Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladning med skjøteledning.

Startet av Saxo, fredag 02. september 2011, klokken 22:50

« forrige - neste »

Lynet

Sitat fra: Radiv på mandag 14. november 2011, klokken 20:10
Savner noe annet enn antall år i diskusjonen her. Bruken kommer vel til å være såpass forskjellig at antall ladesykluser eller antall kjørte km må vel være vel så relevant?

Og ikke minst kostnaden ved komplett skifte
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

Sitat fra: Blip på mandag 14. november 2011, klokken 20:25
Fikk akkurat en spørreundersøkelse fra Nissan på epost.

I spørsmål "Oppgi ved hjelp av følgende skala i hvilken grad disse faktorene utgjør hindringer når du vurderer et elektrisk kjøretøy som neste bil" (ca 43%) er følgende utsagn inkludert: Manglende garanti på batteriet (I svært stor grad / ... / Ikke i det hele tatt).

Gjett hva jeg svarer...  ;)

Jeg ble utestengt fra undersøkelsen fordi jeg svarte i starten at jeg er frilansjournalist.

Møkkakonsern...  >:(
Nissan Leaf

Griffel

#542
Sitat fra: Radiv på mandag 14. november 2011, klokken 20:10
Savner noe annet enn antall år i diskusjonen her. Bruken kommer vel til å være såpass forskjellig at antall ladesykluser eller antall kjørte km må vel være vel så relevant?

Det har du nok rett i. Antall år er nok ikke det viktigste men antagelig det som er enklest å forholde seg til. Nissan har vel ogsås sakt noe om km.
For andre batterityper er den fremste levetidfaktoren den totale strømgjennomgangen. Men også belastning, høy belastning gir kortere levetid. De som kjører mye i bakker slik som jeg må forvente kortere levetid i km enn de som stort sett kjører flatt. Daglig hurtiglading er jo også noe som Nissan ikke anbefaler. Samtidig ser det ut til å være et faktum at Li batterier taper kapasitet med årene. De som tøyer levetiden på slike batterier stopper lading før full noe som igjen går ut over kjørelengde.

Det blir nok en ganske kompleks formel etterhvert. A x strømgjennomgang + B x antall ladinger til 100% + C x antall hurtigladinger + D x Antall timer med belastning over ..A + F x timer med temperatur over y C + G x ... + H x .... etc. så da er det kanskje enklest å forholde seg til år og basere det på en gjennomsnitts bruker.

For NiCa vet jeg om noen som missforsto informasjon fra forhandler og berfor kvittet seg med bilen på grund av at kjørelengden var for kort i forhold til rekkevidden slik at de ikke fik tømt batteriet hver dag. Riktig informasjon er viktig, men å kreve at alle forstår informasjonen er nok litt i overkant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kallagtunet

Sitat fra: Radiv på mandag 14. november 2011, klokken 20:10
Savner noe annet enn antall år i diskusjonen her. Bruken kommer vel til å være såpass forskjellig at antall ladesykluser eller antall kjørte km må vel være vel så relevant?

Det tas høyde for i den andre garantien med 5 år ELLER 100.000 km (det som kommer først). Kjører en mye så er det uansett ikke 5 år som slår inn først... I USA så er det 8 år eller 100.000 miles som gjelder.

Kallagtunet

Sitat fra: Griffel på mandag 14. november 2011, klokken 20:42

Det blir nok en ganske kompleks formel etterhvert. A x strømgjennomgang + B x antall ladinger til 100% + C x antall hurtigladinger + D x Antall timer med belastning over ..A + F x timer med temperatur over y C + G x ... + H x .... etc. så da er det kanskje enklest å forholde seg til år å basere det på en gjennomsnitts bruker.

For NiCa vet jeg om noen som missforsto informasjon fra forhandler og berfor kvittet seg med bilen på grund av at kjørelengden var for kort i forhold til rekkevidden slik at de ikke fik tømt batteriet hver dag. Riktig informasjon er viktig, men å kreve at alle forstår informasjonen er nok litt i overkant.

Siden batterier er så komplisert trenger en forbruker en enkel garanti å forholde seg til... Dette er ikke ting vanlige kunder kan forventes å forholde seg til hvis elbilen skal komme seg ut av "kun for entusiaster" hengemyra.

Ladefabrikken

Sitat fra: Aspiranten på mandag 14. november 2011, klokken 20:29
Sitat fra: Blip på mandag 14. november 2011, klokken 20:25
Fikk akkurat en spørreundersøkelse fra Nissan på epost.

I spørsmål "Oppgi ved hjelp av følgende skala i hvilken grad disse faktorene utgjør hindringer når du vurderer et elektrisk kjøretøy som neste bil" (ca 43%) er følgende utsagn inkludert: Manglende garanti på batteriet (I svært stor grad / ... / Ikke i det hele tatt).

Gjett hva jeg svarer...  ;)

Jeg ble utestengt fra undersøkelsen fordi jeg svarte i starten at jeg er frilansjournalist.

Møkkakonsern...  >:(

Jeg ble også kasta ut fordi jeg sa ja på at jeg jobbet i radio/TV
Møkk møkk >:( Hvorfor skulle det være noe problem
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Kallagtunet

Det er vel Nissan sin måte at man ikke vil ha noen gravende journalister inne i denne hengemyra de har gått seg selv inn i....

Lars C. Krogenæs

Hva bestemmer best boligen din?

d) ferdighus/mobilt hjem

Ferdighus, er det type Block Watne / Anebyhus? Sidestilles det altså med Campingvogn ???

Hilsen

Lars
Anebyhus beboer
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Litium kan ha en use by date, uavhengig av bruk.

Slik er det nå i alle fall fall med små litium celler.

Regnet nettopp på levetid i km på en 12 kWt Thundersky pakke. I følge batteriprodusent vil den holde over 300000 km før den er under 80% kapasitet ved bruk i en Think Classic. Dermed er kjørelengden mer enn tilstrekkelig, forutsatt at batteriet ikke tørker ut av ren alderdom.

NiCd ser ut til å ha motsatt egenskap, der kjørelengde betyr mer enn alder. Men der fyller vi jo vann på dem hele tiden, så de ikke tørker ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kallagtunet

Hvor stor er typisk "tørke effekten" på et Litium batteri. Er det sånn at det "tørker ut" på noen få år eller er det en type mange tiårs langtidseffekt?

Carl Anton Stenling

#550
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 15. november 2011, klokken 17:26
Hvor stor er typisk "tørke effekten" på et Litium batteri. Er det sånn at det "tørker ut" på noen få år eller er det en type mange tiårs langtidseffekt?
Vi vet jo ennå ikke sikkert hvor lang kalendertid disse store litiumbatteriene tåler. Konverteringer med Thundersky-batterier begynner nå å kunne gi en pekepinn. I 2003 var det en gruppe som kjøpte inn et stort parti Thundersky-celler og konverterte vanlige biler. Det var en del defekter i disse cellene samt noe problematikk relatert til høy indre motstand. For cellene som overlevde den første innkjøringsperioden ser det ut til at kalendertid ikke har vært et utpreget problem hittil, dvs. etter om lag 7 år. Indre motstand ser ut til øke etterhvert, men kapasiteten holder seg. Nærmere info finnes på http://tech.groups.yahoo.com/group/Lithium-Ion.

Det er nok sannsynlig at antall dyputladingssykler er større utfordring enn kalendertid. Det er spesielt kobolt-baserte celler som har hatt problemer med kalendertid og storformatceller inneholder sjelden mye kobolt.

Siden disse erfaringene gjelder kinesiske celler av forrige generasjon så er det jo ikke sikkert at erfaringene vil være gyldige for moderne batteripakker. På den annen side har vi sett mange produsenter som bagatelliserer erfaringer for senere å havne i samme utfordringer. Dette gjaldt f.eks. PSA, Vectrix og Think med henholdsvis NiCd, NiMH og Zebra.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kallagtunet

Det hørtes jo ikke urovekkende ut, er tundersky å regne som en kvalitets leverandlør? Jeg har litt erfaring fra forskjellig radiostyrt utstyr og ser jo at det er enorm forskjell på leverandører mhp levetid og hvor mange celler som avgår med en for tidlig død...

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 15. november 2011, klokken 18:19
Det hørtes jo ikke urovekkende ut, er tundersky å regne som en kvalitets leverandlør? Jeg har litt erfaring fra forskjellig radiostyrt utstyr og ser jo at det er enorm forskjell på leverandører mhp levetid og hvor mange celler som avgår med en for tidlig død...

Thundersky (nå Winston battery) er ingen kvalitetsleverandør og var det i enda mindre grad i 2003. Imidlertid var denne fabrikken den første som begynte å levere storformat litiumbatterier til privatkonverteringer. Tror kanskje at man kan lære mest av de cellene som overlevde innkjøringsperioden, dvs. at øvrig tidlig problematikk i stor grad skyldes ujevn kvalitet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kallagtunet


gbzdoc

Det er uansett hevet over enhver tvil at mye har skjedd på Lithium-batteri fronten siden 2003. Så hvis de gode av de halvgode Thunder cellene lever enda er det jo håp om at Nissan og Mitsubishi sine spådommer er basert på at de har sikret seg god margin i sine tall. Altså at faktisk kapasitet etter 5 år for en fornuftig bruker havner på 90% eller bedre. :-)

Time will show! ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA