Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Leif

Må si meg enig i mr. Lunde.

Har selv hatt en Passat som ble verdiløs etter 10 år med høye kostnader.
Sitter nå med en Volvo V70 der verditapet etter 10 år (2013)  sannynligvis ligger på nærmere 
80 %.

Kona kjøpte en meget annerkjent japaner som tapte seg 35% på 1,5 år, da den ble solgt tidligere
i år.
Nissan Leaf - 2011

Kallagtunet

#586
Sitat fra: Lunde på onsdag 16. november 2011, klokken 17:02
SYTEPAVER og HENGEHUER
Det har aldri vært tryggere å kjøpe elbil enn nå. De har sannsynligvis aldri vært bedre heller.  

LØP Å KJØP SLUTT MED SYTINGA, om dere vil ha elbil så kjøper dere nå.

Jeg tror referansenivået til pioneerkundene på elbil ikke er helt avstemt med vanlige kunders forventninger....

Husk VI kjøpte aldri, Think, Buddy eller andre havarerte alternativer og er glade for det. Sammenlikning med dem så er det sikkert, men i sammenlikning med en vanlig bil hvis det ikke er de spesifikke elbilfordelene som gir den enkelte kunde "super kort" avskriving så er denne usikkerhet VESENTLIG for å vurdere om elbil kan konstnadsmessig være sammenliknbart med en vanlig bil (og da med begrensinger på rekkevidde som uansett vil redusere nytten i forhold til en annen bil.).

Dvs jeg synes du legger ambisjonsnivået for lavt Lunde! Tenk hvis vi gjennom å kjøre på faktisk får etablert garanti vilkår for alle elbiler (også for de produsentene en må forvente overlever over garantitiden.) som definerer en minimum på levetid så vil også dere som var pionerer nyte godt av det selv om dere ikke er opptatt av det....

;D

BE

#587
Sitat fra: Lunde på onsdag 16. november 2011, klokken 17:02
SYTEPAVER og HENGEHUER
Det har aldri vært tryggere å kjøpe elbil enn nå. De har sannsynligvis aldri vært bedre heller.  

LØP Å KJØP SLUTT MED SYTINGA, om dere vil ha elbil så kjøper dere nå.....

Jeg har allerede kjøpt og betalt, har jeg lov å syte da? Jeg får fnatt med tanke på at Nissan skal prøve å vri seg unna et fremtidig reklamasjonskrav bare fordi dem har fått signert et informasjonsskriv. All kritikk av dette informasjonsskrivet er velfortjent, det er bare synd det enda ikke har eksplodert i en større nyhetspublikasjon.

Jeg bryr meg katta om folk som kjøper  premiumbiler og taper flere hundre tusen pr år. Det jeg er opptatt av er at bilen jeg kjøper ikke skal ha slike tap, og at produsenten ikke skal skryte på seg garantier som ikke er noen garanti. Det at de fleste bilprodusentene det siste året plutselig har kommet på det geniale at de like godt kan reklamere med 5 års garanti i Norge interesserer meg ei heller noe særlig, det er kun få som kan flagge med noe mer enn det vi har hatt lovfestet i forbrukerkjøpsloven de siste 10 årene.

Dersom akkurat mitt batteri skulle vise seg å være problematisk vil jeg ha et tall å forholde meg til, dette mener jeg nå jeg har, og jeg har ført det på informasjonsskrivet før jeg signerte. Jeg sover derfor kjempegodt, og gleder meg som er ekstremt stort barn til leveransen. Jeg er personlig overbevist om at mitt batteri kommer til å få beste behandling, og at det derfor skal ha masse gjenværende restkapasitet uansett hvor lenge jeg velger å beholde bilen. Skulle verditapet være ufattelige 200 000,- på 2 år vil jeg uansett overleve, og kan trøste meg med at det finnes premiumbiler som har slike verditap på måneder.

Jeg har kjøpt, men det er kjekt å syte. DET ER DERFOR INTERNETT EKSISTERER!

;D
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

#588
http://www.dagensit.no/article2270551.ece

Det er verdt å merke seg denne saken også. Spesielt viktig er det når vi setter krav til produsentenes garanti. SÅ usikker er ikke denne teknologien lenger, så dataene for å kunne garantere er definitivt tilstede.

Sitat- Man kan ikke forvente at Litium-teknologien vil bli særlig mye bedre enn den er i dag, men prisene kommer antakelig til å bli lavere og produksjonen mer effektiv.

Sitat fra Sintef.
Nissan Leaf

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Lunde på onsdag 16. november 2011, klokken 17:02
LØP Å KJØP SLUTT MED SYTINGA, om dere vil ha elbil så kjøper dere nå. Jeg har kjøpt med langt høyere risiko før og ikke angret et sekund.

Jeg har også kjøpt med høyere risiko tidligere, men har allikevel til gode å se et såpass utspekulert forsøk på å først selge inn en garanti for deretter å fraskrive seg ansvar både i forhold til garantien og forbrukerkjøpsloven. Dette burde ikke Nissan slippe unna med.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: BE på onsdag 16. november 2011, klokken 18:05
Det er kjekt å syte. DET ER DERFOR INTERNETT EKSISTERER!

Det var da et snevert syn på nettet ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leif

Poenget er at kjøper av nybil må forvente at mesteparten av verdien er tapt i løpet av 10 år, dette er uavhengig av om det er el-bil eller forbreningsmotor (Passat er forøvrig ikke premium)

Hvis det er slik at man ikke forventer et slikt tap, kjøper man gjerne 5-10 års bruktbil.

Når det gjelder batteri er jeg en av de som ikke har blitt forelagt dokumentet men som er enig at det er betenkelig at det foreligger.
Nissan Leaf - 2011

Lunde

#592
@Kallagtunet   Det jeg mener er at jeg med flere tiltross for dårlige odds kom godt fra det. Jeg tror ikke noen vil bli skuffet over Nissan bilene eller deres håntering av saker som eventuelt mot formodning dukker opp. Mye av det som serveres er på høyde med å advare nye eiere av microbølgeovner mot å tørke katta si i dem ;-)
I speilene på amerikanske biler står det at objektene er nærmere enn de ser ut bare for å ha jussen på sin side.

Jeg tror vi må få på plass en løsning der man må definere hva et batteri er og under hvike forhold det skal yte en gitt effekt/energimengde. Pr i dag er det ikke gitt at det er mulig å sette en grense når man ikke har kriteriene for en test og gjerne utført av en tredjepart skal se ut. en kWh er merkelig nok ikke nødvendigvis en kWh i batteriverden.

Elbilforeningen  bør i samarbeid med mulig "tredjepart" og bransjen rett å slett finne kriteriene for test og beregning av hva batterier yter i praksis når de er nye og eventuelt gamle...  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Leif

Kanskje bør vi få et svar fra Nissan på hvorfor det gis garant 8 år og 100 000 miles i USA, og noe helt annet her hjemme.


General Warranty Statement:
Every US specification Nissan LEAF is backed by a New Vehicle Limited Warranty providing: 36-month/36,000-mile basic coverage; 60-month/60,000-mile powertrain and electric vehicle system coverage; and 96 months/100,000 miles Lithium-Ion Battery coverage. (Terms, conditions and limitations apply. See your Nissan dealer for complete warranty details and read the actual Nissan New Vehicle Limited Warranty.) For extra protection, you can also add Security+Plus®, the only extended service agreement approved by Nissan.

Electric Vehicle (EV) System Coverage:
The Electric Vehicle (EV) System includes, but is not limited to the following items: Motor, Inverter unit, VCM, Reduction gear, DC/DC converter, Onboard charger, Onboard charger connector, and Trickle charge cable.

Lithium –Ion Battery Maintenance:
Vehicle maintenance, including maintenance of the Lithium-Ion battery, is required as a condition of Nissan's New Vehicle Limited Warranty. Battery maintenance includes performance of an annual "EV Battery Usage Report". These include checks at 12 mos., 24 mos., 36mos., 48mos., 60mos., 72mos. and 84mos, which can be performed by a Nissan Certified LEAF dealer or any qualified repair facility. The 12 and 24 month checks will be performed at no charge to the customer, provided the work is done at a Nissan Certified LEAF dealer. Damage or failure resulting from a failure to have these required services performed, or that could have been avoided had these services been performed, is not covered under the Nissan New Vehicle Limited Warranty. (See your Nissan dealer and read the actual limited warranty for complete details).

Lithium-Ion Battery Gradual Capacity Loss:
The Lithium-ion battery (EV battery), like all lithium-ion batteries, will experience gradual capacity loss with time and use. Loss of battery capacity due to or resulting from gradual capacity loss is NOT covered under the Nissan New Vehicle Limited Warranty. See your Owner's Manual for important tips on how to maximize the life and capacity of the "Lithium-ion battery." (See your Nissan dealer and read the actual limited warranty for complete details).

Nissan Leaf - 2011

Thomas Parsli

Loss of battery capacity due to or resulting from gradual capacity loss is NOT covered under the Nissan New Vehicle Limited Warranty

Og poenget ditt var?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

#595
Loss of battery capacity due to or resulting from gradual capacity loss is NOT covered under the Nissan New Vehicle Limited Warranty
Sitat

Jeg ser ikke den store forskjellen.. ;)

Edit: Ser Thomas påpeker det samme.
Ellers er jeg mye enig med Lunde. Hvorfor i all vide verden skal det stilles helt andre krav til Nissan enn andre ? Det samme gjelder for trillingene, ikke mye mas der i gården og de har solgt rundt 1000 biler.
Vi har verdens beste incentiver på elbil, og samtidig krever vi at Nissan skal gi oss spesielle garantier som ikke resten av verden får ?

Denne tråden er nå 40 sider lang, samtidig som andre tråder med i mine øyne mer positive og interresante saker kun får noen få. Da skjønner jeg at Lunde reagerer med oppgitthet.
Jeg har masse respekt for de som har turt å kjøre elbiler tidligere. Nå er det kommet biler som ikke krever halvparten så mye guts å kjøpe. Men å tro at pioneertiden er over på mange år enda er naivt.
Om en ikke har masse bom og eller parkering/fergeutgifter så er det ingen åpenbar gullgruve akkurat.

Og for å repetere meg selv: Jeg skjønner ikke HVORFOR dere vil kjøpe denne bilen av et selskap dere har så lite respekt. vent noe år da !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Sitat fra: Lunde på onsdag 16. november 2011, klokken 19:08
@Kallagtunet   Det jeg mener er at jeg med flere tiltross for dårlige odds kom godt fra det. Jeg tror ikke noen vil bli skuffet over Nissan bilene eller deres håntering av saker som eventuelt mot formodning dukker opp. Mye av det som serveres er på høyde med å advare nye eiere av microbølgeovner mot å tørke katta si i dem ;-)
I speilene på amerikanske biler står det at objektene er nærmere enn de ser ut bare for å ha jussen på sin side.

Jeg tror vi må få på plass en løsning der man må definere hva et batteri er og under hvike forhold det skal yte en gitt effekt/energimengde. Pr i dag er det ikke gitt at det er mulig å sette en grense når man ikke har kriteriene for en test og gjerne utført av en tredjepart skal se ut. en kWh er merkelig nok ikke nødvendigvis en kWh i batteriverden.

Elbilforeningen  bør i samarbeid med mulig "tredjepart" og bransjen rett å slett finne kriteriene for test og beregning av hva batterier yter i praksis når de er nye og eventuelt gamle...  ;)

Jeg er ikke like optimistisk som du forstår, derfor har jeg heller ikke vurdert å kjøpe elbil før nå... Det er som sagt mange som på grunn av godene som elbil har i dag med kollektivfelt, gratis parkering, billig drivstoff men for de som bor sånn til gratis bomavgift vil være butikk med elbil som kan skrives ned til 0 på 5 år og fortsatt være billigere bilhold en en annen bil. Men tenk deg den situasjonen som oppstår når disse fordelene forsvinner (Dette er politisk bestemt og der skifter vinden fort) og mange tusen sitter med elbiler med dårlige batterier som skal selges brukt, da er markedet borte og de som har kjøpt uten å kunne skrive ned til null har lurt seg selv mhp hvor mye en sparer.

Så noen direkte spørsmål til Lunden. Hvordan kan du forklare at Nissan ikke vil gi en garanti mhp levetid og går så langt at de faktisk vil ha kunde til å signere på at de ikke gir det hvis det er på linje med advarselen i speilet?  Forklar meg hvorfor det er ett problem å gi en garanti på restverdi på 80% hvis man vet at alle batterier gir 90% kapasitet etter 100.000 eller 5 år noe som ikke ville koste produsenten en eneste krone?

Når det gjelder strategien til foreningen så er jeg uenig i at samarbeidslinjen her er det som er fornuftig som sagt før, gjentar ikke det, men det er verd å merke seg at nå er motparten ikke vaklede oppstartvirksomheter med begrensede midler til å ta på seg garantiforplitelser men renspikka kommersielle aktører (og ikke noe i veien med det) som regner på dette og er det lønnsomt ¨gi garanti på grunn av manglende salg eller omdømme gir de garanti...

Dvs ny motpart krever en helt annen strategi for å lykkes.

Baltor

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 16. november 2011, klokken 18:00

Husk VI kjøpte aldri, Think, Buddy eller andre havarerte alternativer og er glade for det. Sammenlikning med dem så er det sikkert, men i sammenlikning med en vanlig bil hvis det ikke er de spesifikke elbilfordelene som gir den enkelte kunde "super kort" avskriving så er denne usikkerhet VESENTLIG for å vurdere om elbil kan konstnadsmessig være sammenliknbart med en vanlig bil (og da med begrensinger på rekkevidde som uansett vil redusere nytten i forhold til en annen bil.).

Sterkt uenig i den holdningen som ligger i bunn her. De fleste med modne elbiler har langt lavere kostnader og færre problemer enn like gamle fossilbiler. Jeg kjøpte min første elektriske bil for 4 år siden (Partner), har nå kjørt den 30.000 uten andre utskiftninger enn vindusviskere og lyspærer. :)

De elektriske bilene fra perioden rundt år 2000 ligger SKYHØYT over tilsvarende fossilbiler i bruktbilpriser.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Kallagtunet

Sitat fra: daggad på onsdag 16. november 2011, klokken 19:37
Og for å repetere meg selv: Jeg skjønner ikke HVORFOR dere vil kjøpe denne bilen av et selskap dere har så lite respekt. vent noe år da !

Og jeg skjønner fortsatt ikke HVORFOR noen kan bruke energi på å forsvare Nissan ELLER Trillingene (de gir ikke bedre garanti, og Peugeot som kjører kampanje med "Norges beste elbil garanti" som ikke er verd en drit) mhp hvordan de har håndtert og håndterer denne saken her....

Hva er det du/dere ønsker å oppnå med å innta med å forsvare Nissan? Jeg skjønner rett og slett ikke det? Men jeg er litt treg og hvis dere forsøker å forklare så skal jeg lese med åpne øyne.

Kallagtunet

#599
Sitat fra: Baltor på onsdag 16. november 2011, klokken 19:56
Sterkt uenig i den holdningen som ligger i bunn her. De fleste med modne elbiler har langt lavere kostnader og færre problemer enn like gamle fossilbiler. Jeg kjøpte min første elektriske bil for 4 år siden (Partner), har nå kjørt den 30.000 uten andre utskiftninger enn vindusviskere og lyspærer. :)

De elektriske bilene fra perioden rundt år 2000 ligger SKYHØYT over tilsvarende fossilbiler i bruktbilpriser.

Flott det, men hvor mange elbiler ble det solgt i forhold til vanlige biler i den perioden?

Det tallet sier vel rimelig klart at mange andre vurderte dette annerledes. Og ja sikkert mulig å få penger for en brukt Partner, men jeg vil tro at Think og Buddy sliter hvis en tenker vanlige forbrukere som ikke vil/kan mekke elbil. Og hva er det som gir denne verdien er det at det er en ELBIL eller betaler folk for at den kan kjøres i kollektivfeltet eller uten å betale bompenger?

Og mhp fossilbil så har vi hatt 4 biler de siste 10 år som er kjørt 3 - 5 år hver uten andre kostnader en service og vindusviskere, det er faktisk også det i alle fall JEG forventer når jeg kjøper ny eller nyere bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA