i elbilmatrisen: «Minste kapasitet = Leverandørens grense for når batteripakka anses som utslitt og klar for bytte, enten på garanti eller kundens regning. Angis som en prosentverdi av 100%-ytelsen til batteriene da de var nye.»

Det betyr i klartekst, slik jeg tolker det, at Mitsibushi nå gir garanti på at batteriet har en kapasitet på minst 80% etter 5 år, i forhold til da bilen var ny. Dette er strålende nyheter for hele bransjen, da det tar bort usikkerheten rundt holdbarheten på batterier til elbiler. Vi gleder oss til de andre følger opp.

Stor honnør til Mitsibushi !

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

daggad

Meget bra av Mitsubishi !!!
La oss håpe Nissan følger opp..;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Vi får håpe det. Når de oppdaterte garantibestemmelsene kommer på trykk i garanti heftet så hadde det vært flott å få scannet og lagt dem ut her.

iOnas

Jeg fikk nettopp mail fra forhandleren med beskjed om å returnere infoskrivet signert. Var sikker på at jeg skulle slippe dette. I mailen står følgende formulering:
"Det vi ønsker å oppnå ved å be deg signere på dokumentet, er å sikre at alle LEAF-kunder har mottatt den viktige produktinformasjonen og fått det godt forklart. Din signatur betyr på ingen måte at du gitt fra deg noen rettigheter med hensyn til garanti eller andre rettigheter; dette er kun et informasjonsbrev. "

Dette står jo i kontrast til informasjonen her: http://www.elbil.no/elbiler/527-presiseringer-om-nissans-infoskriv

Gleder meg til ny bil, men dette er et lite skår i gleden. Har dere andre som har hentet bilen skrevet under?
Bosted: Nordmøre.

Kallagtunet

Ikke signer, ta med deg journalist gjerne fra TV2 eller noen andre fra riksdekkende medier når du kommer og skal hente bil :-D

Eventuelt varsle dem om at de må ringe sin egen importør for å få oppdaterte instruksjoner... Og du kan jo be dem minne dem på at Nissan må få på plass en garanti mot minimum restverdi slik som det ser ut som Mitsubishi når har fått :-D

Aspiranten

Hipp hurra mitsubishi!  :D

Forøvrig kan Nissan glemme at vi skriver under noe som helst infoskriv.
Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: iOnas på tirsdag 29. november 2011, klokken 11:11
Jeg fikk nettopp mail fra forhandleren med beskjed om å returnere infoskrivet signert.

Jeg ville bare ignorert forhandleren. Si at du skal tenke på det / snart gjøre det etc. Så kommer dagen for utlevering, og da vil ikke en selvstendig forhandler ha økonomi eller interesse av å holde bilen tilbake, etter at bilen er registrert.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

akseln

Jeg synes det nye skrivet var blitt mye bedre og jeg hadde igjen problemer med å signere på at jeg hadde lest det når jeg hentet bilen i forrige uke.  ;D

Kallagtunet

Sitat fra: Akseln på tirsdag 29. november 2011, klokken 13:17
Jeg synes det nye skrivet var blitt mye bedre og jeg hadde igjen problemer med å signere på at jeg hadde lest det når jeg hentet bilen i forrige uke.  ;D

Skjønner du har en stor aksjepost i Nissan der potensiell verdistigning er verdt mer enn en batteripakke  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA