Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Go-carter

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 15. november 2011, klokken 23:17
Fått svar fra Forbrukerombudet. De har mye og gjøre, og har ikke kapasitet til å prioritere dette, da de i følge sin 5-års plan, skal prioritere Finansielle tjenester, IKT, bolig og unge forbrukere. Saken blir derfor ikke realitetsbehandlet i denne omgang.

Går og lurer på om jeg skal klage på at de ikke realitetsbehandler saken, slik at den blir oversendt Markedsrådet. Det må i såfall gjøres i løpet av november.

Lars

No problem. Kenmyh her på forumet har bestilt leaf, og er knapt 21, så det faller under "unge forbrukere" ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 16. november 2011, klokken 00:02
Jeg skjønner at forbrukerrådet ønsker å se nærmere på...

Klagen er sendt til ForbrukerOmbudet og ikke Forbruker Rådet. Forbrukerrådet er allerede i gang med saken sammen med elbilforeningen og NAF.

Sitat
Hva er forskjellen på Forbrukerrådet og Forbrukerombudet?
Svar:

Forbrukerrådet er en forbrukerpolitisk interesseorganisasjon som jobber for at myndigheter, næringsliv og andre instanser skal ta tilstrekkelig hensyn til forbrukerne. Påvirkningsarbeid og klagesaksbehandling er derfor to viktige arbeidsområder for Forbrukerrådet. Forbrukerrådet har ikke forvaltningsansvar for lover og regelverk. Det har imidlertid Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet forvalter og har tilsyn med markedsføringsloven. De behandler klager på f.eks. villedende markedføring og kan bøtlegge dem som forbryter seg mot loven. Forbrukerombudet har også tilsyn med deler av kringkastingsloven, bl.a. bestemmelsen om at det ikke må sendes reklame som er særlig rettet mot barn eller reklame i tilknytning til barneprogram.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kallagtunet

Beklager missforståelsen, det kan bare være i Norge vi har både råd og ombud  ;D

Morbus_76

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 15. november 2011, klokken 22:39
Tro meg jeg skal i alle fall holde stand   ;D

Det er bra hvis fler tipser journalister om denne saken, jeg har sendt ut meldinger til ett bar håndfulle og det er fler som har tung riksdekkende nedslag om har svart og takket for tipset og at de skal vurdere å se på saken.

Det får vi håpe både Kong Lars og Elbilforeningen nå forer riksdekkende journalister med med fakta om denne saken, fakta som ikke gjør seg så godt i ett kritisk lys...

Har noen tipset Adresseavisen? Siste uke var førstesiden dekket med Think og inne i avisen var det 2 sider med hvor vanskelig det var å holde bilene i drift hos kommunen etter sommerens konkurs. Ble også nevnt at kommunen ventet levering av Leaf.

Jostein
Melhus
Hvit Leaf (levert 12/12/11)

daggad

Litt fra Leaf Wiki:
Excerpts from businessweek.com article, May 14, 2010:
"Nissan Motor Co., which will start selling its Leaf electric car this year, aims to cut the cost of the vehicle's lithium-ion battery pack to less than $370 per kilowatt-hour to make a profit from the model." (US$8,928)
"Nissan's battery currently costs about 1.05 million yen, or $472 per kilowatt-hour, according to Takeshi Miyao, an analyst in Tokyo at auto consulting company Carnorama." (US$11,328)"
green.autoblog.com article:
"A couple weeks ago, the Times of London reported that the battery in the Nissan Leaf cost the automaker around $9,000 to produce.
"Mark Perry, Nissan's chief product planner for North America, tells The Wall Street Journal that the actual cost is a little less than $750 per kilowatt hour, bringing the total to just below $18,000."

"Nissan's director of product planning for the U.S. Mark Perry responded by saying:
We don't need thermal management for the U.S., but we are looking at the technology for Dubai and other locations like that.... We've gone on the record saying that the pack has a 70 to 80 percent capacity after 10 years."



Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RuneW

#575
Sitat fra: daggad på onsdag 16. november 2011, klokken 11:52"Mark Perry, Nissan's chief product planner for North America, tells The Wall Street Journal that the actual cost is a little less than $750 per kilowatt hour, bringing the total to just below $18,000."

Ja det stemmer vel ganske bra det. $18000 i kostnader for Nissan, blir vel rundt 180.000 NOK ut til kunde i Norge.

Med tanke på at trilling-batteriene etter sigende koster 160.000, så er vel dette omtrent som forventet? Eller er det noen som mener det er billigere?

Selv om prisen er den halve etter 4 år, så er det vel ikke direkte fristende bytte pakke (hvis alle cellene er passe dårlige (*))...


(*) For er det ikke slik at selv om enkelt-celler kan bli ØDELAGTE så vil ALLE cellene degraderes mer eller mindre likt?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Kallagtunet

Interessante tall og høyere enn jeg hadde forventet.

Produksjonskostnad og salgskostnad pleier jo ikke være det samme. Typisk skal det legges på kost til distribusjon, fortjeneste i fler ledd, og lagerkost dvs jeg tror at selv om produksjonskostnaden er halvert fra dette 18.000 dollar om 5 år så vil ett batteribytte fort koste norsk Leaf eier 150.000 kroner dessverre.

Det er vel derfor en en definert restverdi i garantibestemmelsene er viktig.

Aspiranten

#577
Ja billige batterier kan jo også bety en nedgang i antall solgte nybiler, så det kan godt hende vi får kjempestygge batteripriser. Dersom bilene må kasseres etter 7 år så må man jo kjøpe ny bil.

Men samtidig, så vil jo det bety at nye kunder skyr Nissan siden de tar blodpris for batteriene sine. Før eller siden vil det komme ÈN forhandler som bryter den markedsmodellen og tilbyr billige batterier (og dermed også høy bruktverdi på bilene) som igjen betyr at dedikerte kunder tidligere får råd til nybil igjen. Altså får produsenten da både nybilsalg og godt rykte i boks. Skamdyre batterier vil nok i fremtiden være en ulempe for ryktet til produsenten. Det kommer alt for mange elektriske konkurrenter til at Nissan kan prise seg helt ut og blø eksisterende kunder tomme for penger med batterikost.

Bruktmarkedet består ofte også av folk som ikke har råd/vil ta seg råd til prisen en nybil koster, og på den måten er det dermed viktig å sørge for høy bruktverdi slik at de velstilte som har råd, tar seg råd får råd til nybil. Dermed selger produsenten flere biler ved å stimulere bruktmarkedet.

Se bare på denne smådrøye BMW annonsen her... :P

Nissan Leaf

daggad

Hør da gutter. Fabrikken i Sunderland skal produsere 120 000 Leaf-batterier årlig. Fabrikken i Tennnesee 200 000.
Det er solgt rundt 10 000 Leaf på VERDENSBASIS så langt. Tror dere virkelig at fremtid på batterier er så mørk som dere sier ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RuneW

Sitat fra: daggad på onsdag 16. november 2011, klokken 14:47
Hør da gutter. Fabrikken i Sunderland skal produsere 120 000 Leaf-batterier årlig. Fabrikken i Tennnesee 200 000.
Det er solgt rundt 10 000 Leaf på VERDENSBASIS så langt. Tror dere virkelig at fremtid på batterier er så mørk som dere sier ?

Som vanlig er det irriterende vanskelig å spå om fremtiden, men at du får et Leaf-batteri for en slikk og ingenting om 4 år tror jeg er rimelig usannsynlig, ja. Selv om Nissan sin PR om antall produserte batterier i året er riktig.

Jeg må innrømme at jeg blir mer og mer skeptisk til det meste Nissan proklamerer.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

daggad

SitatJeg må innrømme at jeg blir mer og mer skeptisk til det meste Nissan proklamerer.

De er nok ikke snilleste gutten i en klasse som i utgangspunktet inneholder masse pøbler. Det vi ikke skal tvile på her er at det eneste som gjelder er økonomi.
Jeg liker når Carlos Goshn klart sier at satsingen deres på elbiler helt klart er for å tjene penger. Det er mange andre fordeler, men det økonomiske er det viktigste for Nissans del.
At konkurransen blir tøff på elbilsegmentet fremover er også hevet over enhver tvil. De kriger om pole position nå, og Nissan er foreløpig langt fremme.

Personlig tror jeg Tesla ikke klarer kjøret fremover. De vil trolig ikke ha ryggen til å skaffe pengene som skal til for en storproduksjon, de vil nok forbli nisjebiler om de overlever.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

BE

Sitat fra: daggad på onsdag 16. november 2011, klokken 14:47
Hør da gutter. Fabrikken i Sunderland skal produsere 120 000 Leaf-batterier årlig. Fabrikken i Tennnesee 200 000.
Det er solgt rundt 10 000 Leaf på VERDENSBASIS så langt. Tror dere virkelig at fremtid på batterier er så mørk som dere sier ?

Basert på signaturen din burde jo du være ytterst skeptisk til batteriene.

Har en Elkjøp El-Scooter. Ca 800m på en lading..

;D
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

daggad

Sitat fra: BE på onsdag 16. november 2011, klokken 15:34
Sitat fra: daggad på onsdag 16. november 2011, klokken 14:47
Hør da gutter. Fabrikken i Sunderland skal produsere 120 000 Leaf-batterier årlig. Fabrikken i Tennnesee 200 000.
Det er solgt rundt 10 000 Leaf på VERDENSBASIS så langt. Tror dere virkelig at fremtid på batterier er så mørk som dere sier ?

Basert på signaturen din burde jo du være ytterst skeptisk til batteriene.

Har en Elkjøp El-Scooter. Ca 800m på en lading..

;D


Evig optimist !!  ;D
Den forbannede scooteren skulle jo holde 5 km også da.. :-\
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lunde

#583
SYTEPAVER og HENGEHUER
Det har aldri vært tryggere å kjøpe elbil enn nå. De har sannsynligvis aldri vært bedre heller.  

LØP Å KJØP SLUTT MED SYTINGA, om dere vil ha elbil så kjøper dere nå. Jeg har kjøpt med langt høyere risiko før og ikke angret et sekund. Faktum er at mine elbilinvesteringer over elve år har betalt seg tilbake med god margin tross alle advarsler og dystere spådommer fra "eksperter" som ikke ante hva de snakket om. Som sagt har det aldri noen sinne vært tryggere å kjøpe elbiler  :P

Dog må jeg få minne om at det å kjøpe bil på generellt grunnlag er en risikosport i utgangspunktet uansett om bilene kjøres på diesel, bensin eller strøm. Automatgirkasser ryker fortere enn du aner på mange "premium" modeller. Motorer, dieselpumper, partikkelfiltre som krangler. Elektronikk i vranglås etc.- Kjenner helt vanlige "folk" med helt normale biler som har hatt rundt regnet 300 000 i utgifter på gud bedre meg alt mellom støtfangerne over en periode på 8-10 år (SAAB)

Ikke før relativt nylig har ymse premium merker begynt å gi fem års drivvarksgaranti dog med begrensninger på utkjørt distanse. 50-100 000Km er normen. Selv om de ble garantert eller ei til 50 eller 100 000 var det vel ikke slik at "alle" havarerte samme dag kilometer eller år for garantien ble passert  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Aspiranten

Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA