Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Aspiranten

Som forventet, men stakkars den kunden som har under 85% rekkevidde gjenstående etter bare ett år!

Jeg lurer på hvordan det går med den personen. Det er jo dèt som er interessant :) Leste om det inne på mynissanleaf, linket fra artikkelen din.
Nissan Leaf

Aspiranten

Gladnyhet for meg selv mest av alt, men fikk svar fra Forbrukertvistutvalget idag i saken mot bruktbilforhandleren som var medskyldig årsak til at vi valgte nybil denne gang (Leaf). Uforbeholden støtte og vedtak fattet i min favør, som forventet. Hipp hipp hurra for Norge og våre røde lover :D
Nissan Leaf

TheAgent

Hei alle sammen

Fikk min nye Leaf (sort) på fredag :-) Veldig fornøyd så langt.

Leste denne tråden i dag og begynte å lete febrilsk etter hva jeg nå har signert på. Fant denne, har jeg gjort noe dumt?

Kallagtunet


TheAgent

Men jeg ser jo at den er annerledes en den første som ble presentert her på forumet. Hva bør jeg nå gjøre? Står ingen ting nederst på min om 80% etc.

elektrolux

Det står stort sett det samme som før, bare litt mindre kryptisk skrevet.

Nissan krever at den som lader bilen kan alt om Norske elektriske forskrifter, og fraskriver seg ansvar for gradvis tap av kapasitet.

Blir vanskelig å kreve nytt batteri etter å ha signert på det skrivet.

Klarer du derimot å sansynliggjøre at enkeltceller er defekte burde du kunne kreve garantireperasjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Jeg synes skrivet fortsatt er dårlig formulert og burde vært endret, men jeg er ikke helt enig i konklusjonen(e) fine:

* Jeg kan ikke se at Nissan krever noe som helst av den som undertegner?
Hvis det faktisk var slik at Nissan krevde "at den som lader bilen kan alt om Norske elektriske forskrifter", ville det vært så urimelig at det ble sett bort fra ved reklamasjon eller garantisak.

* Nissan fraskriver seg ansvar for gradvis tap av kapasitet på lik linje med de fleste andre.
Så vidt jeg forstår har ikke engang Tesla en klar garanti på dette punktet.
PÅ dette punktet fortjener Nissan (og alle andre med uklar garanti) kritikk fordi de faktisk har en idé om kapasitetstap, men ikke går ut med informasjonen. Når de i tillegg krever service med batteritester som forteller dem om eventuelle problemer blir dette for dårlig.

Etter å ha lest nøye gjennom skrivet kan jeg ikke forstå hva jeg fraskriver meg av rettigheter.
Bortsett fra om garasjen brenner ned fordi det elektriske anlegget ikke tålte 10A belastning...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kallagtunet

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 20. februar 2012, klokken 08:25

Etter å ha lest nøye gjennom skrivet kan jeg ikke forstå hva jeg fraskriver meg av rettigheter.

Thomas

Det vil du finne ut den dagen du mener kapasitetsreduksjonen på ditt batteri er unormalt stor og nissan sier at dette er helt normalt og viser deg skrivet du har signert på...

Mitsu garanterr vel nå minimum 80% etter 5 år så det er ikke alle som er så lite forbruker vennlige som nissan...

Smiling when sailing

So what. Det signeres jo bare at garantien ikke gjelder ved gradvis kapasitetstap. Heldigvis er vi i Norge. Forbrukerkjøpsloven vil gjelde fortsatt. Og selv om det er klar at batteriene svekkes underveis MÅ jeg gå ut fra at en bil som koster nesten 300000 er fortsatt brukbar etter 5 år. Og siden andre produsenter som selger tom. billigere elbiler garanterer 80% kapasitet etter 5 år med samme batterikjemi MÅ jeg som forbruker også gå ut fra at dette er minstestandarden. Mer enn 5 % avvik nedover ville ikke jeg tolerere. NiMH batteriene ser jo ut til å være ekstremt brukbare etter 10 år i Toyotas RAV4EV. Selv om dette er en helt annen batterikjemi skal vel en bilprodusent i dag klare å levere det Toyota klarte å levere for mer enn ti år siden! Så vorventningene til Nissan er store og det er forståelig at de prøver å være forsiktige. Forbrukere er ikke like godt beskyttet i andre land og der kan de kanskje gjemme seg bak sin garantiavtale og spare litt på garantisak, men jeg tviler på at strategien er lønnsomt siden det er jo openbart at det skremmer potensielle kunder og det kommer til å være sterk konkuranse om kunder forhåpentligvis allerede neste år.
Blå Leaf, Tromsø

TheAgent

Når jeg kjøpte bilen spurte jeg litt om denne kontrakten. Jeg spurt hva den egentlig betydde for meg. Jeg spurte direkte om 80% etter fem år. Han bekreftet at hvis bilens batterikapasitet var lavere ville dette være en garantisak. Men ord og kontrakt er to forskjellige ting.

Er allikevel ikke særlig bekymret.

1. Likhet for loven - flere har tydeligvis aldri signert på en slik kontrakt, da vil den ikke gjelde for oss som har skrevet under heller, ikke så lenge man har kjøpt samme produkt.

2. Forventet levetid - det er å forvente at produktet skal være brukbart etter fem år, en reduksjon på 20% eller mer på dagens kjørelengde tror jeg vil bli antatt som en betydelig reduksjon i en rettsak.

3. Det kan hende at dette bare ikke blir tilfelle og at batteriet er superdupert om 5 år. Hvis ikke så går jeg rettens vei.

Aspiranten

Vi må også huske på at Nissan har 8 års garanti i USA. Ford har vel også 8 års garanti i Norge iflg. en sak jeg kom over i feeden på elbil.no. Dette må også tas i betraktning når man skal fastslå forventet levetid på batteriene. Siden Leaf ble launchet nesten ett år i forveien i USA er det rimelig å se produsentens forventninger for produktet på garantivilkår globalt.

Prøvde å google i 30 sekunder tidligere etter den aktuelle Fordsaken, men kom ikke over den. Helt sikkert andre som har lest den og som vet mer konkret.
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Nissan skulle opprinnelig ha 5år/60.000miles i USA, men når GM annonoserte 8år/100.000miles på Volt endret Nissan garantien.
Tesla Roadster har/hadde til sammenligning 3år/36.000miles (med mulighet for 2års forlengelse).

Selv om Tesla bruker en annen teknologi enn Nissan, er denne interessant: http://www.saxton.org/tom_saxton/2011/12/tesla-battery-capacity-aging.html

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Interessant å se at det er så store variasjoner mellom bilene individuelt, selv helt nye.
Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

Med fare for å få kritikk for å dra frem en gammel tråd, poster jeg likevel.

Denne tråden er nå lest over 35-tusen ganger, og skapte mye debatt på forumet og internt hos Nissan. Problemstillingen ble også løftet fra Nissan i Norge til Nissans advokater og ingeniører i Norge, Finland, Frankrike og Japan. Tråden startet en debatt rundt battergarantien til Nissan, som nå endelig har ført til at Nissan kan bekrefte:

Nissan forbedrer batterigarantien foreksisterende LEAF-eiere

http://news.cision.com/no/nissan-nordic-europe-oy/r/nissan-forbedrer-batterigarantien-foreksisterende-leaf-eiere,c9425544

Takk til Nissan fordi de de skjønner at gode batterigarantier er med på å fjerne mye av usikkerheten rundt det å eie elbil.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA