Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Kallagtunet

#300
Sitat fra: daggad på mandag 31. oktober 2011, klokken 21:40
Jeg setter også pris på at ildsjeler her inne gjør det de kan for å sikre oss best mulig som forbrukere.

Men jeg setter også et lite tankekors på hva mange forventer ?
Dette er verdens første serieproduserte 5-seters elbil fra en av de store merkene. Men bortsett fra at den er luksøriøs i elbilsammenheng så er det ingenting som tilsier at batteriteknologien er noe revolusjonerende. Og selv om Nissan forventer (som med de fleste andre elbiler) at disse vil vare i 8-10 år så vil de ikke garantere dette. Og grunnen kan jeg forstå.
Et batteri til denne bilen står vel for snart halve produksjonskostnaden. Skulle de gi en for god garanti så kan de risikere en baksmell som vil velte hele den positive elsatsingen de er i gang med.

Jeg tror det er like sannsynlig at de dreper elbilen for andre gang når de ikke står bak produktet de har utviklet. Å be kundene dekke baksmellen for ett  produkt som tydelig vis ikke er klar for prime time er en lite kundevennlig fremgangsmåte...

Sitat fra: daggad på mandag 31. oktober 2011, klokken 21:40
Og vi skal heller ikke være alt for bekymret for kostnaden ved å måtte bytte batteripakken om 5-8 år. Da vil prisen være langt lavere enn i dag. Nissan vil selv produsere batterier all mass om få år.

All erfaring med bilprodusenter og verksteder er at alt av reservedeler skal man tjene ekstremt på. En kunde som står der mellom barken og veden med en bil som ikke kan brukes eller selges på grunn av utslitt batteripakke er jo en kjempe forretnings ide, han MÅ jo bare betale det Nissan forlanger....

I denne bransjen er det ingen som gir ved dørene hvis man ikke må.... Og hvis Nissan ikke merker noe på sine 600 forhåndsolgte biler så vil de selvsagt ikke gi seg her heller....

Joachim

Sitat fra: el-snorre på mandag 31. oktober 2011, klokken 22:06
Elbilforeningen er en forening ingen bransjeorganisasjon, men vi har god kontakt med bransjen og vi blir lyttet til og tatt seriøst. Jeg må veie mine ord som leder av foreningen. Men vær du trygg vi kommer til å jobbe videre med saken.

Tommel opp!

Kallagtunet

#302
Sitat fra: el-snorre på mandag 31. oktober 2011, klokken 22:06
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 31. oktober 2011, klokken 20:40
Sitat fra: el-snorre på mandag 31. oktober 2011, klokken 18:44
Vi, (Norsk Elbilforening på sin side og dere her på forumet) har klart å ha flyttet Nissan et godt stykke med tanke på infoskrivet. De som kjenner Nissan systemet vet at det normalt ikke er gjort i en håndvending, men vi har klart det (noe). Som det står på elbil.no, vi vil fortsette å ha fokus på forventet batterikapasitet i tiden fremover. Men vi er nødt til å løfte denne saken til et høyere plan, da dette gjelder alle elbilleverandørene, og kommende elbilleverandører.

Hvis dette er ett godt stykke så må jeg si at jeg er skuffet over elbilforningens ambisjonsnivå.  Det oppdaterte skrivet har jo ingen substansiell endring av innhold. Er foreningen en bransje forening eller er det en elbilist forening? Jeg spør for det jeg ikke vet, hvis det er en bransjeforening skjønner jeg standpunktet men hvis det er forening for elbilisten så gjør jeg det virkelig ikke.

Jeg står ved de ordene jeg har valgt, men man må jo lese det jeg skriver videre i sin helhet da. Jeg kan gjenta; Vi er nødt til å løfte denne saken til et høyere plan, da dette gjelder alle elbilleverandører.
Det er Ambisjonsnivået i dette arbeidet, og målet er talfesting av verdien. :) Ambisjonen er å få satt en ny standard for alle leverandørene på hva man kan forvente, eller bli garantert, er normal gjenværende kapasitet.

Elbilforeningen er en forening ingen bransjeorganisasjon, men vi har god kontakt med bransjen og vi blir lyttet til og tatt seriøst. Jeg må veie mine ord som leder av foreningen. Men vær du trygg vi kommer til å jobbe videre med saken.

Flott å få det avklart. Jeg respekterer at dere jobber MED bransjen men jeg er at det også for en forbruker forening må definere når nok er nok, og så får det heller bety at en ikke er inne i varmen hos forhandlere og importører en periode.

Som forening som representerer nåværende og kommende elbil eiere så mener jeg at dere bør sette foten ned NÅ og gå ut og fraråde folk å kjøpe elbil eller å ta levering på bestilt bil før dette med garanti på levetid på batterier er tydelig avklart fra alle importørenes side... Dette vil gi saken den oppmerksomheten den fortjener og vil forhåpentligvis få uvitende sjeler til å kjøpe en potensiell tapsbombe.

Husk nå, dette er ikke oppstartvirksomheter som pionerene i av elbilprodusenter som kanskje trengte litt drahjelp fra entusiaster det her er snakk om men representanter fra noen av de største bilprodusentene i verden som er "motparten" og de trenger ikke å bli behandlet med silkehansker...

Jeg tror timingen er perfekt for å dra til med storslegga nå når verdens første fra grunnen designede elbilen blir lansert i Norge...

Når den kamelen er spist og dette kommer på plass vil dere få mange nye medlemmer og dere vil bli en forening som importører og produsenter må forholde seg til enten de vil eller ei,,,

Kristian

Vi som er "pionerer" med EL bil har en rekke fordeler både når det gjelder importavgifter og andre forhold. Dette er fordi vi hjelper med å dra i gang et produkt som til en viss grad er på eksperiment stadiet. Teknologien er såpass usikker og dyr, at uten disse subsidiene vil utviklingen av slike biler gå svært tregt. Å sutre om manglende garanti på batterier blir tøysete, med batterigaranti kommer avgiftene. Dette er en satsning som gjøres som et samspill mellom myndigheter, produsenter og beviste forbrukere. Godene for EL bil eiere er nå på et nivå som nesten ikke er til å tro, å forlange garanti for teknologien blir for drøyt.

Slik er det å være pioner, det er ingen garanti for suksess. Men det ser såpass lyst ut at jeg vurderer risikoen som liten. Jeg er prøvekanin, og det er greit for meg.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Aspiranten

Hvis vi er sutrete og tøysete Kristian, så misunner jeg din svulmende bankkonto  :)
Nissan Leaf

BE

Sitat fra: Kristian på mandag 31. oktober 2011, klokken 23:02
Godene for EL bil eiere er nå på et nivå som nesten ikke er til å tro, å forlange garanti for teknologien blir for drøyt.
Hvorfor skal vi ikke stille krav om garanti her på lik linje med alle andre produkter som kjøpes? Nissan har ikke redusert ei krone på prisene i Norge, hva den norske stat gir av lettelser frigjør ikke produsenten for ansvar!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kallagtunet

Sitat fra: Kristian på mandag 31. oktober 2011, klokken 23:02
Vi som er "pionerer" med EL bil har en rekke fordeler både når det gjelder importavgifter og andre forhold. Dette er fordi vi hjelper med å dra i gang et produkt som til en viss grad er på eksperiment stadiet. Teknologien er såpass usikker og dyr, at uten disse subsidiene vil utviklingen av slike biler gå svært tregt. Å sutre om manglende garanti på batterier blir tøysete, med batterigaranti kommer avgiftene. Dette er en satsning som gjøres som et samspill mellom myndigheter, produsenter og beviste forbrukere. Godene for EL bil eiere er nå på et nivå som nesten ikke er til å tro, å forlange garanti for teknologien blir for drøyt.

Slik er det å være pioner, det er ingen garanti for suksess. Men det ser såpass lyst ut at jeg vurderer risikoen som liten. Jeg er prøvekanin, og det er greit for meg.

Og er det nok folk som tenker som deg så vinner Nissan og de andre produsentene.... Og det er klart det er flott for dem at kundene og myndigheter i forskjellige land betaler for deres produktutvikling.

Jeg tror likevel ikke at "vanlige folk" som nå er på vei inn i elbilismen er klar over at det er denne type økonomiske risiko de tar, og om 5 år når det går opp for dem at bilen er null verd så vil de få en aha opplevelse som ikke er av den hyggelige sorten.

Derfor sier jeg bare Stå på Lars, kjør løpet i Elbilforeningen og få blest om saken så får vi se.

CarlosJardinero

Kristian, det blir for dumt å hevde at siden el-bilene har lave avgifter overfor staten, så bør vi forvente at Nissan ikke står ansvarlig for sitt brudd på markedsføringsloven. For det er faktisk det du sier.

Det er folk, som meg, som bestilte Leaf nettopp fordi garantien på batteriene var god, selv om kjørelengden ikke var imponerende. Når Nissan så hevder at de antar en viss kapasitet etter et visst antall år, men ikke vil garantere det på noen som helst måte, så trenger vi ikke å kaste alle forbrukerrettigheter over bord bare for å kunne sitte igjen med et selvforherligende stempel som pioner...

daggad

Sitat fra: CarlosJardinero på mandag 31. oktober 2011, klokken 23:18
Kristian, det blir for dumt å hevde at siden el-bilene har lave avgifter overfor staten, så bør vi forvente at Nissan ikke står ansvarlig for sitt brudd på markedsføringsloven. For det er faktisk det du sier.

Det er folk, som meg, som bestilte Leaf nettopp fordi garantien på batteriene var god, selv om kjørelengden ikke var imponerende. Når Nissan så hevder at de antar en viss kapasitet etter et visst antall år, men ikke vil garantere det på noen som helst måte, så trenger vi ikke å kaste alle forbrukerrettigheter over bord bare for å kunne sitte igjen med et selvforherligende stempel som pioner...

Hvor har det stått at de ga en garanti på batterilevetid, de har ikke gjort dette i noen andre land uten det ramaskriket vi hører her inne ?
Som med i-Miev og rekkevidde så er jeg sikker på at Nissan vil godta at folk kansellerer kontraktene sine uten problemer. Og elbilgodene i Norge er der faktisk for at folk skal tørre å ta i bruk umoden teknologi.
Nissan sier jo selv at de er helt avhengige av at regjeringer rundt omkring gir slike goder skal elbilen lykkes i denne runden.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Joachim

Synes det er rart at kjøpere forsvarer Nissan. Jeg har ikke tatt noen endelig avgjørelse på hva jeg skal gjøre med min bestilling (for jeg har jo jævlig lyst på bilen), men å ta parti med produsenten som antagelig ikke oppfyller norsk lov om forbrukerkjøp - det gjør jeg ikke.

Kanskje like greit at Birger N. Haug har tatt utvidet høstferie, så får jeg bedre tid til å ta stilling til dette. Samtidig som Nissan får anledning til å gjøre alt godt ;)

eivisa

Jeg får min denne uken. Har kjørt elbil i 9 år no, og har ingen betenkeligheter  med å kjøpe denne.....
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

CarlosJardinero

Daggad, du må vel ha fått med deg at det er dette som er Nissans store synd her?

Nissan har først gitt inntrykk overfor forhandlere at garantien vil være kapasitetsspesifikk. Det sa min forhandler.

Nissan har så også markedsført bilen med 5 års garanti, også på batteriene, etterfulgt av setningen om at man kan forvente 80 % kapasitet etter fem år.

Hvis Nissan hevder det ikke er naturlig å lenke garantien opp mot de 80 %-ene når de markedsfører seg slik, så er jo spørsmålet hvilken garanti de i det hele tatt snakker om. Som andre har nevnt her, så er det ikke lov å markedsføre en garanti hvis det ikke faktisk er en garanti som går utover reklamasjonsretten. Og reklamasjonsretten vil uansett gjelde på battericellene mot defekt.


Så det er vi tilbake der Lars kontaktet Forbrukerombudet pga denne ulovlige reklamen...

Kallagtunet

#312
Hadde man nå vært ærlig i sin markedskomunikasjon, på lik linje med det tobakkprodusentene er (riktignok tvunget til) med ærlige og og store advarsler om at:


  • Denne bilen vil kunne gi lagsiktige skader på din private økonomi, (vi har sørget for at den ikke er skadelig for vår:)).


  • Du kjøper en bil som ikke er ferdigutviklet men hvis du gjør det så er du med og hjelper oss med produktutvikling slik at vi i fremtiden kan lage ett produkt er ferdig utviklet og som vi har tro på.


  • Vi vil ikke garantere batteriet bilens dyreste og viktigste og mest uprøvde del for det har ikke vi råd til, men det forutsetter vi at du har.

Hadde nissan (og de tre musketerer) hadde gått ut med store bokstaver i alle fora og kommunisert dette så er det helt greit. Da vil en trekke til seg de kundene som ønsker å være med på dette, ønsker å være pionerer og som ikke bryr seg om pengene men synes pioner bidraget er viktigere.

Nå derimot så markedsfører de seg mot hvermannsen og for å roe ned skepsis og uro så bruker en ord som garanti for å villede han. Verst akkurat nå er vel peugeot med sin kampanje på beste elbil garanti... Den dekker jo defakto ikke det som er minimumskraver i forhold til forbrukerettigheter. Men Nissan er ikke mye bedre der de "kidnapper" kunder mens de er i rusen over å motta ny bil med informasjon som tidligere ikke har vært gitt..

Vi får håpe at forbrukermyndigetene griper inn og en får inn advarslene til inn i all kommunikasjon og kampanjer til potensielle kjøpere eller at man får en garanti med vilkår som gjør den lovlig å omtale som en garanti... Jeg synes Leafen er en så fin bil at den fortjener det siste.

Kallagtunet

#313
Sitat fra: eivisa på tirsdag 01. november 2011, klokken 00:04
Jeg får min denne uken. Har kjørt elbil i 9 år no, og har ingen betenkeligheter  med å kjøpe denne.....

Nå er vel ikke erfarne elbilister de som er best vant... Og at dette er tryggere en think og buddy noengang har vært er ikke betryggende for oss andre.

Jeg mener vi alle tjener på å legge listen mye høyere enn det.

daggad

La oss ha det klinkende klart: Jeg ønsker mest mulig ut av kjøpet mitt, så kan vi få en garanti så er det supert.

Men: Jeg kan ikke se at Nissan har garantert for noe spesielt. Og batterier er et produkt som slett ikke forbrukerrettighetene beskytthvor er noe særlig. Prøv å klage på batterilevetiden på en PC..

1) Vis meg hvor Nissan har garantert 80%/5 år
2) Vis meg hvor battterier gis 5 års reklamasjonsrett i kjøpsloven.

Da skal jeg være helt enig, men dette finner jeg ikke. Og det rare er at ikke Leaf kjøpere i andre land reagerer på samme viset som her. Og om norske lover er så spesielle så vil jo elbilprodusentene få problemer med å selge her da.

Men igjen, vi skal ikke kjefte på hverandre. Jeg er som sagt sikker på at de som vil avbestille vil kunne gjøre det. Og de bør kanskje gjøre det om de hadde helt andre forutsetninger til kjøpet.
Jeg er ikke der, og jeg er heller ikke så interressert i at bilen jeg kjøper skal dra ufortjent negativ publisitet på grunn av dette. Da jobber også elbilmiljøet mot seg selv.
Synes El-snorre viser fornuft i sine uttalelser.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA