Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Kallagtunet

#615
Sitat fra: Baltor på onsdag 16. november 2011, klokken 21:39
Nei, og derfor er det viktig at vi også trekker pusten og ser på historien, det er altfor tidlig å avgjøre om Think 2008-2011 blir en god eller dårlig historie.
Buddy er en god historie, og Think Classic er en enda bedre historie.

Nå holder jeg ikke det jeg lovte, men jeg ser at vi er på HELT forskjellige planeter for ikke si univers mhp hva vi forventer for å beskrive noe som en god historie  ;D

Men det skal dere ha dere Elbil pionerer er noen ekstremt lojale og optimistiske kunder. Heldige er den produsent som har en så lojal og god kundebase og deres lojalitet har helt klart drevet elbil utviklingen dit den er i dag.

Kudos til dere!

Aspiranten

Jeg skal huske på "like``n" din Elmo, hvis Nissan snur i garantisaken nå.

Tror ikke de hadde brydd seg med denne nye kundeundersøkelsen angående kundenes preferanse til batterigaranti hvis det ikke hadde vært laget bråk her inne over garantien.  :) Og som jeg tidligst for noen få innlegg siden skrev: "Dersom Nissan får på plass en minsteprosent på kapasitet nå, så har vi i praksis verdens beste elbil."

Derfor, ønsker vi å kjøpe en Leaf.

Duh  ::)
Nissan Leaf

Saxo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 16. november 2011, klokken 18:37
Sitat fra: Lunde på onsdag 16. november 2011, klokken 17:02
LØP Å KJØP SLUTT MED SYTINGA, om dere vil ha elbil så kjøper dere nå. Jeg har kjøpt med langt høyere risiko før og ikke angret et sekund.

Jeg har også kjøpt med høyere risiko tidligere, men har allikevel til gode å se et såpass utspekulert forsøk på å først selge inn en garanti for deretter å fraskrive seg ansvar både i forhold til garantien og forbrukerkjøpsloven. Dette burde ikke Nissan slippe unna med.

Carl Anton

Liker :-).
Dette til tross for at Mr. Lunde definerer meg som en sytepave. I motsettning til Lunde så har jeg en Leaf og en Saxo eleqtriq i Stallen.   

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Leif

Hvis vi finner denne grensen kan vi stipulere hva Nissan US forventer av minimum
levetid på batteriet basert på 8 år/ 160 000 km.
Nissan Leaf - 2011

RuneW

Sitat fra: Baltor på onsdag 16. november 2011, klokken 19:56Sterkt uenig i den holdningen som ligger i bunn her. De fleste med modne elbiler har langt lavere kostnader og færre problemer enn like gamle fossilbiler. Jeg kjøpte min første elektriske bil for 4 år siden (Partner), har nå kjørt den 30.000 uten andre utskiftninger enn vindusviskere og lyspærer. :)

Er dette egentlig så veldig spesielt? Har bare hatt fossilbiler (og kjørt bil i over 20 år), men har egentlig ikke opplevd de store, overraskende kostnadene. Hvis man holder seg til trygge og trauste fossilbiler (les Toyota) så FORVENTER jeg et problemfritt bilhold og i alle fall ikke noen motorrelaterte problemer.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kallagtunet

Sitat fra: sentrum på onsdag 16. november 2011, klokken 21:57
Noen som vet om Nissan operer med minimums kapasitet før batteriet regnes som defekt/ oppbrukt?

Har de ikke kommunisert 70% til kjøpsveilederen til elbilforeningen? Men om det er tidspunket der en får det gule lyset som beskrevet i instruksjonsheftet er jo ikke godt å si.

Terje

SITAT:Men se på det positive nå Daggad. På grunn av sytingen her inne på elbilforumet og ymse artikler på TU.no så har Nissan nå lempet på kravet om å signere dette famøse skrivet, og de har i disse dager en kundeundersøkelse hvor flere av spørsmålene dekker det vesentlige rundt batterigarantien.

Jeg fikk opplyst av forhandler idag at signeringen fortsatt gjelder og at de har klare rettningslinjer  fra Nissan sentralt!!!!!!!!! :-\
Glad eier av Titanum Soul EV

Baltor

Sitat fra: RuneW på onsdag 16. november 2011, klokken 22:43
Sitat fra: Baltor på onsdag 16. november 2011, klokken 19:56Sterkt uenig i den holdningen som ligger i bunn her. De fleste med modne elbiler har langt lavere kostnader og færre problemer enn like gamle fossilbiler. Jeg kjøpte min første elektriske bil for 4 år siden (Partner), har nå kjørt den 30.000 uten andre utskiftninger enn vindusviskere og lyspærer. :)

Er dette egentlig så veldig spesielt? Har bare hatt fossilbiler (og kjørt bil i over 20 år), men har egentlig ikke opplevd de store, overraskende kostnadene. Hvis man holder seg til trygge og trauste fossilbiler (les Toyota) så FORVENTER jeg et problemfritt bilhold og i alle fall ikke noen motorrelaterte problemer.

Ja det er slik det bør være, jeg skrev dette som en reaksjon på et innlegg hvor elbiler generelt ble snakket ned. Det er som regel de som ikke har eid elektrisk bil som er mest skeptiske, naturlig nok.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Aspiranten

Sitat fra: Terje på onsdag 16. november 2011, klokken 23:09
SITAT:Men se på det positive nå Daggad. På grunn av sytingen her inne på elbilforumet og ymse artikler på TU.no så har Nissan nå lempet på kravet om å signere dette famøse skrivet, og de har i disse dager en kundeundersøkelse hvor flere av spørsmålene dekker det vesentlige rundt batterigarantien.

Jeg fikk opplyst av forhandler idag at signeringen fortsatt gjelder og at de har klare rettningslinjer  fra Nissan sentralt!!!!!!!!! :-\

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4378.0.html

Rimelig spesielt at det er så forskjellig praksis i så fall.

Jaja, det er ikke jeg som taper ett salg på nesten 300,000,- dersom de forsøker å påtvinge vår rettslig bindende signatur på det tullepapiret  ;D
Nissan Leaf

Baltor

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 16. november 2011, klokken 22:20
Nå holder jeg ikke det jeg lovte, men jeg ser at vi er på HELT forskjellige planeter for ikke si univers mhp hva vi forventer for å beskrive noe som en god historie  ;D

For å vurdere om noe er en god historie må man iallefall sette seg inn i og oppnå et nært forhold til denne historien.
En vurdering basert på rykter, avisoverskrifter og 3.hånds info er verdiløs.
Kjøp deg en elbil og etter noen måneder vil du forstå hva jeg mener. ;D

Men du har rett i at disse historiene også inneholder triste og meningsløse avsnitt
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 16. november 2011, klokken 23:30
Jaja, det er ikke jeg som taper ett salg på nesten 300,000,- dersom de forsøker å påtvinge vår rettslig bindende signatur på det tullepapiret  ;D

Men det er du som ikke får den Leaf'n du har SÅ lyst nå :(

Ref:
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 16. november 2011, klokken 22:50
Jeg er ordentlig spent på hvordan den vil oppføre seg på is og snø. Har vel bestemt meg for å kjøre hovedsakelig på ecomode vinterstid. Her i Molde saltes det ikke og man kjører på snø og is hele vinteren.




PS: Noen sa i min ungdom: "Det er mobber'n som har problemer"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

antwerpen

Slik jeg forstår det skal en garanti/reklamasjonssak dekke produksjonsfeil. Noe mer kan man egentlig ikke kreve av produsenten. Gradvis svekkelse av batterikapasitet dekkes ikke av garanti fordi det er en teknologisk egenskap til Litiumbatterier. Enkeltceller kan "dø" og dekkes da av garantien. Svekkelse over tid er forventet, normalt, forbundet med usikkerhet og risiko, og selvfølgelig derfor en kilde til bekymring. I en ideell verden kunne man ønske at Nissan garanterte/forsikret en målgitt gjenstående batterikapasitet (utover produksjonsfeil), men dette ville sannsynligvis medført en høyere salgspris. Så kan man filosofere rundt hvorvidt vi ønsker å betale denne ekstra prisen eller om vi setter vår lit til teknologi som fremdeles har noe å bevise. Hvis jeg skulle mene noe angående dette så ville det være at man ihvertfall ikke glemmer å gi Nissan cred for at de har satset der ytterst få andre har satset og faktisk har kommet med den første bilen som minner om en normal bil i fnutter. Worst case så må man bytte batteri til maks 150.000 kroner etter 5 år og ender således opp med 30.000 kr i årlig nedskriving. Jeg vet hvilken bil som står øverst på min ønskeliste for å si det sånn. Mangler bare 270.000 kroner  :)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: antwerpen på torsdag 17. november 2011, klokken 01:33
Slik jeg forstår det skal en garanti/reklamasjonssak dekke produksjonsfeil. Noe mer kan man egentlig ikke kreve av produsenten.

Reklamasjon gjelder mangler som gjenstanden har i forhold til det som det var avtalt (opplyst eller grunn til å tro) ved leveringstidspunktet. Dette kan f.eks. være at batteriet eldes raskere enn normalt eller opplyst. Forbrukerkjøpsloven dekker ikke kun produksjonsfeil, men det er i praksis en betingelse at mangelen forelå når kjøperen overtok (risikoen for) gjenstanden. En garanti skal dekke mer enn det som forbrukerkjøpsloven dekker. Garantien vil normalt være mer uavhengig av årsak til en svikt.

De andre elbilprodusentene har ikke forsøkt å fraskrive seg alt ansvar for redusert kapasitet. Et eksempel på en situasjon hvor Nissans fraskrivningsmanøver kan gi utslag er en kunde med 50 % kapasitet etter 5 år. Da vil Leafen ha et helt annet bruksområde enn på kjøpstidspunktet, men ting tyder på at Nissan vil beholde retten til å hevde at dette er forventet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kallagtunet

Og Nissan har fortsatt ikke fortstått det det er ikke signaturen per se som er hovedproblemet (selv om den er uaktuell å gi) men INNHOLDET i skrivet og faktisk at man ikke definerer en minimum restverdi for at garanti skal slå inn som er saken. Dette ble ikke en gang kommentert av landsjefen.... Nissan har helt sikkert dokumentert at skrivet er send på mail til kunden og som sådan gjør at de vil hevde at de har informerer kunden når dette blir en sak.

Jeg skjønner at de fortsatt ønsker at en langsom og ekstra pinefull prosess. Det samme ser jeg at foreningen legger opp til. Vi får håpe at Nissan og de andre kommer i søkelyset snart....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA