Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Aspiranten

#495
Det blir spennende med Skoda Octavia electric ja. Har en følelse av at Leafen ikke vil ende sine dager i vårt eie  :)

Edit: En bokstav for mye i det ene ordet :-)
Nissan Leaf

daggad

En må ikke glemme her at Nissan jobber med å sette opp en fabrikk i Sunderland som skal bygge enormt med batterier. Synes å huske det var snakk om 120000 pr år.
Jeg er overhodet ikke i tvil om at prisene på batterier vil stupe når de store begynner å produsere. Virkelig stupe !
Det er mye snakk om utviklingen av batterier på mobiltelefoner. Tenk på utviklingen på flashminne til datamaskiner da ! Jeg kjøpte en 64mb brikke til mitt første videokamera og betalte 1690,-
I dag koster 32gb flash rundt 300,-
Når Lithium batterier virkelig produseres for biler vil de bli billige å erstatte. Det snakkes mye her om at batteriet kanskje må byttes etter 5-8 år da det er ødelagt. Jeg tror det er langt mer sannsynlig at vi kanskje bytter batteri om 5 år for å få doblet rekkevidden på bilen. Selv om det gamle mest trolig kunne kjørt lenger, men dette vil vi mulig få innbytte på.

Men de som er mest redde for dette skrivet bør ærlig talt vente med å kjøpe. Jeg tror i tillegg Leaf kommer med mer fornuftig interiør og prisen vil trolig også synke etter trillingenes reduksjoner. Og vi vet 2013 modellen vil kunne lade med 6.6kW som standard.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

#497
Ser du er evig optimist Daggad. Det er vel ingen tvil om at batteri produksjons kapasiteten øker og at dette trolig vil gjøre noe med PRODUKSJONS kostnaden. Kostnad for mot forbruker er i dagens samfunn mer og mer satt ut i fra hva forbrukere er villige til å betale enn selve kostnaden (se bare på Ford og Volvo på service som inneholder bytte av samme komponenter og samme operasjoner fordi bilene er like under skallet der Volvo tar dobbelt betalt fordi Volvo kunder har mer penger...). Hva batteripakken blir solgt for har nok desverre lite med hva den koster å produsere er jeg redd.

Vurderingene Nissan gjør er nok en vurdering av hvor sannsynlig betyr det å selge batterier til en brukt Leaf bety ett salg mindre av en ny bil. Dette vil en regne på prisen blir satt ut i fra det. Nyeste teknologi vil også mest sannsynlig ikke tilgjengelig annet enn til nye modeller. Nissan er en bilprodusent og lever av å selge nye modeller...

Når det gjelder reservasjon mot skjema så er det vel ikke noen som får bil uten at det er signert så i praksis er ikke det problem.... Men at ikke fler er mer prinsipielle og bevisst på på sine forbrukerrettigheter forundrer meg.

Men vi er jo ett folkeslag der mange velger å reise rundt i verden (og sågar på ekstrem ekspedisjoner) uten reiseforsikring og når uhellet er ute så blir vi forbannet på ambassader og norske myndigheter for at de ikke ordner opp....

dissern

Ref. selger i Bergen om informasjonsskrivet; "Ingen signatur, ingen bil, så enkelt er det".
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

daggad

Sitat fra: dissern på søndag 13. november 2011, klokken 20:09
Ref. selger i Bergen om informasjonsskrivet; "Ingen signatur, ingen bil, så enkelt er det".
Enkelt og greit svar spør du meg. Det må være enten/eller.
Dette må tas via foreningen, forbrukerrådet og NAF. Ingen vits i å endre på det eller nekte om en vil ha bil.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Jeg tenker nå at det kunne være vits i at Nissan tar til vettet og gir en garanti verd det papiret den er skrevet på. Og gir kundene som har kjøpt bil tilbake sine signerte skjema og leverer ut en skikkelig garanti skriv...

Det er lov selv for Nissan å snu før de eventuelt blir tvunget til det av myndigheter eller journalister... Men når det er sagt så hadde snu prosessen hadde sikkert vært kjapp hvis foreningen hadde satt hardt mot hard og gått ut å fraråde kjøp av elbil før dette er på plass og ikke anbefale folk å signere på dette skrivet, men dette har jeg sagt noen ganger før :-D

daggad

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 13. november 2011, klokken 21:06
Jeg tenker nå at det kunne være vits i at Nissan tar til vettet og gir en garanti verd det papiret den er skrevet på. Og gir kundene som har kjøpt bil tilbake sine signerte skjema og leverer ut en skikkelig garanti skriv...

Det er lov selv for Nissan å snu før de eventuelt blir tvunget til det av myndigheter eller journalister... Men når det er sagt så hadde snu prosessen hadde sikkert vært kjapp hvis foreningen hadde satt hardt mot hard og gått ut å fraråde kjøp av elbil før dette er på plass og ikke anbefale folk å signere på dette skrivet, men dette har jeg sagt noen ganger før :-D
Ja som sagt ville jeg gjerne sett det samme, men til Nissans forsvar så er ikke de andre noe særlig bedre.
Men som du sier så blir dette replay etter replay. Jeg signerte, du hadde vel også en av de som kom til Ålgårds. Har du bestemt deg for hva du skal gjøre ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Jeg synes ikke de andre er bedre mhp garanti vilkår men de ber i alle fall ikke kundene å signere på at de sier fra seg garantirettigheter.

De har fått den signaturen de får fra oss og den står på kjøpskontrakten....

Saxo

All honnør til deg Kallagtunet. Skulle jo tro at å signere kjøpekontrakt på bil juridisk sett skulle holde som en bindende avtale. Dersom Nissan ikke leverer bil til deg er det jo Nissan som ikke holder sin del av avtalen.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Aspiranten

Sitat fra: Saxo på søndag 13. november 2011, klokken 22:08
All honnør til deg Kallagtunet. Skulle jo tro at å signere kjøpekontrakt på bil juridisk sett skulle holde som en bindende avtale. Dersom Nissan ikke leverer bil til deg er det jo Nissan som ikke holder sin del av avtalen.

Det er dette jeg holder fast på ovenfor min forhandler. Har spurt de hva de kommer til å gjøre nå, og om de kommer til å bryte kontrakten. Men selgeren tok ferie så jeg har ikke hørt noe mer...

Dersom det kun er ett infoskriv og de nekter å levere biler til kundene som ikke skriver under på ett infoskriv, ja da har jo Nissan bevist hva det egentlig er for noe det "info"skrivet  :D Står det dum i panna vår eller?
Nissan Leaf

Kallagtunet

Jeg er ikke bekymret for kanselleringsgebyr for å si det slik, kanskje jeg skulle kreve ett fra Nissan  ;D

Kallagtunet

Sitat fra: Aspiranten på søndag 13. november 2011, klokken 22:12
Står det dum i panna vår eller?

Jeg vet ikke det men vi vet jo at folk signerer på det og det er litt vanskelig å forstå. Men alle gjør jo sine egne vurderinger forhåpentligvis. De som er inne på dette forunet er jeg ikke bekymret for, for her er de elbil frelste som etter å ha lest denne tråden vet hva de gir seg inn på. Jeg er mer bekymret for første gangs elbil kunden som lar seg forlede av markedsføringen av dette som en vanlig bil....

Kallagtunet

Håper dette betyr at Dinside snart gir denne saken den fokus den fortjener: http://www.dinside.no/882583/zero-s-gaar-18-mil-uten-lading
Legg merke til kommentarene om levetid på batterier :-D

Aspiranten

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 13. november 2011, klokken 23:33
Håper dette betyr at Dinside snart gir denne saken den fokus den fortjener: http://www.dinside.no/882583/zero-s-gaar-18-mil-uten-lading
Legg merke til kommentarene om levetid på batterier :-D

Jeg liker innlegget til the_stig. Så naivt og pessimistisk...
Nissan Leaf

Kallagtunet

Jeg tenkte i selve artikkelen fra dinside journalisten... ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA