Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Leif

Har ikke sett denne fra Nissan Norge, har jeg oversett noe?

and 96 months/100,000 miles Lithium-Ion Battery coverage
Nissan Leaf - 2011

Thomas Parsli

Ja, ganske mye....
Ignorance is bliss :D

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

Hva er det du/dere ønsker å oppnå med å innta med å forsvare Nissan? Jeg skjønner rett og slett ikke det? Men jeg er litt treg og hvis dere forsøker å forklare så skal jeg lese med åpne øyne.
Sitat
Det skal jeg prøve på, men vil igjen påpeke at en god diskusjon krever respekt mellom deltagerne. Vi både kan og bør "krangle" selv om det er om detaljer i en felles sak. Men jeg tar meg ikke personlig nær av det og stoler på at mine "motparter" gjør det samme ! :)

Det jeg mener er at Nissan har ikke etter mitt syn ikke ført noen bak lyset. Det er en evighet siden jeg begynte å fatte interesse for Leaf og slukte det jeg kunne finne. Og jeg har aldri hatt noen oppfatning av at de garanterte for levetiden på batteriet. Selv om de gang på gang har gått ut med at de antok at levetiden ville bli svært lang og lenger enn tidligere generasjoner.

Det jeg er enig i er at "informasjonskrivet" er suspekt og burde være unødvendig. Men se det fra en annen side: Hva med alt det andre ? Om bremseskoene blir utslitt etter 3 år, er det da garanti på disse ? Nei det er det sannsynligvis ikke. Men vedr batteriene så ønsker de spesielt å påpeke et poeng som står i instruksjonsboka. Forstå det den som kan.

Så til det med grunnen til at jeg ikke synes dere bør kjøre denne saken for hardt. Jeg håper flest mulig vil kjøpe elbiler,. Nissan og de andre har sett på Norge som et foregangsmarked, og det er bare supert. Men om vi som sagt ber om spesielle fordeler her i landet så er det ikke lenger så sikkert de vil bry seg like mye om oss. Og det ønsker ingen  av oss som vil se flest mulig av disse på veiene.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Baltor

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 16. november 2011, klokken 20:11
Flott det, men hvor mange elbiler ble det solgt i forhold til vanlige biler i den perioden?

Det tallet sier vel rimelig klart at mange andre vurderte dette annerledes.

Nettopp :) Og empirien viser nå at fordommene og redselen til flertallet ikke var begrunnet. Kanskje noen vil lære noe av dette?

Det jeg har lagt merke til det siste året er at eierne av trillingene nesten ikke har rapportert feil.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Kallagtunet

Sitat fra: daggad på onsdag 16. november 2011, klokken 20:46
Så til det med grunnen til at jeg ikke synes dere bør kjøre denne saken for hardt. Jeg håper flest mulig vil kjøpe elbiler,. Nissan og de andre har sett på Norge som et foregangsmarked, og det er bare supert. Men om vi som sagt ber om spesielle fordeler her i landet så er det ikke lenger så sikkert de vil bry seg like mye om oss. Og det ønsker ingen  av oss som vil se flest mulig av disse på veiene.

Jeg ser at vi her helt enige i målet om å få fler elbiler på veiene ;D

Men strategien dit er vi nok veldig uenig om, å få garanti mhp hvor lenge en kan forvente at batteriene har en gitt minimumskapasitet tror jeg er det VIKTIGSTE momentet for å få elbilister på veiene (å undergrave dette vil blir som å tisse i buksen for å holde seg varm). Det tror jeg Nissan og leverandørene av trillingene også forstår. Det er derfor de driver med den i mine øyne uærlige markedsføringen med bruk av ordet garanti på batteriene som de gjør.

Når det er sagt så har jeg aldri tatt meg nær av noe som er diskutert på ett forum på nettet, men en god meningsbryting har jeg hatt og har jeg stor glede av og ofte lært mye fra.

Aspiranten

Sitat fra: daggad på onsdag 16. november 2011, klokken 20:46
Så til det med grunnen til at jeg ikke synes dere bør kjøre denne saken for hardt. Jeg håper flest mulig vil kjøpe elbiler,. Nissan og de andre har sett på Norge som et foregangsmarked, og det er bare supert. Men om vi som sagt ber om spesielle fordeler her i landet så er det ikke lenger så sikkert de vil bry seg like mye om oss. Og det ønsker ingen  av oss som vil se flest mulig av disse på veiene.

Jeg mener alle land bør få seg en forbrukerkjøpslov som setter tydelige krav til alle produsenter.

Dagens kapitalisme legger opp til en stygg rovdrift på ressursene våre. Det er ett tankekors at i kommunistiske land for 30-40 år siden så varte hvitevarene minst 25 år fordi det var lovpålagt (ressursmangel), mens idag, med teknologien vi besitter, så varer de ikke over 10 år (planlagt foreldelse og nykjøp).

Bremseskivene og eksosen din er underlagt 5 års forbrukerkjøpslov. Slitt clutch vil også utgjøre vesentlig mangel innen 5 år. Denne er ment å vare vesentlig lenger. Samme med kulelagre. Dette har vi via forbrukerkjøpsloven, og det har vi hatt lenge.

Jeg hadde nettopp min bærbare fra 2006 inne på reperasjon uten en krone i kostnad for meg. Nye høytalere og skjermkort på Dells bekostning. Forbrukerkjøpsloven eier.

Men se på det positive nå Daggad. På grunn av sytingen her inne på elbilforumet og ymse artikler på TU.no så har Nissan nå lempet på kravet om å signere dette famøse skrivet, og de har i disse dager en kundeundersøkelse hvor flere av spørsmålene dekker det vesentlige rundt batterigarantien.

Ting er definitivt i ferd med å skje.

Så la oss slutte å anklage hverandre for å syte og mase. Dersom Nissan får frem en % i restbeholdningen på batteriet sitt som minimum slik at vi har noe å risikovurdere etter, så har vi i praksis "verdens beste elbil" her. Det vinner vi alle på  :)
Nissan Leaf

Kallagtunet

#606
Sitat fra: Baltor på onsdag 16. november 2011, klokken 21:08

Nettopp :) Og empirien viser nå at fordommene og redselen til flertallet ikke var begrunnet. Kanskje noen vil lære noe av dette?

Det jeg har lagt merke til det siste året er at eierne av trillingene nesten ikke har rapportert feil.

Si det til de som har Think stående og venter på deler, eller eier en Buddy med konkurs produsent og uklar fremtid... Hvis en har sett de siste ukers oppslag så tror jeg faktisk ikke elbilene har hatt en god måned omdømmemessig...

http://www.dn.no/dnBil/article2266120.ece
http://e24.no/bil/think-eiere-mangler-deler-bilene-staar/20119318
http://www.aftenposten.no/okonomi/Mrk-fremtid-for-norske-elbiler-6685099.html

Og mhp feil på trillingen så har har jeg alltid sagt at skulle jeg noengang kjøpe elbil skulle den være japansk utviklet og produsert...

Men Nissan har vel Renault som storeier og er styrt av franskmann nå det er derfor de ikke gir garanti :-D

Aspiranten

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 16. november 2011, klokken 21:19

Men Nissan har vel Renault som storeier og er styrt av franskmann nå det er derfor de ikke gir garanti :-D

Built to last 7 years er vel Renaults rykte om jeg ikke tar helt feil :P
Nissan Leaf

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 16. november 2011, klokken 21:19
Dersom Nissan får frem en % i restbeholdningen på batteriet sitt som minimum slik at vi har noe å risikovurdere etter, så har vi i praksis "verdens beste elbil" her. Det vinner vi alle på  :)

Amen!

Siste innlegg fra meg i dag :-D

Go-carter

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 16. november 2011, klokken 21:19
Sitat fra: Baltor på onsdag 16. november 2011, klokken 21:08

Nettopp :) Og empirien viser nå at fordommene og redselen til flertallet ikke var begrunnet. Kanskje noen vil lære noe av dette?

Det jeg har lagt merke til det siste året er at eierne av trillingene nesten ikke har rapportert feil.

Si det til de som har Think stående og venter på deler, eller eier en Buddy med konkurs produsent og uklar fremtid... Hvis en har sett de siste ukers oppslag så tror jeg faktisk ikke elbilene har hatt en god måned omdømmemessig...

http://www.dn.no/dnBil/article2266120.ece
http://e24.no/bil/think-eiere-mangler-deler-bilene-staar/20119318
http://www.aftenposten.no/okonomi/Mrk-fremtid-for-norske-elbiler-6685099.html

Og mhp feil på trillingen så har har jeg alltid sagt at skulle jeg noengang kjøpe elbil skulle den være japansk utviklet og produsert...

Men Nissan har vel Renault som storeier og er styrt av franskmann nå det er derfor de ikke gir garanti :-D

Ikke vær så sykt negative da. De ytterst få Thinkene som har problemer er nesten utelukket fra den første serien produsert i Aurskog. De aller fleste Think'er går der ute helt feilfritt, uten overraskelser. I tillegg må dere huske at den på vintertid er den lengstgående elbilen på markedet, bortsett fra Roadster ;)

Synes vi svartmaler de andre merkene litt vel mye her nå.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Baltor

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 16. november 2011, klokken 21:19
Si det til de som har Think stående og venter på deler, eller eier en Buddy med konkurs produsent og uklar fremtid... Hvis en har sett de siste ukers oppslag så tror jeg faktisk ikke elbilene har hatt en god måned omdømmemessig...

Nei, og derfor er det viktig at vi også trekker pusten og ser på historien, det er altfor tidlig å avgjøre om Think 2008-2011 blir en god eller dårlig historie.
Buddy er en god historie, og Think Classic er en enda bedre historie.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Carl Anton Stenling

Litt off-topic, men ny-Thinken kjøpt av en pålitelig forhandler ser ut til å ha bedre "batterigaranti" enn Leaf. Selv etter konkursen.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Leif

Noen som vet om Nissan operer med minimums kapasitet før batteriet regnes som defekt/ oppbrukt?
Nissan Leaf - 2011

Elmo

#613
Sitat fra: Lunde på onsdag 16. november 2011, klokken 17:02
SYTEPAVER og HENGEHUER
Det har aldri vært tryggere å kjøpe elbil enn nå. De har sannsynligvis aldri vært bedre heller.  

LØP Å KJØP SLUTT MED SYTINGA, om dere vil ha elbil så kjøper dere nå.

Sitat fra: daggad på onsdag 16. november 2011, klokken 19:37
Jeg skjønner ikke HVORFOR dere vil kjøpe denne bilen av et selskap dere har så lite respekt. vent noe år da !

Og så var det hvor denne "liker" var igjen da ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Saxo

Sitat fra: sentrum på onsdag 16. november 2011, klokken 21:57
Noen som vet om Nissan operer med minimums kapasitet før batteriet regnes som defekt/ oppbrukt?

Det er et interessant spørsmål. Her er det nok en grense ref. siste punkt i vedlegget som er tatt fra brukermanualen.


Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA