Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: mariowing på mandag 31. oktober 2011, klokken 19:33
Så er jo jeg også ganske godtroende da ;-)

Svinghjulet på vår stasjonsvogn røk etter bare 1 års eierskap. Når vi fikk Falck til å kjøre bilen til det billigste verkstedet i omkretsen her sendte jeg mail til forhandleren som befant seg 10 timer med bil unna, og bad de om å godkjenne verkstedet. Forhandleren bad om nummeret til verkstedet og tok kontakt med verkstedet. Da var min jobb som kunde over. Etter at bilen ble reparert, fikk jeg som svar på min epost at de ikke hadde fått velge verksted.

Saken har nå drøyd i forbrukerrådets systemer i snart ett halvt år hvor jeg har fått full støtte, og de klarer fremdeles ikke å dokumentere at de ville fått det billigere andre steder. De fastholder på at de ikke fikk velge verksted og sier "nix", selv om det er fullstendig soleklart at vi har alle rettigheter på vår side. En garanti er hundre ganger mer verdt enn forbrukerkjøpsloven.

Dersom batteriet i Leaf er så bra som Nissan sier, så hadde det vært en "world wide warranty" på det for lengst, med tittelen "BRANSJELEDENDE!".
Nissan Leaf

el-snorre

Sitat fra: Joachim på mandag 31. oktober 2011, klokken 19:03
Infoskriv eller ei. Det står svart på hvitt at gradvis redusert kapasitet ikke dekkes av garanti. Det er jo det som er sakens kjerne. Dette skaper litt mer usikkerhet rundt dette kjøpet enn jeg er komfortabel med...
Det som er sikkert er at alle leverandørene garanterer er at batteriet gradvis reduseres. Jeg er enig i at dette er kjernen av denne saken. Poenget mitt er bare at Nissan er ikke allene om ikke å talfeste en nedre grense, og at Elbilforeningen naturligvis kommer til å ha dette som fokus.

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Primus

Hei folkens, veldig bra at dette blir tatt opp. Vi har i dag meddelt Witro bil i Trondheim at vi ikke godtar punkt. 4 i siste versjon av "infoskrivet" og kommer ikke til  skrive under.

Har foreslått følgende endrede ordlyd: "Normalt / forventet tap av batteriets kapasitet dekkes ikke av garantien. Tap av batterikapasitet utover det forventede dekkes av bilens garanti"

Så får det bli erfaring (og jus) over tid som bestemmer hva som er forventet tap av batteriets kapasitet.

Hadde vært fint å få vite om de som tar ut bil uten å skrive under - og om reaksjonene ved kontraktsbrudd (har levering 15.12, vurderer å heve kontrakten.....)
Toyota Prius fra 2009
Nissan Leaf fra 2011
Trondheim

Carl Anton Stenling

#288
Sitat fra: Joachim på mandag 31. oktober 2011, klokken 19:03
Infoskriv eller ei. Det står svart på hvitt at gradvis redusert kapasitet ikke dekkes av garanti. Det er jo det som er sakens kjerne. Dette skaper litt mer usikkerhet rundt dette kjøpet enn jeg er komfortabel med...

Jeg vil støtte deg i at det er relevant å være føre var i denne situasjonen. Batteriteknologien som Nissan tilbyr er bare i begrenset grad testet ut. Dermed er det viktig at risikoen rundt dette er klart plassert.

Vi som har vært med en stund husker problemene PSA hadde de første årene (1997-2000). En stor andel av bilene fikk byttet batteripakke pga. systematiske feil i batteriproduksjonen.

Fra tilsvarende teknologi for elsykler vet vi at gradvis redusert kapasitet og raskt fallende rekkevidde er et problem.

Forhåpentligvis fungerer batteriene til Leaf greit, men det bør være tydelighet i kjøpssituasjonen rundt hvem som bærer risikoen.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

Sitat fra: el-snorre på mandag 31. oktober 2011, klokken 19:47
Poenget mitt er bare at Nissan er ikke allene om ikke å talfeste en nedre grense, og at Elbilforeningen naturligvis kommer til å ha dette som fokus.

Det spesielle med Nissan er at de forsøker å fraskrive seg ansvar uansett hvor mye kapasiteten reduseres. Dette er forskjellig fra andre leverandører som ikke eksplisitt forsøker å fraskrive seg ansvar på en såpass vidtrekkende måte.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Focus

Jeg kan ikke se at Mitsubishi har tallfestet noen  rest kapasitet etter 5 år eller 100 000 km heller. Det har ikke vært noe snakk om det.
På facebook siden sin svarer de følgende på det samme spørsmålet.

Mitsubishi i-MiEV Norge Vi har også lagt merke til at Nissan har hatt litt "oppstartproblemer" i det siste; både prisen på bilen og ladeledningen diskuteres. Kjøpevettreglene for elbil sier litt om dette http://www.elbil.no/kjope-​elbil/kjopeveiledning for ytterligere informasjon kan Johnny Gran, tenknisk sjef hos Mitsubishi kontaktes. johnny.gran@mitsubishi-mot​ors.no

Det referes her til en artikkel i elbil.no
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Kallagtunet

#291
Sitat fra: el-snorre på mandag 31. oktober 2011, klokken 18:44
Vi, (Norsk Elbilforening på sin side og dere her på forumet) har klart å ha flyttet Nissan et godt stykke med tanke på infoskrivet. De som kjenner Nissan systemet vet at det normalt ikke er gjort i en håndvending, men vi har klart det (noe). Som det står på elbil.no, vi vil fortsette å ha fokus på forventet batterikapasitet i tiden fremover. Men vi er nødt til å løfte denne saken til et høyere plan, da dette gjelder alle elbilleverandørene, og kommende elbilleverandører.

Hvis dette er ett godt stykke så må jeg si at jeg er skuffet over elbilforningens ambisjonsnivå.  Det oppdaterte skrivet har jo ingen substansiell endring av innhold. Er foreningen en bransje forening eller er det en elbilist forening? Jeg spør for det jeg ikke vet, hvis det er en bransjeforening skjønner jeg standpunktet men hvis det er forening for elbilisten så gjør jeg det virkelig ikke.

Garantert batterilevetid er i mine øyne den X faktoren med en Elbil. Batterier er vanskelig, det har vært forsket mye i mange år uten at en har klart å gjøre syvmilssteg. Batteriet i elbilen er jo hovedkomponenten som gjør en elbil til en elbil. Hor lenge dette varer vil være den dominerende faktoren for nytteverdi, brukverdi og på den måten den reelle milkostnaden for elbil.

Så å utbasunere at Nissan som i realiteten gir ingenting, er en delvis seier "seier" er litt tamt og skuffende. Nissan gir oss i ikke en gang samme 8 års garanti mot totalhavari om de har i USA... Det hjelper ikke at de andre heller ikke gir kapasitets garanti. Hvis dette er elbilforeningens ambisjonsnivå så er det ikke fare for at det blir mange "vanlige" bilister over på el dessverre. I mine øyne betyr dette at elbil fortsatt ikke er klar for massemarkedet.

Jeg trodde Leafen skulle være den som fikk dette til å skje, men den gang ei.  

Vi får håpe den mer riksdekkende presse med større nedslagsfelt enn TU finner interesse i saken... Det sammen med Lars ser ut til å være våre eneste håp....



Aspiranten

Jeg vil gjerne minne om at en strøm med henvendelser om kansellering vil føre til frysninger inne på NNE, som fastsetter garantivilkårene.

Å stå sammen og utøve gruppepress i tillegg til Lars og forbrukerrådet kan gi resultater. Dersom de to virkemidlene stiller NNE til veggs samtidig, vil vi kanskje få se endringer.

Det holder nok i første omgang å be om prisavslag for å kansellere, og at du/dere vurderer det.
Nissan Leaf

Saxo

#293
Hei alle elbil venner !

Jeg vil rette en stor takk til dere alle, Snorre og spesiellt til Lars som på egenhånd tar saken videre til forbrukermyndighetene. Missbruk av begrepet "Garranti" ifb med elbil batterier er en svært prinsippiel sak som bør tas nå for at elbil skal bli oppfattet som ett seriøst altenativ for alle bilister. Og ikke bare for spesiellt intresserte og "risikovillige" entusiaster.

Det som skremmer meg mest etter å ha sett gjennom flere forum (US,UK) er at det ser ut som om vilkårene bare blir dårligere og dårligere. Se f.eks følgende link http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=4&t=1652. Sitat:

  Gradual loss of battery capacity. Like all lithium ion batteries, the Nissan LEAF battery will experience a reduction in the amount of electricity or charge it can hold over time, resulting in a reduction in the vehicle's range. This is normal and expected. The rate of reduction cannot be assured, however, the battery is expected to maintain approximately 80% of its' initial capacity after 5 years of normal operation and recommended care, but this is not guaranteed. This number may be higher or lower depending upon usage and care. Factors that will affect and may hasten the rate of capacity loss include, but are not limited to: very high (above 120°F) ambient outside temperature when the vehicle is operated or charged, driving habits, vehicle usage, and charging habits (Quick Charging the vehicle more than once per day).


Her går det jo indirekte frem at kapasiteten skal være bedre enn 80% etter 5 år dersom man følger anbefalinger mht til behandling av batteripakken. Med Carwings systemet burde dette være en enkel sak for Nissan å dokumentere om hvorvidt eier har vært uansvarlig eller ei og sammenligne dette med en normert og tallsatt kapasitets reduksjon på 5 og 10 års sikt. Dersom produsentene er redd for mange degraderte batteripakker på grunn av "hard / feil" bruk så må de heller knytte bruksvilkår til garantien som kunden blir gjort oppmerksom på.

Dersom Nissan mener at vi som kunder skal akseptere vilkår på batteripakken likt som f.eks. Lap top, Black & Dekker drill eller lignende har de bommet fullstendig. Da blir Leaf et risikoprosjekt kun for entusiaster og personer som kan ta riskoen med å bruke 280 k NOK på en bil som kanskje ikke kommer seg frem og tilbake til jobb om 5 år. Disse personene finnes det jo flere av her på forumet. Jeg er redd for at mange som ikke har samme kunnskapen som disse vil kunne få seg en blåmandag etter å ha behandlet en elbil som en sprek TDI bil.

Dette vil til slutt kunne slå tilbake på produsentene og elbilers renomee. Det er med en bismak at jeg henter bilen på onsdag. Egentlig burde jeg ha støttet Lars og utsatt handelen til at dette spørsmålet er avklart. Svangerskapet har imidlertid vært langt og jeg er nok i kategorien "risikovillig elbilentusiast" som ikke klarer å holde igjen lengre.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Leif

Enig, blir dessverre å hente bilen med en liten bismak.

Det er heller ikke enkelt for forbrukeren og dokumentere reduskjon på kapasitet i intervallet 70 -85% i løpet av 5 år.
Her må vi kanskje stole på Nissans instrumenter?
Nissan Leaf - 2011

daggad

#295
Jeg setter også pris på at ildsjeler her inne gjør det de kan for å sikre oss best mulig som forbrukere.

Men jeg setter også et lite tankekors på hva mange forventer ?
Dette er verdens første serieproduserte 5-seters elbil fra en av de store merkene. Men bortsett fra at den er luksøriøs i elbilsammenheng så er det ingenting som tilsier at batteriteknologien er noe revolusjonerende. Og selv om Nissan forventer (som med de fleste andre elbiler) at disse vil vare i 8-10 år så vil de ikke garantere dette. Og grunnen kan jeg forstå.
Et batteri til denne bilen står vel for snart halve produksjonskostnaden. Skulle de gi en for god garanti så kan de risikere en baksmell som vil velte hele den positive elsatsingen de er i gang med.

Og vi skal heller ikke være alt for bekymret for kostnaden ved å måtte bytte batteripakken om 5-8 år. Da vil prisen være langt lavere enn i dag. Nissan vil selv produsere batterier all mass om få år.

EDIT: Jeg tror ikke Nissan prøver å føre noen bak lyset ved denne politikken, men jeg tror heller ikke de vet 100% hvordan utviklingen på batteriene vil være. Jeg har forstått at infoen fra Carwings forteller de at belastingen på batteriene er kanskje lavere enn forventet. Så det er mulig at de vil øke sjansen etterhvert.

Som sagt så håper jeg de vil gi oss noe mer men tviler. Dette er de samme forutsetningene som resten av verden (også USA men over 8 år der) må leve med. Og det er litt blåøyd synes jeg å tro at denne første elektriske bilen til Nissan ikke vil ha sine feil og mangler.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

el-snorre

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 31. oktober 2011, klokken 20:40
Sitat fra: el-snorre på mandag 31. oktober 2011, klokken 18:44
Vi, (Norsk Elbilforening på sin side og dere her på forumet) har klart å ha flyttet Nissan et godt stykke med tanke på infoskrivet. De som kjenner Nissan systemet vet at det normalt ikke er gjort i en håndvending, men vi har klart det (noe). Som det står på elbil.no, vi vil fortsette å ha fokus på forventet batterikapasitet i tiden fremover. Men vi er nødt til å løfte denne saken til et høyere plan, da dette gjelder alle elbilleverandørene, og kommende elbilleverandører.

Hvis dette er ett godt stykke så må jeg si at jeg er skuffet over elbilforningens ambisjonsnivå.  Det oppdaterte skrivet har jo ingen substansiell endring av innhold. Er foreningen en bransje forening eller er det en elbilist forening? Jeg spør for det jeg ikke vet, hvis det er en bransjeforening skjønner jeg standpunktet men hvis det er forening for elbilisten så gjør jeg det virkelig ikke.

Jeg står ved de ordene jeg har valgt, men man må jo lese det jeg skriver videre i sin helhet da. Jeg kan gjenta; Vi er nødt til å løfte denne saken til et høyere plan, da dette gjelder alle elbilleverandører.
Det er Ambisjonsnivået i dette arbeidet, og målet er talfesting av verdien. :) Ambisjonen er å få satt en ny standard for alle leverandørene på hva man kan forvente, eller bli garantert, er normal gjenværende kapasitet.

Elbilforeningen er en forening ingen bransjeorganisasjon, men vi har god kontakt med bransjen og vi blir lyttet til og tatt seriøst. Jeg må veie mine ord som leder av foreningen. Men vær du trygg vi kommer til å jobbe videre med saken.

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Aspiranten

Sitat fra: daggad på mandag 31. oktober 2011, klokken 21:40
Som sagt så håper jeg de vil gi oss noe mer men tviler. Dette er de samme forutsetningene som resten av verden (også USA men over 8 år der) må leve med. Og det er litt blåøyd synes jeg å tro at denne første elektriske bilen til Nissan ikke vil ha sine feil og mangler.

Så lenge det er vi som betaler for å rette opp i Nissans feil via Nissans eget verkstedsapparat som de tjener penger på så vil feilene ikke bli rettet opp i. Dette er capitalism 1 0 1. Dersom Nissan selv må dekke utgiftene ved dårlig design derimot...

Jeg regner med å måtte bytte batteri etter 8 år for sikkerhetskyld, og det går fint i budsjettet. Men dersom det må byttes etter bare 4 år (!), da går det ikke, og det er også kravet jeg har stilt til min forhandler. Jeg skal ikke under noen omstendigheter (med mindre vi selv ødelegger det) måtte betale for ett nytt batteri i bilens første 5 år.
Nissan Leaf

Joachim

@daggad:
Klart, jeg setter også STOR pris på det alle gjør for å bedre situasjonen rundt garantien. Jeg gjør jo ikke noe annet enn å klage til dere her på forumet ;)

Samtidig tror jeg det er like stor sjans for at Nissan kan gå på en smell når de ikke klarer å gå god for sin egen bil. Usikkerheten på batterilevetid sammen med rekkevidden og pris (i norge er jo prisen grei sett i sammenheng) er jo det som får "vanlige" folk til å ikke engang å vurdere å bytte ut Passaten med en elektrifisert doning. Til og med på min arbeidplass som er en miljø/teknologi-bedrift så fnyser de fleste når jeg etter beste evne prøve å tale for elbil.

Jeg er ikke like sikker på at batteriene blir så mye billigere på kort sikt. Jeg har intrykk at det stadig kommer nye og bedre teknologier på markedet, men prisen holder seg jevnt høy. Det er f.eks. som kjent ikke akkurat gratis å konvertere en PSA til Lithium selv om bilen har eksistert i 15 år. Det samme gjelder om man velger å gå for gammel kjemi. Time will show!

Er også usikker på om elbilforeningen er i stand til å "velte" Nissan. Isåfall tror jeg de er nødt til å gå litt hardere ut. For meg virker det som TU er mer på elbilistens side enn elbilforeningen.

Uansett så blir det spennende å se hvor dette bærer!

daggad

SitatJeg skal ikke under noen omstendigheter (med mindre vi selv ødelegger det) måtte betale for ett nytt batteri i bilens første 5 år.

Nei det har jeg full forståelse for. Det vi da må sette standard på da er hva som er et ødelagt batteri.

SitatJeg er ikke like sikker på at batteriene blir så mye billigere på kort sikt. Jeg har intrykk at det stadig kommer nye og bedre teknologier på markedet, men prisen holder seg jevnt høy. Det er f.eks. som kjent ikke akkurat gratis å konvertere en PSA til Lithium selv om bilen har eksistert i 15 år. Det samme gjelder om man velger å gå for gammel kjemi. Time will show!

Godt poeng !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA