Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

RuneW

#390
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. november 2011, klokken 13:23* Så lenge Nissan selger bilen med garanti, har bilen garanti.
Hvis man spør "Garanti? Hvilken garanti? Kan du spesifisere?" troller man.

Hele denne tråden dreier seg om problematikken rundt gradvis degradering av Leaf-batteriet.

Du mener tydeligvis at dette er dekket av garantien, selv om du får dyttet Nissan sitt eget skriv (der de fraskriver seg en slik garanti) oppunder nesa.

Og da er det trolling å spørre om hvilken garanti du mener?

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. november 2011, klokken 13:23Men jeg mener nå Nissan faktisk har en garanti på batteriene, selv om dere åpenbart mener noe annet.

Alle vet at Nissan faktisk har en garanti på batteriene sine. Den delen av diskusjoner er forlengst avsluttet. Det vi alle lurer på er hva denne garantien faktisk dekker.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Sitat fra: EL gringo på tirsdag 08. november 2011, klokken 13:17Det han til slutt sa var at hvis alle batteriene i norge hadde 50% etter 1 år, var det noe galt med Norge og ikke Nissan og at dette ikke ville dekkes. Hvis bare mitt batteri gikk så langt ned var det MULIG at det ble dekket.

Det er så inderlig trist at det ikke kreves noe mer enn 9 årig grunnskole og en kynisk holdning for å kunne bli bilselger.

Jeg blir oppgitt når jeg ser hvor kunnskapsløse og noen ganger direkte dumme mange bilselgere er.

Forbrukerkjøpsloven er ihvertfall hevet langt over Nissan i dette tilfellet, og de ville fått problemer med å slippe unna 600 elbiler med ødelagt batteri etter ett år med argumentet "norge sin feil, kniz".
Nissan Leaf

knukje

Veldig enig med Thomas Parsli.
Jeg opplever overhodet ikke skrivet fra Nissan som urovekkende. Batterier er batterier med en forventet reduksjon i løpet av 5 år. Dersom batteriene ikke leverer det som er forventet etter 5 år, tar jeg det derfra og regner med at Nissan er imøtekommende. Alle soltegn, utsagn og tilbakemeldinger sier imidlertid at batteriene kommer til å levere det som Nissan lover. Opplever at mange av dere skaper storm i et vannglass her, og ser fanden på høylys dag.

Aspiranten

#393
I studietiden ble jeg klart fortalt: "Skriv kontrakt som om du gjør en handel med din verste fiende."

Det gjelder også for Nissan.

Og jeg er i en konflikt via forbrukerrådet nå med en bilselger som ringte og pratet med verkstedet mitt. Når bilen var ferdig reparert, sa forhandleren at de nekter å betale fordi de ikke fikk velge verksted (!). Konflikten har nå vart i over ett halvt år, og jeg har levert inn nærmere 50 sider til forbrukerrådet med dokumentasjon o.l.

Forhandleren har sålangt bare sagt nei og gitt beng i å levere noe som helst dokumentasjon til forbrukerrådet. Likevel får jeg ikke pengene mine enda. Saken min skal til forbrukertvistutvalget nå: 4 måneders behandlingstid etter 6 måneder mellom meg og forhandleren samt noen måneder i forbrukerrådet. Det er denne saksgangen forhandleren min tjener penger på. Svært mange gir rett og slett bare opp, og betaler selv. Det samme kan Nissan komme til å gjøre så lenge de små sakene ikke får riksdekkende oppmerksomhet. Det står jo tross alt ingen steder at Nissan skal hjelpe deg med dårlig kapasitet på batteriet ;-)

Så dersom du vil krangle i ettertid, må du gjerne legge opp til det. Men regn da med at det blir en lang kamp å få dine rettigheter via vårt sosialistiske rettsvesen med sabla lang behandlingstid  og ikke tro at det blir en dans i solskinn å få Nissan til å betale ett nytt batteri til 150,000,- til deg.
Nissan Leaf

Kallagtunet

#394
Sitat fra: knukje på tirsdag 08. november 2011, klokken 13:55
Veldig enig med Thomas Parsli.
Jeg opplever overhodet ikke skrivet fra Nissan som urovekkende. Batterier er batterier med en forventet reduksjon i løpet av 5 år. Dersom batteriene ikke leverer det som er forventet etter 5 år, tar jeg det derfra og regner med at Nissan er imøtekommende. Alle soltegn, utsagn og tilbakemeldinger sier imidlertid at batteriene kommer til å levere det som Nissan lover. Opplever at mange av dere skaper storm i et vannglass her, og ser fanden på høylys dag.

Hvis dette stemmer med batteri data fra 12-13000 Leaf som Nissan logger daglig gjennom Carwings så ville det jo ikke kostet en krone for Nissan å spesifisere en restkapasitet etter 5 år....

At noen tydeligvis noen vil bruke energi på å forsvare Nissan på denne saken skjønner jeg bare ikke :-D

I USA økte Nissan  "garantien" for batteriet fra 5 til 8 år, grunnen til at man gikk til 8 år der var ren konkurranse situasjonell med Volt.... Hvis ikke vi skaper en slik konkurranse situasjon her så får vi den garantien vi fortjener....

Jeg sier som mange ganger før skal Elbilen bli ett alternativ for menigmann så må produsentene ha tro på batteriene sine!!!!

nyttblad

 EL gringo  : "Det han til slutt sa var at hvis alle batteriene i norge hadde 50% etter 1 år, var det noe galt med Norge og ikke Nissan og at dette ikke ville dekkes. "

Hårreisende uttalelse. Kan umulig tro at det er representativt for Nissan. Hva dekker da garantien?
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Thomas Parsli

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 08. november 2011, klokken 14:07
...Men regn da med at det blir en lang kamp å få dine rettigheter via vårt sosialistiske rettsvesen med sabla lang behandlingstid ...

Akkurat den der trodde jeg vi skulle få slippe her  >:(

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. november 2011, klokken 14:15
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 08. november 2011, klokken 14:07
...Men regn da med at det blir en lang kamp å få dine rettigheter via vårt sosialistiske rettsvesen med sabla lang behandlingstid ...

Akkurat den der trodde jeg vi skulle få slippe her  >:(

Thomas

La oss ikke misforstå hverandre og skule på hverandre med fordommer over internett. Jeg er kjempeglad for hva vi har her i Norge og synes synd på andre land som ikke har vårt forbrukerråd og forbrukertvistutvalget, men la oss likevel ikke putte det under teppet det faktum at det ikke er like bra som en håndfast garanti som produsenten selv er stolt av, og som han ønsker å håndheve som en service.

Det er to helt forskjellige ting.
Nissan Leaf

Elmo

NISSAN REVEALS THERE IS 'A SECOND LIFE' FOR NISSAN LEAF BATTERIES
http://public.mailem.fi/nissan-fi/e704d898bef0cf0152b6/5202//article_10423_rd1tdv3.html

Betyr det at de vil betale for de gamle batteriene ved bytte tro ??? 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

BE

Morsomt å se at de estimerer et døgnforbruk på 8 kWt på et hus med 3 soverom...

Hos meg varierer døgnforbruket fra 40 kWt til godt over 100 kWt på vinterstid, og jeg har 2 varmepumper montert på huset og har relativt milde vestlandsvintre. Vi snakker altså LITT andre forhold enn det vi har her hjemme på berget. Men, OK, intensjonen er god. Spørsmålet er om dette bare er et pr-gimmik, eller om de faktisk har tenkt å gjennomføre dette.

De norskregistrerte bilene vil nok bli kjørt til det er mindre en 50% restverdi på batteriene, og da går de nok til resirkulering...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Siden denne markedsføringsmannen har så stor tillit til batteripakkens evne til å overleve ALT er det virkelig rart at de ikke gir den en garanti verd papiret den er skrevet på....

Morbus_76

Hei

I påvente av levering av Leaf har vi mottatt det mye omtalte infoskrivet. Følgende er hentet utifra mailen fra selger hvor infoskrivet kom som vedlegg.
"Det vi ønsker å oppnå ved å be deg signere på dokumentet, er å sikre at alle LEAF-kunder har mottatt den viktige produktinformasjonen og fått det godt forklart. Din signatur betyr på ingen måte at du gitt fra deg noen rettigheter med hensyn til garanti eller andre rettigheter; dette er kun et informasjonsbrev."

På nissan's hjemmeside står det følgende
"..., har Nissan LEAF en 5 års / 100 000 km garanti på alle elbilkomponenter. Elbilkomponentgarantien dekker elementer som litiumion batteriet, motoren, vekselretteren, bilens kontrollmodul, reduksjonsgiret, DC/DC  omformeren, laderen og ladeuttaket og -ledning."

Føler meg således godt ivaretatt, selv om jeg kunne ha ønsket meg en forventet kapasitet på batteriet om 5 år.

Jostein
Melhus
Hvit Leaf (levert 12/12/11)

Lynet

Jeg fikk også skrivet i dag, men for meg er det uaktuelt å skrive under slik det er. Jeg har derfor laget en redigert utgave som jeg skal levere til selgeren i morgen.

Jeg kan ikke godta at jeg må kontakte en autorisert installatør for å kontrollere om elanlegget jeg kobler meg til er i henhold til gjeldende forskrift. Redigerte derfor punkt 3 i skrivet.

Jeg kan heller ikke godta uklarheten angående kapasitetsreduksjon, derfor er det overstrøket.

Oppfordrer alle som skal hente seg en Leaf om å bruke denne redigerte versjonen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Det er flere ting på en bil som har begrenset levetid ved feil bruk. Tenker da spesielt på partikkelfilteret som nye dieselbiler har.
Har man bare småkjøring kan det faktisk bli så tett at det må skiftes etter få mnd eller år!
En katalysator kan også ødelegges (sote ned) ved feil bruk.
Bremseskiver ruster og ødelegges hvis man kjører "riktig" og kun bruker bremsene til å holde bilen i ro eller bråbremse hvis noe plutselig kommer ut i veien foran bilen (nødbremsing).

Men ingen fossilbilkjøpere får noe skriv som de må skrive under som sier at garantien ikke gjelder hvis de gjør slik og slik. Men sannsynligvis er det tatt med i bruksanvisningen på bilen.

Noen bilmerker er snille og tar tvilstilfeller på garantien, andre er MEGET vanskelige.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA