Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Kallagtunet

#465
Sitat fra: BE på lørdag 12. november 2011, klokken 09:58
Får å kunne påberope oss våre forbrukerrettigheter må ha et tall og forholde oss til. Dette finnes ikke et tall for minste gjenværende restkapasitet etter 5 år i lovverket.

Da er i alle fall vi to helt enige  ;D

elektrolux

Det er desverre den norske mentaliteten.

Egen kortsiktig gevinst, framfor samhold.

Det samme gjelder Autopass. Hadde ingen kjøpt Autopass i sin tid ville vi i dag antakelig ikke hatt bommer, med store styrer og dyre studiereiser til eksotiske strøk.

MC gutta kan dette bedre enn oss. og høster nå daglig utbytte av sin korte og effektive aksjon.

Hadde Leafkjøperene klart å stå sammen til over nyttår hadde dette skrivet vært en sagablott.

Ingen Leaf forhandler ville likt å sitte på en haug usolgte Leaf'er på nyttårsaften.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. november 2011, klokken 10:35
Det er desverre den norske mentaliteten.

Egen kortsiktig gevinst, framfor samhold.

Det samme gjelder Autopass. Hadde ingen kjøpt Autopass i sin tid ville vi i dag antakelig ikke hatt bommer, med store styrer og dyre studiereiser til eksotiske strøk.

Det er ikke alle som er imot bompenger vet du. Mange steder fungerer de fint for å begrense biltrafikken, selv om 100% av inntektene skulle gå til studiereiser...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 12. november 2011, klokken 00:24
Sitat fra: RogerB på lørdag 12. november 2011, klokken 00:19
Dersom du kan lønne meg med 4500 kr pr måned uten at jeg trenger å bevege meg utenfor husets fire vegger så er jeg med.

Har du regnet inn nedskriving til kroner 0 eller deromkring som i ytterste konsekvens er trolig hvis batteriet ikke holder lenger enn 5 år?

0,- etter 5 år er nok ekstremt pessimistisk. Om så batteriet var gåent har en 5 år gammel bil en ganske grei verdi som delebil. Men 0% etter 5 år kan uansett ikke kalles en gradvis reduksjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Er det ikke 70% Nissan har sagt at er "minste kapasitet for daglig drift" da?
Nissan Leaf

Kallagtunet

#470
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. november 2011, klokken 11:27
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 12. november 2011, klokken 00:24
Sitat fra: RogerB på lørdag 12. november 2011, klokken 00:19
Dersom du kan lønne meg med 4500 kr pr måned uten at jeg trenger å bevege meg utenfor husets fire vegger så er jeg med.

Har du regnet inn nedskriving til kroner 0 eller deromkring som i ytterste konsekvens er trolig hvis batteriet ikke holder lenger enn 5 år?

0,- etter 5 år er nok ekstremt pessimistisk. Om så batteriet var gåent har en 5 år gammel bil en ganske grei verdi som delebil. Men 0% etter 5 år kan uansett ikke kalles en gradvis reduksjon.

Joda det er worst case, menn tenk deg 1000 -1500 brukte Leaf med svakt (du kommer kanskje 3 - 4 mil i medvind..) eller ikke virkende batteri på bruktmarkedet om 5 år (der andre produsenter er kommet på banen med nyere teknologi og batteri garanti) så tror jeg det er kun EN del som er etterspurt og det er batteriet (hvis det er andre deler så er sikker disse også gåen på alle bilene...).. Da er jeg redd for at det ikke er så mye mer enn vrakpanten en kan få for bilen eventuelt å kjøpe nytt batteri fra Nissan til blodpris for de de vet at det er det eneste kunden kan gjøre hvis vi ikke skal kjøpe ny bil.

Ja jeg maler fanden på veggen, men dette er en multinasjonal aktør som er i bransjen for å tjene penger ikke ut av entusiasme.... Den er det vi som står for.

Poenget er at når en regner hvor mye en sparer i penger (fordelen av "køsniking" i Oslo er en annen sak) så tror jeg en bør regne inn ett BRUTALT verditap hvis en ikke skal lure seg selv...

Obba

Jeg er enig i at det kunne vert indikert en forventet restverdi etter 5 år i infoskrivet. Men det er forståelig at Nissan informerer om at batterikapasiteten vil reduseres med tiden. I motsatt fall kunne man forlange nytt batteri på garanti selv ved en 10% reduksjon etter 5 år.
At man må lade bilen over et forskriftmessig elektrisk anlegg er heller ikke så overraskende. Du kan f.eks. heller ikke kunne forvente erstatning fra produsenten av en varmeovn dersom du kopler denne til et feilkoplet el anlegg og huset brenner ned.

Jeg har ikke erfaring med Nissan, men for de bilene jeg har eid har det jeg aldri hatt problemer med å få dekket reparasjoner selv utenfor garantien i de tilfellene dette åpenbart skyldtes en produksjonsfeil (garantien var ofte kun på 1 år). Det kan virke som enkelte her har helt andre opplevelser av sine forhandlere.

Leif

#472
Enig at det bør regnes inne et brutalt verditap i løpet av 5 år. men for hvilken bil gjelder ikke
dette?

Billig finansiering, høye arbeidskostnader og gode garantier på ny bil, gjør våre bilkostnader ekstremt høye.
Over 5 år tipper jeg Leafen blir den rimligste og eie!
Nissan Leaf - 2011

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 12. november 2011, klokken 11:59
Poenget er at når en regner hvor mye en sparer i penger (fordelen av "køsniking" i Oslo er en annen sak) så tror jeg en bør regne inn ett BRUTALT verditap hvis en ikke skal lure seg selv...

Joda, enig der. Jeg regner inn brutalt verditap selv, med 0% etter 8 år. 5 år var vel dog å slå litt med storslegga synes jeg. Selv med 3 mils rekkevidde vil den faktisk fylle en god del av våre behov, f.eks at kona skal kunne komme seg i butikken og handle de gangene jeg er på hytta alene og jobber eller har tatt den andre bilen på jobb.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-snorre

Mangt kan sies om skrivet, batteri og gjenværende effekt. Som tidligere nevnt ser Elbilforeningen på dette som en bandje utfordring/problem. Elbilforeningen hat fått med seg NAF og Forbrukerrådet og har invitert bransjen som sådanne til et møte. Temaet er forbrukerrettighet, garanti og effekt. Når? Før jul!
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Aspiranten

Sitat fra: Obba på lørdag 12. november 2011, klokken 12:47
Jeg har ikke erfaring med Nissan, men for de bilene jeg har eid har det jeg aldri hatt problemer med å få dekket reparasjoner selv utenfor garantien i de tilfellene dette åpenbart skyldtes en produksjonsfeil (garantien var ofte kun på 1 år). Det kan virke som enkelte her har helt andre opplevelser av sine forhandlere.

Det er ikke fordi dine forhandlerene er snille og greie. Det er fordi vi har 5 års (!!) reklamasjonsrett i Norge at du får god behandling selv om garantien er gått ut.

Mobilen din skal vare i 5 år f.eks., punktum.
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: el-snorre på lørdag 12. november 2011, klokken 12:59
Mangt kan sies om skrivet, batteri og gjenværende effekt. Som tidligere nevnt ser Elbilforeningen på dette som en bandje utfordring/problem. Elbilforeningen hat fått med seg NAF og Forbrukerrådet og har invitert bransjen som sådanne til et møte. Temaet er forbrukerrettighet, garanti og effekt. Når? Før jul!

Stå på Snorre!  :)
Nissan Leaf

Aspiranten

#477
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. november 2011, klokken 12:50
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 12. november 2011, klokken 11:59
Poenget er at når en regner hvor mye en sparer i penger (fordelen av "køsniking" i Oslo er en annen sak) så tror jeg en bør regne inn ett BRUTALT verditap hvis en ikke skal lure seg selv...

Joda, enig der. Jeg regner inn brutalt verditap selv, med 0% etter 8 år. 5 år var vel dog å slå litt med storslegga synes jeg. Selv med 3 mils rekkevidde vil den faktisk fylle en god del av våre behov, f.eks at kona skal kunne komme seg i butikken og handle de gangene jeg er på hytta alene og jobber eller har tatt den andre bilen på jobb.

Hvorfor 0% etter 8 år? Jeg legger inn ett batteribytte ved 7 års alderen.

En Leaf med sin kvalitetsfølelse og ett friskt og nytt batteri vil være verdt langt mer enn kr 0. Olje vil bare bli dyrere og dyrere, sånnsett vil det lønne seg med eldrift også i fremtiden.

Det vil komme nye batterier, nye motorer og nye løsninger. Men hva er det som får en 5 seters bil med 5 stjerner i kollisjonstesten og som har 5 dører til å bli utrangert over natta? Med friskt batteri er den fremdeles en steikandes bra bybil, og nybilene med 1000km rekkevidde på batteriet vil koste 3-400,000,- (+25% moms også en gang). Sånnsett vil en sliten Leaf med "unghjarte" på plass bli attraktiv for de som ikke (vil) har råd til nybil, og det utgjør jo ett stort marked.

Og batteriene vil bli vesentlig billigere fremover ifølge Nissan. Tar vi en kikk på Mitsu som halverte kostnaden for sitt batteri på 24 mnd, så har vi en kostnad på kanskje maks 75,000,- for nytt batteri @ Nissan når vi må bytte. La oss da si 75,000,- for bilen og 75,000,- for nytt batteri er ikke gæli når man kan spare så mye på eldrift, kontra en Golf på 7 år. Tar man i betraktning at man da har 7 sparende år foran seg, så tipper jeg at man kan få mer enn bare 150,000,- for bilen da. (20,000km i året x 14kr literen diesel x 0,55 på mila = 107,000 i bensin på 7 år f.eks., så til 150,000,- så betaler en Leaf seg selv ned... nesten.)

Det blir spesielt spennende å følge med på prisene og hva som skjer fremover. Dersom det ikke ligger moms og avgift på neste elbil, vel, da sparte vi 100,000,- på nybilen da, selv om vi tapte 25,000,- på gamlebilen. (Glasset er halvfullt)  :D

Edit: Kom på at det stiller seg enda bedre for oss her på nordvestlandet. "Rustfri Leaf selges, aldri kjørt i saltsørpe, kom å kjøp bil fra saltfrie møre og romsdal!"

;D
Nissan Leaf

elektrolux

Sitat fra: Obba på lørdag 12. november 2011, klokken 12:47
At man må lade bilen over et forskriftmessig elektrisk anlegg er heller ikke så overraskende. Du kan f.eks. heller ikke kunne forvente erstatning fra produsenten av en varmeovn dersom du kopler denne til et feilkoplet el anlegg og huset brenner ned.

Meget godt poeng, MEN; skulle huset brenne ned fordi en kobler til et godkjent produkt, til det elektriske anlegget i huset og bruker det etter veiledningen, er det instalasjonen sin feil, ikke det en kobler til.

Instalasjonen, enten den er i.h.h.t gjeldende forskrifter, eller de forskiftene som gjaldt da huset/anlegget ble bygget skal være sikret mot feilbruk. Dersom en kobler en 15A varmtvannsbereder til en 10A kurs, vil sikringen ryke før huset brenner ned. Kobler man en 14A Classic Elbil til feil kurs ryker sikringen. Støpsler er laget forskjellig slik at en ikke klarer (uten å jukse) å bruke en kurs som er sikret med for stor sikring.

Grunnet dette er det helt feil at Nissan skal pålegge bruker av bilen å kun lade den på anlegg som er bygget de siste årene, og pålegge bruker å forsikre seg at anlegget tåler belastningen bilen utsetter anlegget for. Skulle anlegget ikke tåle ladestrømmen enten det er 10A eller 16A er det uansett ikke bilen sin feil.

Derfor burde hele dette avsnittet i "infoskrivet" til Nissan vært fjernet. Det skaper bare iriitasjon, eller frykt, avhengig av hvor mye en vet om elektriske anlegg.

Der er f.eks ingen som helst grunn til at f.eks jeg ikke skulle kunne lade en Leaf i min garage, selv om jeg har et elektrisk anlegg fra 1980 tallet, og som ikke er i tråd med dagens forskrifter. Det er i tråd med forskriftene den gang det ble bygget, og jeg ville reagert om jeg merket varmgang noe sted.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kallagtunet

#479
Sitat fra: el-snorre på lørdag 12. november 2011, klokken 12:59
Mangt kan sies om skrivet, batteri og gjenværende effekt. Som tidligere nevnt ser Elbilforeningen på dette som en bandje utfordring/problem. Elbilforeningen hat fått med seg NAF og Forbrukerrådet og har invitert bransjen som sådanne til et møte. Temaet er forbrukerrettighet, garanti og effekt. Når? Før jul!

Flott det men jeg mener fortsatt at denne saken hadde dere tjent nåværende og fremtidige elbilister ved å kjørt en konflikt linje der dere gikk ut i alle media og frarådet vanlige folk å kjøpe elbil av ALLE merker frem til garanti bestemmelsene var på plass. Når det gjelder nissan mener også at dere klart burde fraråde kjøpere av Leaf å signere på skrivet.

Med denne linjen dere kjører nå gjør dere selv og elbilkjøpere en bjørnetjeneste.

Men dere holder dere sikkert inne i varmen hos leverandørene....

Og ja jeg vil fornye medlemskapet Nissan betaler dere første året på hvis det blir Leaf på oss, men det blir ikke det så lenge skrivet er i sin nåværende form selv om bilen står og glinser hos forhandler allerede...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA