Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

RuneW

Det kunne ha vært interessant å hørt hva Nissan gjør med kunder som nekter å skrive under på disse... "skrivene"...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: el-snorre på torsdag 27. oktober 2011, klokken 16:20
I samtale med Nissan skiller de mellom defekte celler og den generelle svekkelsen av batteripakken. Det er dette de nå avventer svar på fra Japan.

Defekte celler dekkes av den lovpålagte reklamasjonsretten til forbruker. Skal man gi en garanti, må den gi noe mer, og gå utover rettigheter vi har i følge lov. Betyr dette at Nissan trekker tilbake garantien på batteriene?

Vi får vente og se til Nissan Norge har fått beskjed fra Finland, etter at de har fått advokatene i Frankrike til å vurdere kvaliteten på batteriene av de japanske ingeniørene.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Carl Anton Stenling

Sitat fra: RuneW på torsdag 27. oktober 2011, klokken 16:46
Det kunne ha vært interessant å hørt hva Nissan gjør med kunder som nekter å skrive under på disse... "skrivene"...

Det er ikke sikkert at underskriften er nødvendig for at det skal svekke kundens posisjon. Det kan være nok at kunden er kjent med at Nissan oppgir at batteripakken er slitedel med noe variabel levetid. Dersom man kjente til dette før man henter ut bilen og har bekreftet det, f.eks. ved skriftlig å klage på skrivet, så kan det ha betydning for hvorvidt man kan reklamere. Dette tilsier altså at man som kjøper må være varsom med å bekrefte skriftlig på noe vis at man har blitt forelagt skrivet.

Når det er sagt så tror jeg Nissan kommer til å forstå at det omdømmemessig ikke lar seg gjøre å springe fra "garantien".

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Aspiranten

Sitat fra: RuneW på torsdag 27. oktober 2011, klokken 16:46
Det kunne ha vært interessant å hørt hva Nissan gjør med kunder som nekter å skrive under på disse... "skrivene"...

Jeg venter på svar fra min selger på nettopp dette.
Nissan Leaf

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 27. oktober 2011, klokken 18:17
Sitat fra: RuneW på torsdag 27. oktober 2011, klokken 16:46
Det kunne ha vært interessant å hørt hva Nissan gjør med kunder som nekter å skrive under på disse... "skrivene"...

Jeg venter på svar fra min selger på nettopp dette.

Siden de nå i presse har innrømmet at de ikke forsto hva de skrev, vil de nok ikke forvente eller kreve at du skriver under på du forstår det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

#185
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 27. oktober 2011, klokken 17:56
Det er ikke sikkert at underskriften er nødvendig for at det skal svekke kundens posisjon. Det kan være nok at kunden er kjent med at Nissan oppgir at batteripakken er slitedel med noe variabel levetid. Dersom man kjente til dette før man henter ut bilen og har bekreftet det, f.eks. ved skriftlig å klage på skrivet, så kan det ha betydning for hvorvidt man kan reklamere. Dette tilsier altså at man som kjøper må være varsom med å bekrefte skriftlig på noe vis at man har blitt forelagt skrivet.

Når det er sagt så tror jeg Nissan kommer til å forstå at det omdømmemessig ikke lar seg gjøre å springe fra "garantien".
Carl Anton

Reklamasjonsrett:
Du har 5års full reklamasjonsrett på bilen og batteriene.
En produsent / selger av varer kan ikke si fra seg rettigheter kunder har gjennom forbrukerkjøpsloven. Mobilbransjen har prøvd saken rundt forventet levetid på mobiltelefoner for retten hele veien til topps, der de hevdet at en mobiltelefon ikke skulle ha 5års reklamasjonsrett. Høyesterett slo fast at en telefon skal vare lenger enn 2 år, dermed er det 5 års reklamasjonsrett på mobiler i Norge.

En elbil til 260.000 og dens batterier skal vare vesentlig lenger enn 2 år, dermed har vi 5 års reklamasjonsrett. Etter mitt syn vil vi ha en kjøprsrettslig mangel dersom en eller flere battericeller går i stykker, eller batterienes effekt blir vesentlig redusert, slik at nødvendig kjørelengde ikke blir mulig å oppnå. Nissan skriver jo også i infoskrivet sitt at batteriet er forventet å opprettholde 80% av sin normale kapasitet over 5år, og 70% over 10 år, ved normal bruk. Dette er også kommunisert i reklame, på kjøpsveilederen på elbil.no (70% for at garantien skal slå ut) og fra selgere hos Nissan.

Selv om garantien da etter dette skrivet ikke gjelder, vil det være en mangel etter forbrukerkjøpsloven i Norge, uansett om Nissan kommer med forbehold rundt den frivillige garantien, da tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Garanti:
Hva Nissan vil tilby av garanti utover lovfestet reklamasjonsrett blir spennede å følge med på, men svaret er jo egentlig gitt, da det kommer til å koste alt for mye i negativ omtale, missfornøyde kunder og kansellerte avtaler, dersom de mot formodning skulle droppe garantien, eller komme med alt for mange forbehold, slik at kunden i realiteten ikke er bedre sikret enn gjennom forbrukerkjøpsloven. Teknisk ukeblad og TV2 har vi allerede sett følger med på saken, mens andre medier venter på et evt. negativt utfall. Det må i såfall være trist for Nissan å måtte våkne opp til "Nissan dropper garantien -Tør ikke stå inne for kvaliteten på elbilene!".

Nissan burde heller være på offensiven og flagge trygghet rundt et Leaf-kjøp for kundene, og dermed feie all tvil av banen i denne saken.

Jeg tipper forhandlerene er like spente på hva svaret fra Nissan OY blir i denne saken, så regn ikke med noe svar fra forhandleren før du har lest utfallet her på elbilforumet eller på elbil.no.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Joakim Sveli

#186
Sitat fra: Griffel på torsdag 27. oktober 2011, klokken 19:02
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 27. oktober 2011, klokken 18:17
Sitat fra: RuneW på torsdag 27. oktober 2011, klokken 16:46
Det kunne ha vært interessant å hørt hva Nissan gjør med kunder som nekter å skrive under på disse... "skrivene"...

Jeg venter på svar fra min selger på nettopp dette.

Siden de nå i presse har innrømmet at de ikke forsto hva de skrev, vil de nok ikke forvente eller kreve at du skriver under på du forstår det.


Veldig godt sagt/skrevet. Det er nok slik som Carl Anton skriver. Er man blitt gjort kjent med betingelser i garantien så trenger ikke Nissan ha din signatur. Dersom du har lest det og tatt stilling til at du ikke vil skrive under, har du like fullt blitt gjort kjent med det.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Joakim Sveli

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 27. oktober 2011, klokken 16:59
Sitat fra: el-snorre på torsdag 27. oktober 2011, klokken 16:20
I samtale med Nissan skiller de mellom defekte celler og den generelle svekkelsen av batteripakken. Det er dette de nå avventer svar på fra Japan.

Vi får vente og se til Nissan Norge har fått beskjed fra Finland, etter at de har fått advokatene i Frankrike til å vurdere kvaliteten på batteriene av de japanske ingeniørene.


Det blir spennende å se svaret etter at svaret er blitt oversatt fra japansk til fransk og så til finsk, deretter engelsk og så norsk. Nissan antydet til TU at utfordringene med forrige skriv også lå i det oversettingstekniske
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: ElRey på torsdag 27. oktober 2011, klokken 22:17
Det blir spennende å se svaret etter at svaret er blitt oversatt fra japansk til fransk og så til finsk, deretter engelsk og så norsk.

Kjære Mann ElRey. Google oversetter direkte fra japansk til norsk, så det blir trygt ikke noe problemet :-)

Må du vennligst hilsen
ラース
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

#189
[quote author=Lars C. Krogenæs link=topic=3883.msg37706#msg37706 Kjære Mann ElRey. Google oversetter direkte fra japansk til norsk, så det blir trygt ikke noe problemet :-)

Må du vennligst hilsen
ラース

[/quote]

Nei. Google oversetter fra Japansk til Engelsk (US?) og så fra Engelsk til Norsk. (Men mellom oversettelsen ser en ikke)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Saxo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 27. oktober 2011, klokken 22:04
Nissan burde heller være på offensiven og flagge trygghet rundt et Leaf-kjøp for kundene, og dermed feie all tvil av banen i denne saken.

Jeg tipper forhandlerene er like spente på hva svaret fra Nissan OY blir i denne saken, så regn ikke med noe svar fra forhandleren før du har lest utfallet her på elbilforumet eller på elbil.no.

Lars

Jeg kan bekrefte at sistnevnte er tilfelle for den lokale forhandleren jeg har kontakt med. Jeg er spent på om denne saken blir avklart før 01.11 som er planlagt hentedato. :-\
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Rilum

Sitat fra: Saxo på torsdag 27. oktober 2011, klokken 23:36
Jeg kan bekrefte at sistnevnte er tilfelle for den lokale forhandleren jeg har kontakt med. Jeg er spent på om denne saken blir avklart før 01.11 som er planlagt hentedato. :-\

Å skrive under på den første er jo uaktuelt nå, så da er det bare å håpe at utleveringen går som den skal og at man sliper unna å skrive under på noe  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Kallagtunet

Har det vært noen indikasjon om når Nissan vil komme tilbake med ny informasjon om denne pinlige saken?

Lars C. Krogenæs

Så fort som mulig....

Biler skal leveres ut fra 1. november, så dette må de ha klart senest mandag.

Nissan bør også få teksten gjennomgått av norske advokater med god kjennskap til norsk forbrukerkjøpslov,  så det er ikke bare japanske ingeniører samt franske og finske jurister som må godkjenne teksten. Vi er jo tross alt et anderledesland utenfor EU...

Uansett tipper jeg Nissan jobber beinhardt med å avklare hva de vil gi av garanti så raskt som overhode mulig. De er aller minst tjent med en seigpining i denne saken.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Ludwig

#194
De har nok ingen interesse å avklare dette så fort som mulig. Det lenger tid det går uten for mye blest des større sannsynlighet at de kommer unna med det....
Jeg har bestilt leaf for ca. En måned siden men synes bilen i utgangspunktet er for dyr.Uten garanti blir det jo håpløst.
Hvis vi klarer å få mest mulig mediaomtale om denne latterlige garantiordningen..kanskje Nissan tar til fornuft.
Nesøya, think 2001 USA, Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA