Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: daggad på onsdag 26. oktober 2011, klokken 22:56
Ferdigutviklet !?
Det tror jeg ikke du får oppleve i vår levetid !  ;)

Det kan vel hende det ja ;D Men jeg synes i alle fall det er verd å vente på ett produkt produsenten selv har tro på...

Ole C

 ;D Her inne koker det  ;D

Skal ringe selger i morgen for bekreftelse av levering. Skal spørre om det har kommet noen avbestillinger.


Dette er ikke bra av Nissan, virker nesten som noen har tatt en slik kontrakt fra US og kjørt den rett i Google translate...


T A B B E.     Ikke bra med slik negativ omtale......   
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

EL gringo

Virker veldig rart dette...

Jeg rotet litt rundt på nettet og fant er repotasje der Nissa kritiserte BBC for å slakte LEAF på 5 gear. Jeg fant da dette svaret fra BBC:

"Wilman slår dessuten tilbake og mener Nissan bedriver like mye misvisende informasjon når de lover at batteriet skal ha 80 prosent kapasitet etter fem år.

– For en legmann høres dette kjempebra ut. Det Nissan ikke nevner, er at mange eksperter i batteriindustrien vurderer dette som at batteriet har nådd sin levetid (end of life-status). Nettsidene til Nissan sier heller ingen ting om at batteriet kan ta skade av hyppig hurtiglading, påpeker BBC-produsenten."

Det betyr vel at ett batteri som er helt nede i 80% etter 5år er en total fiasko og garantisak?? Dette  blir for useriøst Nissan. Jeg kontakter en advokat i morgen, sier opp kontrakten og venter til det kommer en bil som i det minste de som lager den har troen på--



Kai

#138
Til Nissan

Dette er trist Nissan. Det hjelper ikke å rette uklarhet i teksten, innholdet må endres. Dere må gå fra ansvars avskrivelse til å ta ansvar. Numerisk garanti er nødvendig!

Jeg har levering 15 nov. Men jeg signerer ikke deres 'infoskriv', det er bare å glemme. Vi har allerede signert kjøpskontrakt. Vil dere bryte den så er det deres problem. Det dere kan vurdere, er at jeg lager ett infoskriv, med tekst rett ut i fra deres reklame, som dere må underskrive.

Eventuelt blir det spennende å se hva dere vil gjøre med alle de usolgte bilene deres. Vi som har kjøpt bil nå, er de modige som er villige til å gå forran (ikke så modige som dere som har kjørt elektrisk i 10 år:-). Får dere ikke solgt til oss, tviler jeg på at dere får solgt til andre. Selv kjenner jeg en rekke folk som er intresert i Leaf etter at jeg har fortalt de om bilen. En familie har allerede bestilt bilen (og vil garantert ikke ha bilen med deres lureri). De fleste gleder seg til å se min opplevelse av bilen først.
Jeg tipper på at de fleste som dere har kontrakt med nå gir lignende inspirasjon til sin vennekrets.

Nå er det mange Leaf entusiaster som er spente på deres neste trekk, jeg håper dere er snare og visjonære.

Kai

OneMore

Fy flate! Og den bilen går jeg å lurker på  :o
Noen som vet om Tesla har samme syke waiver ?

Håper noen av Leaf kjøperne er medlem av NAF som har en egen juridisk hjelp.

Igjen, fy flate!
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

daggad

Nå må vi ta det litt med ro dere. Nissan har fra flere hold bekreftet at de vil gå gjennom dette skrivet og komme med endringer/kommentarer til det.
For alt vi vet kan dette være en tabbe fra et par personer som raskt trekkes tilbake. Alle gjør feil.

Nissan USA hadde egentlig 5 år garanti på batteriet, men endret dette til 8 år da Chevrolet gikk ut med dette på sin Volt. Og dere skal huske på at mange av disse bilene går i et veldig varmt klima, noe som forringer levealder mer enn kulde.

Selv er jeg faktisk glad for at Nissan gjorde denne tabben. Nå må de stå frem å si i klartekst at batteriene skal holde X år med min X% kapasitet igjen. Samt at ladekabelen er godkjent for daglig bruk. Om ikke det siste så må de tilby sine kjøpere et alternativ langt unna de annonserte 17000,-
Spennende...sier Daggad som rykker frem i køen om dere psykes ut !  8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Ole C

Enig med daggad. Noen har gjort en tabbe, en skrive leif...

Nissan Norge kommer garantert til å fikse dette.
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

el-snorre

Nissan kunne på morgenkvisten fortelle at dette har de tatt tak i. Hele dokumentet vil bli revidert hva gjelder batterigaranti, "nød"lading og lading. Det er bare å gi dem litt arbeidsro nå, jeg er sikre på at våre rettigheter vil bli rettet opp i.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Joakim Sveli

Sitat fra: OneMore på torsdag 27. oktober 2011, klokken 07:36
Fy flate! Og den bilen går jeg å lurker på  :o
Noen som vet om Tesla har samme syke waiver ?

Håper noen av Leaf kjøperne er medlem av NAF som har en egen juridisk hjelp.

Igjen, fy flate!

Tesla har følgende på sine nettsider om batteriene i Model S. Usikker på om dette omsettes i en garanti til forbrukere:
■Tesla expects the battery to retain approximately 70% of its initial capacity after seven years or 100,000 miles (160 000km).
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Aspiranten

Sitat fra: EL gringo på torsdag 27. oktober 2011, klokken 01:02
Det betyr vel at ett batteri som er helt nede i 80% etter 5år er en total fiasko og garantisak?? Dette  blir for useriøst Nissan. Jeg kontakter en advokat i morgen, sier opp kontrakten og venter til det kommer en bil som i det minste de som lager den har troen på--

Ikke kast bort penger på advokat.

Si opp kontrakten med forhandleren din, og dersom de forlanger kompensasjon for tap- kontakt forbrukerrådet og krev Nissans krav for ugyldig pga. endrede avtalevilkår etter kontraktinngåelse.

Manglende garanti er vesentlig...

Men aller først, la oss vente til mandag. Gi nissan litt tid. Jeg tviler sterkt på at vi får batterigaranti. Det er jo blitt linket til den amerikanske versjonen her, og der er det jo same shit. Ingen garanti på kapasitet etter 8 år.

Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

#145
Her må Nissan tenke nøye gjennom hva de ønsker med Leaf.

Den største risikoen ved kjøp av elbil er batteriene. Nissan skryter fært av batteriene sine med hensyn til kapasitet og holdbarhet. Dette er det vanskelig for oss forbrukere å vite noe om. Her sitter altså Nissan med all informasjon.

Når det så viser seg at Nissan ikke lenger tør å holde en 5 års/100.000 garanti, med garantert 80% eller 70% kapasitet etter 5 år, blir vi mistenksomme. Vet Nissan noe vi burde ha visst? Dersom garantifraskrivelsen var en inkurie, håper jeg Nissan retter opp i dette.

Dersom Nissan likevel velger å si at de ikke kan garantere en viss kapasitet på batteriene etter noen år, må de straks trekke tilbake alt markedsføringsmateriell, samtidig som alle som har bestilt en Leaf må få lov til å heve kjøpet, da kjøpet er gjort under de forutsetninger som har ligget i markedsføringsmaterialet som har vært produsert av Nissan, og som Nissan også har kommunisert med Elbilforeningen (kjøpsveiledningen for elbil).

Jeg håper Nissan nå velger å stå ved risikoen det er å gi en god batterigaranti. Forhåpentligvis vil det ikke være noen, eller kun få Leaf-kunder som opplever problemer med batteriene. Da vil dette i såfall bli en begrenset utgift for Nissan. Dersom Nissan vet noe ikke vi vet, og regner med store utgifter til batterier etter kun noen år, og derfor ikke kan stå inne for den garantien vi inntil nå har oppfattet at de hadde, ER DET STOR GRUNN TIL OSS SOM KUNDER Å VÆRE SKEPTISKE TIL NISSANS PRODUKT. Jeg håper Nissan derfor velger å stå inne for sitt produkt.

Det er også grunn til å kikke litt på hva en garanti er:
En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven.
Selgeren kan altså ikke innskrenke de rettighetene vi har etter loven, men står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg. Hvis en garanti ikke gir deg tilleggsrettigheter utover forbrukerkjøpslovens bestemmelser, vil bruken av begrepet garanti være forbudt etter markedsføringsloven. Markedsføringsloven stiller også krav om at garantien på en enkel og lettfattelig måte skal opplyse om garantiens innhold, inkludert eventuelle begrensninger og særlige betingelser.

Her føler jeg Nissan har sviktet på mange områder, og Nissan bør kommunisere mye klarer hva garantien dekker, utover 5 års reklamasjonstid som vi har lovfestet.

Som sagt håper jeg Nissan står ved den garantien de frem til nå har kommunisert, og at Nissan Leaf kunder foreløpig kan avvente Nissan, før man evt. velger å ikke kjøpe en elbil grunnet kontraktsbrudd fra Nissan sin side med hensyn til garanti og usikkerhet rundt batterienes levetid.

Lars C. Krogenæs
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

mariowing

Sitat fra: el-snorre på torsdag 27. oktober 2011, klokken 09:04
Nissan kunne på morgenkvisten fortelle at dette har de tatt tak i. Hele dokumentet vil bli revidert hva gjelder batterigaranti, "nød"lading og lading. Det er bare å gi dem litt arbeidsro nå, jeg er sikre på at våre rettigheter vil bli rettet opp i.

Flott - bra at folk følger med. Når det er sagt så er jeg enig med de siste kommentarene her om at man får ta det litt med ro...

Jeg er enig i at ordlyden burde "mykes opp" men å få noen garanti (utover kjøpsloven) om at batteriene uansett forhold, bruk osv skal vare i x antall år synes jeg virker urealistisk. Det Nissan forsøker å si er hva man kan forvente. Og så må det bli en vurderingssak dersom faktisk levetid avviker vesentlig fra denne forventningen. Det samme tror jeg også vil gjelde hvis du kommer til Volkswagen med en ødelagt dieselpumpe på din Passat 5 år etter kjøpsdato.

Personlig synes jeg det er verre at de påstår at medfølgende ladekabel bare er til nødbruk, men regner med at også den formuleringen endres.

Jeg må også si at dersom mangelen på en slik garanti gjør at folk trekker seg fra å kjøpe bilen så forstår jeg ikke helt hva som fikk dem til å kjøpe bilen i utgangspunktet. Det er jo sannsynlig at batteriet har den holdbarheten som Nissan sier selv om det ikke garanteres. Og alle de andre gode egenskapene ved bilen er også i behold. Jeg gleder meg i alle fall uansett til å få min, med eller uten batterigaranti.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Mario:

Nissan har snakket stort og bredt om "minst 10 års holdbarhet" på batteripakken. Nå tør de ikke å garantere denne selv.

Det betyr at vi kan nesten forvente å oppleve en utgift på 100,000,- lenge før vi budsjetterer den utgiften.

80% etter fem år trenger ikke å bety at du får nytt batteri dersom det når 70% (grensen for kassering) etter 4,5 år. Det er ett lite avvik sånnsett... Og det er stikk i strid med kommunikasjonen fra Nissan når vi skrev kontrakt.
Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 27. oktober 2011, klokken 09:13
Jeg tviler sterkt på at vi får batterigaranti. Det er jo blitt linket til den amerikanske versjonen her, og der er det jo same shit. Ingen garanti på kapasitet etter 8 år.

Garantien i USA er tilpasset det amerikanske markedet og ble utvidet fra 5 til 8 for å matche Volt.

Hva de har av garanti i et land, behøver ikke påvirke garantien i et annet land. Norge har mye bedre garanti på biler enn i noe annet land. I Norge har vi også en sterk forbrukerkjøpslov, som gir 5 års reklamasjonsrett ved funksjonsfeil på batteriene til Nissan Leaf. Skal man i det heletatt ha lov til å bruke ordet garanti i Norge må denne garantien ha et faktisk innhold, og da er vel garanti om en gitt kapasitet innen et visst år det eneste jeg kan se de kan bruke.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Aspiranten

Håper du har rett Lars, håper du har rett...
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA